Картини довколишнього світу, природи в поезії Тараса Шевченка «Садок вишневий коло хати…». Поетичні засоби мови

Про матеріал
Формувати навички виразного читання віршових творів, вчити аналізувати, добирати художні засоби, розвивати звязне мовлення, креативне мислення; виховувати стійку життєву позицію, любов до рідного краю, родини
Перегляд файлу

Тема  Картини довколишнього світу , природи в поезії Тараса Шевченка « Садок вишневий коло хати…».Поетичні засоби мови

Мета: продовжити знайомство з поезіями Т. Шевченка ,вчити дітей розуміти й аналізувати пейзажну лірику поета ,її настрої; розвивати навички аналізу художніх творів, культуру зв’язного мовлення  , пам'ять ,увагу, спостережливість , допитливість , вміння виразно  читати поетичні твори; формувати світогляд школярів ,виховувати почуття прекрасного ,інтерес до наслідків власної праці.

Обладнання : Твори Т. Шевченка , ілюстрації до них ,пейзажі , репродукція  картини Т. Шевченка «Селянська родина»,запис пісні на музику  Я. Степового

Тип уроку: комбінований.

Міжпредметні зв’язки:українська мова , образотворче та музичне мистецтво.

 

Перебіг уроку

І.Забезпечення емоційної готовності до уроку.

1.1Технологія « Незакінчене речення»:

-Я думаю , що сьогоднішній урок буде цікавий ,тому що…

ІІ.Оголошення теми й мети уроку

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності учнів

Вступне слово вчителя.

Вірш « Садок вишневий коло хати» написаний Шевченком у той час , коли поет перебував під слідством у Петропавлівській фортеці . У страшні дні самотини та очікуванні несправедливого вироку , він згадував мальовничі картини рідної України: пишнобуйні вишневі садки , білі чепурні хатки , виструнчені лозяні тини , щирі роботящі люди… Чи побачить колись він цю красу? Можливо, саме тоді думки надихнули поета створити шедевр пейзажної лірики, який увійшов до поетичного циклу « В казематі».

ІV.Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

Друже мій, люби життя ,

Люби людей, природу,

А кривду кинь у забуття,

Як камінь в тиху воду.

Б.Лепкий.(слайд 1.)

1.1 Учитель.Т.Шевченко… Такий великий…Як Україна , як світ.Його поезія -це історія , й довголіття людського роду .Він був чудовим знавце народного побуту. Погляньте на картину « Селянська родина». Невеличке подвір’я , старенька хата під солом’яною покрівлею…Тут зібралася селянська сім’я : старий сивий дідусь , батько , мати та їхній син , який ненароком розбив горщика. Батько хоче покарати сина за провину , але мати лагідним жестом заступається за хлопчика. Дивлячись на це, батько заспокоюється і тягнеться до дитини , щоб приголубити його . Під ногами вештається цікавий до всього  песик. Недалечко сидить старий дідусь , він не дослухається до суперечок, бо заглиблений у свої думки.(слайд 2.)

1.2. Учні декламують вірш та колективно визначають тему, ідею.

Тема: показ гармонії української природи і щасливого родинного життя працьовитих селян.

Ідея: уславлення людей праці , чарівності рідної природи.

1.3.Бесіда за змістом твору.

-Якою постає селянська родина у творі?

-Яку пору року змальовує автор? Чому? Яка пора року є улюбленою для вас?

-Поясніть , з якою інтонацією потрібно читати вірш?

-Які художні засоби використано? Наведіть приклади.

-Чим зумовлена така назва твору?

Учитель.

Тарас Шевченко змалював дружну селянську сім’ю , де панує взаєморозуміння , повага , любов .Поезія вабить нас красою природи , відчутні фольклорні мотиви. Вірш «Садок вишневий коло хати» покладений на музику Я. Степовим став воістину народною піснею , яка легко і швидко полюбилася всім.

1.4. Музична пауза. Слухання запису пісні на музику Я. Степового.(слайд 3.)

Учитель . Вірш «Садок вишневий коло хати…» містить опис мальовничої краси весняного вечора в Україні .Тихі сутінки віддзеркалюють гармонію почуттів , спокійну радість буття простої селянської родини.

1.5.Літературознавча світлиця.

Дібрати епітети до слів(садок , зіронька , мати , край).

Орієнтовні відповіді: садок-вишневий , багатий , буйний; зіронька- вечірня , молода , одинока , тиха; мати- рідна , добра , мила ,ніжна; край- милий , щедрий, щирий , багатий ін.(слайди 4,5,6,7)

1.6.Робота в малих групах.

Чорним по білому . (кожна група готує частину тексту, в якому свідомо пропускає слова).Завдання інших груп- знайти ці слова.

 1.7.Поясни прислів’я(стислий коментар)

1.До свого роду -хоч через воду.

2.Шануй батька й неньку , то буде тобі  скрізь гладенько.

3.У кого є рідня , у того є й доля.

4.Де птахи гніздяться , там видно і пташенят.

1.8.Рубрика «Поміркуй . Обґрунтуй. Доведи».(слайд 8).

-За допомогою яких художніх засобів поет змальовує красу української природи? Чим вона вражає читача?

1.9. Прийом « Доміно».

Учні роблять запис-відповідь одним словом на питання .

«Що означає щаслива селянська родина? Останній учасник робить висновок.

( наприклад: злагода- взаєморозуміння – любов- повага-…)

2.Групова діяльність.

-Створення асоціативних малюнків:

І група до слова «сім’я»;

ІІ група до слова «садок»;

ІІІ група до слова «селяни».

V.Рефлексія.

Метод «Мікрофон».

Аналіз записаного на початку уроку речення : «Я думаю , що сьогоднішній урок був цікавий, тому що…»

2.Аналіз досягнення запланованих на початку уроку цілей.

Взаємооцінювання в парах (усно).

VІ. Домашнє завдання.

Обов’язкове: вивчити напам’ять вірш «Садок вишневий коло хати…».

На вибір:намалювати ілюстрації до вірша,написати власний вірш-опис.

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Пахольчук Зіна
Додано
12 грудня
Переглядів
1
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку