Календарно-тематичне планування навчального матеріалу «Хімія», 9 клас
68 годин – 2 години на тиждень.
Програма: Навчальна програма з для 6 – 9 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. |
Підручник: Попель П. П. Хімія : підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. /П. П. Попель, Л. С. Крикля. — Київ : ВЦ «Академія»,2017. — 240 с. : іл. |
№ п/п
|
Дата |
Тема уроку |
Практична частина |
Домашнє завдання |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
ПОВТОРЕННЯ НАЙВАЖЛИВІШИХ ПИТАНЬ З КУРСУ ХІМІЇ 8 КЛАСУ( 3год.) |
|||||
1. |
|
1. Склад і властивості основних класів неорганічних сполук |
|
Опрацювати конспект. |
Знаннєвий компонент наводить приклади назв і формул речовин, що належать до основних класів неорганічних сполук. Діяльнісний компонент класифікує неорганічні сполуки; порівнює склад і властивості неорганічних сполук різних класів; властивості речовин атомної, молекулярної та йонної будови; характеризує йонний і ковалентний хімічні зв'язки; хімічні властивості основних класів неорганічних сполук. Ціннісний компонент обґрунтовує залежність властивостей речовин від їхніх складу і будови. |
2. |
|
2. Склад і властивості основних класів неорганічних сполук |
|
Опрацювати конспект. |
|
3. |
|
3. Хімічний зв'язок і будова речовини. |
|
Опрацювати конспект. |
|
ТЕМА 1. РОЗЧИНИ (19 год.) |
|||||
4. |
|
1. Поняття про дисперсні системи. Колоїдні та істинні розчини |
|
§1 опрацювати |
Знаннєвий компонент наводить приклади колоїдних та істинних розчинів, розчинників, суспензій, емульсій, аерозолів, електролітів і неелектролітів, сильних і слабких електролітів, кристалогідратів; пояснює вплив різних чинників на розчинність речовин; утворення водневого зв’язку; суть процесу електролітичної дисоціації. Діяльнісний компонент розрізняє компоненти розчину, насичені й ненасичені розчини, катіони й аніони, електроліти й неелектроліти, сильні й слабкі електроліти; рН лужного, кислого та нейтрального середовища; описує розчинення речовин у воді як фізико-хімічне явище; якісну реакцію на хлорид-іони; виявлення в розчині гідроксид-іонів та йонів Гідрогену; складає рівняння електролітичної дисоціації лугів, кислот, солей, рівняння реакцій обміну в повній та скороченій йонній формах; рівняння якісних реакцій на хлорид-іони в молекулярній та йонній формах; розв’язує експериментальні задачі, обираючи й обґрунтовуючи спосіб розв’язання . обчислює масу, об’єм, кількість речовини за рівняннями реакцій з використанням розчинів із певною масовою часткою розчиненої речовини, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; характеризує електроліти за ступенем дисоціації; визначає характер середовища за значенням рН; проводить реакції між розчинами електролітів з урахуванням умов їх перебігу; якісні реакції на карбонат-, сульфат- хлорид-іони; виявляє у розчині гідроксид-іони і йони Гідрогену; використовує значення рН для характеристики кислотного чи лужного середовища. Ціннісний компонент обґрунтовує перебіг реакцій між електролітами у водних розчинах; оцінює важливість рН розчинів для визначення якості харчової, косметичної продукції тощо; висловлює судження про значення розчинів у природі та житті людини; про застосування знань щодо виявлення деяких йонів; про роль експерименту в науці. Знаннєвий компонент наводить приклади колоїдних та істинних розчинів, розчинників, суспензій, емульсій, аерозолів, електролітів і неелектролітів, сильних і слабких електролітів, кристалогідратів; пояснює вплив різних чинників на розчинність речовин; утворення водневого зв’язку; суть процесу електролітичної дисоціації. Діяльнісний компонент розрізняє компоненти розчину, насичені й ненасичені розчини, катіони й аніони, електроліти й неелектроліти, сильні й слабкі електроліти; рН лужного, кислого та нейтрального середовища; описує розчинення речовин у воді як фізико-хімічне явище; якісну реакцію на хлорид-іони; виявлення в розчині гідроксид-іонів та йонів Гідрогену; складає рівняння електролітичної дисоціації лугів, кислот, солей, рівняння реакцій обміну в повній та скороченій йонній формах; рівняння якісних реакцій на хлорид-іони в молекулярній та йонній формах; розв’язує експериментальні задачі, обираючи й обґрунтовуючи спосіб розв’язання . обчислює масу, об’єм, кількість речовини за рівняннями реакцій з використанням розчинів із певною масовою часткою розчиненої речовини, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; характеризує електроліти за ступенем дисоціації; визначає характер середовища за значенням рН; проводить реакції між розчинами електролітів з урахуванням умов їх перебігу; якісні реакції на карбонат-, сульфат- хлорид-іони; виявляє у розчині гідроксид-іони і йони Гідрогену; використовує значення рН для характеристики кислотного чи лужного середовища. Ціннісний компонент обґрунтовує перебіг реакцій між електролітами у водних розчинах; оцінює важливість рН розчинів для визначення якості харчової, косметичної продукції тощо; висловлює судження про значення розчинів у природі та житті людини; про застосування знань щодо виявлення деяких йонів; про роль експерименту в науці. |
5. |
|
2. Будова молекули води. Поняття про водневий зв’язок. |
|
§2 опрацювати |
|
6. |
|
3. Розчинення як фізико-хімічний процес. Теплові явища, що супроводжують розчинення речовин. |
Демонстрації 1.Теплові явища під час розчинення (розчинення амоній нітрату і безводного кальцій хлориду у воді). |
§3 опрацювати |
|
7. |
|
4.Кристалогідрати. |
|
§4 опрацювати |
|
8. |
|
5. Розв’язування задач. |
|
§4 повторити |
|
9. |
|
6. Розв’язування задач. |
|
§4 повторити |
|
10. |
|
7. Розчинність речовин, її залежність від різних чинників. Насичені й ненасичені, концентровані й розведені розчини |
|
§5 опрацювати |
|
11. |
|
8.Електороліти і неелектроліти. |
Демонстрації 2. Дослідження речовин та їхніх водних розчинів на електричну провідність (кристалічний натрій хлорид, дистильована вода, розчин натрій хлориду, кристалічний цукор, розчин цукру, хлоридна кислота). |
§6 опрацювати |
|
12. |
|
9. Електролітична дисоціація. |
Лабораторний дослід: 1.Виявлення йонів Гідрогену та гідроксид-іонів у розчинах. |
§7 опрацювати |
|
13. |
|
10. Ступінь електролітичної дисоціації. Сильні й слабкі електроліти. |
|
§8 опрацювати |
|
14. |
|
11. Вода як електроліт. Водневий показник (рН). |
Лабораторний дослід №2,3: установлення приблизного значення рН води, лужних і кислих розчинів (натрій гідроксиду, хлоридної кислоти) за допомогою універсального індикатора; дослідження рН харчової і косметичної продукції |
§9 опрацювати |
|
15. |
|
12. Йонно-молекулярні рівняння хімічних реакцій. |
|
§10 опрацювати |
|
16. |
|
13. Йонно-молекулярні рівняння хімічних реакцій.
|
|
§10 опрацювати |
|
17. |
|
14. Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх перебігу |
Демонстрації 3. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах Лабораторний дослід №4,5,6: реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються випаданням осаду, виділенням газу, утворенням води. |
§11 опрацювати |
|
18. |
|
15. Практична робота№1 Реакції йонного обміну між електролітами у водних розчинах. |
Практична робота№1 Реакції йонного обміну між електролітами у водних розчинах. |
§11 повторити |
|
19. |
|
16. Якісні реакції на деякі йони. |
Лабораторний дослід №7,8,9: виявлення хлорид-іонів, сульфат-іонів та карбонат-іонів у розчині |
§12 опрацювати |
|
20. |
|
17.Практична робота №2 Розв’язування експериментальних задач. |
Практична робота №2 Розв’язування експериментальних задач |
§12 повторити |
|
21. |
|
18. Захист навчальних проектів 1-8. |
|
Підготуватись до уроку узагальнення |
|
22. |
|
19.Узагальнення знань |
|
§§1-12 повторити |
|
ТЕМАТИЧНА №1 |
|||||
ТЕМА2. ХІМІЧНІ РЕАКЦІЇ (11 год.) |
|||||
23. |
|
1. Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакцій: реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну |
Демонстрації 4: реакції розкладу, сполучення, заміщення, обміну, екзо- та ендотермічні реакції |
§13 опрацювати |
Знаннєвий компонент знає і розуміє суть понять: хімічна реакція, ступінь окиснення, окисник, відновник, процеси окиснення і відновлення, тепловий ефект реакції, швидкість хімічної реакції; наводить приклади основних типів хімічних реакцій; відновників і окисників.
Діяльнісний компонент визначає ступені окиснення елементів у сполуках за їхніми формулами; розрізняє реакції сполучення, заміщення, обміну, розкладу; окисно-відновні та реакції без зміни ступеня окиснення; екзо- та ендотермічні, оборотні й необоротні реакції; окисники і відновники; валентність і ступінь окиснення елемента; складає хімічні формули бінарних сполук за ступенями окиснення елементів; рівняння найпростіших окисно-відновних реакцій на основі електронного балансу, термохімічні рівняння; рівняння оборотних і необоротних реакцій; класифікує реакції за різними ознаками; характеризує процеси окиснення, відновлення, сполучення, розкладу, заміщення, обміну; вплив різних чинників на швидкість хімічних реакцій; роль окисно-відновних процесів у довкіллі; дотримується правил використання побутових хімікатів.
Ціннісний компонент обґрунтовує процеси окиснення й відновлення з погляду електронної будови атомів; висловлює судження про значення хімічних реакцій та знань про них у природі, промисловості, побуті;
|
24. |
|
2. Ступінь окиснення. Визначення ступеня окиснення. |
|
Опрацювати конспект |
|
25. |
|
3. Складання формул бінарних сполук за відомими ступенями окиснення елементів |
|
Опрацювати конспект. |
|
26. |
|
4. Окисно-відновні реакції. Процеси окиснення, відновлення, окисники, відновники. |
|
§14 опрацювати |
|
27. |
|
5. Складання рівнянь окисно-відновних реакцій |
|
§15 опрацювати |
|
28. |
|
6. Складання рівнянь окисно-відновних реакцій |
|
§15 опрацювати |
|
29. |
|
7. Тепловий ефект хімічної реакції. |
|
§16 опрацювати |
|
30. |
|
8. Швидкість хімічної реакції |
Демонстрації 5: Залежність швидкості реакцій металів (цинк, магній, залізо) з хлоридною кислотою від активності металу. Лабораторний дослід №10: вплив концентрації і температури на швидкість реакції цинку з хлоридною кислотою. |
§17 опрацювати |
|
31. |
|
9. Практична робота №3. Вплив різних чинників на швидкість хімічних реакцій |
Практична робота №3. Вплив різних чинників на швидкість хімічних реакцій |
§17 повторити |
|
32. |
|
10. Захист начальних проектів 9-10. |
|
Підготуватись до уроку узаг. |
|
33. |
|
11. Узагальнення знань. |
|
§§13-17 повторити. |
|
ТЕМАТИЧНА №2 |
|||||
ТЕМА3. ПОЧАТКОВІ ПОНЯТТЯ ПРО ОРГАНІЧНІ СПОЛУКИ. (27 год.) |
|||||
34. |
|
1. Особливості органічних сполук (порівняно з неорганічними). Елементи-органогени. |
|
§18 опрацювати |
Знаннєвий компонент знає і розуміє суть понять гомолог, гомологія; поділ органічних речовин за якісним складом на вуглеводні, оксигеновмісні та нітрогеновмісні сполуки; називає елементи-органогени, найважливіші органічні сполуки (метан і перші десять його гомологів, етен, етин, метанол. етанол, гліцерол, етанова кислота, глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза, стеаринова, пальмітинова, олеїнова, аміноетанова кислоти), основні продукти перегонки нафти; наводить приклади гомологів метану; природних і синтетичних речовин, спиртів, карбонових кислот, жирів, вуглеводів; пояснює реакції горіння органічних речовин, заміщення для метану, приєднання для етену й етину; деякі хімічні властивості етанової кислоти; суть процесу перегонки нафти.
Діяльнісний компонент складає молекулярні й структурні формули метану та перших десяти його гомологів, етену, етину, метанолу, етанолу, гліцеролу, етанової та аміноетанової кислот; молекулярні формули глюкози, сахарози, крохмалю, целюлози; рівняння реакцій горіння (метану, етену й етину, метанолу, етанолу), заміщення для метану (хлорування), приєднання для етену й етину (галогенування, гідрування), етанової кислоти (електролітична дисоціація, взаємодія з металами, лугами, солями); загальну схему полімеризації етену; розрізняє за складом метан, етен, етин, метанол, етанол, гліцерол, етанову кислоту, вищі карбонові кислоти, глюкозу, сахарозу, крохмаль, целюлозу, мило, природні й гідрогенізовані, тваринні й рослинні, тверді й рідкі жири, білки, поліетилен, природні і штучні жири; порівнює: органічні й неорганічні речовини, крохмаль і целюлозу, склад гомологів метану, насичені й ненасичені вуглеводні; характеризує склад, фізичні властивості метану і його гомологів, етену, етину, етанолу, гліцеролу, етанової кислоти, жирів, глюкози, сахарози, крохмалю, целюлози, білків, поліетилену; визначає дослідним шляхом гліцерол, етанову кислоту, глюкозу, крохмаль; розв’язує розрахункові задачі на обчислення об’ємних відношень газів за хімічними рівняннями та інших раніше вивчених типів на прикладі органічних сполук; дотримується правил безпечного поводження з горючими речовинами, побутовими хімікатами.
Ціннісний компонент усвідомлює значення вуглеводневої сировини в енергетиці; природних і синтетичних органічних сполук; моральну та соціальну відповідальність за насідки вживання алкогольних напоїв; необхідність збереження довкілля для майбутніх поколінь; обґрунтовує роль органічних сполук у живій природі; оцінює згубну дію алкоголю на здоров’я; вплив продуктів синтетичної хімії на навколишнє середовище в разі неправильного використання їх; висловлює судження щодо значення органічних речовин у суспільному господарстві, побуті, харчуванні, охороні здоров’я тощо; захисту довкілля від стійких органічних забруднювачів.
Знаннєвий компонент знає і розуміє суть понять гомолог, гомологія; поділ органічних речовин за якісним складом на вуглеводні, оксигеновмісні та нітрогеновмісні сполуки; називає елементи-органогени, найважливіші органічні сполуки (метан і перші десять його гомологів, етен, етин, метанол. етанол, гліцерол, етанова кислота, глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза, стеаринова, пальмітинова, олеїнова, аміноетанова кислоти), основні продукти перегонки нафти; наводить приклади гомологів метану; природних і синтетичних речовин, спиртів, карбонових кислот, жирів, вуглеводів; пояснює реакції горіння органічних речовин, заміщення для метану, приєднання для етену й етину; деякі хімічні властивості етанової кислоти; суть процесу перегонки нафти.
|
35. |
|
2. Вуглеводні. Метан як представник насичених вуглеводнів. |
Демонстрації 6: моделі молекул вуглеводнів (у тому числі 3D-проектування) |
§19 опрацювати |
|
36. |
|
3. Гомологи метану (перші десять), їхні молекулярні і структурні формули та назви. |
|
§20 опрацювати |
|
37. |
|
4. Етен (етилен) і етин (ацетилен) як представники ненасичених вуглеводнів. |
|
§21 опрацювати |
|
38. |
|
5. Реакція приєднання для етену й етину (галогенування, гідрування). |
|
§21 опрацювати |
|
39. |
|
6. Горіння вуглеводнів. |
Демонстрації 7: горіння парафіну, визначення його якісного складу за продуктами згоряння |
§22 опрацювати |
|
40. |
|
7.Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену |
Демонстрації 8: ознайомлення із зразками виробів із поліетилену. Виявлення властивостей поліетилену: відношення до нагрівання, розчинів кислот, лугів. |
§23 опрацювати |
|
41. |
|
8. Вуглеводні в природі. Застосування вуглеводнів |
|
§24 опрацювати |
|
42. |
|
9. Співвідношення об’ємів газів у хімічних реакціях |
|
§25 опрацювати |
|
43. |
|
10.Розв’язування задач. |
|
§25 повторити |
|
44. |
|
11.Розв’язування задач. |
|
§25 повторити |
|
45. |
|
12. Узагальнення знань. |
|
§18-25 повторити |
|
ТЕМАТИЧНА №3 |
|||||
46. |
|
13. Спирти. Етанол
|
|
§26 опрацювати |
|
47. |
|
14.Гліцерин (гліцерол). |
Лабораторний дослід №11: взаємодія гліцеролу з купрум (ІІ) гідроксидом |
§27 опрацювати |
|
48. |
|
15. Карбонові кислоти. Оцтова (етанова) кислота. |
|
§28 опрацювати |
|
49. |
|
16. Хімічні властивості етанової кислоти: електролітична дисоціація, дія на індикатори, взаємодія з металами, лугами, солями |
Демонстрації 9,10: дія етанової кислоти на індикатори, взаємодія з металами, лугами |
§28 опрацювати |
|
50. |
|
17. Практична робота №4 Властивості етанової кислоти. |
Практична робота №4 Властивості етанової кислоти. |
§28 повторити |
|
51. |
|
18. Вищі карбонові кислоти: стеаринова, пальмітинова, олеїнова. |
|
§29 опрацювати |
|
52. |
|
19. Мило, його склад, мийна дія.
|
|
§29 опрацювати |
|
53. |
|
20. Жири. Склад жирів, фізичні властивості. Природні й гідрогенізовані жири. Біологічна роль жирів. |
|
§30 опрацювати |
|
54. |
|
21. Вуглеводи. Глюкоза і сахароза |
Лабораторний дослід №12: взаємодія глюкози з купрум (ІІ) гідроксидом. |
§31 опрацювати |
|
55. |
|
22. Крохмаль. Целюлоза. |
Лабораторний дослід №13,14: відношення крохмалю до води (розчинність, утворення клейстеру); взаємодія крохмалю з йодом |
§32 опрацювати |
|
56. |
|
23. Білки як біологічні полімери. Денатурація білків.
|
|
§33 опрацювати |
|
57. |
|
24. Практична робота №5 Виявлення органічних сполук у харчових продуктах. |
Практична робота №5 Виявлення органічних сполук у харчових продуктах. |
§33 повторити |
|
58. |
|
25. Природні та синтетичні органічні сполуки. Захист довкілля від забруднення органічними сполуками |
|
§34 опрацювати |
|
59. |
|
26. Захист навчальних проектів 11-19.
|
|
Підготуватись до уроку узагальнення . |
|
60. |
|
27. Узагальнення знань |
|
§26-33 повторити. |
|
ТЕМАТИЧНА №4 |
|||||
УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ З ХІМІЇ (8 год.) |
|||||
61. |
|
1. Багатоманітність речовин і хімічних реакцій |
|
§35 опрацювати |
Знаннєвий компонент називає: імена видатних вітчизняних учених-хіміків; найважливіші хімічні виробництва в Україні; наводить приклади: взаємозв’язків між речовинами; застосування хімічних сполук у різних галузях та у повсякденному житті. Діяльнісний компонент характеризує: значення хімії у житті суспільства, збереженні довкілля, для здоров’я людей. Ціннісний компонент усвідомлює значення громадянської позиції вченого, причинно-наслідкові зв’язки у природі і її цілісність; поважає авторське право; обґрунтовує: роль хімії у пізнанні хімічних процесів; критично ставиться: до хімічної інформації з різних джерел; оцінює: внесок хімічної науки в розвиток вітчизняного виробництва; значення хімічних знань як складника загальної культури людини. |
62. |
|
2. Взаємозв’язки між речовинами та їх взаємоперетворення |
|
§36 опрацювати |
|
63. |
|
3. Місце хімії серед природничих наук. Значення хімії для розвитку людства. |
|
§37 опрацювати |
|
64. |
|
4. Хімічна наука у світі та в Україні. Видатні хіміки. |
|
§38 опрацювати |
|
65. |
|
5. Захист навчальних проектів 20-23. |
|
§35-38 повторити |
|
66. |
|
6. Узагальнення знань
|
|
--------- |
|
ТЕМАТИЧНА №5 |
|||||
67. |
|
7. Повторення вивченого |
|
--------- |
|
68. |
|
8.Підсумковий урок |
|
--------- |
|