Календарно-тематичне планування з української літератури для учня з ООП з інтелектуальними порушеннями

Про матеріал
Календарно-тематичне планування з української літератури для учня з ООП з інтелектуальними порушеннями
Перегляд файлу

Українська література

(70 год, 2 год на тиждень)

Календарно-тематичне планування для 6-го класу складено відповідно до Програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська література: 5–9 класи / К. В. Таранік-Ткачук, М. П. Бондар, О. М. Івасюк, С. А. Кочерга, Л. І. Кавун, О. І. Неживий, Н. В. Михайлова, Р. В. Мовчан (керівник групи). – К., 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН № 804 від 07.06.2017 р.).

 

Метою вивчення української літератури в основній ланці школи для дітей із інтелектуальними порушеннями є:

− підвищення загальної освіченості громадянина України, досягнення належного рівня сформованості вміння «читати й усвідомлювати прочитане», «прилучатися до художньої літератури, а через неї − до фундаментальних цінностей культури», розширення їхніх культурно-пізнавальних інтересів;

− сприяння всебічному розвитку, духовному збагаченню, активному становленню й самореалізації людини в сучасному світі;

− виховання національно свідомого громадянина України;

− формування й утвердження гуманістичного світогляду особистості, національних і загальнолюдських цінностей.

 

Довгострокові цілі : володіти найпростішими літературознавчими термінами 6 класу, покращити техніку та швидкість читання, розуміння змісту тексту.

Короткотривалі цілі:

Вступ:

розуміє значення термінів: книжка, автор,;

розуміє з розповіді вчителя, що є різні види рукописних книг;

має уявлення про роль книжки в житті людини;

вміє відрізняти художню творчість від інших видів мистецтва;

вміє користуватися одержаними знаннями.

Загадково прекрасна і славна давнина України:

Чітко й виразно читає або уважно слухає   календарно-обрядові пісні,; розуміє  поняття народна пісня;

розуміє роль пісні у житті народу;

вміє відповідати на запитання за змістом прочитаного і прослуханого.

Я і світ:

чітко й виразно читає або уважно слухає  вірші, поеми, оповідання;

розуміє лексичне значення переважної більшості слів у творах;

передає зміст прочитаних чи прослуханих творів (ХОЧ ПОВЕРХНЕВО);

аналізує і виділяє у творах реальне від фантастичного (самостійно чи з допомогою вчителя);

за навідними запитаннями вчителя висловлює власні міркування про зміст творів, проводить аналогії з сучасним життям.

Пригоди і романтика:

Вдумливо й виразно читає або уважно слухає твори: переказує (хоч коротко) їх зміст;

знаходить або усно називає описи зовнішності героїв;

розрізняє персонажів – носіїв добра і зла.

з допомогою вчителя визначає основні риси характеру дійових осіб.

визначає з допомогою тему твору та морально-етичні проблеми, коментує їх;

за навідними запитаннями вчителя обговорює проблему відповідальності людини за свої вчинки.

Гумористичні твори:

Пригадує гумористичні твори з попередніх років навчання, називає за можливості їхню тематику;

Вдумливо й виразно читає або уважно слухає гумористичні твори

з допомогою вчителя усвідомлює алегоричні образи в байках;

за навідними запитаннями вчителя може відповісти, що описують і гумористичних творах, чого вони нас вчать.

 

 

№ з\п

Дата

Зміст програмового матеріалу

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів з ООП

Спрямованість корекційно-розвиткової роботи

Примітка

ВСТУП

1

 

Книжка в житті людини. Творча майстерня автора від давнини до сьогодення. Зміни формату книжки впродовж віків. Сучасний читач і його роль у новому «житті» твору.

Предметні компетентності Учень / учениця: знає про рукописні книги часів Русі України, про автора «Повісті минулих літ» Нестора Лiтописця; про сучасні формати книги; розуміє роль книжки в житті людини, складність і особливість процесу творчості, місце в ньому уяви й фантазії митця, роль читача в «житті» художнього твору; пояснює, де можна «зустрітися» з літературою (літературні журнали, радіопередачі, телебачення, театр, книгарні, бібліотеки, Інтернет); аргументує індивідуальні читацькі інтереси. Ключові компетентності Учень / учениця: зіставляє специфіку розкриття теми в різних видах мистецтва; створює презентацію про історію книжки; усвідомлює роль читання впродовж життя для власного зростання; розуміє необхідність додаткової інформації; знаходить її в мережі Інтернет та інших джерелах. НЛ–1 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення потреби шанобливого ставлення людей до книжки, до освіти.

Учень/учениця: обізнаний із рукописними книгами часів Київської Русі, знає про автора «Повісті временних літ» Нестора Лiтописця; розуміє і може з допомогою вчителя розповісти про роль книжки у житті людини та про роль читача в «житті» художнього тексту;

за навідними запитаннями вчителя намагається зрозуміти ставлення до дійсності звичайної людини і письменника, ставлення до літературного твору читача і письменника;

демонструє обізнаність щодо місць, де можна «зустрітися» з літературою (літературні журнали, радіопередачі, телебачення, театр, книгарні, бібліотеки, Інтернет);

з допомогою вчителя аргументує індивідуальні читацькі інтереси (зокрема власні)

Розвиток мовлення і культури спілкування.

Вправляння у розповіді за планом про роль книжки у житті людини та про роль читача в «житті» художнього тексту.

Розвиток здатності в різних видах розповіді (за планом, творчих) розкривати індивідуальні читацькі інтереси.

Розвиток емоційно-вольової сфери.

Формування ціннісного ставлення до книги та письменника, який її написав.

Розвиток особистості.

Усвідомлення того, що письменник-обдарована людина і його працю слід шанувати.

Усвідомлення необхідності шанобливого ставлення до книжки.

Розуміння того, що книжка допомагає людині стати освіченою.

Виховання потреби в читанні художньої літератури.

Усвідомлення потреби шанобливого ставлення людей до книжки, до освіти.

 

Загадково прекрасна і славна давнина України

2

 

Календарно-обрядові пісні. Роль і місце пісні в житті українців. Основні календарні обряди. Народна обрядова пісня, її різновиди.

ТЛ: народна пісня.

Предметні компетентності Учень / учениця: знає про виникнення народної обрядової поезії, її різновиди; розповідає про головні календарні обряди українців; розрізняє і називаєрізновиди календарно-обрядових пісень; виразно і вдумливо читає їх, коментує зміст; виокремлює й пояснює роль художніх засобів. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює судження про роль колискової пісні в житті людини, про роль сім’ї та тепло рідного дому, про відповідальність кожного за збереження духовної спадщини для майбутніх поколінь; описує образ матері над колискою дитини (за творами літератури та живопису). Вивчає напам’ять: 2 пісні (на вибір учня). НЛ–1,2 Емоційно-ціннісне ставлення Прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу. Повага до прадавніх вірувань наших предків, гордість за свій талановитий народ, любов до рідних.

Учень/учениця: знає про виникнення народної обрядової поезії, її різновиди;

уміє розповідати про головні календарні обряди українців; розрізняє і називає різновиди календарно-обрядових пісень;

уміє виразно і вдумливо читати їх, коментувати зміст, з допомогою вчителя виділяє художні засоби;

за навідними запитаннями вчителя з’ясовує роль колискової пісні в житті людини;

з опорою на план описує образ матері над колискою дитини (за літературою та живописом);

з допомогою вчителя висловлює власні роздуми про тепло рідного дому.

Вивчає напам’ять: 1 пісню і 1 веснянку (на вибір).

Розвиток мовлення і культури спілкування.

Залучення школярів до бесіди зі значущими дорослими про те, які пісні вони співали своїм малятам. Про що йшлося в цих піснях?

Розвиток уміння розповідати про улюблені пісні дорослих і власні вподобання у цій сфері.

Збагачення лексики дітей кращими зразками, що містяться у календарно-обрядових та колискових піснях.

Розвиток емоційно-вольової сфери.

Розвиток емоційного ставлення до прочитаних народних пісень та веснянок.

Розуміння магічної сили обрядових пісень для предків.

Розвиток особистості.

Формування прагнення відроджувати і вивчати оригінальну творчість народу.

Виховання поваги до вірувань наших предків, гордості за свій талановитий народ.

Формування прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу.

Виховання почуття любові до рідних.

 

3

 

 Пісні літнього циклу: «У ржі на межі», «Ой біжить, біжить мала дівчина», «Проведу я русалочки до бору» (русальні), «Заплету віночок», «Ой вінку мій, вінку», «Купайло, купайло» (купальські), «Маяло житечко, маяло», «Там у полі криниченька» (жниварські) (на вибір).

 

4

 

 Пісні зимового циклу: «Ой хто, хто Миколая любить», «Засівна», «Нова радість стала», «Добрий вечір тобі, пане господарю!», «Щедрик, щедрик, щедрівочка» (на вибір).

ТЛ: рефрен, анафора.

 

5

 

Веснянки: «Ой весна, весна – днем красна», «Ой кувала зозуленька», «А в кривого танця» (на вибір).

 

6

 

 Народні колискові пісні. «Ой ти, коте, коточок», «Ой ну, люлі, дитя, спать». Провідні мотиви колискових, лексичні особливості їх.

ТЛ: колискова.

 

7

 

 Урок мовленнєвого розвитку. Усний твір-роздум «Пісня – душа народу».

 

8

 

 Контрольна робота. Вступ. Календарно-обрядові пісні (розгорнуті відповіді на запитання).

 

9

 

Урок літератури рідного краю. Ознайомлення з творчістю письменників-земляків.

 

 

 

 

10

 

Пісні літературного походження. «Ще не вмерла Україна» П. Чубинського, М. Вербицького – національний гімн нашої держави.

ТЛ: гімн.

Предметні компетентності Учень / учениця: розуміє і пояснює специфіку пісні лiтературного походження; переказує історію створення національного гімну; розповідає про зв’язок народної легенди про дівчину-Україну з «Молитвою» О. Кониського; виразно і вдумливо читає пісні; визначає й коментує провідні мотиви, пояснює роль символів у них. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює судження про значення національного гімну в житті народу; розкриває особливості художнього втілення теми України у творах різних митців. Вивчає напам’ять: «Ще не вмерла Україна...» та 1 пісню (на вибір). НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Осмислення почуття патріотизму, утвердження віри в щасливе майбутнє свого народу.

Учень/учениця: розуміє і вміє пояснити специфіку пісні літературного походження (з допомогою вчителя); переказує історію створення національного гімну; висловлює судження про значення національного гімну в житті народу;

за запитаннями вчителя розповідає про зв’язок народної легенди про дівчину-Україну з «Молитвою» О. Кониського; виразно і вдумливо читає пісні; з допомогою визначає й коментує провідні мотиви, пояснює роль символів у них.

Вивчає напам’ять: гімн «Ще не вмерла України...» й 1 пісню (на вибір). 

Розвиток пізнавальної діяльності.

Розвиток пам’яті. Пригадування вже знайомих пісень літературного походження.

Розвиток уміння відрізняти за тематикою пісні літературного походження.

Розвиток мовлення і культури спілкування.

Розвиток уміння виразно читати пісні літературного походження.

Розвиток уміння вести діалоги та полілоги за змістом пісень.

Розвиток емоційно-вольової сфери.

Розвиток емоційно-ціннісного ставлення до подій розкритих у піснях літературного походження.

Формування уміння розуміти символи розкриті в піснях та пояснювати їх роль.

Розвиток особистості.

Виховання почуття, патріотизму, віри в щасливе майбутнє свого народу.

 

 

11

 

 Легенда про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею, та її зв’язок із «Молитвою» О. Кониського й М. Лисенка, духовним гімном України.

 

12

 

 «Ой у лузі червона калина похилилася» С. Чарнецького і Г. Труха. Патріотичні мотиви пісень літературного походження.

 

13

 

Микола Вороний. Стисло про письменника. Патріотичні почуття й толерантне ставлення до інших народів у поемі «Євшан-зілля». Роль слова, пісні, історії в житті будь-якої людини. ТЛ: ліричний герой (повторення), ліро-епічний твір, поема.

Предметні компетентності Учень / учениця: розповідає коротко про письменника; виразно і вдумливо читає поему; визначає головну думку; розповідає про життя ханського сина в полоні руського князя й пояснює, чому він забув рідний край; характеризує образ юнака-половця; співвідносить давноминулі події, описані в поемі, із сучасністю. Ключові компетентності Учень / учениця: розуміє значення історичної пам’яті для кожної людини; пояснює важливість приналежності до свого народу; висловлює судження про її історичну основу, зв’язок із літописною легендою; коментує власне розуміння почуття патріотизму; усвідомлює роль слова в житті людини. НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення важливості історичної пам’яті для кожної людини та приналежності до свого народу, національної свідомості, вірності Батьківщині

Учень/учениця: знає коротко про письменника; виразно і вдумливо читає поему;

за запитаннями вчителя вміє розповідати про її історичну основу, зв’язок з народною легендою (за літописом), самостійно чи за допомогою вчителя визначає головну думку;

розповідає про життя ханського сина в полоні руського князя й пояснює, чому він забув рідний край;

характеризує образ юнака-половця; з допомогою вчителя співвідносить давноминулі події, описані в поемі, із сучасністю;

з допомогою вчителя висловлює власне розуміння почуття патріотизму.

Розвиток мовлення і культури спілкування.

Розвиток уміння розповідати про життя ханського сина в полоні руського князя.

Розвиток уміння вести діалоги та полілоги за змістом твору про патріотичні почуття та толерантне ставлення до інших народів, людей.

Формування уміння за планом-схемою характеризувати образ юнака-половця.

Розвиток емоційно-вольової сфери.

Розвиток естетичного сприймання краси природи рідного краю.

Розвиток уміння ідентифікуватися з образом юнака-половця.

Розвиток особистості.

Розвиток усвідомлення ролі історичної пам’яті для кожної людини.

Виховання в учнів національної свідомості, вірності Батьківщині.

 

14

 

 Краса природи рідного краю в поемі. Образи та художні засоби твору. Актуальність поеми.

 

15

 

Урок позакласного читання. Євген Гуцало. «До Танаськи по молоко».

 

16

 

Тарас Шевченко. Відомості про перебування поета в Санкт-Петербурзі. Провідний мотив вірша «Думка» («Тече вода в синє море…»).

Предметні компетентності Учень / учениця: розповідає про життя Т. Шевченка в Петербурзі; знає зміст твору, виразно й осмислено читає окремі фрагменти; розкриває історичну основу поеми «Іван Підкова»; висловлює судження про риси й поведінку козацького ватажка; пояснює особливості художніх засобів у зображенні штормового моря, бою. Ключові компетентності Учень / учениця: розуміє важливість знання історії рідного народу; висловлює власну думку щодо суспільно-політичних питань. НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення того, що героїзм і мужність – ознаки лицарських чеснот українських козаків - духовний спадок нащадкам.

Учень/учениця: знає і розповідає основні відомості про життя Т. Шевченка в Санкт-Петербурзі; обізнаний зі змістом творів, намагається виразно й осмислено читати їх; з допомогою вчителя визначає провідний мотив вірша «Думка», розуміє поняття «художні засоби», з допомогою вчителя визначає їхню роль; за запитаннями вчителя розкриває історичну основу поеми «Іван Підкова», риси й поведінку козацьких ватажків, їхні стосунки з підлеглими; за запитаннями вчителя пояснює особливості художніх засобів у зображенні штормового моря, бою.

Вивчає напам’ять: вірш «Думка».

Розвиток мовлення і культури спілкування.

Розвиток уміння розповідати про життя Т. Шевченка в Санкт-Петербурзі.

Розвиток уміння вести діалоги та полілоги за змістом творів Т. Шевченка.

Розвиток емоційно-вольової сфери.

Формування шляхом активізації ідентифікації вміння розуміти риси й поведінку козацьких ватажків.

Розвиток особистості.

Прищеплення морально-етичних, суспільно важливих виховних компетенцій на вивченому матеріалі.

Формування усвідомлення того, що героїзм і мужність – ознаки лицарських чеснот українських козаків.

Осмислення духовного зв’язку з історичним минулим рідного народу.

 

17

 

Історична основа поеми «Іван Підкова». Патріотичні мотиви, героїчний пафос твору, зображення в ній історичного минулого.

 

18

 

 Героїзм і відвага козаків та їхнього ватажка. Художні особливості поеми.

 

19

 

 Урок виразного читання. Конкурс на найкращого декламатора улюбленої поезії Тараса Шевченка.

 

20

 

 Контрольна робота. Пісні літературного походження. Микола Вороний, Тарас Шевченко (тестування).

 

21

 

 Володимир Рутківський. «Джури козака Швайки» («На козацьких островах»). Твір про волелюбних, сміливих героїв, які вміють вистояти у складних ситуаціях.

Предметні компетентності Учень / учениця: уміє визначити історичну основу твору; знаходить і коментує описи природи, портрети персонажів, їхні вчинки; аналізує роль художніх засобів. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює власні судження про геройство та вміння з честю вийти із найскладніших ситуацій козакахарактерника Швайки та його юних помічників Грицика та Санька; зіставляє специфіку розкриття історичної теми в літературі та кінематографі; створює презентацію про головних героїв твору; дискутує про проблеми національної свідомості, патріотизму, зрадництва, усвідомленого вибору. НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення лицарства, сміливості, фізичної, духовної сили наших предків, потреби виховання й утвердження цих якостей у наш час.

Учень/учениця: з допомогою вчителя визначає історичну основу твору; уміє пояснити поєднання у творі фантастичного і реального; самостійно чи з допомогою вчителя знаходить і коментує описи природи, портрети персонажів; за навідними запитаннями вчителя висловлює власні судження про геройство та вміння з честю вийти із найскладніших ситуацій козака-характерника Швайки та його юних помічників Грицика та Санька; аналізує роль художніх засобів.

Розвиток мовлення і культури спілкування.

Розвиток вміння розповідати про геройство та вміння з честю вийти із найскладніших ситуацій козака-характерника Швайки та його юних помічників.

Розвиток уміння вести діалоги та полілоги за змістом творів Т. Шевченка.

Розвиток емоційно-вольової сфери.

Формування вміння розуміти риси й поведінку козацьких ватажків шляхом активізації ідентифікації та емпатії.

Розвиток особистості.

Усвідомлення лицарства, сміливості, фізичної, духовної сили наших предків. Виховання й утвердження цих якостей у наш час.

 

22

 

Тема боротьби українських козаків проти татарської орди. Проблеми, порушені у творі.

 

23

 

 Образи козака-характерника Швайки та його юних помічників Грицика та Санька. Засудження підступності, жорстокості та підлості зрадників. Аналіз художніх засобів.

 

24

 

 Урок мовленнєвого розвитку. Написання вітального слова на честь літературного героя.

 

Я і світ

25

 

Леся Українка. Дитинство поетеси, роль родини в її вихованні. Неповторний світ дитинства в поезії «Мрії».

Предметні компетентності Учень / учениця: розповідає про дитинство Лесі Українки, її мужність, талановитість; усвідомлює і вміє пояснити мотив глибокого родинного зв’язку дитини з батьками; характеризує образ ліричної героїні; висловлює власні роздуми про неї. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює своє ставлення до проблеми бережливого ставлення до природи як важливого чинника реалізації особистості; зіставляє специфіку розкриття теми в літературі, музиці, кіномистецтві; створює ілюстрації до творів, відеопоезії. Вивчає напам’ять: вірш «Як дитиною, бувало…». НЛ–1 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення потреби плекати почуття любові до батьків, родини; формування стоїчних рис характеру (мужності, цілеспрямованості, наполегливості); прагнення до самоосвіти.

Учень/учениця: розповідає про дитинство Лесі Українки, її мужність, талановитість; з допомогою вчителя усвідомлює і вміє пояснити мотив глибокого родинного зв’язку дитини з батьками; за запитаннями вчителя характеризує образ ліричної героїні; висловлює власні роздуми про неї; за запитаннями вчителя уміє розкрити зміст поезії «Співець», з’ясовувати художню своєрідність твору.

Вивчає напам’ять: вірш «Як дитиною, бувало…»

Розвиток пізнавальної діяльності.

Пригадування поезії Л. Українки, які вивчалися у попередніх класах.

Формування потреби пам’ятати про родинний зв’язок, про своїх предків та шанобливо про них згадувати.

Розвиток мовлення і культури спілкування.

Розвиток вміння за планом-схемою характеризувати образ ліричної героїні твору.

Розвиток уміння висловлювати власні судження про героїню твору.

Розвиток емоційно-вольової сфери.

Формування уміння цінити рідний дім, свою сім'ю, свій рід.

Розвиток особистості.

Виховання почуття любові до батьків, родини, формування стоїчних рис характеру (мужність, цілеспрямованість, наполегливість), прагнення до самоосвіти.

 

26

 

Образ мужньої, сильної духом дівчинки, її життєрадісний погляд на світ, вільнолюбство, впевненість, розвинена уява у вірші «Як дитиною, бувало...».

 

27

 

 «Тиша морська» – пейзажно-мариністичний малюнок.

 

28

 

 Урок позакласного читання. Оксана Іваненко. «Друкар книжок небачених».

 

29–30

 

Контрольна робота. Письмовий твір на одну з тем: «Наша слава – козацька звитяга» (за твором В. Рутківського «Джури козака Швайки»), «Неповторний світ дитинства в поезіях Лесі Українки».

 

31

 

 Урок літератури рідного краю. Ознайомлення з творчістю письменників-земляків.

 

32

 

 Повторення та узагальнення вивченого.

 

ІІ СЕМЕСТР

Я і світ (продовження)

33

 

Володимир Винниченко. Дитинство письменника. «Федько-халамидник». Художня розповідь про Федька, його життя, стосунки з однолітками

Предметні компетентності Учень / учениця: розповідає цікаві епізоди з життя письменника; знає зміст оповідання; виразно і вдумливо читає епізоди, що найбільше вражають; аналізує епічний твір; називає риси характеру Федька, що вирізняють його з-поміж друзів-однолітків, коментує їх; аналізує роль художніх засобів у творі; знаходить портрет, пейзаж, діалоги; формулює головну думку оповідання. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює своє ставлення до літературних героїв; визначаєпричиново-наслідкові зв’язки між фактами і явищами; пропонує алгоритм дій. НЛ–1,2 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину духовно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність.

Учень/учениця: за навідними запитаннями вчителя розповідає цікаві епізоди з життя письменника; знає загальний зміст оповідання; виразно і вдумливо читає найбільш вражаючі епізоди; з допомогою вчителя вміє проаналізувати епічний твір, назвати риси характеру Федька, що вирізняють його з-поміж друзів-однолітків; намагається висловити своє ставлення до літературних героїв, до зображуваного; з допомогою вчителя аналізує роль художніх засобів у творі, знаходить портрет, пейзаж, діалоги; з допомогою спроможний сформулювати головну думку оповідання.

Розвиток пізнавальної діяльності.

Розуміння понять порядність, чесність.

Прищеплення уміння визначити головного героя твору та другорядних персонажів.

Вправлятися в умінні визначати головну думку оповідання.

Розвиток мовлення і культури спілкування.

Розвиток уміння розповідати цікаві епізоди з життя письменника.

Розвиток уміння висловлювати власні судження про головного героя твору та його друзів-однолітків.

Розвиток емоційно-вольової сфери.

Формування доброго ставлення до однолітків, щедрості.

Розвиток усвідомлення найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину духовно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність.

Розвиток особистості.

Уміння осмислити, в чому полягає неординарність, дивовижність головного героя.

 

34

 

Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість. ТЛ: головний герой, другорядні герої.

 

35

 

 Роль художніх засобів у творі. Портрет, пейзаж, діалоги у творі.

 

36

 

 Урок позакласного читання. Володимир Винниченко. «Кумедія з Костем».

 

37

 

Станіслав Чернілевський. Стисло про письменника. «Теплота родинного інтиму…», «Забула внучка в баби черевички…». Настрої і почуття, висвітлені в поезіях (любов, доброта, висока духовність). Образ рідної людини та важливість родинних цінностей.

Предметні компетентності Учень / учениця: виразно й усвідомлено читає вірші; висловлює судження про почуття ліричного героя; співвідносить їх із пережитими особисто. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює своє ставлення до проблеми збереження родинних цінностей; зіставляє специфіку розкриття теми в літературі, музиці, кіномистецтві; створює ілюстрації до творів, відеопоезії; проводить аналогії із власним життям. НЛ–3 Емоційно-ціннісне ставлення Осмислення ролі батьківського дому в житті людини, відповідальності за власну родину.

Учень/учениця: виразно й усвідомлено читає вірші; з допомогою вчителя розвиває вміння прокоментувати почуття, про які йдеться в цих творах; за навідними запитаннями вчителя намагається співвіднести їх із пережитими особисто.

Розвиток пізнавальної діяльності.

Прищеплення уміння аналізувати поняття: «любов», «доброта», «духовність».

Розвиток мовлення і культури спілкування.

Розвиток уміння аналізувати внутрішній світ, відчуття персонажів творів та характеризувати власні.

Розвиток особистості.

Осмислення ролі батьківського дому в житті людини, відповідальності за власну родину.

 

38

 

Ірина Жиленко. Основні відомості про письменницю. Поєднання реального і фантастичного в поезії «Жар-Птиця».

Предметні компетентності Учень / учениця: розуміє, що світ дитинства – вічне джерело сили, натхнення, мрій, фантазій; виразно й усвідомлено читає поезії, коментує їх; пояснює художні засоби. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює судження про щастя і шляхи до нього, про цінності, які потрібно берегти в сучасному світі; пояснює вплив слова на психічне здоров’я людини. НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставленняУсвідомлення ролі почуття дружби в житті людини, уміння бачити красу навколо, цінувати доброту.

Учень/учениця: розуміє, що світ дитинства — вічне джерело сили, натхнення, мрій, фантазій; виразно й усвідомлено читає поезії; за навідними запитаннями вчителя уміє прокоментувати їхній зміст, знайти і пояснити художні засоби; за навідними запитаннями вчителя намагається висловлювати власні роздуми про щастя і шляхи до нього, про цінності, які потрібно берегти в сучасному світі.

Розвиток пізнавальної діяльності.

Прищеплення уміння аналізувати поняття: «дружба», «доброта», «краса», «щастя».

Розвиток мовлення і культури спілкування.

Розвиток уміння висловлювати власні судження про щастя і шляхи до нього, про цінності.

Розвиток емоційно-вольової сфери.

Усвідомлення ролі почуття дружби в житті людини, вміння бачити красу навколо, цінувати доброту.

Розвиток особистості.

Присвоєння загальнокультурних та гуманістичних цінностей.

 

39

 

 «Підкова», «Гном у буфеті». Поетичні роздуми про дружбу, доброту, красу, про людське щастя і шляхи до нього, про те, що може врятувати сучасний світ.

 

40

 

 Ігор Калинець – талановитий український поет, автор віршів для дітей. «Стежечка», «Блискавка», «Веселка», «Криничка», «Дим» зі збірки «Дивосвіт» (на вибір). Своєрідність форми його поезій. Персоніфіковані образи природних явищ – дивовижне й незвичайне в повсякденному житті. Гармонія людини і природи.

Предметні компетентності Учень/учениця: розуміє метафоричність поезій; виразно і вдумливо читає вірші; коментує образне бачення світу, явищ природи в них; пояснює поєднання у творі уявного, фантастичного і реального; висловлює власне бачення образів стежечки, блискавки, веселки тощо. Ключові компетентності Учень / учениця: порівнює твори музичного й образотворчого мистецтв, суголосні поезіям; зіставляє специфіку розкриття теми в різних видах мистецтва. Вивчає напам’ять: 1 вірш (на вибір). НЛ–1 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення потреби естетичного сприйняття художнього твору.

Учень/учениця: розуміє з допомогою вчителя метафоричність поезій; з допомогою вчителя уміє прокоментувати роль метафори й порівняння в «Писанці», реальне та уявне в ній; за навідними запитаннями вчителя характеризує образ мами; виразно і вдумливо читає вірші; може з допомогою вчителя прокоментувати образне бачення світу, явищ природи у них; за навідними запитаннями вчителя пояснює поєднання у творі уявного, фантастичного і реального; за запитаннями вчителя намагається висловлювати власне бачення стежки, дощу, сонця, вітру тощо.

Вивчити напам’ять: 1 вірш (на вибір).

Розвиток мовлення і культури спілкування.

Розвиток уміння характеризувати образ мами.

Вправляння в умінні висловлювати власне бачення стежки, дощу, сонця, вітру.

Розвиток емоційно-вольової сфери.

Формування естетичного сприймання світу природи, розвиток творчої уяви, фантазії.

Розвиток особистості.

Формування усвідомлення того, що мама – найдорожча людина.

 

41

 

 Емма Андієвська. Сучасна українська письменниця і художниця. Її казки-притчі. «Казка про яян». Прихований повчальний зміст твору. Добро й любов до світу. ТЛ: притча.

Предметні компетентності Учень / учениця: виразно і вдумливо читає казкипритчі, коментує їх; знаходить і пояснює фантастичні елементи в них; висловлює судження про важливість проблем, порушених у творах та актуальність їх; знаходить аналогії в повсякденному житті. Ключові компетентності Учень / учениця: розуміє силу слова; аналізує життєві ситуації з погляду гуманізму, толерантного ставлення до людей; дискутує щодо проблем таланту, неординарності, «білих ворон», спілкування; висловлює власне розуміння ілюстрацій письменниці; створює есерефлексію. НЛ–1, 2 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення морально-етичних цінностей, що допомагають бачити й розуміти красу світу, гармонійно і щасливо жити в ньому.

Учень/учениця: з допомогою вчителя намагається зрозуміти поняття притчевості в мистецтві; виразно і вдумливо читає казки; з допомогою вчителя виокремлює фантастичні елементи в них; з допомогою вчителя визначає головну думку кожного з творів, відшукавши в них ключові фрази; з допомогою вчителя намагається формулювати власні висновки про твори та про їх основні ідеї.

Розвиток пізнавальної діяльності.

Прищеплення уміння аналізувати поняття: «дружба», «мрія», «толерантність».

Розвиток мовлення і культури спілкування.

Розвиток уміння за ключовими фразами висловлювати головну думку твору.

Вправляння в умінні за планом-схемою робити власні висновки про твір.

Розвиток особистості.

Присвоєння морально-етичних цінностей, що допомагають бачити й розуміти красу та приваби світу, гармонійно й щасливо жити в ньому.

Розвиток толерантного ставлення до інших людей.

 

42

 

 «Говорюща риба». Принципи толерантного ставлення до інших, вірності мріям, прагнення гармонії зі світом.

 

43

 

 Порушення питань моралі, дружби, сили слова у казці-притчі. Образи твору.

 

44

 

 Урок позакласного читання. Емма Андієвська. «Казка про двох пальців».

 

45

 

 Контрольна робота. Володимир Винниченко, Станіслав Чернілевський, Ірина Жиленко, Ігор Калинець, Емма Андієвська (розгорнуті відповіді на запитання).

 

 

 

 

46

 

Урок літератури рідного краю. Ознайомлення з творчістю письменників-земляків.

 

 

 

 

Пригоди і романтика

47

 

Всеволод Нестайко – визнаний у світі український дитячий письменник. «Тореадори з Васюківки» (скорочено). Пригодницький захопливий сюжет твору.

 ТЛ: повість, пригодницький твір.

Предметні компетентності Учень / учениця: знає основне про письменника; розуміє поняття романтичного і пригодницького; визначає жанр твору; самостійно ознайомлюється з його змістом; аналізує поведінку героїв, їхні вчинки, моральний вибір у різних життєвих ситуаціях; характеризує улюбленого героя, аргументує свій вибір, розкриває риси його вдачі; виокремлює, виразно читає й коментує найцікавіші епізоди тексту. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює судження про зв’язок прочитаного з власними життєвими спостереженнями; усвідомлює себе активним членом соціуму; зіставляє специфіку розкриття теми в літературі й кіномистецтві; обговорює в групах проблеми дружби та першого кохання; створює правила поведінки в екстремальних ситуаціях; укладає таблицю «Плюси і мінуси «проектів» Яви та Павлуші». НЛ–3,4 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення важливості активної життєвої позиції, позитивних рис характеру; сили справжньої дружби та взаємопідтримки.

Учень/учениця: знає основне про письменника; з допомогою вчителя розуміє поняття романтичного і пригодницького; з допомогою вчителя визначає жанр твору;

самостійно чи з допомогою вчителя ознайомлюється зі змістом фрагментів; за навідними запитаннями вчителя намагається аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, моральний вибір у різних життєвих ситуаціях; характеризує улюбленого героя, аргументує свій вибір, розкриває риси його вдачі; виокремлює, виразно читає й коментує найцікавіші епізоди тексту; з допомогою вчителя аналізує зв’язок пригодницького і звичайного, комічного і нейтрального; за навідними запитаннями вчителя намагається висловлюватися про зв’язок прочитаного з власними життєвими спостереженнями.

Розвиток пізнавальної діяльності.

Прищеплення уміння аналізувати поняття:

«романтичного» та «пригодницького».

Розвиток мовлення і культури спілкування.

Вправляння в умінні обґрунтовувати та аргументувати власну точку зору.

Розвиток уміння характеризувати улюбленого героя.

Формування уміння висловлюватися про зв’язок прочитаного з власними життєвими спостереженнями.

Розвиток особистості.

Формування активної життєвої позиції, позитивних рис характеру. Вміння толерантно й аргументовано доводити свою думку, відстоювати власну позицію.

 

48

 

Мрія і дійсність, романтичне у повісті.

 

49

 

Смішне і комічне у творі. Проблематика повісті.

 

50

 

 Світ природи у творі. Образи Яви Реня та Павлуші Завгороднього. Характеристика улюбленого героя.

 

51

 

 Урок мовленнєвого розвитку. Усний переказ епізодів повісті з докладним цитуванням авторського тексту.

 

52

 

Ярослав Стельмах. Основні відомості про письменника. «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера». Таємничі, веселі й незвичайні події в повісті, передані образним словом.

Предметні компетентності Учень / учениця: знає загальні відомості про життя і творчість письменника; переказує зміст уривка твору; визначає елементи сюжету в ньому; характеризує образи головних персонажів, їхню поведінку в складній ситуації. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює судження про місце уяви, фантазії, романтичності в житті сучасної людини, необхідності навчатися упродовж життя, здобувати досвід; про важливість збереження довкілля для сьогодення та майбутнього; знаходить у тексті реальні (звичайні) та пригодницькі події. НЛ–3 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення значення романтичності, життєлюбства в житті людини.

Учень/учениця: уміє переказувати зміст фрагмента повісті, з допомогою вчителя визначає кульмінаційний епізод у ній; з допомогою характеризує образи Сергія і Митька, їхню поведінку в складній ситуації; за навідними запитаннями вчителя намагається висловлювати власні роздуми про місце уяви, фантазії, романтичності в житті сучасної людини; з допомогою вчителя знаходить у тексті реальні (звичайні) та пригодницькі події.

Розвиток пізнавальної діяльності.

Прищеплення уміння аналізувати поняття:

«романтика», «допитливість», «винахідливість», «кмітливість».

Розвиток уміння фантазувати.

Розвиток мовлення і культури спілкування.

Розвиток уміння схарактеризувати образи хлопців: Сергія і Митька.

Формування уміння висловлювати власну точку зору про роль уяви, фантазії у власному житті та житті інших людей.

Розвиток особистості.

Усвідомлення значення романтичності, життєлюбства в житті людини.

 

53

 

 Уява, фантазія і романтичність у житті сучасної людини.

 

54

 

 Реальні (звичайні) та пригодницькі події в повісті.

 

55

 

Характеристика образів Сергія і Митька. Допитливість, винахідливість, кмітливість хлопчиків.

 

56

 

Урок виразного читання. Читання прозового уривка з повісті «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера».

 

57

 

 Леся Воронина – сучасна письменниця, авторка багатьох книжок для дітей. «Таємне Товариство боягузів, або Засіб від переляку № 9» – фантастична, романтична повість про виховання гідності та мужності.

ТЛ: сюжет, його елементи.

Предметні компетентності Учень / учениця: знає цікавий факт про письменницю; переказує зміст твору, висловлює враження про нього; характеризує образ головного героя Клима. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює судження про те, як виховувати в собі риси сміливості, хоробрості, кмітливості, відповідальності; як спрогнозувати можливі наслідки діяльності; зіставляє специфіку розкриття фантастичної теми в літературі й кіномистецтві; знаходить інформацію про українських письменників-фантастів; дискутує про проблеми сміливості і боягузтва. НЛ–1,2,4 Емоційно-ціннісне ставлення Потреба формування позитивного світогляду, доброзичливого ставлення до світу та людей. Усвідомлення ролі навчання, прагнення відкривати світ і себе в ньому, самовдосконалення, самореалізації в житті кожної людини

Учень/учениця: знає основне про письменницю; самостійно чи з допомогою вчителя переказує зміст твору; за навідними запитаннями вчителя висловлює своє сприйняття твору; за навідними запитаннями вчителя характеризує образ головного героя Клима, розмірковує, як виховувати в собі риси сміливості, хоробрості, кмітливості.

 

Розвиток пізнавальної діяльності.

Прищеплення уміння аналізувати поняття:

«боягузство», «гідність», «мужність», «кмітливість», «хоробрість».

Розвиток мовлення і культури спілкування.

Розвиток уміння схарактеризувати образ головного героя Клима.

Вправляння у різних видах переказу (переказі-розповіді та переказі-роздумі).

Розвиток особистості.

Формування позитивного світогляду, розвиток вільного висловлення думки, вміння дискутувати, прищеплювати інтерес до пізнання нового, виховувати прагнення до самовдосконалення, самореалізації в ім’я добра.

 

58

 

Роль сім’ї у формуванні життєвих переконань людини. Стосунки між різними поколіннями в родині.

 

59

 

Клим Джура – рятівник світу. Його друзі й вороги. Еволюція Клима від боягуза до супергероя. Проблеми сміливості й боягузтва в повісті.

 

60

 

 Контрольна робота. Письмовий твір «Безсмертя і добро, вічність і краса – основа життя людини на землі» (за вивченими творами).

 

Гумористичні твори

61

 

Гумористичне і сатиричне зображення. Жанрова різноманітність гумористичних творів. Роль гумору в житті українців. Леонід Глібов – визначний український байкар, поет. Сатиричне змалювання сучасної авторові судової системи у байці «Щука». Будова байки.

ТЛ: гумор (повторення), сатира, байка (повторення), алегорія, мораль

Предметні компетентності Учень / учениця: розуміє роль гумору в житті українців; знає жанри гумористичних творів, називає їх; розповідає про особливість побудови байки; виразно і вдумливо читає твори Л. Глібова; пояснює головну думку кожної байки та алегоричні образи. Ключові компетентності Учень / учениця: зіставляє описане в байках із реальним життям, використовуючи виражальні засоби української мови; створює ілюстрації до твору; обговорює в групах проблеми несправедливості, жорстокості, ледарства в байках Л. Глібова і в сучасному житті. НЛ–2,3 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення важливості самокритичного погляду для успішної життєдіяльності людини, потреби життєстверджувальних, оптимістичних настроїв, уміння тактовно реагувати на іронію, гумор.

Учень/учениця: розуміє роль гумору в житті українців; з допомогою вчителя називає жанри гумористичних творів; уміє розповісти про особливість побудови байки; виразно і вдумливо читає твори Л. Глібова, коментує з допомогою вчителя їхній прихований зміст; уміє за навідними запитаннями вчителя виокремити головну думку кожної байки, пояснити алегоричні образи; з допомогою вчителя уміє зіставляти описане в байках із сьогоднішнім реальним життям.

Вивчає напам’ять: байку «Щука».

Розвиток мовлення і культури спілкування.

Розвиток уміння виразно читати байки.

Вправляння у декламуванні байки «Щука».

Розвиток особистості.

Формування розуміння гумору в житті українців.

Виховання потреби читати гумористичні твори.

Формування життєстверджувальних, оптимістичних настроїв, уміння тактовно реагувати на іронію, гумор.

 

62

 

 «Муха і Бджола». Зневага до надокучливих, ледачих людей, що живуть за рахунок інших. Викриття дурості й пихатості в байці «Жаба і Віл».

 

63

 

 Урок мовленнєвого розвитку. Написання листа авторові байок Леонідові Глібову.

 

64

 

Степан Руданський. Стисло про письменника. Співомовки С. Руданського – унікальне явище у світовому письменстві. Показ кмітливості народу у співомовці «Добре торгувалось».

ТЛ: гумореска, співомовка.

Предметні компетентності Учень / учениця: розуміє вияв народної мудрості в гуморесках, викривальний пафос співомовок; виразно й усвідомлено читає твори; коментує іронічне ставлення автора до негативних рис характеру; виокремлює головну думку кожного твору; характеризує героїв і порівнює їх. Ключові компетентності Учень / учениця: пояснює зв’язок історичних фактів із їх гумористичним відображенням у співомовках; обґрунтовує власні спостереження над смішними ситуаціями в житті; розуміє роль ініціативності, підприємливості в суспільстві та специфіку лексики твору; застосовує комунікативні стратегії відповідно до мети й ситуації спілкування; створює ілюстрації до твору; віднаходить інформацію про зустріч запорожців із королем. НЛ–2, 3 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення, що почуття гумору - ознака духовного здоров’я людини

Учень/учениця: розуміє вияв народної мудрості у гуморесках, викривальний пафос співомовок; виразно й усвідомлено читає твори; з допомогою вчителя визначає іронічне ставлення до негативних рис характеру; намагається тлумачити терміни «гумореска», «співомовка», «інверсія»; з допомогою вчителя виокремлює головну думку кожного твору; поступово засвоює особливості виразного читання цих творів; за навідними запитаннями вчителя характеризує героїв і порівнює їх; з допомогою вчителя пояснює зв’язок історичних фактів із їх гумористичним відображенням у співомовках;

поглиблює вміння проводити паралелі з сучасним життям; намагається обґрунтовувати власні спостереження над смішними ситуаціями в житті.

Розвиток пізнавальної діяльності.

Прищеплення уміння тлумачити терміни:

«гумореска», «співомовка», «інверсія».

Розвиток уміння пригадати та розповісти про власні спостереження над смішними ситуаціями в житті.

Розвиток уміння визначати головну думку творів.

Розвиток мовлення і культури спілкування.

Вправляння у виразному читанні творів.

Розвиток уміння характеризувати та порівнювати героїв творів.

Розвиток особистості.

Розвиток почуття гумору, усвідомлення того, що гумор – ознака духовного здоров’я людини.

Усвідомлення викривального пафосу гумористичних творів.

Поглиблення вміння проводити паралелі гумору із сучасним життям.

 

 

65

 

 «Запорожці у короля». Висміювання моральних вад, негативних рис характеру, авторська симпатія до простої людини, до її розуму, кмітливості, почуття гумору, уміння посміятися над власною безпорадністю та відстояти свою гідність.

 

66-67

 

 Павло Глазовий. Стисло про письменника. «Еволюція», «Найважча роль», «Заморські гості», «Похвала», «Кухлик» (2–3 твори на вибір). Іронічно-пародійна, викривальна спрямованість гумористичних і сатиричних творів.

Предметні компетентності Учень / учениця: виразно і вдумливо читає твори, коментує їх; пояснює основні ідеї; аналізує художні особливості гуморесок. Ключові компетентності Учень / учениця: проводить аналогії з власними спостереженнями; усвідомлює роль мови в житті людини; створює ілюстрації до твору, виразно читає гуморески; дискутує про проблеми мови і народу. Вивчає напам’ять: 1 гумореску (на вибір). НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Оптимістична настанова в житті, уміння іронічно, критично, з почуттям гумору сприймати дійсність і самого себе.

Учень/учениця: виразно і вдумливо читає твори; з допомогою вчителя вміє виокремлювати основні ідеї, аналізувати художні особливості гуморесок, проводити аналогії з власними спостереженнями.

Вивчити напам’ять: 1 гумореску (на вибір).

 

Розвиток пізнавальної діяльності.

Розвиток уміння виділяти ідею творів.

Розвиток мовлення і культури спілкування.

Вправляння у виразній декламації гуморески.

Розвиток особистості.

Розвиток уміння іронічно, критично, з почуттям гумору сприймати явища навколишньої дійсності й самого себе.

 

68

 

Контрольна робота. Леонід Глібов, Степан Руданський, Павло Глазовий (тестування).

 

 

 

 

69

 

Урок літератури рідного краю. Ознайомлення з творчістю письменників-земляків.

Предметні компетентності Учень / учениця: знає про письменників-земляків, їхні твори; розуміє зміст цих творів; виразно читає та коментує їх. Ключові компетентності Учень / учениця: усвідомлює роль читання для власного зростання впродовж життя. НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Шанобливе ставлення до митців свого краю як до особливо обдарованих людей, співців рідної землі.

Запам’ятати імена і твори письменників-земляків. Вдумливо читати їхні твори, розглядати зміст та основні ідеї. Висловлювати власну думку про доробок письменників-земляків.

 

Розвиток пізнавальної діяльності.

Розвиток уміння запам’ятовувати імена та твори письменників-земляків.

Розвиток мовлення і культури спілкування.

Розвиток уміння розповідати цікаві епізоди з життя письменника.

Розвиток уміння висловлювати власні судження про доробок письменників-земляків.

Розвиток особистості.

Виховання шанобливого ставлення до митців рідного краю.

 

70

 

 Підсумковий урок.

Предметні компетентності Учень / учениця: називає імена митців, твори яких вивчали впродовж року; розповідає про ті, які найбільше сподобалися; пояснює та аргументує свою думку. Ключові компетентності Учень / учениця: аналізує життєві ситуації, людські вчинки на матеріалі вивчених творів; узагальнює інформацію; визначає необхідність додаткової інформації, шукає її в мережі Інтернет та інших джерелах. НЛ–1, 2, 3, 4 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення потреби висловлювати власну думку, захищати власну позицію.

Вміти називати імена митців, твори яких вивчали упродовж року. Вміти розповідати про ті, які найбільше сподобалися, пояснити, чому.

 

Розвиток мовлення і культури спілкування.

Розвиток вміння називати імена письменників, твори яких вивчали упродовж року.

Розвиток уміння творчо розповідати про твори, які найбільше сподобалися.

Розвиток особистості.

Формування власної думки, власної позиції.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Семенюк Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Українська література, Планування
Інкл
Додано
16 жовтня 2022
Переглядів
1832
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку