Календарно-тематичне планування з інформатики для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами
Міністерство освіти і науки України Інститут спеціальної педагогіки НАПН України
|
НАВЧАЛЬНІ ПРОГРАМИ ДЛЯ 5-9 (10) КЛАСІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ДЛЯ ДІТЕЙ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМ ПОРУШЕННЯМ ОСНОВИ КОМП′ЮТЕРНОЇ ГРАМОТНОСТІ 5 клас
|
Вчитель: Гуцуляк Т.Я
|
Пояснювальна записка
Сучасне суспільство вимагає від людини нових знань, умінь і навичок роботи з інформацією, в тому числі і при вирішенні завдань, що виникають у повсякденному житті.
У спеціальній (корекційній) школі інформаційні технології повинні розглядатися не як предмет вивчення, а як інструмент інтеграції учня в сучасний світ. Дітей з вадами розумового розвитку достатньо навчати навичкам роботи на персональному комп'ютері, а не алгоритмізації та програмуванню, та закінчувати курс пакетом офісних програм.
Програма побудована за концентричним принципом розміщення матеріалу, при якому одна і та ж тема вивчається протягом декількох років з поступовим нарощуванням складності. Методи і прийоми навчання орієнтуються на «зону найближчого розвитку» розумово відсталої дитини, забезпечують адекватний темп і способи засвоєння знань, доступність і науковість матеріалу, неодноразове повторення і закріплення вивченого.
Також слід передбачити можливість для проведення екскурсій на підприємства служби побуту, відділення зв'язку, магазин і т.н. з метою спостережень за формами практичного застосування комп'ютерної техніки і технологій.
На кінець вивчення курсу «Основи комп'ютерної грамотності» учні повинні:
Знати:
Вміти:
Учні з вадами розумового розвитку погано орієнтуються в просторі, не вміють знаходити і запам'ятовувати об'єкти на ілюстраціях, картинах. Тому особливого значення набуває використання розвиваючих комп'ютерних ігор.
Виконання завдань даної програми потребує:
Предмет «Основи комп‛ютерної грамотності» вивчається в спеціальній (корекційній) загальноосвітній школі з 5-го по 10-й класи за рахунок годин навчального плану.
Програмний курс розрахований на 6 років - 385 годин загалом. З урахуванням вікових і психофізичних особливостей учнів в програмі виділяються три етапи навчання:
Класи |
Етап |
Кількість годин на тиждень |
Кількість годин на рік |
5 |
Підготовчий |
1 |
35 |
6 – 9 |
Основний |
2 |
70 |
10 |
Узагальнюючий |
2 |
70 |
Підготовчий етап (5 клас) - знайомить учнів з комп'ютером і спрямований на розвиток пізнавального інтересу до способів його практичного використання. Формує дружнє інформаційне середовище для учня, побудоване на ігрових технологіях. Закладає базові знання до можливостей вивчення основного етапу програми.
Розподіл часу на проходження програмного матеріалу, порядок вивчення тем і кількість годин, відведених на них, можуть дещо змінюватися залежно від інтелектуально-психофізичного розвитку учнів.
5 клас
(35 годин на рік, 1 година на тиждень)
№ п/п |
Кількість годин |
Зміст навчального матеріалу |
Навчальні досягнення учнів |
Спрямованість корекційно розвиткової роботи |
Знайомство з комп'ютером. Введення в інформаційну культуру.
|
||||
1 |
1 |
Правила поведінки в комп'ютерному класі. Організація робочого місця. |
Учень:
|
Формування в учнів рганізованості, дисциплінованості, самоконтролю в навчальній діяльності, точного виконання вказівок учителя.
|
2 |
7 |
Перше знайомство з комп'ютером. Правила техніки безпеки та загальні гігієнічні вимоги при роботі за комп'ютером. Що таке комп'ютер? Історія розвитку комп'ютера, приклади в сучасному житті. Основні пристрої, що входять в склад комп'ютера (системний блок, монітор, клавіатура, миша) знайомство з термінами (назвами), їх призначення. Як підготувати комп'ютер до роботи. Правила включення та виключення комп'ютера. Робочий стіл та його основні елементи: вікна, ярлички, іконки, значки, піктограми. Кнопка «Пуск». Орієнтування на площині екрану. |
Учень:
|
Формувати початкову лексику з інформатики, вміння користуватися термінологічним словником. Формувати бажання вчитися самостійності, інтересу до вивчення інформатики. Формувати орієнтування на робочому місці, площині екрану, зошиті, термінологічному словнику, у навчальних текстах. Активізувати мисленєву діяльність – вчити орієнтуватися в ситуації, бачити зв'язки і відносини між об'єктами. Розвиток слухової уваги і логічного співвідношення (ігри: «Хто більше запам'ятає», «Хто більше знає») Корегувати зорове сприйняття, навички самоконтролю (кросворди, ребуси, тестування). |
3 |
7 |
Маніпулятор «миша». Миша призначення та правила роботи. Курсор миші(екранна стрілочка), пересування курсору миші по екрану. Основні операції, що виконуються за допомогою мишки. Вправи з лівою кнопкою миші: одинарний, подвійний щиглик, перетаскування. Конструювання. Миша допомагає грі (практикум - тренажери, комп'ютерні ігри, програми що керуються за допомогою миші). |
Учень:
|
Розвивати вміння розв’язувати прості логічні завдання, використовувати знання одержані на попередніх уроках, а також спираючись на знання і вміння, одержані на уроках з рідної мови, математики, природознавства та ін.
Розвиток зв’язаного мовлення (відповідь за планом, за навідними запитаннями, гра «Вчимось задавати запитання»). Розвиток аналітико-синтетичної діяльності (склади ціле з частин, знайди, відсутню частину, визнач за характерними ознаками предмет).
Формувати вміння відповідати на запитання вчителя використовуючи новий словниковий запас.
Формувати елементарні навички управління комп'ютером.
Розвивати дрібну моторику (клавіатурні тренажери, розвиваючі ігри).
Розвивати творчу направленість в діяльності учнів: від вміння виконувати поставленні завдання за зразком, інструкцією до варіативного виконання завдань, самостійного прийняття рішень, прагнення до самостійності у виконанні завдань.
Залучати дітей в процес самостійного пошуку. Формувати навички використання особистого досвіду дитини. Організувати застосування отриманих знань у різних життєвих ситуаціях. Вчити шукати позитивне в будь-якому результаті. |
4 |
8 |
Пристрій введення клавіатура. Знайомство з клавіатурою та її призначенням. Правила роботи на клавіатурі. Положення рук, прив′язка клавіш до пальців. Розміщення та призначення клавіш. Алфавітно-цифрові клавіші. Клавіатурний тренажер «Тренування набору символів лівою і правою рукою». Клавіші управління курсором. Ігри, тренажери, вправи на оволодіння навичками роботи на клавіатурі. Клавіші: «пробіл, Shift, Enter, Esc,Caps Lock, Bacspace, Delet». Вправи на закріплення навичок роботи на клавіатурі. |
Учень:
|
|
5 |
6 |
Комп’ютерні програми-ігри (навчальні та розвиваючі). Знайомство з поняттям: комп′ютерна гра. Приклади комп’ютерних ігор. Види ігор. Знайомство з правилами і прийомами гри в комп′ютерних іграх. Знайомство з меню гри. Формування навичок гри. Комп’ютерні ігри (логічні, розвиваючі, ігри на кмітливість, на орієнтування на площині екрану). |
Учень:
|
|
6 |
4 |
Повторення. Підсумкове тестування. Підсумковий практикум. |
|
|
7 |
2 |
Резерв. |
|
|
Основні навчальні досягнення на кінець року. На кінець року учень: знає:
вміє:
|