Календарно-тематичне планування
з інтегрованого курсу «Пізнаємо природу», 5 клас
(70 год., 2 год. на тиждень)
Підручник інтегрованого курсу для 5 класу закладів загальної середньої освіти / Дарія Біда, Тетяна Гільберг, Ярина Колісник. – Київ: «Генеза»,2022.
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 08.02.2022 № 140). Відповідно до модельної навчальної програми «Пізнаємо природу». 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авторки: Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.).
ІІ семестр
№п/п |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Кіл год |
Примітка |
|
|
Тема 4. Вода на Землі. |
|
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів Пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб». Визначає на карті положення географічних об’єктів; Позначає розміщення об’єктів на карті, визначає відстані. |
||||
33. |
|
Води суходолу: річки й озера своєї місцевості, України та світу. |
1 |
|
34. |
|
Значення води на Землі. Самоочищення води у природі. |
1 |
|
|
|
Тема 5. Повітряна оболонка Землі |
5 |
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів створює письмові тексти (зокрема художні тексти,медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів,зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; пояснює призначення інструментів / створених , які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального / безвідповідального використання здобутків науки та техніки; використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі й просторі, взаємодії людини та природи; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення; оперує термінами: повітря, погода називає метеорологічні прилади, чинники, які сприяли появі життя на Землі, склад повітря наводить приклади забруднювачів повітряної оболонки. |
||||
35. |
|
Які властивості має повітря. Склад і властивості повітря. |
1 |
|
36. |
|
Якою буває погода. Вплив погоди на життя, здоров’я та господарську діяльність людини. |
1 |
|
37. |
|
Чи міститься повітря у ґрунті. Які є небезпечні природні явища. |
1 |
|
38. |
|
У чому унікальність планети Земля. Чинники, які сприяли появі життя на Землі. |
1 |
|
39. |
|
Урок узагальнення. |
1 |
|
|
|
Розділ ІV. Пізнаємо різноманіття живих організмів. |
|
|
|
|
Тема 1. Світ живих організмів |
1 |
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак ; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень оперує термінами: класифікація організмів,клітина, тканина, орган, організм, вид, називає ознаки, за якими схожі та відрізняються різні групи організмів наводить приклади наукових назв організмів |
||||
40. |
|
Які особливості будови різних груп організмів. Класифікація організмів. |
1 |
|
|
|
Тема 2. Клітина |
2 |
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти /явища природи за визначеною ознакою; пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; досліджує об’єкти і явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема цифрові оперує термінами: органела, називає основні органели клітини наводить приклади будови різних клітин |
||||
41. |
|
Як живуть і чим відрізняються клітини різних організмів. |
1 |
|
42. |
|
Будова, різноманітність та функціонування клітин. |
1 |
|
|
|
Тема 3. Бактерії та віруси |
2 |
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження, експерименти, фіксує одержані результати; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб відповідність одержаних результатів очікуваним результатам і меті дослідження; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень; оперує термінами: бактерії, віруси називає різні за формою бактерії наводить приклади корисних та шкідливих бактерій |
||||
43. |
|
Бактерії, поширення та особливості життєдіяльності. Віруси. |
1 |
|
44. |
|
Яке значення бактерій і вірусів у природі й для людей. |
1 |
|
|
|
Тема 4. Рослини та їхнє різноманіття |
4 |
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів наводить приклади об’єктів і явищ природи; визначає основну ознаку (ознаки), за якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб властивості об’єктів дослідження, використовуючи відповідну наукову термінологію; встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію /аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних; демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; оперує термінами: корінь, пагін, плід, насінина, слань, талом; називає ознаки, за якими окремі групи організмів схожі чи відрізняються, ознаки пристосування; наводить приклади різноманітних рослин ( на прикладах водоростей, вищих спорових, голонасінних, насінних ) |
||||
45. |
|
Які органи у квіткової рослини. Роль органів квіткової рослини. |
1 |
|
46. |
|
Водорості та спорові рослини: хто у воді, а хто на суходолі та як їх розрізнити. |
1 |
|
47. |
|
Що об’єднує і відрізняє голонасінні та покритонасінні рослини. Практична робота №9. Визначення представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові) на основі загальних рис за гербарними і живими зразками. |
1 |
|
48. |
|
Пристосування до життя та різноманітність рослин. Догляд і розмноження квіткових та городніх рослин |
1 |
|
|
|
Тема 5. Гриби. Лишайники |
1 |
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень; виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; логічно структурує власне повідомлення; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб суперечності в запропонованій ситуації; виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації природничого змісту; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних; оперує термінами: гіф, міцелій; називає значення грибів та лишайників; наводить приклади їстівних та отруйних грибів своєї місцевості |
||||
49. |
|
Чим відрізняються гриби та лишайники від інших організмів. Особливості будови й життєдіяльності грибів та лишайників |
1 |
|
|
|
Тема 6. Тварини та їхнє різноманіття |
5 |
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів наводить приклади об’єктів і явищ природи ; встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; визначає основну ознаку (ознаки), за якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи; вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх бере участь у прийнятті спільних рішень; створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб,зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; логічно структурує власне повідомлення ; представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень; поводиться безпечно під час спілкування, зокрема з тваринами; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; оперує термінами: безхребетні та хребетні тварини; називає особливості зовнішньої будови тари своєї місцевості; наводить приклади видів тварин своєї місцевості. |
||||
50. |
|
Хто такі безхребетні тварини. Різноманітність безхребетних тварин. Особливості будови, поширення, представники. |
1 |
|
51. |
|
Які таємниці хребетні тварини. Практична робота №10. Визначення тварин своєї місцевості за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком. |
1 |
|
52. |
|
Як доглядати за домашніми тваринами. |
1 |
|
53. |
|
Чим ми завдячуємо тваринам.Значення тварин у природі та у житті людини. |
1 |
|
54. |
|
Урок узагальнення |
1 |
|
|
|
Тема 7. Таємниці організму людини |
8 |
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень ітфіксування результатів; поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів); обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень; оперує термінами: поживні речовини, травлення, травні ферменти, дихання, дихальні рухи, газообмін, серце, кров, кровоносні судини, артерії,еритроцити, лейкоцити, тромбоцити, імунітет, виділення, нейрон, рефлекс, рецептори, органи чуття, око; називає поживні речовини, будову ока; наводить приклади органів, різних систем |
||||
55. |
|
Звідки наш організм бере енергію та будівельний матеріал. Травна система людини, будова та функція її органів. |
1 |
|
56. |
|
Як кисень потрапляє у наш організм. Будова дихальної системи людини |
1 |
|
57. |
|
Як рухається кисень та поживні речовини в нашому організмі. Практична робота №11. Як залежить частота серцевих скорочень від активності людини (у спокої, під час і після фізичного навантаження). |
1 |
|
58. |
|
Захист нашого тіла ззовні і всередині Шкіра. Імунітет, його види. |
1 |
|
59. |
|
Як виділяються непотрібні речовини з організму людини. Видільна система |
1 |
|
60. |
|
Хто керує процесами в нашому тілі. Нервова система. Гормони |
1 |
|
61. |
|
Як працюють органи чуття. Профілактика порушень. |
1 |
|
62. |
|
Урок узагальнення |
1 |
|
|
|
Розділ V. Пізнаємо себе і світ |
8 |
|
|
|
Тема 1. Ми і наше здоров’я |
2 |
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі,підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;використовує наукові факти для формулювання власних суджень; пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень; пояснює наслідки недотримання здорового способу життя на основі інформації, що міститься в різних текстах; обирає продукти харчування, способи проведення дозвілля, відповідний одяг тощо, які приносять задоволення й користь для здоров’я, безпеки та добробуту; аналізує вибір свій та інших осіб з урахуванням користі й задоволення (радості) для здорового, безпечного життя; знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність; пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки й добробуту; створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів (зокремхудожніх текстів, медіатекстів); оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; оперує термінами: постава, плоскостопість, називає ознаки здорової постави, ознаки плоскостопості, наводить приклади емоцій. |
||||
63. |
|
Які навички сприяють збереженню здоров’я людини. Стрес та здоров’я. Здорове харчування. Практична робота №12. Моя тарілка здорового харчування. |
1 |
|
64. |
|
Опорна вісь нашого тіла. Опорно-рухова фізична активність. |
1 |
|
|
|
Тема 2. Ми і наше середовище життя |
1 |
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; толерантно обстоює власну позицію, звертає увагу на спільні й різні думки учасників дискусії; встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; проєктує власну поведінку в ситуаціях, подібних до тих, що зображено в тексті (зокрема художньому тексті, медіатексті); наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі та просторі,взаємодії людини та природи; з розумінням визначає цінність гігієнічних властивостей матеріалів натурального походження для здоров’я людини та покращення якості життя оперує термінами: довкілля, екологія; називає екологічні чинники; наводить приклади видів забруднення та хімічних засобів захисту рослин та здоров’я людини. |
||||
65. |
|
Діяльність людини та довкілля. Забруднення повітря, води, ґрунтів |
1 |
|
|
|
Тема 3. Природні скарби України |
1 |
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального / безвідповідального використання здобутків науки та техніки; використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; здійснює пошук оперує термінами: біорізноманіття, інвазійні види, Червона книга, заповідник, заказник, національний парк називає види рослин та тварин Червоної книги; наводить приклади інвазійних видів. |
||||
66. |
|
Природні скарби України. |
1 |
|
|
|
Тема 4. Природа надихає |
4 |
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень; створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; регулює власні емоції під час презентації повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту), художньої декламації; висловлює в усній та/або письмовій формі власні почуття, враження, викликані прочитаним, своє ставлення до зображених у тексті (зокрема художньому тексті, медіатексті) людей, подій, ситуацій, явищ тощо;розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживаньтощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту); пояснює цінності, закладені в художньому творі та коментує своє ставлення до них; порівнює художні образи з явищами навколишнього середовища; орієнтується в особливостях народного мистецтва рідного краю; пояснює цінності, закладені в художньому творі та коментує своє ставлення до них; порівнює художні образи з явищами навколишнього середовища; орієнтується в особливостях народного мистецтва рідного краю; наводить приклади зв’язків між видами мистецтва, синтезу мистецтв; пояснює зв’язки між мистецтвом і життям; діє для збереження навколишнього середовища; демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі; визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини (дорожній рух, забруднення, хімічні речовини, ультрафіолетове випромінювання тощо) оперує термінами: мариністика, анімалістка, флористика, натюрморт, пейзаж; називає як стан довкілля впливає на здоров’я та благополуччя людини; наводить приклади витворів мистецтв, пов’язаних з природою. |
||||
67. |
|
Зв’язок людини з природою.
|
1 |
|
68. |
|
Людина та природа у творчості українських та світових митців |
1 |
|
69. |
|
Урок узагальнення знань, умінь і навичок учнів |
1 |
|
70. |
|
Підсумковий урок |
1 |
|