ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ УРОКІВ ГЕОГРАФІЇ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Про матеріал
В даній статті розглянуто особливості дистанційного навчання шкільної дисципліни «Географія» у загальноосвітній школі, основні труднощі, що виникають при проведенні онлайн-уроків, і можливості ефективнішого використання онлайн-сервісів і цифрових ресурсів вчителями.
Перегляд файлу

Крастильова Галина Петрівна,                                           Житомирський державний університет

імені Івана Франка

                                                                                              м. Житомир, Україна,

ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ УРОКІВ ГЕОГРАФІЇ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

В даній статті розглянуто особливості дистанційного навчання шкільної дисципліни «Географія» у загальноосвітній школі, основні труднощі, що виникають при проведенні онлайн-уроків, і можливості  ефективнішого використання онлайн-сервісів і цифрових ресурсів вчителями. 

Мета. Дослідити особливості організації уроків географії в умовах дистанційного навчання. Дослідити різноманітність онлайн-сервісів, які можна використовувати під час уроків географії у формах змішаного навчання та навчання з елементами дистанційного.

Методика. При написанні статті використовувалися теоретичні методи дослідження, а саме аналіз і порівняння наукових досліджень дистанційного навчання на уроках географії та інших предметів у школі. Використовуючи власний досвід, узагальнення і спостереження за процесом викладання географії визначила основні особливості організації уроків географії в умовах дистанційного навчання.

Результати.  Досліджено проблеми та переваги дистанційного навчання, основні онлайн-сервіси та інтерактивні сервіси, які доцільно використовувати на онлайн-уроках з географії.

Наукова новизна. Дистанційне навчання в школах за допомогою інтернет-технологій було запроваджено відносно недавно, тому розкрито не достатньо.  Використання онлайн сервісів на уроках географії і не тільки  відриває доступ до кращої, ефективнішої освіти без обмежень і кордонів для всіх учасників освітнього процесу.

 Практична значимість. Важливою складовою освітнього процесу є формування географічних знань учнів. На сьогоднішній день це потребує впровадження інших методів і технологій навчання. Пошук інтерактивних форм і методів навчання під час вивчення шкільного  курсу «Географія» визначає актуальність даної теми.

Ключові слова: інтерактивні технології, дистанційне навчання, географічні знання, онлайн сервіси.

 

Вступ. Школи більшості країн світу, усвідомлюючи тенденцію зростання хворих на Covid-19, поступово перейшли на дистанційне навчання та використовують онлайн-платформи навчання. Після повномасштабного вторгнення РФ в Україну та постійні обстріли енергетичних об’єктів ситуація з навчанням школярів ще більше ускладнилася.  Отже, на даний момент, чітко можна сказати, що дистанційне навчання стало і є на момент 2023 року  єдиним способом отримання освіти для багатьох школярів.

Постановка наукової проблеми. Через поширення нового корона вірусу в 2020 році в багатьох країнах офіційно оголосили карантин і закрили школи. Серед таких країн була й Україна, де вперше було  встановлено карантин на невизначений термін.

Учні та студенти були змушені вивчати всі дисципліни дистанційно. Адміністрацією закладів загальної середньої освіти та керівництвом вищих навчальних закладів терміново розроблено програми, обрано платформи та інструменти для впровадження дистанційного навчання. Раніше якщо оголошувався карантин і учні не відвідували школи, то матеріал  пропущених тем вивчався шляхом ущільнення тем після виходу на навчання. У даному випадку розраховувати на таке було марно. Тому навчання в школах здійснювалося з використанням різноманітних дистанційних технологій та платформ, які були освоєні та доступні вчителям і учням.  Довелося не лише вивчати дисципліни в нових умовах, а й вчитися працювати з новими сервісами та програмами. Цей досвід став дуже потрібним для продовження навчального процесу після введення воєнного стану в лютому 2022 році.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Методичним, теоретичним і практичним аспектам використання технологій дистанційного навчання присвячено окремі наукові праці В.Грушка[3], В Корнєєва[7], Ю. Муромцевої [9], Т. Назаренка [10], О.Стадника [16,17], Ю. Федоренка [18] .

Метою даної статті є дослідити особливості дистанційного навчання в цілому, найцікавіші онлайн-сервіси та платформи  для проведення уроків географії,  визначити переваги та недоліки дистанційного навчання,.

Основні завдання дослідження: дослідити поняття «дистанційне навчання», його особливості на уроках географії, технології та методи дистанційного навчання, які можуть бути використані на уроках географії.

Виклад основного матеріалу. Дистанційне навчання — сукупність інформаційних технологій та методик викладання, які передбачають здобуття освіти без фізичної присутності здобувачів у навчальному закладі [1].

Дистанційне навчання     це індивідуалізований процес набуття знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності, який відбувається за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників освітнього процесу у спеціалізованому середовищі, що функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних, інформаційно-комунікативних технологій [4]. Це віртуальний клас замість навчального кабінету, це – інтернет замість шкільної дошки.

В Україні дистанційна форма освіти впроваджується вже понад десять років. Однією з можливостей, яку відкрила перед системою освіти і суспільством загалом впровадження дистанційної освіти була перша затверджена Кабінетом Міністрів України Програма розвитку системи дистанційного навчання 2004-2006 р. (постанова КМУ від 23.09.2003 р. № 1494 [15].). На виконання програми було розроблене перше Положення про дистанційне навчання, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 21.01.2004 № 40. З розвитком технологій у 2013 році затверджується нове Положення про дистанційне навчання [11].

У 2020 році Міністерство освіти і науки України видало Наказ «Деякі питання організації дистанційного навчання» [12], яким визначено механізм забезпечення здобуття повної загальної середньої освіти за дистанційною формою, а також дозволяє використання технологій дистанційного навчання під час організації здобуття освіти за різними формами в закладах освіти.

24 лютого 2022 року в Україні був введений воєнний стан, що унеможливило очне навчання в школах і дистанційне навчання стало єдиною формою надання освітніх послуг. Так, відповідно до Закону України «Про освіту» щодо державних гарантій в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану, зазначено, що здобувачам освіти, які в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану в Україні чи окремих її місцевостях, оголошених у встановленому порядку (особливий період) були вимушені змінити місце проживання (перебування), залишити робоче місце, місце навчання, незалежно від місця їх проживання (перебування) на час особливого періоду гарантується організація освітнього процесу в дистанційній формі або в будь-якій іншій формі, що є найбільш безпечною для його учасників [5].

Ці та інші документи підготували фундамент для розвитку та впровадження дистанційної форми освіти в Україні.

Для повноцінного функціонування дистанційної освіти і збереження якості освітніх послуг важливе технічне забезпечення, доступ до інтернету, володіння сучасними технологіями дистанційної освіти учасниками  освітнього процесу.

Дистанційне навчання в закладах середньої освіти може здійснюватися в синхронному та асинхронному режимах.

Асинхронний режим – взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, під час якої учасники взаємодіють між собою із затримкою у часі, застосовуючи при цьому інтерактивні освітні платформи, електронну пошту, форуми, соціальні мережі тощо[11].

Синхронний режим – взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, під час якої учасники одночасно перебувають в електронному освітньому середовищі або спілкуються за допомогою засобів аудіо-, відео конференції [11]. Учні і вчителі працюють наживо, використовуючи технічні засоби, дотримуючись розкладу занять.

Під час проведення дистанційних уроків з географії доцільно поєднувати синхронний та асинхронний режими. Тому що онлайн-навчання географії на відміну від традиційної форми навчання (використання карти, дошки, живого спілкування), має деякі особливості, які потрібно враховувати ще на етапі підготовки до уроку.

Вчитель може використовувати різні електронні освітні платформи, такі як Google Workspace, Google Classroom, Нові Знання, HUMAN.UA та інші, а також онлайн сервіси та інструменти для комунікації - Zoom, Skype, Team, базові сервіси Google: Gmail, Календар, Meet, Jamboard, Chat, Hangouts, YouTube та інші.

Широко в закладах середньої освіти для організації навчання використовується сервіс G Suite for Education, що є набором безкоштовних додатків Google, створених спеціально для навчальних закладів. Освітній заклад на єдиній платформі G Suite for Education отримує окремий корпоративний акаунт, де розміщені персональні кабінети вчителів з назвами груп та предметів. Вчитель створює онлайн-клас, який допомагає керувати навчанням та створювати інтерактивні заняття, допомагаючи учням розширювати навчання за допомогою інструментів, доступних в Інтернеті.

Платформа доступна безкоштовно для закладів освіти з пакетом G Suite for Education, набором безкоштовних інструментів і служб Google, призначених для освіти, таких як Google Meet. Який є сервісом відео-телефонного зв’язку та відеоконференцій, що розроблено компанією Google і дає можливість демонстрації робочого столу вчителем для учнів.  Використання Google Meet дає можливість проводити захищенні відео конференції, тому що приєднатися можуть лише учні з корпоративним акаунтом або за безпосереднім запрошенням і дозволом вчителя. Під час відео уроку з використання Google Meet учасники конференції можуть спільно переглядати відео, презентації, спілкуватися між собою та користуватися чатом.

Завантажувати матеріали до потрібного уроку на платформу Google Classroom можна і за допомогою комп’ютера та мобільного телефону.

Вчитель створює курс для кожного класу та предмету, який викладає. Запрошує учнів приєднатися до курсу. Викладачі та вчителі можуть створювати матеріали для опрацювання, завдання, завдання з тестом, окремі запитання та об’єднувати їх у теми.

Для перевірки знань, засвоєних на уроці, можна використовувати додаток Google Форму. Він зручний тим, що оцінки автоматично генеруються в Classroom, що економить час на перевірку. Також можна використовувати готові та власні тести з інтернет ресурсів «Всеосвіта»[13], «На Урок»[14] та ін., додаючи посилання в Google класі.

За допомогою Google Classroom оцінки, отримані учнями, записуються на платформі, а також фіксується дата надсилання кожної роботи, що дозволяє вчителю зручно стежити за успішністю кожного учня.

Особливостю дистанційного навчання на уроках географії є те, що вчитель може і повинен шукати нові підходи та методи при підготовці до уроків, щоб допомогти учням краще засвоїти навчальний матеріал. Тому під час дистанційного навчання необхідно використовувати різноманітні інтерактивні сервіси з географії. Їх останнім часом все більше з’являється в Інтернеті. Давайте розглянемо деякі з них.

1. World Wonders Project («Чудеса світу») – це інтернет проєкт, використовуючи який учні можуть віртуально відвідати давні і сучасні чудеса світу за допомогою техноголій Google[22].

2. Earthcam – портал, що показує відео з веб-камер, що розташовані на основних туристичних пам’ятках.

3. Seterra Географія –це безкоштовні картографічні вікторини, завдяки яким можна дізнатися про географічні локації в усьому світі[20]. Зручно використовувати для вивчення розташування та запам’ятовування назв країн та їх столиць, великих міст, річок, озер, морів, островів та інших географічних об’єктів.

4.   Google Street View – панорамний перегляд вулиць по всьому світу з висоти 2,5 метри, що надається через розширення Карти Google та Google Земля. Доступні фото 3 тис. міст з 65 країн світу[22].

5. Arts&Culture – це онлайн платформа, за допомогою якої учні можуть побачити зображення художніх робіт високої чіткості, що  зберігаються в музеях світу, здійснити віртуальну екскурсію самостійно за посиланням або разом з вчителем і класом.

6. Ethermap – сучасний цікавий ресурс для сворення онлайн-карт[19]. За посилання вчителя учні можуть створювати нові карти, обмінюватися картами, або створити спільну карту класу, додавати фото та інформацію про місця, які позначено.

7. Всеукраїнська школа онлайн – сучасний онлайн-ресурс для змішаного та дистанційного навчання з відео матеріалами до уроків, що відповідають державній освітній програмі[2]. Записи уроків на платформі постійного оновлюються, що є зручним для використання.

8. Чат «На Урок»: спілкування з видатними постатями минулого – використовується технологія штучного інтелекту, щоб створити симуляцію спілкування з видатними постатями минулого[14]. Можна поспілкуватися з Фернаном Магелланом і дізнатися подробиці  його подорожей навколо світу.

Використання цих та інших інтерактивних сервісів, яких все більше з’являється на просторах Інтернету, роблять дистанційне навчання на уроках географії цікавішим та ефективнішим.

Досліджуючи особливості організації дистанційного навчання уроків географії можна виділити як переваги, так і недоліки такої форми освіти.

До переваг дистанційного навчання можна віднести:

- можливість синхронного та асинхронного навчання;

- застосування відео, презентацій, електронних карт на уроках географії;

- мобільність навчання, можливість підключатися до уроків з будь-яких територій, займатися у комфортних домашніх умовах.

Серед недоліків дистанційного навчання можна виділити:

-  відсутність живого спілкування вчителя і учнів;

-  можливість списування серед учнів;

- технічні проблеми, такі як погана якість Інтернету, перевантаженість системи та ін..;

- велика витрата часу на підготовку до уроків та завантаження матеріалів на освітні платформи.

Висновки. Для географії дистанційне навчання дає ширші можливості для надання інформації вчителем та засвоєння матеріалів учнями. Методи дистанційного навчання можуть поліпшити навчання географії в школах.

Використання дистанційних технологій у навчанні географії посилює мотивацію пізнавальної діяльності учнів, формує стійкий інтерес до географії. Дистанційне навчання робить освіту більш доступною і доповнює, урізноманітнює традиційну форму освіти.

 

 

Використані джерела:

1.Вікіпедія. Вільна енциклопедія. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/

2. Всеукраїнська школа онлайн (ВШК). [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/tag/vseukrayinska-shkola-onlajn

3.  Грушка В.В. Інтерактивні технології дистанційного навчання на уроках географії. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2021. №1(21).

4. Державний стандарт загальної середньої освіти в Україні. Режим доступу:  https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti

5. Закон України «Про освіту»: редакція від 6.04.2022 року. Режим доступу:  https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

6. Інтернет-платформа Google Arts & Culture. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://artsandculture.google.com/

7. Корнєєв В.П. Технології навчання географії. Х.: Основа, 2004. 112с.

8. Коронавірус та освіта: аналіз проблем і наслідків пандемії (2020). І. Когут, Ю. Назаренко, О. Сирбу. Режим доступу: https://cedos.org.ua/uk/artikles/koronavirus-ta-osvita-analiz-problem-i-naslidkiv-pandemii

9. Муромцева Ю.І. Переваги та особливості дистанційного навчання географії/Ю.І. Муромцева//Географія та туризм: матеріали ІV Всеукр. наук.- практ. Інтернет-конф., Харків:ХНПУ, 2021 – с.31-39.

10. Назаренко Т.Г. Методика навчання географії в профільній школі: теорія і практика: монографія. К.: Педагогічна думка, 2013. 380с.

11. Наказ Міністерства освіти і науки України від 25.04.2013 №466 «Про затвердження Положення про дистанційне навчання», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України №1115 від 08.09.2020. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text

12. Наказ Міністерства освіти і науки України №1115 від 08.09.2020р. «Деякі питання організації дистанційного навчання» зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28 вересня 2020 р. за №941/35224.

13. Національна освітня платформа «Всеосвіта». [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://vseosvita.ua/

14. Освітній проект «На Урок». [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://naurok.com.ua/

15. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Програми розвитку системи дистанційного навчання на 2004-2006 роки» від 23 вересня 2003 року №1494.

16. Стадник О.Г. Використання інтернет-ресурсів у шкільній географічній освіті / Стадник О.Г. // Географія : науково-методичний журнал. – 2014. №3-4. – С. 2-9.

17. Стадник О.Г. Інноваційні технології навчання географії / Стадник О.Г.- Х.: Вид. група «Основа», 2010.

18. Федоренко Ю.А. Можливості дистанційного навчання географії й організація дистанційної форми віртуального уроку. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2011. №1. С. 40-42.

19. Ethermap. [Електронний ресурс]. Режим доступу:  https://getethermap.org/

20. Seterra Географія [Електронний ресурс]. Режим доступу:  https://www.geoguessr.com/seterra/uk

21. Google Street View [Електронний ресурс]. Режим доступу:  https://g.co/kgs/GtsKsN

22. World Wonders Project [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.google.com/intl/en-GB/culturalinstitute/about/wonders/

 

 

 

 

docx
Додано
7 жовтня
Переглядів
61
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку