Календарно-тематичне планування
з інтегрованого курсу «Пізнаємо природу», 6 клас
(70 год., 2 год. на тиждень)
Підручник інтегрованого курсу для 6 класу закладів загальної середньої освіти / Дарія Біда, Видавничий дім «Освіта», 2023.
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 08.02.2022 № 140).
Відповідно до модельної навчальної програми «Пізнаємо природу» 5-6 класи (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти (авт: Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.).
І семестр
№п/п |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Кіл Год |
Примітка |
|||||||
|
|
Розділ І. Пізнаємо світ науки |
3 |
|
|||||||
|
|
Тема 1. Перший крок у науку |
3 |
|
|||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах; представляє текстову інформацію з одного джерела (зокрема художнього тексту, медіатексту), використовуючи різні способи і засоби візуалізації змісту; використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні текстові / медіатекстові джерела інформації; унаочнює та візуалізує почуте повідомлення (самостійно або з допомогою інших осіб), використовуючи різні засоби (малюнки, схеми, таблиці, комікси тощо) для відтворення змісту, структурування інформації; пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб значення науки для створення нових технологій і сучасної техніки; ілюструє прикладами самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб використання здобутків природничих наук для сталого розвитку суспільства; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження розуміє внесок учених-природничників і винахідників у створення нових технологій та вдосконалення техніки; представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень. |
|||||||||||
1. |
|
Інструктаж з БЖД. Об’єкт і предмет природничих наук. Взаємозв’язок природничих наук. |
1 |
|
|||||||
2. |
|
Як досягти успіху. STEM і професії майбутнього |
1 |
|
|||||||
3. |
|
Як стати дослідником. Причинно-наслідкові зв’язки у природі |
1 |
|
|||||||
|
|
Розділ ІІ. Пізнаємо явища природи |
29 |
|
|||||||
|
|
Тема 1. Пізнаємо фізичні явища |
11 |
|
|||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; формулює запитання, щоб уточнити розуміння почутого повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту); складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; використовує наукові факти для формулювання власних суджень;пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб» визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми; описує етапи дослідження; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; пропонує і створює самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; досліджує об’єкти та явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема цифрові; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб відповідність одержаних результатів очікуваним результатам і меті дослідження; зіставляє одержані результати дослідження з відомими (довідковими) даними; виявляє невідомі для себе знання; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб протиріччя в запропонованій ситуації; розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки; |
|||||||||||
4. |
|
Механічні явища. Рух і спокій. Механічний рух тіл. Відносність руху і спокою. Траєкторія. Швидкість. |
1 |
|
|||||||
5. |
|
Теплові явища. Теплопередача. Поняття про передачу тепла у твердих тілах, рідинах і газах. Пароутворення. |
1 |
|
|||||||
6. |
|
Теплове розширення твердих тіл, рідин і газів. Негативні впливи теплового розширення. Тематична 1. |
1 |
|
|||||||
7. |
|
Електричні явища. Електризація тіл. Взаємодія наелектризованих тіл. Блискавка. Правила безпечної поведінки під час грози. |
1 |
|
|||||||
8. |
|
Електричне коло. Елементи електричних кіл. Складання електричних кіл. Дії електричного струму |
1 |
|
|||||||
9. |
|
Як ми використовуємо електричний струм. Електроприлади. Правила безпечної поведінки з електроприладами. Електромобілі. |
1 |
|
|||||||
10. |
|
Світлові явища. Світло і тінь. Природні та штучні джерела світла |
1 |
|
|||||||
11. |
|
Прямолінійне поширення світла. Утворення тіні. Прозорі, непрозорі та напівпрозорі предмети. |
1 |
|
|||||||
12. |
|
Поняття про закони поширення світла. Як діє лінза? Як виникає зображення в оці? |
1 |
|
|||||||
13. |
|
Звукові явища. Джерела та характеристики звуку. Як поширюється звук? |
1 |
|
|||||||
14. |
|
Швидкість звуку. Як ми чуємо? Вплив звуків на організм людини. Тематична 2 |
1 |
|
|||||||
|
|
Тема 2. Пізнаємо речовини та їх зміни |
4 |
|
|||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; використовує наукові факти для формулювання власних суджень; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень; наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування / докази, що підтверджують / спростовують досягнення мети дослідження; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб чинники, які сприяли / завадили (за наявності) досягненню мети дослідження. |
|||||||||||
15. |
|
Речовини навколо тебе. Основні речовини, що входять до складу атмосфери (кисень, азот, вуглекислий газ), гідросфери (вода) та літосфери (пісок, вапняк, вугілля). |
1 |
|
|||||||
16. |
|
Чисті речовини та суміші. Однорідні та неоднорідні суміші. Способи розділення сумішей. |
1 |
|
|||||||
17. |
|
Практична робота №1«Приготування та розділення сумішей» |
1 |
|
|||||||
18. |
|
Зворотні та незворотні зміни речовин. |
1 |
|
|||||||
|
|
Тема 3. Пізнаємо астрономічні явища |
3 |
|
|||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; |
|||||||||||
19. |
|
Земля і Місяць. Зміна дня і ночі; зміна пір року. Добовий та орбітальний рухи Землі. |
1 |
|
|||||||
20. |
|
Фази Місяця. Поняття про припливи та відпливи. |
1 |
|
|||||||
21. |
|
Як відбуваються сонячні та місячні затемнення.Тематична 3 |
1 |
|
|||||||
|
|
Тема 4. Пізнаємо біологічні явища |
12 |
|
|||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб правила, способи і відповідні засоби для розв’язання навчальної / життєвої проблеми; розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування /докази, що підтверджують / спростовують досягнення мети дослідження; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; оцінює власний внесок у дослідження і важливість набутих дослідницьких навичок. представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки. |
|||||||||||
22. |
|
Живлення організмів. Мінеральне живлення рослин. Рослини, які поєднують фотосинтез з іншими способами живлення |
1 |
|
|||||||
23. |
|
Різноманітність їжі, способів живлення і систем травлення тварин. Поняття про перетворення речовин в організмі людини. |
1 |
|
|||||||
24. |
|
Дихання організмів. Як дихають рослини. Різноманітність органів і способів дихання тварин. |
1 |
|
|||||||
25. |
|
Як організми використовують інформацію з навколишнього середовища |
1 |
|
|||||||
26. |
|
Різноманітність рухів рослин. Види руху тварин. |
1 |
|
|||||||
27. |
|
Розмноження організмів Порівняння типів розмноження рослин: нестатеве, статеве і вегетативне. Форми розмноження тварин. |
1 |
|
|||||||
28. |
|
Практична робота «Розмноження рослин» |
1 |
|
|||||||
29. |
|
Ріст і розвиток організмів. Життєві цикли організмів. Проєкти «Розвиток квіткової рослини», «Розвиток тварини», «Розвиток людини». |
1 |
|
|||||||
30. |
|
Узагальнення знань, умінь і навичок учнів. |
1 |
|
|||||||