Казкотерапія як один із ефективних методів розвитку особистості молодшого школяра .

Про матеріал
Форма Методична розробка виховного заходу Тема Казкотерапія як один із ефективних методів розвитку особистості молодшого школяра Анотація Виховання особистості, інноватора, патріота незалежної держави є надважливим завданням сучасного педагога. Широкий арсенал методів, прийомів, засобів для виконання даного завдання реалізує Нова українська школа. Завдяки потужним інструментам позитивного психо-емоційного впливу на свідомість дитини можна забезпечити виховання учнів як в освітньому процесі, так і упродовж життя. У власній педагогічній діяльності, в процесі навчання та виховання учнів 1-4 класів створюю такий психологічний мікроклімат, який дозволяє учневі завжди перебувати в гарному настрої, вірити у власну спроможність під час вирішення завдань, а також бути свідомим громадянином нашої держави, використовуючи метод казкотерапії.
Перегляд файлу

Казкотерапія як один із ефективних методів розвитку особистості молодшого школяра

(методична розробка виховного заходу)

Виховання особистості, інноватора, патріота незалежної держави є надважливим завданням сучасного педагога. Широкий арсенал методів, прийомів, засобів для виконання даного завдання реалізує Нова українська школа.

Завдяки потужним інструментам позитивного психо-емоційного впливу на свідомість дитини можна забезпечити виховання учнів як в освітньому процесі, так і упродовж життя, використовуючи метод казкотерапії.

У власній педагогічній діяльності, в процесі навчання та виховання учнів 1-4 класів створюю такий психологічний мікроклімат, який дозволяє учням завжди перебувати в гарному настрої, вірити у власну спроможність під час вирішення завдань, а також бути свідомим громадянином нашої держави.

 

 

Оформлення для вашого класу НУШ » Педагогічний сайт для ...

 

 

Укладач:

Білоус Інна Григорівна,

вчитель початкових класів,

спеціаліст «вищої категорії»

Недобоївського ліцею імені Григорія Томіна

Недобоївської сільської ради

Дністровського району

Чернівецької області

 

 

В інноваційних освітянських звершеннях помітно зростає зацікавленість до використання дитячої творчості та ігрової, пошукової діяльності, розвитку креативності, інноваційності у становленні особистості саме в роботі з учнями у початковій школі.

Актуальність такої роботи полягає в тому, що вона має універсальний характер і спрямована на дитину, яка здатна реалізувати власні резервні можливості та сприймати позитивне психо-емоційне налаштування при виконанні тих чи інших вправ, завдань чи ситуацій, які виникають.

Одним із найважливіших напрямків виховання серед учнів 1 та 4-х класів є розвиток інтегративних якостей дитини, яких вони набувають в період навчання і виховання.

У власній педагогічній діяльності, в процесі виховання створюю психолого-педагогічні та навчально-технічні умови для забезпечення розвиваючої роботи із учнями, забезпечуючи стабільний психо-емоційний мікроклімат як кожної дитини, так і всіх учнів класу. Тому одним із пріоритетних напрямів виховної роботи вважаю технологію казкотерапії як однієї із найбільш адаптивно-корисної і продуктивної.

 

Чому  саме казкотерапія?

 

Для дітей у ранньому шкільному віці почуття відіграють важливу роль у житті, допомагаючи пізнавати навколишній світ.

У наш швидкоплинний раціонально-прагматичний час саме казка набуває особливого значення у вихованні та розвитку почуттів дитини, справляючи на неї позитивну психологічну дію. Дитина може відчувати сильні емоції, співпереживаючи казковим героям, ідентифікуючи себе з ними та порівнюючи.

Казкотерапія – стародавній метод практичної психології у людській цивілізації й один із наймолодших методів у сучасній науковій практиці. Провідний спеціаліст у цій області Т. Д. Зінкевич-Євстігнєєва пише: «Основна відмінність казкотерапії від інших методів полягає в тому, що психологічний вплив відбувається на ціннісному рівні. Казки попереджають про наслідки руйнівних вчинків, але не нав'язують життєвих програм.

Тому перший принцип казкотерапії – донести до свідомості дитини, підлітка, дорослого інформацію про базові життєві цінності. Другий принцип  – принцип нагромадження, відновлення, пізнання Життєвої Сили. Третій принцип – принцип багатогранності, зміна ставлення людини до ситуації відбувається за рахунок розгляду найбільшого спектра її граней. Четвертий принцип – зв'язок між реальністю, баланс між реальністю соціальною й психічною».

 

Чому казка ефективна при роботі з учнями?

 

Казкотерапія – природний спосіб соціалізації учнів, вироблення уміння розпізнавати небезпеки, долаючи їх, а також сприяє зародженню віри у прекрасне. Через казку відбувається передача культурної і художнього-образної спадщини людства.

Маю зауважити, що застосовуючи казки і метафори у своїй роботі, ті учні, які спочатку не включаються в гру, не приймають казку (на перший погляд), але все ж таки відчувають на собі її позитивний вплив на підсвідомому рівні.

Та ж сама казка по-різному впливає на індивідуальний розвиток учня. Кожний учень знаходить у казці «щось своє», необхідне їй чи йому в даний момент світосприйняття, співзвучне проблемам учня (страхам, тривогам, переживанням) або ж відчуттям перемоги (радості, милосердя, любові).

У дітей ранннього шкільного віку розвинений механізм ідентифікації, тобто процес емоційного об'єднання себе з іншою людиною, персонажем і прийняття його норм, цінностей, зразків як своїх. Цей момент у казкотерапії є важливим тому, що дозволяє учневі засвоювати моральні норми і цінності, розрізняючи «добро» і «зло».

«Програвання казок» розширює діапазон адаптивних рис особистості, дозволяє зм'якшити поведінковий негативізм, сприяє розвитку образного мислення, а також умінню діяти в критичних ситуаціях.

 

Що таке казкотерапія?

 

Головна мета казкотерапії – максимально сприяти особистісному розвитку дітей і їх соціальній адаптації. Зокрема, за допомогою казкотерапії можна працювати з проблемами агресії, невпевненості в собі, тривожності і страхів, сором'язливості, брехливості тощо.

Основні задачі казкотерапії, сформульовані сучасними психологами:

 розширення рольового діапазону особистості дитини, яка формується;

 стабілізація психічних процесів, розвиток емоційної сфери;

 відпрацьовування механізмів саморегуляції і самоконтролю;

• розвиток гнучкості і довільності поведінки;

 усунення страхів, тривожності, невпевненості в собі, надмірних сумнівів у правильності своїх дій;

 набуття алгоритмів конструктивного вирішення конфліктів і навчання способам адекватного емоційного реагування у конфлікті;

 підвищення самооцінки дитини, знаходження віри в себе;

 засвоєння загальноприйнятих норм спілкування з іншими людьми;

 розвиток фантазії й уяви, образного мислення;

 корекція стресових станів (розлучення батьків, втрати тощо).

 

 Як організувати казкотерапевтичний процес?

 

Метафоричний матеріал казки повинен поступово впливати на поведінку учнів, стимулювати розумові здібності й активувати творчий потенціал.

Доцільніше проводити заняття у міні-групах, до прикладу від 4 до 6 дітей. Зазвичай заняття відбуваються з використанням ляльок, фарб й олівців, музичних інструментів або відеозапису, костюмів, і без них.

Для учнів замкнених, пасивних, «тривожних», які не володіють елементарними навичками спілкування, із заниженою самооцінкою та тих, які страждають страхами, проведення групової роботи дає результати.

У казках постійно використовую імпровізації з метою мотивації дітей висловлювати і проявляти різні емоції. Такий підхід дає учням можливість активізувати виразні засоби спілкування: пластику, міміку і мову.

Заняття побудовані таким чином, що один вид діяльності змінюється іншим. Це дозволяє зробити його більш динамічним, насиченим і менш стомлюючим для учнів завдяки частим переключенням з одного виду діяльності на іншій.

Заняття триває упродовж 30 хвилин. Структура заняття складається з етапів: вітання, розминка, основна частина, висновок. Кожен із етапів має своє призначення.

Ігри і вправи, застосовувані на заняттях, спрямовані на чергування станів активності і пасивності. У результаті розвивається дрібна моторика і координація рухів, знімається фізична і психічна напруга, збільшується працездатність, удосконалюються вольові якості.

В учнів 1-2 класів поступово формуються навики більш тонко розпізнавати різні емоційні стани людини. «Проживаючи казку», діти вчаться переборювати бар'єри в спілкуванні, тонко відчувати один одного, знаходити адекватне тілесне вираження різним емоціям, почуттям, станам.

Продумана і спланована подорож у казку допомагає учням подолати власні тривожні стани, певні переживання, вчить її фантазувати й образно мислити, створюючи простір для розвитку творчої сторони дитячої душі.

До прикладу, обравши роль і образ Казкарки, тримаю в руках чарівну паличку. Звертаючись до дітей зі словами: «Сьогодні наша уява несе нас у країну чарівних речей. Ви можете собі уявити такі речі?! Уявіть собі, що туфлі можуть літати, скрипка грати самостійно, а проста паличка може розповісти цікаву історію. Давайте всі візьмемося за чарівну паличку, і вона нас перенесе в нову казку».

Рекомендую використовувати казку про Вороня для учнів 1та 2 класів.

 

«Казка про Вороня»

 

Розповідь Казкарки. Колись давно в одному невеликому містечку, на великій тополі жила Ворона. Одного разу вона знесла яйце і сіла його висиджувати. Гніздо було без даху, тому маму Ворону морозили вітри, засипав сніг, але вона все терпляче зносила і дуже чекала свого маляти.

1. Вправа «Терпіння»

Мета: вчитися почувати своє тіло і керувати ним; формувати навички довільної регуляції.

На іншому кінці кімнати стоїть стілець, а на ньому – яйце. Учні повільно підходять до стільця, сідають на нього так, щоб не роздавити яйце.

Розповідь Казкарки. В один прекрасний день Пташеня застукало всередині яйця своїм дзьобиком, і мама допомогла вибратися своєму Вороняті із шкаралупи. Воно вилупилося з голеньким безпомічним тільцем і з великим-великим дзьобом. Пташеня не вміло ані літати, ані каркати.

2. Вправа «Бридке вороня»

Мета: виховувати дбайливе і турботливе ставлення до тварин, навчити учнів відслідковувати власні почуття, а також емоції і переживання інших людей.

Один учень – «бридке вороня». Він лягає на підлогу, підтягши до живота коліна. Учні по черзі підходять до нього, ніжно погладжують по спині й говорять йому лагідні слова: «Ти – веселий», «Ти – добрий».

У вправі беруть участь всі учні класу.

Розповідь Казкарки. А для мами він був найкрасивіший, найрозумнішим і найулюбленішим, вона годувала сина, зігрівала його, захищала і розповідала казки.

3. Вправа «Перетворення»

Мета: сприяти формуванню в учнів впевненості в собі, підвищуючи соціальний статус кожного учня в класі.

Учень   «бридке вороня» встає, випрямляється, злегка розводить убік руки і широко посміхається. Інші учні виражають подив і замилування. Учень – «вороня» по черзі обіймає кожного учня.

Розповідь Казкарки. Але він як і раніше не вмів ні літати, ні каркати. Прийшла весна, і прийшов час вчитися бути вороном.

Мама посадила вороня на край гнізда і сказала:

- Зараз ти маєш сміло стрибнути вниз, змахнути крилами, і ти – полетиш.

Розповідь Казкарки. У перший день Вороня пішло в глибину гнізда і тихо плакало.

4. Вправа «Плач»

Мета: сприяти розвитку в учнів вміння розуміти свій і чужий емоційний стан, висловлювати співчуття, співпереживання.

Учням пропонується відчути і показати стан переляку, страху. Ведучий звертає увагу учнів на те, що під час переляку тіло напружене, скуте, тверде. Потім учні сідають на підлогу і «плачуть». Після «плачу» всі розслабляються сидячи.

 Пояснюю учням, що після того, як людина поплаче, їй стає легше. Учням пропонується поспостері­гати, що в стані спокою обличчя спокійне, плечі опущені, руки вільно звисають уздовж тіла...

 Казкарка підходить до кожного учня і злегка погладжує плечі, руки, голову, спину.

Розповідь Казкарки. Мама, звичайно, засмутилася, але лаяти сина не стала. Пройшов деякий час, і уже всі молоденькі воронята навколо навчилися літати і каркати, а мама нашого Вороняти як і раніше годувала, оберігала і довго умовляла перестати боятися і спробувати навчитися літати.

5. Вправа «Стань маленьким»

Мета: розвивати в учнів уміння розуміти один одного без слів, працювати в парі, домовлятися між собою.

Учні розподіляються на пари, один стає «мамою Вороною», а інший — «вороням». «Мама Ворона» годує дитину, шкодує її, умовляє не боятися літати, а потім діти міняються ролями.

Розповідь Казкарки.  Якось раз цю розмову почула Стара Мудра Ворона і сказала молодій недосвідченій мамі:

- Так більше продовжуватися не може, не будеш же ти все життя бігати за ним, як за маленьким. Я допоможу тобі навчити твого сина і літати, і каркати.

І коли Вороня наступного дня сіло на краю гнізда подихати повітрям і подивитися на світ, Стара Ворона тихо підлетіла до нього і зіштовхнула вниз. Від страху Вороня забуло все, чому так довго вчила його мама, і почало каменем падати на землю.

6. Вправа «Стрибок»

Мета: розвивати впевненість у своїх можливостях.

Учні стрибають зі столу на руки Казкарки. Казкарка стає так, щоб в учнів була можливість тягти руки до Казкарки. Беруть участь усі учні класу.

Від переляку, що він зараз розіб'ється, він відкрив свій великий дзьоб і ... каркнув. Почувши самого себе й з радості, що, нарешті, навчився каркати, він змахнув крилами, раз, другий – і зрозумів, що летить...

  1.  Вправа «Поле»

Мета: розвивати уяву і фантазію в учнів, формувати навичку управляти м'язами тіла.

Учні перехрещують руки на рівні зап'ясть і махають ними, як крилами. Вправа триває досить довго, до утоми. Казкарка підбадьорює учнів, посилаючись на те, що птахам дуже важко літати на далекі відстані.

Учні опускають кисті, розслаблюють плечі й прислухаються до відчуттів у руках. Казкарка пропонує визначити, у якому місці відчувається утома, хворобливість, вага.

Тепер руки відпочивають і звільняються від утоми, їм стає легко і приємно.

Розповідь Казкарки. І отут він побачив поруч із собою маму, вони полетіли разом, а потім дружно повернулися в гніздо і від усієї душі подякували Старій Мудрій Вороні.

  1.  Комунікативна вправа «Я — дрізд, ти - дрізд»

Мета: розвивати комунікативні навички, створювати позитивний емоційний фон; розвивати почуття приналежності до учнівської групи.

Учні встають у пари, навпроти один одного (виконують певні рухи, чуючи  текст під музичний супровід). Кожний спочатку показує на собі, а потім на товаришеві:

Я дрізд, ти дрізд. У мене ніс, у тебе ніс.

У мене щічки гладкі, у тебе щічки гладкі.

У мене губки солодкі, у тебе губки солодкі.

У тебе голова розумна, у мене голова розумна.

Ми з тобою двоє друзів, любимо ми один одного  обіймаються.

  1.  Вправа «Політ у парах»

Мета: підвищити впевненість у собі і значимість кожного учня в очах навколишніх.

Учні встають у пари і під швидку музику літають по залі. Коли звучить «плеск в долоні» Казкарки, то пари летять у протилежний бік, але тільки разом.

Розповідь Казкарки. Так за один день Вороня навчилося і літати, і каркати, а наступного дня на честь свого сина, який став зовсім дорослим і самостійним, мама Ворона влаштувала велике свято, на яке запросила всіх птахів, метеликів і багато-багато інших друзів, а на почесному місці важливо сиділа Стара Мудра Ворона, що допомогла не лише маленькому Вороняті,  але і його мамі.

10. Вправа «Щасливий танець»

Мета: стимулювати фізичну активність учнів, сприяти покращенню емоційного стану дітей.

Казкарка. Кожна людина виражає щастя, радість по-своєму, тому і показувати цей танець ми будемо по черзі.

Учень встає напроти всієї групи і під радісну, ритмічну музику танцює, намагаючись передати у своєму танці  радість і щастя. Група учнів навпроти теж танцюють, у точності намагаючись повторювати її рухи. Казкарка танцює з учнями і вибирає, хто наступний буде вести танець. Він бере учня за руку і робить обмін, проводжаючи танцюючого на місце другого. Музика не переривається, учні теж не перестають танцювати. На місці соліста мають побувати всі учні.

Розповідь Казкарки.  А тепер нам потрібно квапитися додому, тому що ми дуже довго затрималися в нашій казці. Швидше беріться за чарівну паличку, заплющуйте очі, і ми опинимося в будинку.

 

Питання для обговорення (відбувається в групі або індивідуально):

  •          Що відчуло Вороня, коли мама сказала, що йому настав час літати?
  •          Як ти думаєш, Вороня хотіло літати? Чого воно боялося?
  •          Чому Вороня все-таки полетіло?

Підведення підсумків заняття. Закріплення відбувається у форми бесіди з метою усвідомлення нового досвіду.

Казкарка обговорює й аналізує разом із учнями, у яких ситуаціях їх життя вони можуть використовувати досвід, який набули на занятті.

Під час заняття можна використовувати  всі фрагменти казки або ж деякі не проводити. Це здебільшого залежить від психо-емоційного налаштування кожного зокрема і всіх гравців казки.

Працюючи над удосконаленням системи емоційно-розвиваючих занять, маю за головне спрямувати розвиток учня як особистості в гармоній взаємодії з соціумом, в якому перебуває учень з оточуючим середовищем.

У процесі освоєння емоційно-розвиваючих занять учні набувають наступних якостей:

  •   В учнів формуються основні фізичні якості і потреба в руховій активності. Самостійно виконуються доступні віку гігієнічні процедури, дотримує елементарних правил здорового способу життя.
  •   Учні відгукуються на емоції інших людей і друзів, співпереживають персонажам казок, історій, розповідей. Емоційно реагують на твори образотворчого мистецтва, музичні і художні твори, світ природи.
  •   Опановують засоби спілкування і способи взаємодії з дорослими й однолітками.
  •   Учні навчаються здатності запропонувати власний задум і втілити його в малюнку, будівлі, розповіді тощо.
  •   Мають первинні уявлення про себе, родину, суспільство, державу, світ і природу.
  •   Учні мають уявлення про себе, власну приналежність і приналежність інших людей до визначеної статі: про склад родини, родинних відносин і взаємозв'язках, розподіл сімейних обов'язків.
  •   Опановують універсальні передумови навчальної діяльності – уміннями працювати за правилом і за зразком, слухати дорослого і виконувати його інструкції.
  •   Опановують необхідні уміння і навички. В учнів формуються уміння і навички, необхідні для здійснення різних видів дитячої діяльності.

Світ дорослих передбачуваний, систематизований і визначений, а світ дітей, навпаки, не має чітких меж. Завдяки казці дитина пізнає світ і розвивається як особистість. Варто зазначити те, що всю інформацію дитина отримує без «складних моралей», а цей шлях, як підтверджують численні психологічні та психотерапевтичні дослідження є найефективнішим.

Казка дозволяє вільно мріяти і фантазувати, розширюючи діапазон звичайного життя, зіштовхуватися зі складними явищами і почуттями дорослого світу та жити у гармонії з собою і навколишнім світом.

У час ворожого нападу на Україну, визначаю власне завдання: максимально сприяти вихованню в учнів стійкої громадянської позиції, відчуття перемагаючої сили любові один до одного, вихованню патріотичного духу громадянина вільної незалежної держави – Україна!

 

 

                        

 

docx
Додав(-ла)
Білоус Інна
Додано
4 вересня
Переглядів
35
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку