Українська література
(70 год, 2 год на тиждень)
Календарно-тематичне планування для 6-го класу складено відповідно до Програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська література: 5–9 класи / К. В. Таранік-Ткачук, М. П. Бондар, О. М. Івасюк, С. А. Кочерга, Л. І. Кавун, О. І. Неживий, Н. В. Михайлова, Р. В. Мовчан (керівник групи). – К., 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН № 804 від 07.06.2017 р.).
Метою вивчення української літератури в основній ланці школи для дітей із інтелектуальними порушеннями є:
− підвищення загальної освіченості громадянина України, досягнення належного рівня сформованості вміння «читати й усвідомлювати прочитане», «прилучатися до художньої літератури, а через неї − до фундаментальних цінностей культури», розширення їхніх культурно-пізнавальних інтересів;
− сприяння всебічному розвитку, духовному збагаченню, активному становленню й самореалізації людини в сучасному світі;
− виховання національно свідомого громадянина України;
− формування й утвердження гуманістичного світогляду особистості, національних і загальнолюдських цінностей.
Довгострокові цілі : володіти найпростішими літературознавчими термінами 6 класу, покращити техніку та швидкість читання, розуміння змісту тексту.
Короткотривалі цілі:
Вступ:
розуміє значення термінів: книжка, автор,;
розуміє з розповіді вчителя, що є різні види рукописних книг;
має уявлення про роль книжки в житті людини;
вміє відрізняти художню творчість від інших видів мистецтва;
вміє користуватися одержаними знаннями.
Загадково прекрасна і славна давнина України:
Чітко й виразно читає або уважно слухає календарно-обрядові пісні,; розуміє поняття народна пісня;
розуміє роль пісні у житті народу;
вміє відповідати на запитання за змістом прочитаного і прослуханого.
Я і світ:
чітко й виразно читає або уважно слухає вірші, поеми, оповідання;
розуміє лексичне значення переважної більшості слів у творах;
передає зміст прочитаних чи прослуханих творів (ХОЧ ПОВЕРХНЕВО);
аналізує і виділяє у творах реальне від фантастичного (самостійно чи з допомогою вчителя);
за навідними запитаннями вчителя висловлює власні міркування про зміст творів, проводить аналогії з сучасним життям.
Пригоди і романтика:
Вдумливо й виразно читає або уважно слухає твори: переказує (хоч коротко) їх зміст;
знаходить або усно називає описи зовнішності героїв;
розрізняє персонажів – носіїв добра і зла.
з допомогою вчителя визначає основні риси характеру дійових осіб.
визначає з допомогою тему твору та морально-етичні проблеми, коментує їх;
за навідними запитаннями вчителя обговорює проблему відповідальності людини за свої вчинки.
Гумористичні твори:
Пригадує гумористичні твори з попередніх років навчання, називає за можливості їхню тематику;
Вдумливо й виразно читає або уважно слухає гумористичні твори
з допомогою вчителя усвідомлює алегоричні образи в байках;
за навідними запитаннями вчителя може відповісти, що описують і гумористичних творах, чого вони нас вчать.
№ з\п |
Дата |
Зміст програмового матеріалу |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів з ООП |
Спрямованість корекційно-розвиткової роботи |
Примітка |
ВСТУП |
||||||
1 |
|
Книжка в житті людини. Творча майстерня автора від давнини до сьогодення. Зміни формату книжки впродовж віків. Сучасний читач і його роль у новому «житті» твору. |
Предметні компетентності Учень / учениця: знає про рукописні книги часів Русі України, про автора «Повісті минулих літ» Нестора Лiтописця; про сучасні формати книги; розуміє роль книжки в житті людини, складність і особливість процесу творчості, місце в ньому уяви й фантазії митця, роль читача в «житті» художнього твору; пояснює, де можна «зустрітися» з літературою (літературні журнали, радіопередачі, телебачення, театр, книгарні, бібліотеки, Інтернет); аргументує індивідуальні читацькі інтереси. Ключові компетентності Учень / учениця: зіставляє специфіку розкриття теми в різних видах мистецтва; створює презентацію про історію книжки; усвідомлює роль читання впродовж життя для власного зростання; розуміє необхідність додаткової інформації; знаходить її в мережі Інтернет та інших джерелах. НЛ–1 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення потреби шанобливого ставлення людей до книжки, до освіти. |
Учень/учениця: обізнаний із рукописними книгами часів Київської Русі, знає про автора «Повісті временних літ» Нестора Лiтописця; розуміє і може з допомогою вчителя розповісти про роль книжки у житті людини та про роль читача в «житті» художнього тексту; за навідними запитаннями вчителя намагається зрозуміти ставлення до дійсності звичайної людини і письменника, ставлення до літературного твору читача і письменника; демонструє обізнаність щодо місць, де можна «зустрітися» з літературою (літературні журнали, радіопередачі, телебачення, театр, книгарні, бібліотеки, Інтернет); з допомогою вчителя аргументує індивідуальні читацькі інтереси (зокрема власні) |
Розвиток мовлення і культури спілкування. Вправляння у розповіді за планом про роль книжки у житті людини та про роль читача в «житті» художнього тексту. Розвиток здатності в різних видах розповіді (за планом, творчих) розкривати індивідуальні читацькі інтереси. Розвиток емоційно-вольової сфери. Формування ціннісного ставлення до книги та письменника, який її написав. Розвиток особистості. Усвідомлення того, що письменник-обдарована людина і його працю слід шанувати. Усвідомлення необхідності шанобливого ставлення до книжки. Розуміння того, що книжка допомагає людині стати освіченою. Виховання потреби в читанні художньої літератури. Усвідомлення потреби шанобливого ставлення людей до книжки, до освіти. |
|
Загадково прекрасна і славна давнина України |
||||||
2 |
|
Календарно-обрядові пісні. Роль і місце пісні в житті українців. Основні календарні обряди. Народна обрядова пісня, її різновиди. ТЛ: народна пісня. |
Предметні компетентності Учень / учениця: знає про виникнення народної обрядової поезії, її різновиди; розповідає про головні календарні обряди українців; розрізняє і називаєрізновиди календарно-обрядових пісень; виразно і вдумливо читає їх, коментує зміст; виокремлює й пояснює роль художніх засобів. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює судження про роль колискової пісні в житті людини, про роль сім’ї та тепло рідного дому, про відповідальність кожного за збереження духовної спадщини для майбутніх поколінь; описує образ матері над колискою дитини (за творами літератури та живопису). Вивчає напам’ять: 2 пісні (на вибір учня). НЛ–1,2 Емоційно-ціннісне ставлення Прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу. Повага до прадавніх вірувань наших предків, гордість за свій талановитий народ, любов до рідних. |
Учень/учениця: знає про виникнення народної обрядової поезії, її різновиди; уміє розповідати про головні календарні обряди українців; розрізняє і називає різновиди календарно-обрядових пісень; уміє виразно і вдумливо читати їх, коментувати зміст, з допомогою вчителя виділяє художні засоби; за навідними запитаннями вчителя з’ясовує роль колискової пісні в житті людини; з опорою на план описує образ матері над колискою дитини (за літературою та живописом); з допомогою вчителя висловлює власні роздуми про тепло рідного дому. Вивчає напам’ять: 1 пісню і 1 веснянку (на вибір). |
Розвиток мовлення і культури спілкування. Залучення школярів до бесіди зі значущими дорослими про те, які пісні вони співали своїм малятам. Про що йшлося в цих піснях? Розвиток уміння розповідати про улюблені пісні дорослих і власні вподобання у цій сфері. Збагачення лексики дітей кращими зразками, що містяться у календарно-обрядових та колискових піснях. Розвиток емоційно-вольової сфери. Розвиток емоційного ставлення до прочитаних народних пісень та веснянок. Розуміння магічної сили обрядових пісень для предків. Розвиток особистості. Формування прагнення відроджувати і вивчати оригінальну творчість народу. Виховання поваги до вірувань наших предків, гордості за свій талановитий народ. Формування прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу. Виховання почуття любові до рідних. |
|
3 |
|
Пісні літнього циклу: «У ржі на межі», «Ой біжить, біжить мала дівчина», «Проведу я русалочки до бору» (русальні), «Заплету віночок», «Ой вінку мій, вінку», «Купайло, купайло» (купальські), «Маяло житечко, маяло», «Там у полі криниченька» (жниварські) (на вибір). |
|
|||
4 |
|
Пісні зимового циклу: «Ой хто, хто Миколая любить», «Засівна», «Нова радість стала», «Добрий вечір тобі, пане господарю!», «Щедрик, щедрик, щедрівочка» (на вибір). ТЛ: рефрен, анафора. |
|
|||
5 |
|
Веснянки: «Ой весна, весна – днем красна», «Ой кувала зозуленька», «А в кривого танця» (на вибір). |
|
|||
6 |
|
Народні колискові пісні. «Ой ти, коте, коточок», «Ой ну, люлі, дитя, спать». Провідні мотиви колискових, лексичні особливості їх. ТЛ: колискова. |
|
|||
7 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Усний твір-роздум «Пісня – душа народу». |
|
|||
8 |
|
Контрольна робота. Вступ. Календарно-обрядові пісні (розгорнуті відповіді на запитання). |
|
|||
9 |
|
Урок літератури рідного краю. Ознайомлення з творчістю письменників-земляків. |
|
|
|
|
10 |
|
Пісні літературного походження. «Ще не вмерла Україна» П. Чубинського, М. Вербицького – національний гімн нашої держави. ТЛ: гімн. |
Предметні компетентності Учень / учениця: розуміє і пояснює специфіку пісні лiтературного походження; переказує історію створення національного гімну; розповідає про зв’язок народної легенди про дівчину-Україну з «Молитвою» О. Кониського; виразно і вдумливо читає пісні; визначає й коментує провідні мотиви, пояснює роль символів у них. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює судження про значення національного гімну в житті народу; розкриває особливості художнього втілення теми України у творах різних митців. Вивчає напам’ять: «Ще не вмерла Україна...» та 1 пісню (на вибір). НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Осмислення почуття патріотизму, утвердження віри в щасливе майбутнє свого народу. |
Учень/учениця: розуміє і вміє пояснити специфіку пісні літературного походження (з допомогою вчителя); переказує історію створення національного гімну; висловлює судження про значення національного гімну в житті народу; за запитаннями вчителя розповідає про зв’язок народної легенди про дівчину-Україну з «Молитвою» О. Кониського; виразно і вдумливо читає пісні; з допомогою визначає й коментує провідні мотиви, пояснює роль символів у них. Вивчає напам’ять: гімн «Ще не вмерла України...» й 1 пісню (на вибір). |
Розвиток пізнавальної діяльності. Розвиток пам’яті. Пригадування вже знайомих пісень літературного походження. Розвиток уміння відрізняти за тематикою пісні літературного походження. Розвиток мовлення і культури спілкування. Розвиток уміння виразно читати пісні літературного походження. Розвиток уміння вести діалоги та полілоги за змістом пісень. Розвиток емоційно-вольової сфери. Розвиток емоційно-ціннісного ставлення до подій розкритих у піснях літературного походження. Формування уміння розуміти символи розкриті в піснях та пояснювати їх роль. Розвиток особистості. Виховання почуття, патріотизму, віри в щасливе майбутнє свого народу.
|
|
11 |
|
Легенда про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею, та її зв’язок із «Молитвою» О. Кониського й М. Лисенка, духовним гімном України. |
|
|||
12 |
|
«Ой у лузі червона калина похилилася» С. Чарнецького і Г. Труха. Патріотичні мотиви пісень літературного походження. |
|
|||
13 |
|
Микола Вороний. Стисло про письменника. Патріотичні почуття й толерантне ставлення до інших народів у поемі «Євшан-зілля». Роль слова, пісні, історії в житті будь-якої людини. ТЛ: ліричний герой (повторення), ліро-епічний твір, поема. |
Предметні компетентності Учень / учениця: розповідає коротко про письменника; виразно і вдумливо читає поему; визначає головну думку; розповідає про життя ханського сина в полоні руського князя й пояснює, чому він забув рідний край; характеризує образ юнака-половця; співвідносить давноминулі події, описані в поемі, із сучасністю. Ключові компетентності Учень / учениця: розуміє значення історичної пам’яті для кожної людини; пояснює важливість приналежності до свого народу; висловлює судження про її історичну основу, зв’язок із літописною легендою; коментує власне розуміння почуття патріотизму; усвідомлює роль слова в житті людини. НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення важливості історичної пам’яті для кожної людини та приналежності до свого народу, національної свідомості, вірності Батьківщині |
Учень/учениця: знає коротко про письменника; виразно і вдумливо читає поему; за запитаннями вчителя вміє розповідати про її історичну основу, зв’язок з народною легендою (за літописом), самостійно чи за допомогою вчителя визначає головну думку; розповідає про життя ханського сина в полоні руського князя й пояснює, чому він забув рідний край; характеризує образ юнака-половця; з допомогою вчителя співвідносить давноминулі події, описані в поемі, із сучасністю; з допомогою вчителя висловлює власне розуміння почуття патріотизму. |
Розвиток мовлення і культури спілкування. Розвиток уміння розповідати про життя ханського сина в полоні руського князя. Розвиток уміння вести діалоги та полілоги за змістом твору про патріотичні почуття та толерантне ставлення до інших народів, людей. Формування уміння за планом-схемою характеризувати образ юнака-половця. Розвиток емоційно-вольової сфери. Розвиток естетичного сприймання краси природи рідного краю. Розвиток уміння ідентифікуватися з образом юнака-половця. Розвиток особистості. Розвиток усвідомлення ролі історичної пам’яті для кожної людини. Виховання в учнів національної свідомості, вірності Батьківщині. |
|
14 |
|
Краса природи рідного краю в поемі. Образи та художні засоби твору. Актуальність поеми. |
|
|||
15 |
|
Урок позакласного читання. Євген Гуцало. «До Танаськи по молоко». |
|
|||
16 |
|
Тарас Шевченко. Відомості про перебування поета в Санкт-Петербурзі. Провідний мотив вірша «Думка» («Тече вода в синє море…»). |
Предметні компетентності Учень / учениця: розповідає про життя Т. Шевченка в Петербурзі; знає зміст твору, виразно й осмислено читає окремі фрагменти; розкриває історичну основу поеми «Іван Підкова»; висловлює судження про риси й поведінку козацького ватажка; пояснює особливості художніх засобів у зображенні штормового моря, бою. Ключові компетентності Учень / учениця: розуміє важливість знання історії рідного народу; висловлює власну думку щодо суспільно-політичних питань. НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення того, що героїзм і мужність – ознаки лицарських чеснот українських козаків - духовний спадок нащадкам. |
Учень/учениця: знає і розповідає основні відомості про життя Т. Шевченка в Санкт-Петербурзі; обізнаний зі змістом творів, намагається виразно й осмислено читати їх; з допомогою вчителя визначає провідний мотив вірша «Думка», розуміє поняття «художні засоби», з допомогою вчителя визначає їхню роль; за запитаннями вчителя розкриває історичну основу поеми «Іван Підкова», риси й поведінку козацьких ватажків, їхні стосунки з підлеглими; за запитаннями вчителя пояснює особливості художніх засобів у зображенні штормового моря, бою. Вивчає напам’ять: вірш «Думка». |
Розвиток мовлення і культури спілкування. Розвиток уміння розповідати про життя Т. Шевченка в Санкт-Петербурзі. Розвиток уміння вести діалоги та полілоги за змістом творів Т. Шевченка. Розвиток емоційно-вольової сфери. Формування шляхом активізації ідентифікації вміння розуміти риси й поведінку козацьких ватажків. Розвиток особистості. Прищеплення морально-етичних, суспільно важливих виховних компетенцій на вивченому матеріалі. Формування усвідомлення того, що героїзм і мужність – ознаки лицарських чеснот українських козаків. Осмислення духовного зв’язку з історичним минулим рідного народу. |
|
17 |
|
Історична основа поеми «Іван Підкова». Патріотичні мотиви, героїчний пафос твору, зображення в ній історичного минулого. |
|
|||
18 |
|
Героїзм і відвага козаків та їхнього ватажка. Художні особливості поеми. |
|
|||
19 |
|
Урок виразного читання. Конкурс на найкращого декламатора улюбленої поезії Тараса Шевченка. |
|
|||
20 |
|
Контрольна робота. Пісні літературного походження. Микола Вороний, Тарас Шевченко (тестування). |
|
|||
21 |
|
Володимир Рутківський. «Джури козака Швайки» («На козацьких островах»). Твір про волелюбних, сміливих героїв, які вміють вистояти у складних ситуаціях. |
Предметні компетентності Учень / учениця: уміє визначити історичну основу твору; знаходить і коментує описи природи, портрети персонажів, їхні вчинки; аналізує роль художніх засобів. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює власні судження про геройство та вміння з честю вийти із найскладніших ситуацій козакахарактерника Швайки та його юних помічників Грицика та Санька; зіставляє специфіку розкриття історичної теми в літературі та кінематографі; створює презентацію про головних героїв твору; дискутує про проблеми національної свідомості, патріотизму, зрадництва, усвідомленого вибору. НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення лицарства, сміливості, фізичної, духовної сили наших предків, потреби виховання й утвердження цих якостей у наш час. |
Учень/учениця: з допомогою вчителя визначає історичну основу твору; уміє пояснити поєднання у творі фантастичного і реального; самостійно чи з допомогою вчителя знаходить і коментує описи природи, портрети персонажів; за навідними запитаннями вчителя висловлює власні судження про геройство та вміння з честю вийти із найскладніших ситуацій козака-характерника Швайки та його юних помічників Грицика та Санька; аналізує роль художніх засобів. |
Розвиток мовлення і культури спілкування. Розвиток вміння розповідати про геройство та вміння з честю вийти із найскладніших ситуацій козака-характерника Швайки та його юних помічників. Розвиток уміння вести діалоги та полілоги за змістом творів Т. Шевченка. Розвиток емоційно-вольової сфери. Формування вміння розуміти риси й поведінку козацьких ватажків шляхом активізації ідентифікації та емпатії. Розвиток особистості. Усвідомлення лицарства, сміливості, фізичної, духовної сили наших предків. Виховання й утвердження цих якостей у наш час. |
|
22 |
|
Тема боротьби українських козаків проти татарської орди. Проблеми, порушені у творі. |
|
|||
23 |
|
Образи козака-характерника Швайки та його юних помічників Грицика та Санька. Засудження підступності, жорстокості та підлості зрадників. Аналіз художніх засобів. |
|
|||
24 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Написання вітального слова на честь літературного героя. |
|
|||
Я і світ |
||||||
25 |
|
Леся Українка. Дитинство поетеси, роль родини в її вихованні. Неповторний світ дитинства в поезії «Мрії». |
Предметні компетентності Учень / учениця: розповідає про дитинство Лесі Українки, її мужність, талановитість; усвідомлює і вміє пояснити мотив глибокого родинного зв’язку дитини з батьками; характеризує образ ліричної героїні; висловлює власні роздуми про неї. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює своє ставлення до проблеми бережливого ставлення до природи як важливого чинника реалізації особистості; зіставляє специфіку розкриття теми в літературі, музиці, кіномистецтві; створює ілюстрації до творів, відеопоезії. Вивчає напам’ять: вірш «Як дитиною, бувало…». НЛ–1 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення потреби плекати почуття любові до батьків, родини; формування стоїчних рис характеру (мужності, цілеспрямованості, наполегливості); прагнення до самоосвіти. |
Учень/учениця: розповідає про дитинство Лесі Українки, її мужність, талановитість; з допомогою вчителя усвідомлює і вміє пояснити мотив глибокого родинного зв’язку дитини з батьками; за запитаннями вчителя характеризує образ ліричної героїні; висловлює власні роздуми про неї; за запитаннями вчителя уміє розкрити зміст поезії «Співець», з’ясовувати художню своєрідність твору. Вивчає напам’ять: вірш «Як дитиною, бувало…» |
Розвиток пізнавальної діяльності. Пригадування поезії Л. Українки, які вивчалися у попередніх класах. Формування потреби пам’ятати про родинний зв’язок, про своїх предків та шанобливо про них згадувати. Розвиток мовлення і культури спілкування. Розвиток вміння за планом-схемою характеризувати образ ліричної героїні твору. Розвиток уміння висловлювати власні судження про героїню твору. Розвиток емоційно-вольової сфери. Формування уміння цінити рідний дім, свою сім'ю, свій рід. Розвиток особистості. Виховання почуття любові до батьків, родини, формування стоїчних рис характеру (мужність, цілеспрямованість, наполегливість), прагнення до самоосвіти. |
|
26 |
|
Образ мужньої, сильної духом дівчинки, її життєрадісний погляд на світ, вільнолюбство, впевненість, розвинена уява у вірші «Як дитиною, бувало...». |
|
|||
27 |
|
«Тиша морська» – пейзажно-мариністичний малюнок. |
|
|||
28 |
|
Урок позакласного читання. Оксана Іваненко. «Друкар книжок небачених». |
|
|||
29–30 |
|
Контрольна робота. Письмовий твір на одну з тем: «Наша слава – козацька звитяга» (за твором В. Рутківського «Джури козака Швайки»), «Неповторний світ дитинства в поезіях Лесі Українки». |
|
|||
31 |
|
Урок літератури рідного краю. Ознайомлення з творчістю письменників-земляків. |
|
|||
32 |
|
Повторення та узагальнення вивченого. |
|
|||
ІІ СЕМЕСТР |
||||||
Я і світ (продовження) |
||||||
33 |
|
Володимир Винниченко. Дитинство письменника. «Федько-халамидник». Художня розповідь про Федька, його життя, стосунки з однолітками |
Предметні компетентності Учень / учениця: розповідає цікаві епізоди з життя письменника; знає зміст оповідання; виразно і вдумливо читає епізоди, що найбільше вражають; аналізує епічний твір; називає риси характеру Федька, що вирізняють його з-поміж друзів-однолітків, коментує їх; аналізує роль художніх засобів у творі; знаходить портрет, пейзаж, діалоги; формулює головну думку оповідання. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює своє ставлення до літературних героїв; визначаєпричиново-наслідкові зв’язки між фактами і явищами; пропонує алгоритм дій. НЛ–1,2 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину духовно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність. |
Учень/учениця: за навідними запитаннями вчителя розповідає цікаві епізоди з життя письменника; знає загальний зміст оповідання; виразно і вдумливо читає найбільш вражаючі епізоди; з допомогою вчителя вміє проаналізувати епічний твір, назвати риси характеру Федька, що вирізняють його з-поміж друзів-однолітків; намагається висловити своє ставлення до літературних героїв, до зображуваного; з допомогою вчителя аналізує роль художніх засобів у творі, знаходить портрет, пейзаж, діалоги; з допомогою спроможний сформулювати головну думку оповідання. |
Розвиток пізнавальної діяльності. Розуміння понять порядність, чесність. Прищеплення уміння визначити головного героя твору та другорядних персонажів. Вправлятися в умінні визначати головну думку оповідання. Розвиток мовлення і культури спілкування. Розвиток уміння розповідати цікаві епізоди з життя письменника. Розвиток уміння висловлювати власні судження про головного героя твору та його друзів-однолітків. Розвиток емоційно-вольової сфери. Формування доброго ставлення до однолітків, щедрості. Розвиток усвідомлення найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину духовно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність. Розвиток особистості. Уміння осмислити, в чому полягає неординарність, дивовижність головного героя. |
|
34 |
|
Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість. ТЛ: головний герой, другорядні герої. |
|
|||
35 |
|
Роль художніх засобів у творі. Портрет, пейзаж, діалоги у творі. |
|
|||
36 |
|
Урок позакласного читання. Володимир Винниченко. «Кумедія з Костем». |
|
|||
37 |
|
Станіслав Чернілевський. Стисло про письменника. «Теплота родинного інтиму…», «Забула внучка в баби черевички…». Настрої і почуття, висвітлені в поезіях (любов, доброта, висока духовність). Образ рідної людини та важливість родинних цінностей. |
Предметні компетентності Учень / учениця: виразно й усвідомлено читає вірші; висловлює судження про почуття ліричного героя; співвідносить їх із пережитими особисто. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює своє ставлення до проблеми збереження родинних цінностей; зіставляє специфіку розкриття теми в літературі, музиці, кіномистецтві; створює ілюстрації до творів, відеопоезії; проводить аналогії із власним життям. НЛ–3 Емоційно-ціннісне ставлення Осмислення ролі батьківського дому в житті людини, відповідальності за власну родину. |
Учень/учениця: виразно й усвідомлено читає вірші; з допомогою вчителя розвиває вміння прокоментувати почуття, про які йдеться в цих творах; за навідними запитаннями вчителя намагається співвіднести їх із пережитими особисто. |
Розвиток пізнавальної діяльності. Прищеплення уміння аналізувати поняття: «любов», «доброта», «духовність». Розвиток мовлення і культури спілкування. Розвиток уміння аналізувати внутрішній світ, відчуття персонажів творів та характеризувати власні. Розвиток особистості. Осмислення ролі батьківського дому в житті людини, відповідальності за власну родину. |
|
38 |
|
Ірина Жиленко. Основні відомості про письменницю. Поєднання реального і фантастичного в поезії «Жар-Птиця». |
Предметні компетентності Учень / учениця: розуміє, що світ дитинства – вічне джерело сили, натхнення, мрій, фантазій; виразно й усвідомлено читає поезії, коментує їх; пояснює художні засоби. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює судження про щастя і шляхи до нього, про цінності, які потрібно берегти в сучасному світі; пояснює вплив слова на психічне здоров’я людини. НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставленняУсвідомлення ролі почуття дружби в житті людини, уміння бачити красу навколо, цінувати доброту. |
Учень/учениця: розуміє, що світ дитинства — вічне джерело сили, натхнення, мрій, фантазій; виразно й усвідомлено читає поезії; за навідними запитаннями вчителя уміє прокоментувати їхній зміст, знайти і пояснити художні засоби; за навідними запитаннями вчителя намагається висловлювати власні роздуми про щастя і шляхи до нього, про цінності, які потрібно берегти в сучасному світі. |
Розвиток пізнавальної діяльності. Прищеплення уміння аналізувати поняття: «дружба», «доброта», «краса», «щастя». Розвиток мовлення і культури спілкування. Розвиток уміння висловлювати власні судження про щастя і шляхи до нього, про цінності. Розвиток емоційно-вольової сфери. Усвідомлення ролі почуття дружби в житті людини, вміння бачити красу навколо, цінувати доброту. Розвиток особистості. Присвоєння загальнокультурних та гуманістичних цінностей. |
|
39 |
|
«Підкова», «Гном у буфеті». Поетичні роздуми про дружбу, доброту, красу, про людське щастя і шляхи до нього, про те, що може врятувати сучасний світ. |
|
|||
40 |
|
Ігор Калинець – талановитий український поет, автор віршів для дітей. «Стежечка», «Блискавка», «Веселка», «Криничка», «Дим» зі збірки «Дивосвіт» (на вибір). Своєрідність форми його поезій. Персоніфіковані образи природних явищ – дивовижне й незвичайне в повсякденному житті. Гармонія людини і природи. |
Предметні компетентності Учень/учениця: розуміє метафоричність поезій; виразно і вдумливо читає вірші; коментує образне бачення світу, явищ природи в них; пояснює поєднання у творі уявного, фантастичного і реального; висловлює власне бачення образів стежечки, блискавки, веселки тощо. Ключові компетентності Учень / учениця: порівнює твори музичного й образотворчого мистецтв, суголосні поезіям; зіставляє специфіку розкриття теми в різних видах мистецтва. Вивчає напам’ять: 1 вірш (на вибір). НЛ–1 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення потреби естетичного сприйняття художнього твору. |
Учень/учениця: розуміє з допомогою вчителя метафоричність поезій; з допомогою вчителя уміє прокоментувати роль метафори й порівняння в «Писанці», реальне та уявне в ній; за навідними запитаннями вчителя характеризує образ мами; виразно і вдумливо читає вірші; може з допомогою вчителя прокоментувати образне бачення світу, явищ природи у них; за навідними запитаннями вчителя пояснює поєднання у творі уявного, фантастичного і реального; за запитаннями вчителя намагається висловлювати власне бачення стежки, дощу, сонця, вітру тощо. Вивчити напам’ять: 1 вірш (на вибір). |
Розвиток мовлення і культури спілкування. Розвиток уміння характеризувати образ мами. Вправляння в умінні висловлювати власне бачення стежки, дощу, сонця, вітру. Розвиток емоційно-вольової сфери. Формування естетичного сприймання світу природи, розвиток творчої уяви, фантазії. Розвиток особистості. Формування усвідомлення того, що мама – найдорожча людина. |
|
41 |
|
Емма Андієвська. Сучасна українська письменниця і художниця. Її казки-притчі. «Казка про яян». Прихований повчальний зміст твору. Добро й любов до світу. ТЛ: притча. |
Предметні компетентності Учень / учениця: виразно і вдумливо читає казкипритчі, коментує їх; знаходить і пояснює фантастичні елементи в них; висловлює судження про важливість проблем, порушених у творах та актуальність їх; знаходить аналогії в повсякденному житті. Ключові компетентності Учень / учениця: розуміє силу слова; аналізує життєві ситуації з погляду гуманізму, толерантного ставлення до людей; дискутує щодо проблем таланту, неординарності, «білих ворон», спілкування; висловлює власне розуміння ілюстрацій письменниці; створює есерефлексію. НЛ–1, 2 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення морально-етичних цінностей, що допомагають бачити й розуміти красу світу, гармонійно і щасливо жити в ньому. |
Учень/учениця: з допомогою вчителя намагається зрозуміти поняття притчевості в мистецтві; виразно і вдумливо читає казки; з допомогою вчителя виокремлює фантастичні елементи в них; з допомогою вчителя визначає головну думку кожного з творів, відшукавши в них ключові фрази; з допомогою вчителя намагається формулювати власні висновки про твори та про їх основні ідеї. |
Розвиток пізнавальної діяльності. Прищеплення уміння аналізувати поняття: «дружба», «мрія», «толерантність». Розвиток мовлення і культури спілкування. Розвиток уміння за ключовими фразами висловлювати головну думку твору. Вправляння в умінні за планом-схемою робити власні висновки про твір. Розвиток особистості. Присвоєння морально-етичних цінностей, що допомагають бачити й розуміти красу та приваби світу, гармонійно й щасливо жити в ньому. Розвиток толерантного ставлення до інших людей. |
|
42 |
|
«Говорюща риба». Принципи толерантного ставлення до інших, вірності мріям, прагнення гармонії зі світом. |
|
|||
43 |
|
Порушення питань моралі, дружби, сили слова у казці-притчі. Образи твору. |
|
|||
44 |
|
Урок позакласного читання. Емма Андієвська. «Казка про двох пальців». |
|
|||
45 |
|
Контрольна робота. Володимир Винниченко, Станіслав Чернілевський, Ірина Жиленко, Ігор Калинець, Емма Андієвська (розгорнуті відповіді на запитання). |
|
|
|
|
46 |
|
Урок літератури рідного краю. Ознайомлення з творчістю письменників-земляків. |
|
|
|
|
Пригоди і романтика |
||||||
47 |
|
Всеволод Нестайко – визнаний у світі український дитячий письменник. «Тореадори з Васюківки» (скорочено). Пригодницький захопливий сюжет твору. ТЛ: повість, пригодницький твір. |
Предметні компетентності Учень / учениця: знає основне про письменника; розуміє поняття романтичного і пригодницького; визначає жанр твору; самостійно ознайомлюється з його змістом; аналізує поведінку героїв, їхні вчинки, моральний вибір у різних життєвих ситуаціях; характеризує улюбленого героя, аргументує свій вибір, розкриває риси його вдачі; виокремлює, виразно читає й коментує найцікавіші епізоди тексту. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює судження про зв’язок прочитаного з власними життєвими спостереженнями; усвідомлює себе активним членом соціуму; зіставляє специфіку розкриття теми в літературі й кіномистецтві; обговорює в групах проблеми дружби та першого кохання; створює правила поведінки в екстремальних ситуаціях; укладає таблицю «Плюси і мінуси «проектів» Яви та Павлуші». НЛ–3,4 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення важливості активної життєвої позиції, позитивних рис характеру; сили справжньої дружби та взаємопідтримки. |
Учень/учениця: знає основне про письменника; з допомогою вчителя розуміє поняття романтичного і пригодницького; з допомогою вчителя визначає жанр твору; самостійно чи з допомогою вчителя ознайомлюється зі змістом фрагментів; за навідними запитаннями вчителя намагається аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, моральний вибір у різних життєвих ситуаціях; характеризує улюбленого героя, аргументує свій вибір, розкриває риси його вдачі; виокремлює, виразно читає й коментує найцікавіші епізоди тексту; з допомогою вчителя аналізує зв’язок пригодницького і звичайного, комічного і нейтрального; за навідними запитаннями вчителя намагається висловлюватися про зв’язок прочитаного з власними життєвими спостереженнями. |
Розвиток пізнавальної діяльності. Прищеплення уміння аналізувати поняття: «романтичного» та «пригодницького». Розвиток мовлення і культури спілкування. Вправляння в умінні обґрунтовувати та аргументувати власну точку зору. Розвиток уміння характеризувати улюбленого героя. Формування уміння висловлюватися про зв’язок прочитаного з власними життєвими спостереженнями. Розвиток особистості. Формування активної життєвої позиції, позитивних рис характеру. Вміння толерантно й аргументовано доводити свою думку, відстоювати власну позицію. |
|
48 |
|
Мрія і дійсність, романтичне у повісті. |
|
|||
49 |
|
Смішне і комічне у творі. Проблематика повісті. |
|
|||
50 |
|
Світ природи у творі. Образи Яви Реня та Павлуші Завгороднього. Характеристика улюбленого героя. |
|
|||
51 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Усний переказ епізодів повісті з докладним цитуванням авторського тексту. |
|
|||
52 |
|
Ярослав Стельмах. Основні відомості про письменника. «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера». Таємничі, веселі й незвичайні події в повісті, передані образним словом. |
Предметні компетентності Учень / учениця: знає загальні відомості про життя і творчість письменника; переказує зміст уривка твору; визначає елементи сюжету в ньому; характеризує образи головних персонажів, їхню поведінку в складній ситуації. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює судження про місце уяви, фантазії, романтичності в житті сучасної людини, необхідності навчатися упродовж життя, здобувати досвід; про важливість збереження довкілля для сьогодення та майбутнього; знаходить у тексті реальні (звичайні) та пригодницькі події. НЛ–3 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення значення романтичності, життєлюбства в житті людини. |
Учень/учениця: уміє переказувати зміст фрагмента повісті, з допомогою вчителя визначає кульмінаційний епізод у ній; з допомогою характеризує образи Сергія і Митька, їхню поведінку в складній ситуації; за навідними запитаннями вчителя намагається висловлювати власні роздуми про місце уяви, фантазії, романтичності в житті сучасної людини; з допомогою вчителя знаходить у тексті реальні (звичайні) та пригодницькі події. |
Розвиток пізнавальної діяльності. Прищеплення уміння аналізувати поняття: «романтика», «допитливість», «винахідливість», «кмітливість». Розвиток уміння фантазувати. Розвиток мовлення і культури спілкування. Розвиток уміння схарактеризувати образи хлопців: Сергія і Митька. Формування уміння висловлювати власну точку зору про роль уяви, фантазії у власному житті та житті інших людей. Розвиток особистості. Усвідомлення значення романтичності, життєлюбства в житті людини. |
|
53 |
|
Уява, фантазія і романтичність у житті сучасної людини. |
|
|||
54 |
|
Реальні (звичайні) та пригодницькі події в повісті. |
|
|||
55 |
|
Характеристика образів Сергія і Митька. Допитливість, винахідливість, кмітливість хлопчиків. |
|
|||
56 |
|
Урок виразного читання. Читання прозового уривка з повісті «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера». |
|
|||
57 |
|
Леся Воронина – сучасна письменниця, авторка багатьох книжок для дітей. «Таємне Товариство боягузів, або Засіб від переляку № 9» – фантастична, романтична повість про виховання гідності та мужності. ТЛ: сюжет, його елементи. |
Предметні компетентності Учень / учениця: знає цікавий факт про письменницю; переказує зміст твору, висловлює враження про нього; характеризує образ головного героя Клима. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює судження про те, як виховувати в собі риси сміливості, хоробрості, кмітливості, відповідальності; як спрогнозувати можливі наслідки діяльності; зіставляє специфіку розкриття фантастичної теми в літературі й кіномистецтві; знаходить інформацію про українських письменників-фантастів; дискутує про проблеми сміливості і боягузтва. НЛ–1,2,4 Емоційно-ціннісне ставлення Потреба формування позитивного світогляду, доброзичливого ставлення до світу та людей. Усвідомлення ролі навчання, прагнення відкривати світ і себе в ньому, самовдосконалення, самореалізації в житті кожної людини |
Учень/учениця: знає основне про письменницю; самостійно чи з допомогою вчителя переказує зміст твору; за навідними запитаннями вчителя висловлює своє сприйняття твору; за навідними запитаннями вчителя характеризує образ головного героя Клима, розмірковує, як виховувати в собі риси сміливості, хоробрості, кмітливості.
|
Розвиток пізнавальної діяльності. Прищеплення уміння аналізувати поняття: «боягузство», «гідність», «мужність», «кмітливість», «хоробрість». Розвиток мовлення і культури спілкування. Розвиток уміння схарактеризувати образ головного героя Клима. Вправляння у різних видах переказу (переказі-розповіді та переказі-роздумі). Розвиток особистості. Формування позитивного світогляду, розвиток вільного висловлення думки, вміння дискутувати, прищеплювати інтерес до пізнання нового, виховувати прагнення до самовдосконалення, самореалізації в ім’я добра. |
|
58 |
|
Роль сім’ї у формуванні життєвих переконань людини. Стосунки між різними поколіннями в родині. |
|
|||
59 |
|
Клим Джура – рятівник світу. Його друзі й вороги. Еволюція Клима від боягуза до супергероя. Проблеми сміливості й боягузтва в повісті. |
|
|||
60 |
|
Контрольна робота. Письмовий твір «Безсмертя і добро, вічність і краса – основа життя людини на землі» (за вивченими творами). |
|
|||
Гумористичні твори |
||||||
61 |
|
Гумористичне і сатиричне зображення. Жанрова різноманітність гумористичних творів. Роль гумору в житті українців. Леонід Глібов – визначний український байкар, поет. Сатиричне змалювання сучасної авторові судової системи у байці «Щука». Будова байки. ТЛ: гумор (повторення), сатира, байка (повторення), алегорія, мораль |
Предметні компетентності Учень / учениця: розуміє роль гумору в житті українців; знає жанри гумористичних творів, називає їх; розповідає про особливість побудови байки; виразно і вдумливо читає твори Л. Глібова; пояснює головну думку кожної байки та алегоричні образи. Ключові компетентності Учень / учениця: зіставляє описане в байках із реальним життям, використовуючи виражальні засоби української мови; створює ілюстрації до твору; обговорює в групах проблеми несправедливості, жорстокості, ледарства в байках Л. Глібова і в сучасному житті. НЛ–2,3 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення важливості самокритичного погляду для успішної життєдіяльності людини, потреби життєстверджувальних, оптимістичних настроїв, уміння тактовно реагувати на іронію, гумор. |
Учень/учениця: розуміє роль гумору в житті українців; з допомогою вчителя називає жанри гумористичних творів; уміє розповісти про особливість побудови байки; виразно і вдумливо читає твори Л. Глібова, коментує з допомогою вчителя їхній прихований зміст; уміє за навідними запитаннями вчителя виокремити головну думку кожної байки, пояснити алегоричні образи; з допомогою вчителя уміє зіставляти описане в байках із сьогоднішнім реальним життям. Вивчає напам’ять: байку «Щука». |
Розвиток мовлення і культури спілкування. Розвиток уміння виразно читати байки. Вправляння у декламуванні байки «Щука». Розвиток особистості. Формування розуміння гумору в житті українців. Виховання потреби читати гумористичні твори. Формування життєстверджувальних, оптимістичних настроїв, уміння тактовно реагувати на іронію, гумор. |
|
62 |
|
«Муха і Бджола». Зневага до надокучливих, ледачих людей, що живуть за рахунок інших. Викриття дурості й пихатості в байці «Жаба і Віл». |
|
|||
63 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Написання листа авторові байок Леонідові Глібову. |
|
|||
64 |
|
Степан Руданський. Стисло про письменника. Співомовки С. Руданського – унікальне явище у світовому письменстві. Показ кмітливості народу у співомовці «Добре торгувалось». ТЛ: гумореска, співомовка. |
Предметні компетентності Учень / учениця: розуміє вияв народної мудрості в гуморесках, викривальний пафос співомовок; виразно й усвідомлено читає твори; коментує іронічне ставлення автора до негативних рис характеру; виокремлює головну думку кожного твору; характеризує героїв і порівнює їх. Ключові компетентності Учень / учениця: пояснює зв’язок історичних фактів із їх гумористичним відображенням у співомовках; обґрунтовує власні спостереження над смішними ситуаціями в житті; розуміє роль ініціативності, підприємливості в суспільстві та специфіку лексики твору; застосовує комунікативні стратегії відповідно до мети й ситуації спілкування; створює ілюстрації до твору; віднаходить інформацію про зустріч запорожців із королем. НЛ–2, 3 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення, що почуття гумору - ознака духовного здоров’я людини |
Учень/учениця: розуміє вияв народної мудрості у гуморесках, викривальний пафос співомовок; виразно й усвідомлено читає твори; з допомогою вчителя визначає іронічне ставлення до негативних рис характеру; намагається тлумачити терміни «гумореска», «співомовка», «інверсія»; з допомогою вчителя виокремлює головну думку кожного твору; поступово засвоює особливості виразного читання цих творів; за навідними запитаннями вчителя характеризує героїв і порівнює їх; з допомогою вчителя пояснює зв’язок історичних фактів із їх гумористичним відображенням у співомовках; поглиблює вміння проводити паралелі з сучасним життям; намагається обґрунтовувати власні спостереження над смішними ситуаціями в житті. |
Розвиток пізнавальної діяльності. Прищеплення уміння тлумачити терміни: «гумореска», «співомовка», «інверсія». Розвиток уміння пригадати та розповісти про власні спостереження над смішними ситуаціями в житті. Розвиток уміння визначати головну думку творів. Розвиток мовлення і культури спілкування. Вправляння у виразному читанні творів. Розвиток уміння характеризувати та порівнювати героїв творів. Розвиток особистості. Розвиток почуття гумору, усвідомлення того, що гумор – ознака духовного здоров’я людини. Усвідомлення викривального пафосу гумористичних творів. Поглиблення вміння проводити паралелі гумору із сучасним життям. |
|
65 |
|
«Запорожці у короля». Висміювання моральних вад, негативних рис характеру, авторська симпатія до простої людини, до її розуму, кмітливості, почуття гумору, уміння посміятися над власною безпорадністю та відстояти свою гідність. |
|
|||
66-67 |
|
Павло Глазовий. Стисло про письменника. «Еволюція», «Найважча роль», «Заморські гості», «Похвала», «Кухлик» (2–3 твори на вибір). Іронічно-пародійна, викривальна спрямованість гумористичних і сатиричних творів. |
Предметні компетентності Учень / учениця: виразно і вдумливо читає твори, коментує їх; пояснює основні ідеї; аналізує художні особливості гуморесок. Ключові компетентності Учень / учениця: проводить аналогії з власними спостереженнями; усвідомлює роль мови в житті людини; створює ілюстрації до твору, виразно читає гуморески; дискутує про проблеми мови і народу. Вивчає напам’ять: 1 гумореску (на вибір). НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Оптимістична настанова в житті, уміння іронічно, критично, з почуттям гумору сприймати дійсність і самого себе. |
Учень/учениця: виразно і вдумливо читає твори; з допомогою вчителя вміє виокремлювати основні ідеї, аналізувати художні особливості гуморесок, проводити аналогії з власними спостереженнями. Вивчити напам’ять: 1 гумореску (на вибір).
|
Розвиток пізнавальної діяльності. Розвиток уміння виділяти ідею творів. Розвиток мовлення і культури спілкування. Вправляння у виразній декламації гуморески. Розвиток особистості. Розвиток уміння іронічно, критично, з почуттям гумору сприймати явища навколишньої дійсності й самого себе. |
|
68 |
|
Контрольна робота. Леонід Глібов, Степан Руданський, Павло Глазовий (тестування). |
|
|
|
|
69 |
|
Урок літератури рідного краю. Ознайомлення з творчістю письменників-земляків. |
Предметні компетентності Учень / учениця: знає про письменників-земляків, їхні твори; розуміє зміст цих творів; виразно читає та коментує їх. Ключові компетентності Учень / учениця: усвідомлює роль читання для власного зростання впродовж життя. НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Шанобливе ставлення до митців свого краю як до особливо обдарованих людей, співців рідної землі. |
Запам’ятати імена і твори письменників-земляків. Вдумливо читати їхні твори, розглядати зміст та основні ідеї. Висловлювати власну думку про доробок письменників-земляків.
|
Розвиток пізнавальної діяльності. Розвиток уміння запам’ятовувати імена та твори письменників-земляків. Розвиток мовлення і культури спілкування. Розвиток уміння розповідати цікаві епізоди з життя письменника. Розвиток уміння висловлювати власні судження про доробок письменників-земляків. Розвиток особистості. Виховання шанобливого ставлення до митців рідного краю. |
|
70 |
|
Підсумковий урок. |
Предметні компетентності Учень / учениця: називає імена митців, твори яких вивчали впродовж року; розповідає про ті, які найбільше сподобалися; пояснює та аргументує свою думку. Ключові компетентності Учень / учениця: аналізує життєві ситуації, людські вчинки на матеріалі вивчених творів; узагальнює інформацію; визначає необхідність додаткової інформації, шукає її в мережі Інтернет та інших джерелах. НЛ–1, 2, 3, 4 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення потреби висловлювати власну думку, захищати власну позицію. |
Вміти називати імена митців, твори яких вивчали упродовж року. Вміти розповідати про ті, які найбільше сподобалися, пояснити, чому.
|
Розвиток мовлення і культури спілкування. Розвиток вміння називати імена письменників, твори яких вивчали упродовж року. Розвиток уміння творчо розповідати про твори, які найбільше сподобалися. Розвиток особистості. Формування власної думки, власної позиції. |
|