Тема: Інформація та інформаційні процеси.
Мета: Навчальна :дати поняття про інформацію та її властивості; вивчити одиниці вимірювання інформації та способи її подання.
Виховна: Виховувати правила поведінки, потяг до праці і самостійного здобуття нових знань під час навчального процесу .
Розвиваюча: Розвивати між предметні зв’язки , логічне мислення , пізнавальну активність.
Тип уроку :Урок здобуття нових знань.
Хід уроку:
Вітаюсь з учнями, перевіряю готовність учнів до уроку. Призначаю чергових, відмічаю відсутніх.
2.Актуалізація опорних знань учнів.
Навколишній світ складається з речовини й енергії та існує завдяки взаємним перетворенням енергії в речовину і навпаки. Наприклад, рослини одержують сонячну енергію і ростуть. Рослини стають кормом для багатьох комах, травоїдних тварин і т.д. Завдяки корму тварини можуть рухатись, тобто виробляти механічну енергію. Наведіть приклади інших ланцюжків перетворення між речовиною та енергією. Ще однією важливою складовою навколишнього світу є інформація. Її не можна віднести ні до речовини, ні до енергії, однак вона є дуже вагомою для повноцінного розвитку живих організмів. Тварини в череді обмінюються інформацією про небезпеку, комахи сповіщають одна одну про зруйнований мурашник.
3.Виклад нового матеріалу.
Інформація – відомості про навколишній світ і процеси, що відбуваються у ньому.
Будь – яку речовину можна охаректиризувати за допомогою її властивостей, наприклад тверда, легкоплавка, білого кольору тощо. Інформація також має властивості.
Властивості інформації:
Діяльність людини тісно пов’язана з різними інформаційними процесами. Наведемо приклади таких процесів, у яких ви берете участь: записування домашнього завдання в щоденник, прослуховування радіоприймача, пошук програми яка вас цікавить, у газеті, робота на комп’ютері.
До інформаційних процесів належать пошук, збір, обробка, передача і збереження інформації.
Пошук інформації.
Найпростішим прикладом пошуку інформації є використання предметного або алфавітного покажчика у книзі, телефонному довіднику. Системи, за допомогою яких здійснюється пошук інформації, називається інформаційно - пошукова система. Сучасні системи для пошуку інформації існують у мережі Інтернет і дають змогу знайти інформацію на різні теми. Для початку пошуку необхідно ввести слово або словосполучення так називаємий запит. Потім система виконує пошук у масив інформації які задовольняють запит. Сучасні пошукові системи містять не масиви документів, а цілі банки даних.
Збір інформації.
Збором інформації можна називати найпростіші дії, які ви вже не раз виконували. Це занесення нових записів до вашого мобільного телефону, щоденне вимірювання температури повітря. Взагалі виконання будь-якого завдання починається зі збору інформації. Зібрати усі данні вручну майже неможливо, тому це виконують системи, що працюють в автоматичному режимі. Такі системи звичайно називаються автоматизованими системами управління(АСУ). Інформація, зібрана автоматизованими системами, записується у відповідні бази даних, на її основі можуть складатися електронні архіви.
Обробка інформації.
Довкілля впливає на людину через органи чуттів або через прилади. Органи чуттів дають людині інформацію про навколишній світ, а завдання людини – вчасно обробити цю інформацію. Інформація, що надійшла, називається вхідною інформацією. З цієї інформації після опрацювання утворюється якісно нова, вихідна інформація.
Передача інформації
Інформація передається від джерела до одержувача інформації за допомогою сигналів. Точне або наближене відтворення отриманої інформації в якомусь іншому місці називається передачею інформації. Процес передачі інформації передбачає існування джерела інформації, носія інформації, одержувача інформації. Коли ви читаєте книгу книга – джерело інформації, ви – одержувач, а папір і друкарська фарба – носії інформації.
Системи числення
Система числення – це позначення чисел і прийомів роботи з ними. Мінімальний набір знаків, яким позначається число, називається алфавітом. Кількість знаків у алфавіті називається основою системи числення.
( Учням роздаються додатки « Одиниці вимірювання» Діти записують в зошити одиниці виміру інформації ).
Принцип передачі інформації
(Учні перекреслюють з додатка схему Шенона з поясненнями). Інформація від джерела інформації надходить до передавача, що звичайно містить кодувальний пристрій. У кодувальному пристрої формується повідомлення, яке по каналах зв’язку передається до одержувача. У декодувальному пристрої приймача одержувача відбувається перетворення повідомлення до вигляду, прийнятого для одержувача інформації.
4 Закріплення нового матеріалу.
1.Що таке інформаційна ємність?
2.Скільки байтів в 40Мб?
3.Що таке інформація?
4. Поясніть принцип передачі інформації за схемою Шенона?
5.Що таке біт?
6.Як відбувається пошук необхідної інформації?
7. Які властивості інформації вам відомі?
8. Наведіть приклад об’єктивної і суб’єктивної інформації.
9. Що відноситься до інформаційних процесів?
10.Яка різниця між аналоговим і цифровим способами подання інформації?
5. Підведення підсумків. Домашнє завдання.