Тема Картини довколишнього світу , природи в поезії Тараса Шевченка « Садок вишневий коло хати…».Поетичні засоби мови
Мета: продовжити знайомство з поезіями Т. Шевченка ,вчити дітей розуміти й аналізувати пейзажну лірику поета ,її настрої; розвивати навички аналізу художніх творів, культуру зв’язного мовлення , пам'ять ,увагу, спостережливість , допитливість , вміння виразно читати поетичні твори; формувати світогляд школярів ,виховувати почуття прекрасного ,інтерес до наслідків власної праці.
Обладнання : Твори Т. Шевченка , ілюстрації до них ,пейзажі , репродукція картини Т. Шевченка «Селянська родина»,запис пісні на музику Я. Степового
Тип уроку: комбінований.
Міжпредметні зв’язки:українська мова , образотворче та музичне мистецтво.
Перебіг уроку
І.Забезпечення емоційної готовності до уроку.
1.1Технологія « Незакінчене речення»:
-Я думаю , що сьогоднішній урок буде цікавий ,тому що…
ІІ.Оголошення теми й мети уроку
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності учнів
Вступне слово вчителя.
Вірш « Садок вишневий коло хати» написаний Шевченком у той час , коли поет перебував під слідством у Петропавлівській фортеці . У страшні дні самотини та очікуванні несправедливого вироку , він згадував мальовничі картини рідної України: пишнобуйні вишневі садки , білі чепурні хатки , виструнчені лозяні тини , щирі роботящі люди… Чи побачить колись він цю красу? Можливо, саме тоді думки надихнули поета створити шедевр пейзажної лірики, який увійшов до поетичного циклу « В казематі».
ІV.Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Друже мій, люби життя ,
Люби людей, природу,
А кривду кинь у забуття,
Як камінь в тиху воду.
Б.Лепкий.(слайд 1.)
1.1 Учитель.Т.Шевченко… Такий великий…Як Україна , як світ.Його поезія -це історія , й довголіття людського роду .Він був чудовим знавце народного побуту. Погляньте на картину « Селянська родина». Невеличке подвір’я , старенька хата під солом’яною покрівлею…Тут зібралася селянська сім’я : старий сивий дідусь , батько , мати та їхній син , який ненароком розбив горщика. Батько хоче покарати сина за провину , але мати лагідним жестом заступається за хлопчика. Дивлячись на це, батько заспокоюється і тягнеться до дитини , щоб приголубити його . Під ногами вештається цікавий до всього песик. Недалечко сидить старий дідусь , він не дослухається до суперечок, бо заглиблений у свої думки.(слайд 2.)
1.2. Учні декламують вірш та колективно визначають тему, ідею.
Тема: показ гармонії української природи і щасливого родинного життя працьовитих селян.
Ідея: уславлення людей праці , чарівності рідної природи.
1.3.Бесіда за змістом твору.
-Якою постає селянська родина у творі?
-Яку пору року змальовує автор? Чому? Яка пора року є улюбленою для вас?
-Поясніть , з якою інтонацією потрібно читати вірш?
-Які художні засоби використано? Наведіть приклади.
-Чим зумовлена така назва твору?
Учитель.
Тарас Шевченко змалював дружну селянську сім’ю , де панує взаєморозуміння , повага , любов .Поезія вабить нас красою природи , відчутні фольклорні мотиви. Вірш «Садок вишневий коло хати» покладений на музику Я. Степовим став воістину народною піснею , яка легко і швидко полюбилася всім.
1.4. Музична пауза. Слухання запису пісні на музику Я. Степового.(слайд 3.)
Учитель . Вірш «Садок вишневий коло хати…» містить опис мальовничої краси весняного вечора в Україні .Тихі сутінки віддзеркалюють гармонію почуттів , спокійну радість буття простої селянської родини.
1.5.Літературознавча світлиця.
Дібрати епітети до слів(садок , зіронька , мати , край).
Орієнтовні відповіді: садок-вишневий , багатий , буйний; зіронька- вечірня , молода , одинока , тиха; мати- рідна , добра , мила ,ніжна; край- милий , щедрий, щирий , багатий ін.(слайди 4,5,6,7)
1.6.Робота в малих групах.
Чорним по білому . (кожна група готує частину тексту, в якому свідомо пропускає слова).Завдання інших груп- знайти ці слова.
1.7.Поясни прислів’я(стислий коментар)
1.До свого роду -хоч через воду.
2.Шануй батька й неньку , то буде тобі скрізь гладенько.
3.У кого є рідня , у того є й доля.
4.Де птахи гніздяться , там видно і пташенят.
1.8.Рубрика «Поміркуй . Обґрунтуй. Доведи».(слайд 8).
-За допомогою яких художніх засобів поет змальовує красу української природи? Чим вона вражає читача?
1.9. Прийом « Доміно».
Учні роблять запис-відповідь одним словом на питання .
«Що означає щаслива селянська родина? Останній учасник робить висновок.
( наприклад: злагода- взаєморозуміння – любов- повага-…)
2.Групова діяльність.
-Створення асоціативних малюнків:
І група до слова «сім’я»;
ІІ група до слова «садок»;
ІІІ група до слова «селяни».
V.Рефлексія.
Метод «Мікрофон».
Аналіз записаного на початку уроку речення : «Я думаю , що сьогоднішній урок був цікавий, тому що…»
2.Аналіз досягнення запланованих на початку уроку цілей.
Взаємооцінювання в парах (усно).
VІ. Домашнє завдання.
Обов’язкове: вивчити напам’ять вірш «Садок вишневий коло хати…».
На вибір:намалювати ілюстрації до вірша,написати власний вірш-опис.