Камерно-вокальна скринька. Вчитель музики: Науменко О. А.
Номер слайду 2
Камерна музика (італ. camera — кімната, палата) — музика, що виконується невеликим колективом музикантів-інструменталістів або вокалістів. J
Номер слайду 3
Термін «камерна музика» у XVI—XVIII століттях вживали щодо будь-якої світської музики — на противагу церковній або театральній. Згодом камерною музикою стали називати твори, розраховані на невелику кількість виконавців та обмежене коло слухачів. Колектив, що виконує камерну музику, називається камерним ансамблем і переважно складається з 2—10 осіб. Камерний хор або оркестр налічує від 15 до 20 виконавц
Номер слайду 4
• тенденція до рівноправності голосів; • найтонша деталізація мелодійних, інтонаційних, ритмічних і динамічних засобів виразності; • різноманітна тематика. Для камерної музики характерно:
Номер слайду 5
Камерна музика створює ліричний настрій, передає емоції та найтонші порухи душі людини. Які ж музичні жанри містяться в камерно-вокальній скриньці?Жанри камерної музики. Пісня. Гімнроманс
Номер слайду 6
Камерний спів – вид вокального мистецтва, пов’язаний з виконанням романсів, пісень та інших вокальних творів у невеликому концертному примішенні. На межі XVIII—XIX століть чільне місце в музичному мистецтві посіла вокальна музика. Під впливом композиторів – романтиків формується новий жанр – художня пісня. Ф. Шуберт. Р. Шуман
Номер слайду 7
О. Даргомижський. П. І. Чайковський. М. І. Глинка
Номер слайду 8
О. Бородін. М. Мусоргський. М. Римський-Корсаков
Номер слайду 9
У камерно-вокальній музиці початку XIX ст. утвердилися пісні, які мають спільний сюжет (або спільних героїв чи музичні образи) й об’єднуються у вокальні цикли. Наприклад, відомі цикли Ф. Шуберта, М. Глінки, М. Мусоргського, К. Дебюссі та ін. Слухання музики. Ф. Шуберт. «У дорогу!» з вокального циклу «Прекрасна мельниківна» у виконанні С. Лемеш ева. М. Глінка. «Попутна пісня» з вокального циклу «Прощ ання з П етербургом» у викона.нні Д. Хворостовського.
Номер слайду 10
1. Який настрій викликали прослухані твори? 2. Розкажи про засоби музичної виразності цих творів. Що поєднує тексти та мелодії? 3. У чому, на твою думку, особливість вокальних циклів? 4. Чим запам’яталися тобі прослухані твори?Проаналізуйте музичний твір
Номер слайду 11
Франц Петер ШУБЕРТ (1797— 1828) Австрійський композитор, один із основоположників романтизму в музиці. Автор понад тисячі музичних творів, серед яких майже 600 пісень, дев’ять симфоній, велика кількість творів камерної та літургійної музики.
Номер слайду 12
Найважливіше місце у творчості Шуберта посідає пісня для голосу та фортепіано У цьому жанрі композиторові вдалося досягти втілення глибокого змісту завдяки тісному поєднанню слова і музики. Вокальні мелодії в піснях Шуберта (що нерідко включають речитативні елементи) переважно характеризуються цілісним музичним узагальненням. Композитор збагатив типи пісень, які існували раніше, створив повий тип пісні з варіаціями в партії фортепіано, а також перші зрілі зразки пісенного циклу. Слухання музики. М. Глінка. «Попутна пісня» з вокального циклу «Прощ ання з П етербургом» у виконанні Д. Хворостовського
Номер слайду 13
Михайло Іванович ГЛІН КА (1804—1857) Російський композитор, засновник національної композиторської, школи та класичної опери; співак, викладач вокалу. Використовував власний метод навчання співу. Вокальна творчість Глінки різноманітна за жанрами. У творчому доробку — понад 60 романсів, пісень, зокрема, на тексти українських поетів.
Номер слайду 14
Вокальний цикл Ф. Шуберта «Прекрасна мельниківна», написаний на слова поета-романтика В. Мюллера, складається з 20 пісень. Кожна пісня відображає окремий ліричний момент, а разом вони утворюють єдину сюжетну лінію з певними етапами розвитку й кульмінацією. Юний помічник мельника вирушає в дорогу і бреде за течією струмка («У дорогу!», «Куди?»). Увагу мандрівника привертає водяний млин («Стій!»). У серці юнака спалахує кохання до прекрасної доньки мельника. Драматична вершина цієї частини циклу — романс «Моя!» — сповнений радості й щастя. Проте несподівано з’являється суперник («Мисливець»). У піснях «Ревнощі та гордість», «Улюблений колір», «Зів’ялі квіти» звучать мотиви сум’яття, тривоги і страждання. У заключних піснях гостроту переживань змінює відчуття приреченості та світла печаль.
Номер слайду 15
Створений на вірші поета Н. Кукольника в 1840 р. Серед пісень циклу особливою динамічністю вирізняється «Попутна пісня». Текст було написано з нагоди відкриття першої залізниці між Петербургом і Царським Селом 11 листопада 1837 р. «Попутна пісня» — зразок світлої, життєрадісної лірики. У ній — рух і порив, бурхливе й гаряче очікування зустрічі, нетерпіння, схвильоване биття серця. Фортепіанна партія з чітким і пружним ритмом наче передає швидкий рух поїзда, стукіт коліс і миготіння пейзажів за вікном. Слухання музики. Вокальний цикл М. Глінки «Прощання з Петербургом»
Номер слайду 16
Пригадай, як танцюють козачок та гопак. Спробуй виконати рухи, притаманні цим народним танцям, під мелодію пісні «Од Києва до Лубен». Завдання
Номер слайду 17
Вчитель музичного мистецтва: Науменко О. А. Дякую за увагу!