Складено до підручника: Географія. Підручник для 6 кл. загальноосвіт. навч.закл./ Т.Г. Гільберг, Л.Б. Паламарчук. – К.: Грамота, 2014. – 240с. іл.
Згідно з чинною навчальною програмою, затвердженою наказом МОН молоді та спорту України від 06.06.2012 р. № 664 (з урахуванням змін, затверджених наказом МОН України від 07.06. 2017 № 804.)
ПОГОДЖЕНО Заступник директора __________ Бомба Л.Р. «___» вересня 2017р.
|
ЗАТВЕРДЖУЮ Директор школи _________ Ямнич Р.І. «___» вересня 2017р.
|
Календарно-тематичне планування
з географії
для 6 класу
на 2017- 2018 н.р.
Вчителя географії
Станьківської ЗОШ І-ІІ ступенів
Богдан Іванни Іванівни
Розглянуте на засіданні методичного об`єднання вчителів природничого циклу.
Протокол № 1 від 22 серпня 2017р.
Складено до підручника: Географія. Підручник для 6 кл. загальноосвіт. навч.закл./ Т.Г. Гільберг, Л.Б. Паламарчук. – К.: Грамота, 2014. – 240с. іл.
Згідно з чинною навчальною програмою, затвердженою наказом МОН молоді та спорту України від 06.06.2012 р. № 664 (з урахуванням змін, затверджених наказом МОН України від 07.06. 2017 № 804.)
Форма проведення тематичного оцінювання (усно або письмово): тести, різнорівневі завдання, описові завдання та ін.
Метою вивчення наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» є формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, щоб вони зберігали і захищали довкілля і усвідомлювали сталий розвиток, були готові брати участь у вирішенні питань довкілля і розвитку суспільства.
Учнів 6 класів орієнтують на формування:
Метою вивчення наскрізної змістової лінії «Громадянська відповідальність» є формування відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, а також важливість національної ініціативи; спирається у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку держави.
Учнів 6 класів орієнтують на:
Вивченням наскрізної змістової лінії «Здоров’я і безпека» прагнуть сформувати учня духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінним членом суспільства, який здатний вести здоровий спосіб життя, допомагати у формуванні безпечного здорового життєвого середовища.
Учнів 6 класів орієнтують на:
Метою вивчення наскрізної змістової лінії «Підприємливість і фінансова грамотність» є забезпечення кращого розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо); розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі.
Учнів 6 класів орієнтують на:
Скорочення: ЕБСР – екологічна безпека та сталий розвиток, ЗБ – здоров’я і безпека, ГВ – громадянська відповідальність, ПФГ – підприємливість і фінансова грамотність
ЗАГАЛЬНА ГЕОГРАФІЯ
6 КЛАС
(70 год на рік, 2 години на тиждень)
Оч. результати навч-пізнав дія-сті учнів |
№ п.п
|
Дата |
Тема уроку |
Д\З |
Прим. |
ВСТУП (2 год.) |
|||||
Знаннєвий компонент: називає об’єкти вивчення географії, складові географічної науки, основні джерела географічних знань та методи географічних досліджень. Діяльнісний компонент: добирає географічну інформацію з різних джерел та визначає її корисність для себе; виконує спостереження за змінами у природі; складає перелік джерел географічної інформації, які є вдома. Ціннісний компонент: використовує результати власних спостережень у повсякденній діяльності; обґрунтовує на конкретних прикладах значення географії для життєдіяльності людини. |
1 |
|
Географія як наука про Землю. Значення географічних знань. Дослідження Спостереження за змінами у природі.
|
|
|
2 |
|
Джерела географічної інформації. Методи географічних досліджень. Особливості організації власних географічних спостережень.
|
|
|
|
РОЗДІЛ І. Розвиток географічних знань про Землю (4 год. + 1 год. резерву) |
|||||
Тема 1. Уявлення про Землю у давнину |
|||||
Знаннєвий компонент: називає особливості зображення Землі на картах у давнину. Діяльнісний компонент: добирає з різних джерел додаткову інформацію про пізнання і дослідження Землі у давнину; зіставляє карти Ератосфена і Птолемея з сучасною картою; складає короткі повідомлення про пізнання Землі у давнину (із залученням членів родини). Ціннісний компонент: оцінює внесок античних учених у становлення географії як науки. |
3 |
|
Уявлення про форму Землі. Зображення Землі на картах Ератосфена, Птолемея. |
|
|
Тема 2. Відкриття нових земель та навколосвітні подорожі |
|||||
Знаннєвий компонент: називає відомих мореплавців та мандрівників (Марко Поло, Христофора Колумба, Фернана Магеллана), які здійснили видатні географічні відкриття в різні епохи. Діяльнісний компонент: добирає з різних джерел додаткову інформацію про пізнання і дослідження Землі; простежує за картою маршрути мандрівників і дослідників. Ціннісний компонент: робить висновки про значення навколосвітніх подорожей для розширення знань про Землю. |
4 |
|
Плавання вікінгів. Подорожі Марко Поло. Пошук морського шляху в Індію. Відкриття Америки. |
|
|
5 |
|
Навколосвітні подорожі Ф. Магелана, Д. Кука, І.Крузенштейна та Ю.Лисянського |
|
|
|
6 |
|
Відкриття Австралії та Антарктиди |
|
|
|
Тема 3. Сучасні дослідження
|
|||||
Знаннєвий компонент: називає сучасні географічні дослідження. Діяльнісний компонент: добирає з різних джерел додаткову інформацію про пізнання і дослідження Землі на сучасному етапі; аналізує інформацію про географічні дослідження у ХХ та на початку ХХІ ст.; порівнює дослідження Землі у сучасну добу з тими, що мали місце в більш ранні епохи; складає за допомогою членів родини короткі повідомлення про власні подорожі, які ілюструє малюнками, фотографіями, міні-презентаціями. Ціннісний компонент: визначає роль сучасних досліджень у підвищенні добробуту людства. |
7 |
|
Дослідження Землі у ХХ і на початку ХХІ ст. Узагальнення знань з теми «Розвиток географічниз знань про Землю» |
|
|
Виставляється тематична оцінка |
|||||
РОЗДІЛ ІІ. Земля на плані та карті (12 год + 2 год. резерву)
|
|||||
Тема 1. Орієнтування на місцевості |
|||||
Знаннєвий компонент: називає різні способи орієнтування на місцевості; пояснює способи орієнтування на місцевості. Діяльнісний компонент: користується компасом для визначення сторін горизонту та азимуту; визначає азимут та напрямки на різні об’єкти на місцевості поблизу школи; складає схему маршруту руху; порівнює інструментальні та візуальні способи орієнтування на місцевості. Ціннісний компонент: оцінює практичне значення вміння орієнтуватися на місцевості; робить висновки про важливість орієнтування для збереження власного життя та безпеки під час подорожей та екскурсій. |
8 |
|
Способи орієнтування на місцевості. Визначення напрямків на місцевості.
|
|
|
9 |
|
Компас. Поняття про азимут. |
|
|
|
Тема 2. Способи зображення Землі |
|||||
Знаннєвий компонент: називає способи зображення Землі, види масштабів, відмінності між планом і топографічним планом та картою, абсолютною і відносною висотою місцевості, об’єкти місцевості за планом та його умовні знаки; вміє читати план та карту, використовуючи умовні знаки та легенду карти; пояснює відмінності різних видів масштабу, особливості орієнтування плану місцевості. Діяльнісний компонент: визначає масштаб плану і карти, абсолютну і відносну висоту місцевості за допомогою горизонталей та за шкалою висот; вимірює відстані на плані і карті за допомогою масштабу; розв’язує задачі з різними видами масштабу; порівнює зображення місцевості на глобусі, аерофотознімку та космічному знімку, плані, карті. Ціннісний компонент: оцінює практичне значення плану та географічних карт для себе і своєї родини. |
10 |
|
Особливості та відмінності зображення земної поверхні на глобусі, аерофотознімках, космічних знімках, планах, картах. |
|
|
11 |
|
Масштаб та його види. Умовні знаки плану |
|
|
|
12 |
|
Практична робота № 1 Розв’язування задач з використанням різних видів масштабу, визначення відстаней, напрямків та абсолютних відносних висот на топографічному плані |
|
|
|
13 |
|
Абсолютна і відносна висота місцевості, їх визначення за допомогою горизонталей та за шкалою висот |
|
|
|
14 |
|
План, його основні ознаки. Визначення напрямів на плані. Читання плану. |
|
|
|
15 |
|
Географічні карти, їх елементи. Легенда карти. Масштаб карти. |
|
|
|
|
16 |
|
Географічні атласи. Практичне значення карт. |
|
|
Тема 3. Географічні координати |
|||||
Знаннєвий компонент: називає лінії градусної сітки: паралелі, меридіани, екватор, нульовий меридіан, ознаки понять «географічна широта», «географічна довгота», координати свого населеного пункту; пояснює відмінності між географічною широтою і географічною довготою. Діяльнісний компонент: користується градусною сіткою для визначення географічних координат; визначає географічні координати об`єктів, населених пунктів; порівнює географічну широту і географічну довготу за градусними вимірами. Ціннісний компонент: оцінює практичне значення знань про географічні координати. |
17 |
|
Градусна сітка на глобусі й географічній карті. Поняття про географічні координати. |
|
|
18 |
|
Правила відліку географічної широти і географічної довготи. |
|
|
|
19 |
|
Географічні координати свого населеного пункту. Практична робота 2. Визначення географічних координат за географічною картою |
|
|
|
20 |
|
Узагальнення та систематизація знань з теми «Земля на плані та карті» |
|
|
|
Виставляється тематична оцінка |
|||||
РОЗДІЛ ІІІ. Оболонки Землі (43год)
|
|||||
Тема 1. Літосфера (12 год.) |
|||||
Діяльнісний компонент: визначає абсолютну і відносну висоту рівнин і гір за шкалою висот; позначає на контурній карті: вулкани:Ключевська Сопка, Етна, Кракатау; гори: Карпати, Кримські, Альпи, Уральські, Кордильєри, Кавказ, Гімалаї з вершиною Джомолунгма, Анди; рівнини:Східноєвропейська, Західносибірська, Амазонська низовина, Лаврентійська височина, Середньосибірське, Бразильське плоскогір’я; розрізняє магматичні, осадові й метаморфічні гірські породи; порівнює рівнини і гори за висотою, походженням, розміщенням на суходолі або в океанах. Ціннісний компонент: оцінює діяльність людини та її вплив на рельєф; висловлює судження щодо необхідності охорони унікальних форм рельєфу; пояснює вплив внутрішніх і зовнішніх процесів на формування рельєфу земної поверхні; аналізує причини і наслідки зовнішніх і внутрішніх процесів. |
21 |
|
Внутрішня будова Землі. |
|
|
22 |
|
Будова літосфери, її властивості. Літосферні плити, наслідки їх переміщення. |
|
|
|
23 |
|
Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі та на поверхні земної кулі. Рухи земної кори. |
|
|
|
24 |
|
Землетруси. |
|
|
|
25 |
|
Вулканізм і вулкани, гейзери. Сейсмічні пояси Землі. |
|
|
|
26 |
|
Зовнішні процеси, що зумовлюють зміну земної кори. Вивітрювання, робота вітру, текучих і підземних вод, льодовиків. |
|
|
|
27 |
|
Мінерали, гірські породи. Корисні копалини та їх значення у житті та діяльності людини |
|
|
|
28 |
|
Основні форми рельєфу суходолу – гори і рівнини. Різноманітність та утворення рівнин на суходолі. Найбільші за площею рівнини світу. Практична робота № 3. Позначення на контурній карті рівнин, гір, вулканів суходолу. (протягом теми) |
|
|
|
29 |
|
Різноманітність та утворення гір на суходолі. Найвищі і найдовші гори світу. |
|
|
|
30 |
|
Контрольна робота з теми «Літосфера» |
|
|
|
31 |
|
Рельєф дна океану. Серединно-океанічні хребти – найвищі і найдовші гори Світового океану. |
|
|
|
32 |
|
Унікальні форми рельєфу земної кулі, їх охорона. |
|
|
|
Виставляється тематична оцінка |
|||||
Тема 2. Атмосфера (12 год. + 2 год. резерву) |
|||||
Знаннєвий компонент: називає суттєві ознаки понять «погода», «клімат», «синоптична карта», елементи погоди, теплові пояси Землі, світові центри спостереження за погодою; наводить приклади хмар, різних за формою, прогнозів погоди, основних типів клімату; пояснює причини і наслідки зміни погоди і клімату. Діяльнісний компонент: спостерігає і фіксує зміни елементів погоди: температури повітря, атмосферного тиску, вітру, вологості повітря, хмар, хмарності, опадів; визначає показники температури повітря й атмосферного тиску та їх зміни з висотою, швидкість вітру, типи погоди, що переважають у своїй місцевості; будує графіки ходу температури, діаграми розподілу опадів за певний період, розу вітрів; добирає відповідні джерела географічної інформації для ознайомлення з атмосферними процесами; користується термометром, барометром, гігрометром; порівнює погоду різних типів у своїй місцевості в різні пори року та її вплив на здоров’я людей; аналізує зміни температури повітря, атмосферного тиску протягом доби, сезону, року та їх розподіл на Землі за картою; розв’язує задачі на зміну температури повітря, атмосферного тиску з висотою. Ціннісний компонент: оцінює вплив стану повітря на здоров”я людини; робить висновки про значення прогнозу погоди для життя і діяльності людини. |
33 |
|
Будова атмосфери, властивості повітря в тропосфері. |
|
|
34 |
|
Добовий і річний хід температури повітря, причини його коливання. Кліматична карта. |
|
|
|
35 |
|
Теплові пояси Землі. Практичне значення вимірювання температури повітря. |
|
|
|
36 |
|
Атмосферний тиск: причини і наслідки його зміни в тропосфері. Вимірювання атмосферного тиску. |
|
|
|
37 |
|
Практична робота 4. Розв’язування задач на зміну температури повітря й атмосферного тиску з висотою |
|
|
|
38 |
|
Вітер: причини виникнення, напрямки, сила, швидкість вітру, їх визначення сучасними приладами й візуально. Утворення бризу |
|
|
|
39 |
|
Вода в атмосфері: випаровування, вологість повітря, зміни вологості повітря. |
|
|
|
40 |
|
Хмари і туман, відмінності в їх утворенні. Форми хмар, хмарність. |
|
|
|
41 |
|
Опади та їх види, вимірювання. Карта розподілу опадів. |
|
|
|
42 |
|
Погода та її елементи. Характерна погода.. Служба погоди, практичне значення прогнозів погоди. |
|
|
|
43 |
|
Практична робота 5. Складання графіка зміни температури повітря, діаграм хмарності та опадів, рози вітрів, їх аналіз |
|
|
|
44 |
|
Клімат та основні кліматотвірні чинники. |
|
|
|
45 |
|
Карта кліматичних поясів. Зміни клімату. Вплив людини на атмосферу. |
|
|
|
46 |
|
Узагальнення та систематизація знань з теми «Атмосфера» |
|
|
|
Виставляється тематична оцінка |
|||||
Тема 3. Гідросфера (12 год.) |
|||||
Знаннєвий компонент: називає суттєві ознаки понять «океан», «море», «затока», «протока», «острів», «океанічна течія», «річка», «озеро», «болото», «льодовик», «багаторічна мерзлота», «підземні води»; наводить приклади морів, заток, проток, островів, річок, озер, штучних водойм; пояснює причини і наслідки рухів води в Світовому океані, особливості живлення і режиму вод суходолу; знає і розуміє негативні наслідки паводків, повеней і цунамі. Діяльнісний компонент: визначає особливості розподілу води між Світовим океаном і водами суходолу за відповідною діаграмою, глибини океанів і морів за шкалою глибин, залежність напрямку і характеру течії річок від рельєфу, видів живлення та режиму вод суходолу від клімату; розрізняє способи зображення вод суходолу на плані та карті, озера за походженням їхніх улоговин і стоком, типи боліт, покривні та гірські льодовики, штучні водойми, типи підземних вод; позначає на контурній карті назви: морів:Чорне, Середземне, Червоне, Балтійське, Баренцове; проток: Гібралтарська, Магелланова, Дрейка, Берінгова; заток:Біскайська, Бенгальська, Мексиканська, Гвінейська; островів:Велика Британія, Гренландія, Мадагаскар, Нова Гвінея; півостровів:Скандинавський, Кримський, Аравійський, Індостан, Сомалі, Лабрадор; западини:Маріанська; річок: Дніпро, Дунай, Янцзи, Ніл, Амазонка, Міссісіпі; озер:Каспійське, Великі озера, Байкал, Вікторія. Ціннісний компонент: оцінює роль води для життєдіяльності людини та використання мінеральних і термальних вод у господарській діяльності, вплив людини на різні частини гідросфери; робить висновки про вплив |
47 |
|
Загальна кількість води на Землі, її розподіл між частинами гідросфери. |
|
|
48 |
|
Світовий океан та його частини. Шкала глибин. Острови в Океані. Практична робота 6 (початок). Позначення на контурній карті морів, проток, заток, островів |
|
|
|
49 |
|
Властивості вод Світового океану. Рухи води в Океані. |
|
|
|
50 |
|
Життя в океанах і морях. Багатства вод світового океану. Океан та людина. |
|
|
|
51 |
|
Води суходолу – поверхневі і підземні. Річки. Практична робота 6 (продовження). Позначення на контурній карті річок. |
|
|
|
52 |
|
Пороги і водоспади. Живлення, водний режим і робота річок. |
|
|
|
53 |
|
Озера, їх різноманітність. Найбільші і найглибші озера земної кулі. Практична робота 6 (продовження). Позначення на контурній карті озер. |
|
|
|
54 |
|
Болота. Штучні водойми і водотоки |
|
|
|
55 |
|
Льодовики . Утворення і поширення багаторічної мерзлоти. |
|
|
|
56 |
|
Підземні води, умови їх утворення і залягання. Термальні й мінеральні води. |
|
|
|
57 |
|
Значення вод суходолу для природи і людини. Охорона вод Світового океану і суходолу. |
|
|
|
58 |
|
Узагальнення та систематизація знань з теми «Гідросфера». |
|
|
|
Виставляється тематична оцінка |
|||||
Тема 4. Біосфера та ґрунти (2 год.) |
|||||
Знаннєвий компонент: називає компоненти біосфери, суттєві ознаки понять «біосфера», «ґрунти», «рослинність», «тваринний світ», види рослин і тварин, які поширені у своїй місцевості; пояснює особливості поширення ґрунтів і живих організмів на земній кулі за допомогою карт, вплив людини на компоненти біосфери. Діяльнісний компонент: порівнює види рослин і тварин, що поширені на різних широтах земної кулі. Ціннісний компонент: оцінює значення ґрунтів, рослинності і тваринного світу для життєдіяльності людини; пропонує власні заходи зі збереження тваринного та рослинного світу своєї місцевості. |
59 |
|
Складові біосфери, особливості їх поширення на земній кулі.
|
|
|
60 |
|
Властивості ґрунтів. Ґрунтовий покрив, карта ґрунтів. Вплив господарської діяльності людини на ґрунтовий покрив, рослинність і тваринний світ суходолу та океану. |
|
|
|
Тема 5. Природні комплекси (3 год.)
|
|||||
Знаннєвий компонент: називає суттєві ознаки понять «природний комплекс», «географічна оболонка», «природна зона», компоненти природного комплексу; наводить приклади природних комплексів та комплексів, змінених людиною, у своїй місцевості; пояснює на конкретних прикладах наслідки взаємодії літосфери, атмосфери, гідросфери, біосфери. Діяльнісний компонент: порівнює особливості основних природних зон Землі; дотримується правил безпеки та поведінки під час екскурсії. Ціннісний компонент: оцінює вплив людини на природні комплекси у своїй місцевості та значення знань про природні комплекси для її життєдіяльності. |
61 |
|
Природні комплекси (ландшафти) як наслідок взаємозв’язків компонентів природи. |
|
|
62 |
|
Географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі, її межі, властивості. |
|
|
|
63 |
|
Природні зони Землі, їх особливості |
|
|
|
64 |
|
Практична робота 7 (на вибір) Складання опису одного з природних комплексів своєї місцевості (за типовим планом).
|
|
|
|
РОЗДІЛ ІV. Планета людей (5 год. + 1 резервна)
|
|||||
Знаннєвий компонент: називає кількість населення на Землі та в Україні, людські раси; вміє читати політичну карту. Діяльнісний компонент: аналізує карти густоти населення та людських рас; показує на карті найбільші за площею та кількістю населення держави світу і держави-сусіди України; характеризує види господарської діяльності та її наслідки у своєму населеному пункті; порівнює людські раси за зовнішніми ознаками, густоту населення в різних регіонах земної кулі. Ціннісний компонент: усвідомлює толерантне ставлення до представників людських рас і народів світу; оцінює вплив людини на природу, рівень забруднення навколишнього середовища в результаті різних видів господарської діяльності; висловлює судження про заходи щодо усунення негативних наслідків господарської діяльності у своєму населеному пункті; розробляє за допомогою членів родини міні-проект з утилізації побутових відходів. |
65 |
|
Тема 1. Кількість і розміщення населення на Землі Кількість населення Землі. Розселення населення на Землі, його густота. Найбільш заселені території земної кулі. |
|
|
66 |
|
Людські раси. Дослідження Миколи Миклухо-Маклая. Найчисельніші народи світу. |
|
|
|
67 |
|
Контрольна робота за 2 семестр |
|
|
|
68 |
|
Тема 2. Держави світу Найбільші за площею і чисельністю населення держави світу та держави-сусіди України на політичній карті світу. Практична робота № 8 Позначення на контурній карті кордонів найбільших держав у різних частин світу та їх столиць. |
|
|
|
69 |
|
Тема 3. Вплив людини на природу Зміни компонентів географічної оболонки під впливом людської діяльності. Зміни природних комплексів Землі. |
|
|
|
70 |
|
Забруднення довкілля та його охорона. Дослідження Розробка міні-проекту з утилізації побутових відходів. |
|
|
|
Виставляється тематична оцінка |
Виконання плану
|
Кількість тематичних |
Кількість практичних робіт |
Кількість контрольних робіт |
І семестр |
|
|
|
ІІ семестр |
|
|
|
За рік |
|
|
|