Карти знань, їх призначення. Редактор карт знань.
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.
Обладнання та наочність: комп’ютери, локальна мережа класу, підручник Н. В. Морзе «Інформатика 7 клас».
Програмне забезпечення: редактор карт знань FreeMind.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивацій навчальної діяльності
Уявіть собі, що ви отримали завдання скласти план роботи на тиждень, з чого ви будете розпочинати, який вигляд буде мати цей план, чи зручно вам буде ним користуватися? (Відповіді учнів)
Так, план можна складати по різному, а після сьогоднішнього уроку ви будете це вміти робити за допомогою спеціальних програм.
IV. Вивчення нового матеріалу
Зазвичай для запису своїх думок або ідей люди використовують текстовий опис, списки, таблиці або схеми. З одного боку це дозволяє відобразити на папері свої думки, але коли їх багато, то виділити щось суттєве, здійснити структурування інформації не завжди легко. В результаті інтерес до написаного може настільки пропасти, що ідея просто не буде втілена в життя. Наприкінці 60 років ХХ століття Тоні Бюзен запропонував ідею створення діаграм зв’язків, що одержали назву ментальні карти або карти знань.
Карта знань — це засіб для графічного подання інформаційної моделі, що передбачає відображення об’єктів певної предметної галузі та зв’язків між ними.
Англійською Mind map — карта розуму, пам’яті, думок, асоціативна карта, ментальна карта, інтелект-карта, схема мислення, асоціативна діаграма.
Така карта дозволяє зобразити певний процес або ідею повністю, а також утримувати одночасно у свідомості значну кількість даних, демонструвати зв’язки між окремими частинами, запам’ятовувати (записувати) матеріали та відтворювати їх навіть через тривалий термін у системі знань про певний об'єкти чи у певній галузі.
Карти знань — досить привабливий інструмент проведення презентацій, мозкових штурмів, планування свого часу, запам’ятовування великих обсягів даних, самоаналізу, розробки складних проектів, власного навчання й розвитку.
Карта пам'яті реалізовано у вигляді діаграми, на якій зображено слова, ідеї, завдання або інші поняття, зв'язані гілками, що відходять від центрального поняття або ідеї. В основі цієї техніки лежить принцип «радіантного мислення», що відноситься до асоціативних розумових процесів, відправною точкою яких є центральний об'єкт.
Об’єкти (назви, терміни, зображення) для наочності на карті знань зв’язані гілками, що відходять від центрального поняття або ідеї відповідної предметної галузі.
Основні принципи створення карт знань:
Карти знань можна зображати на папері або на дошці вручну. Але зручнішим та ефективнішим є їх створення з використанням різного програмного забезпечення, що розроблене для роботи з картами знань. Сьогодні існує достатня кількість безкоштовних для користувачів програм для створення карт знань.
Найбільш поширеними програмами для створення карт знань є:
Ми з вами розглянемо роботу з картами знань на прикладі безкоштовної програми Freemind, яка на даний час встановлена на ваших комп’ютерах.
Демонстрація з поясненням (використовуються можливості локальної мережі кабінету).
Вікно редактора карт знань Freemind містить меню, набір інструментів і робоче поле.
Панель інструментів зазвичай містить кнопки призначення яких нам відомі, а також нові кнопки, назви яких можна дізнатись, навівши на них вказівник миші.
Основні об’єкти, які використовують для створення карт:
Кожна карта має кореневий вузол, від якого відходять ребра до вузлів 1-го рівня, від яких у свою чергу можуть відходити ребра до вузлів 2-го рівня і т. д. до вузлів нижчих рівнів. Якщо два вузли сусідніх рівнів сполучено ребром, то вузол вищого рівня називають батьківським, а нижчого – дочірнім. Вузли одного рівня, що мають спільний батьківський вузол, називають спорідненими.
Робота з підручником: § 9.
V. Фізкультхвилинка
VI. Засвоєння нових знань, формування вмінь
Практичне завдання.
Робота за комп’ютером
VIІ. Підсумки уроку
Рефлексія
— Чого навчилися?
— Що нового дізналися?
VІІI. Домашнє завдання
Підручник§ 9 ст. 58-69, повторити ст. 36-69
ІХ. Оцінювання роботи учнів
Додаток 1
Практична робота «Створення карт знань»
Вправа 1.Редагуємо карту знань.
Завдання. Відредагуй карту знань Пори року.mm за зразком. Збережи її як малюнок.
D:\Навчання\7 клас\Урок 9\
D:\7 клас\Власне прізвище\Урок 9\
Вправа 2.Родовід.
Завдання. Створи інформаційну модель твого родоводу у вигляді дерева роду, що містить фото твоїх родичів, і посилання на сторінку в Інтернеті, на якій подано відомості про населений пункт, де народилася особа.
D:\7 клас\Власне прізвище\Урок 9\
Вправа 3.Створення карти знань для уроку.
Завдання. Склади інформаційну модель навчального матеріалу останнього уроку історії у вигляді карти знань, використовуючи такі алгоритм і рекомендації.
Алгоритм створення карт знань
Практична робота «Створення карт знань»
Вправа 1.Редагуємо карту знань.
Завдання. Відредагуй карту знань Пори року.mm за зразком. Збережи її як малюнок.
D:\9 клас\Власне прізвище
Вправа 2.Родовід.
Завдання. Створи інформаційну модель твого родоводу у вигляді дерева роду, що містить фото твоїх родичів, і посилання на сторінку в Інтернеті, на якій подано відомості про населений пункт, де народилася особа.
D:\9 клас\Власне прізвище\
Критерії оцінювання рівня навчальних досягнень учнів
з теми «Карти знань»
Рівень навчальних досягнень |
Бали |
Критерії оцінювання рівня навчальних досягнень учнів з теми «Карта знань» |
І. Початковий |
1 |
Учень має уявлення про комп'ютер, відрізняє комп’ютер від калькулятора |
2 |
Учень має початкові знання про можливості комп'ютера, знає призначення клавіатури та дисплея |
|
3 |
Учень має уявлення про те, що інформаційна система складається з двох частин; про магнітні диски; правила техніки безпеки при роботі в комп'ютерному класі: про призначення пам'яті та процесора Учень вміє правильно вмикати та вимикати комп'ютер |
|
ІІ. Середній |
4 |
Учень має початкові знання про можливості комп'ютера опрацьовувати текстові, графічні, числові, музичні повідомлення; про призначення основних складових апаратної частини інформаційної системи (ІС) |
5 |
Учень вміє зображати структуру інформаційної системи, за допомогою вчителя готувати комп'ютер до роботи; знає призначення основних клавіш комп'ютера |
|
6 |
Учень має знання про функції основних складових апаратури комп'ютера; вміє їх відрізняти один від одного Учень володіє основними навичками роботи з клавіатурою; має уявлення про основні характеристики комп'ютера: призначення комп'ютерних мереж; може назвати деякі напрями використання комп'ютера Учень знає про інформаційну модель, може сказати визначення. Може сказати де використовується інформаційна модель. |
|
ІІІ. Достатній |
7 |
Учень у цілому орієнтується в структурній схемі інформаційної системи. Знає що таке карта знань, для чого використовується і де. |
8 |
Які бувають карти- називати їх. Які програми призначені для створення карт знань. Будову Карт знань. Де використовуються ці карти і навіщо. Вміти будувати прості карти знань. |
|
9 |
Вміти будувати у середовищі FreeMind карти будь-якої складності. Застосовувати всі елементи і можливості програми. |
|
ІV. Високий |
10 |
Учень досконало орієнтується у принципах роботи програми. Швидко виконує практичне завдання за ПК. має уявлення про інші прикладні програми, що дозволяють створювати розумні карти знань. Вміє редагувати вже створену карту. |
11 |
Учень має уявлення про вставлення у карті знань гіперпосилання на деяку веб-сторінку в Інтернеті. Швидко виконує практичне завдання за ПК. Має уявлення про інші прикладні програми, що дозволяють створювати розумні карти знань. Вміє редагувати вже створену карту. Вміє редагувати, форматувати, зберігати, добавляти різні за розміром і видом карти знань. Як демонструвати на аудиторію карти. |
|
12 |
Учень має стійкі знання з теми, використовує карти знань у проектній діяльності, готується до уроків з інших предметів застосовуючи програми які дозволяють створювати Карти знань. Учень в процесі виконання завдань проявляє творчий підхід Учень вміє самостійно ставити відкриті питання з теми |
На уроці я...
на наступному уроці я хочу...
На уроці я...
на наступному уроці я хочу...
На уроці я...
на наступному уроці я хочу...
На уроці я...
на наступному уроці я хочу...
На уроці я...
на наступному уроці я хочу...
Розробка уроку
Тема: карти знань, їх призначення, редактор карт знань
Мета: сформувати в учнів поняття про карту знань та уявлення про призначення карт знань. Розглянути різні програмні середовища для побудови карт знань. Продовжувати розвивати в учнів логічне мислення, науковий світогляд на основі відомостей про використання карт знань. Після вивчення матеріалу учень:
Обладнання: (дана) інструкція.
Структура уроку
Хід уроку
1. Організаційна частина
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.
Повторення ТБ в кабінеті інформатики (методом світлофор).
Запитання:
2. Актуалізація опорних знань
3. Виклад нового матеріалу
Карта знань (англійською Mind map, карта розуму, пам'яті, думок) — сукупність діаграм і схем, що в наочному вигляді демонструють думки, тези, пов’язані одна з одною та об’єднані загальною ідеєю.
Така карта дозволяє зобразити певний процес або ідею повністю, а також утримувати одночасно у свідомості значну кількість даних, демонструвати зв’язки між окремими частинами, запам’ятовувати (записувати) матеріали та відтворювати їх навіть через тривалий термін у системі знань про певний об'єкти чи у певній галузі.
Карти знань — це зручна і ефективна техніка унаочнення мислення та альтернатива звичайному (лінійному) запису. Їх застосовують для формулювання нових ідей, фіксування та структурування даних, аналізу та впорядкування даних, прийняття рішень тощо. Цей спосіб має багато переваг перед звичайними загальноприйнятими способами запису. На відміну від лінійного тексту, карти знань не лише зберігають факти, але і демонструють взаємозв'язки між ними, тим самим забезпечуючи швидше і глибше розуміння матеріалу.
Карти знань — досить привабливий інструмент проведення презентацій, мозкових штурмів, планування свого часу, запам’ятовування великих обсягів даних, самоаналізу, розробки складних проектів, власного навчання й розвитку.
Використовуючи карти знань, ми отримуємо такі можливості:
Карта пам'яті реалізовано у вигляді діаграми, на якій зображено слова, ідеї, завдання або інші поняття, зв'язані гілками, що відходять від центрального поняття або ідеї. В основі цієї техніки лежить принцип «радіантного мислення», що відноситься до асоціативних розумових процесів, відправною точкою яких є центральний об'єкт.
Основні принципи створення карт знань:
Приклади доречного використання карт знань:
Таким чином, карти знань — це зручний інструмент для відображення процесу мислення і структуризації даних у наочній формі. Їх можна використати, щоб фіксувати ті думки та ідеї, які проносяться в голові, коли ви роздумуєте над яким-небудь завданням. І навпаки, вони дозволяють так оформити інформацію, що мозок легко її сприйме. Бо карти знань відображають природний спосіб мислення.
Існує різноманітне програмне забезпечення для створення та редагування діаграм зв’язків або карт знань. Є безкоштовні для користувачів або ті, за допомогою яких можна створити безкоштовно певну кількість таких карт. Є і такі, за користування якими потрібно сплатити за певні кошти. Спочатку назвемо найпоширеніші з безкоштовних програмних, що вимагають встановлення.
Примітка. На уроці вчитель може розглянути лише по одному програмному засобу з описаних нижче встановлюваних і on-line програм. А саме тих, які вважає найдоречнішими для виконання практичної роботи.
FreeMind
Одна з найпоширеніших, безкоштовних програм з побудови ментальних карт.
Переваги:
Особливості:
Безкоштовна програма, побудована на векторній графіці.
Переваги:
Особливості: якщо немає досвіду роботи з векторною графікою, якийсь час потрібно буде витратити на те, щоб звикнути.
Практична робота «Створення карт знань»
Вправа 1.Редагуємо карту знань.
Завдання. Відредагуй карту знань Пори року.mm за зразком. Збережи її як малюнок.
D:\9 клас\Власне прізвище
Вправа 2.Родовід.
Завдання. Створи інформаційну модель твого родоводу у вигляді дерева роду, що містить фото твоїх родичів, і посилання на сторінку в Інтернеті, на якій подано відомості про населений пункт, де народилася особа.
D:\9 клас\Власне прізвище\
Підіб'ємо підсумки
|
Один з найпоширеніших прийомів усної рефлексії, що, як правило, застосовується на етапі завершення уроку,— це промовляння за такою схемою: На уроці я...
|
Домашнє завдання опрацювати пар. 5.2 ст. 143-154
Оцінки за урок виставляють самостійно учні (табличка роздана по критеріям уроку)