Криворот Оксана Сергіївна
учитель хімії, біології та STEM “Ліцей “Науковий” м.Кропивницький
Якушенко Олена Валеріївна
учитель географії та біології “Ліцей “Науковий” м.Кропивницький
Дем’яненко Олена Миколаївна
учитель технологій та основ здоров’я “Ліцей “Науковий” м.Кропивницький
КЕЙС-УРОК «КРИЛА»
АКТУАЛЬНІСТЬ КЕЙСУ. Ми всі приміряємо крила. Комусь вони пасують, хтось ними активно працює, а ще хтось навіть не розправляє їх, а носить усе життя, мов наплічник. Дехто спробує навчитися літати, але так і не зможе піднятися. Тонка нитка впевненості може перерватися, якщо надто натягнута, і крила впадуть.
МЕТА РОБОТИ. Порівняти будову крил різних тварин. Розглянути основні літальні апарати та історію їх відкриття українськими винахідниками у сфері літакобудування. Застосовувати теоретичні знання при конструюванні літаків. Навчити аналізувати природні форми, поглибити композиційні та конструктивні вміння та навички.
Розвивати творчу уяву, пам’ять, розумову активність та фантазію, логічне мислення, вміння порівнювати біологічні особливості птахів та будову літаків.
Формувати науковий світогляд, розуміння важливості свідомого і міцного володіння технологічними знаннями, уміннями й навичками, необхідними для майбутньої трудової діяльності, достатніх для вивчення інших дисциплін та продовження освіти. Зробити висновки та чітко формулювати свою думку.
Виховувати естетичний смак, ділові якості, моральні погляди. Розуміти, цінувати та створювати красу навколо себе. Виховувати патріотичну свідомість шляхом ознайомлення учнів з іменами та життєписами видатних українських учених, які створювали літаки.
ДЛЯ ДОСЯГНЕННЯ ЦІЄЇ МЕТИ БУЛИ ПОСТАВЛЕНІ НАСТУПНІ ЗАВДАННЯ:
ПРЕДМЕТИ, НА ЯКИХ МОЖНА ВИКОРИСТАТИ МАТЕРІАЛ УРОКУ: біологія, географія, фізика, українська література, математика, історія, інформатика, трудове навчання, мистецтво.
РОЗПОДІЛ ПРОГРАМИ ПРЕДМЕТІВ
Предмет, клас, навчальна тема (розділ) |
Навчальні цілі |
Біологія 7 клас. Різноманітність тварин 9 клас. Еволюція органічного світу |
|
Географія 6 клас. Атмосфера 9 клас. Вторинний сектор господарства
|
|
Фізика 7 клас. Взаємодія тіл. Сила
|
|
Українська література 7 клас. Ти знай, що ти людина |
|
Математика 5 клас. |
|
Інформатика 5 клас. Графічний редактор 8 клас. Комп’ютерні мережі 8 клас. Опрацювання текстових даних
|
|
Трудове навчання 5-8 класи. Основи проєктування, матеріалознавства |
|
Епіграф до уроку: “Птах – це інструмент, який працює за математичними законами, а людина здатна відтворити цей інструмент”.
Леонардо да Вінчі
Мрія про політ
Ви коли-небудь мріяли про політ?
Чи літали Ви у снах?
Як це було?
Чи користувалися ви літаком для перельотів?
Що ви відчували, коли літак злетів?
Які «летючі машини» ви бачили?
Розповідь вчителя
З давніх-давен люди спостерігали за птахами та мріяли піднятися в небо. Довгий час вони не могли це зробити. Було багато запитань, на які не знаходили відповіді.
Перші спроби
Чимало сміливців експериментували з польотами. Зазвичай вони намагалися виготовити конструкції, які імітувати пташині крила. На жаль, багато із них загинули під час випробовувань.
Знаменитий художник і мислитель епохи Відродження Леонардо да Вінчі теж проєктував літальні апарати.
Результатом його роботи було створення “орнітоптера” (махове крило), але його спіткала невдача. Леонарду да Вінчі не вдалося підняти свій винахід у повітря. Це породило безліч запитань, на які змогли відповісти через багато років.
Відвідайте майстерню Леонардо (Qr-код)
Проблемне питання
Чому птахи літають, якщо вони важчі за повітря? У чому відмінність крила птаха від крила літального апарату? Які сили підіймають важкелезний літак, якщо його крила нерухомі? Чому він летить швидше, вище і дальше за птаха?
Відмінність є в самій механіці польоту. Так, дотепер, не створено механізм з настільки рухливими крилами, які б повторили рух крила птаха. Літак швидше планує, ніж летить.
Вага птаха настільки мала (кістки порожнисті), що вона докладає для польоту набагато менше зусиль, ніж потрібно для зльоту літака.
Птах перевозить лише сам себе, а літак, як правило, кілька осіб.
Саме політ птахів надихав Леонардо да Вінчі. Ще в XV столітті художник і геніальний конструктор накреслив орнітоптер та започаткував науку біоніку.
Розмірковуємо
Заповнити таблицю “У чому схожість та відмінність птаха і літака?”
Схожість |
Відмінність |
|
|
|
|
|
|
Види літальних апаратів
Найдавніші легенди розповідають про людей, які робили спроби польотів, прив'язуючи до себе птахоподібні крила, міцні широкі плащі та інші засоби, і як правило, стрибаючи з вежі. Грецька легенда про Дедала та Ікара є однією із найдавніших, інші подібні легенди існують в Індії, в Китаї і в Європейські темні століття. У ті давні часи поняття притягальної сили, стабільності та керування не були відомі та більшість спроб закінчувалися серйозними травмами або загибеллю.
Робота учнів
Виготовлення літаків та заповнення таблиці
Вправа “Вгору і далеко”
Мета: змайструвати паперовий планер і відправити його ширяти в небо.
Обладнання: прямокутний аркуш цупкого паперу або картону, лінійка, ножиці, скріпка.
Хід вправи
Пояснення вчителя.
Сила твого кидка штовхає літак уперед, а його обтічна форма зводить до мінімуму лобовий опір (сила опору повітря). Відігнуті вгору елевони скеровують угору ніс літака. Спробуй відхилити елевони вниз і зверни увагу, як зміниться політ.
Проблемне запитання: Як літають літаки?
Літак або планер здатний літати, бо форма його крил (їх називають аеродинамічними поверхнями) примушує повітря текти по його верхній поверхні швидше, ніж по нижній. У результаті тиск повітря над крилом нижче, а під крилом створює підйомну силу, що тримає літак у повітрі. Повітряний гвинт, що приводиться в рух двигуном, змушує літак рухатися вперед.
Мету та завдання було досягнуто. Діти виступили в ролі інженерів-конструкторів під час виготовлення власних схем на графічних планшетах, а також сконструювали літаки.
Робота учнів
Протестуй виготовлену модель.
№ запуску |
Час польоту t, c |
Дальність польоту L, м |
Швидкість польоту v=L/t, м/с |
|
|
|
|
|
|
|
|
Під час запуску літальних апаратів учні уявили себе пілотами та пілотесами.
Згідно статистики, проведеної Державною авіаційною службою України, на даний час жінок цієї професії, пілотес, близько 1,3 % від загальної кількості пілотів.
Українські винахідники у сфері літакобудування
А які досягнення у сфері літакобудування має Україна? (випереджальне завдання міні - проекти)
Ан 225 Мрія
На архівних кадрах від 21 грудня 1988 року – незабутній для держпідприємства імені Антонова день, коли в небо здійнялася "Мрія". Це найбільший у світі вантажний літак. Назву на борт металевого птаха нанесли у ніч напередодні викочування літака з цеху.
Розробка літака почалась у 1985 році й тривала 3,5 роки. “Мрію” побудували на Київському механічному заводі. На заводі “Антонов” ще минулого століття почали конструювати другий літак, але наразі він готовий десь на 50%.
“Мрія” встигла злітати на космодром "Байконур" та пройти випробування з "Бураном" – космічним кораблем, для перевезень якого її створювали. А потім, влітку 1989 року, з цим же кораблем на спині вразила весь світ на іменитій виставці Ле-Бурже в Парижі.
Завдання: у середовищі Scratch змоделюйте рух космічного корабля навколо планети Земля.
“Ан-225” була найбільшим літаком у світі. Його вантажний відсік може вмістити 270 жирафів та 200 автомобілів Lanos. До "Мрії" можна помістити вчетверо більше вантажу, ніж до “Боїнг-737”. Він може навіть транспортувати й корпус самого “Боїнг-737”.
Літак "Мрія" була неабияким мандрівником. Він відвідав близько 90 країн, серед них країни Європи та найекзотичніші куточки світу. Загалом побував у 184 аеропортах.
Де була “Мрія”...
Відомий літак і своїми добрими справами.
Так, наприклад, протягом 10 та 11 листопада 2004 року “Мрія” виконала рейс з Адана (Турція) до Тріполі (Лівія) та доставила шість сільгосплітаків для боротьби з нашестям сарани.
А 3 грудня 2005 року “Ан-225” у рамках благодійної акції “Самаритянський гаманець” привіз з Великої Британії до України 75 тисяч коробок подарунків для дітей.
Коли в Тихому океані пройшов ураган, на острові Гуам, доправив туди гуманітарну допомогу.
Українська “Мрія” стала однією із зірок світової боротьби з пандемією коронавірусу. Вона транспортувала засоби індивідуального захисту та лікарські препарати для боротьби з ним.
Усього на рахунку “Мрії ” 240 світових рекордів. Український літак транспортував найбільші вантажі в історії авіації, причому 110 світових рекордів було встановлено лише під час випробувального польоту.
Варто згадати також і про особливі рекорди літака:
27 лютого 2022 року російські війська атакували з повітря Гостомельський аеропорт (Київська область) і назавжди перервали політ “Мрії”. Цей аеропорт був стратегічним плацдармом, який окупанти щосили намагалися захопити задля подальшого наступу на Київ. Так російська армія знищила найбільший і найпотужніший у світі транспортний літак, що став символом миру, взаємодопомоги й підтримки, яку країни в усьому світі надавали одна одній.
Та, що всім мчала на допомогу - сама потрапила в біду.
Те, що берегло пам’ять, тепер саме лише спогад.
Завдання для учнів:
Для допитливих
Обчисли, з якою швидкістю рухався літак “Мрія”, якщо 15 200 км він подолав за 19 годин.
Які професії пов’язані із зображеним на малюнку об’єктом?
Поезія та “польоти”
Ліна Костенко “Крила” – один із найулюбленіших віршів серед українців. У цьому творі поетеса стверджує: “ Духовно багата людина здатна на все, адже вона, хоч не літає, – а крила має”. Усі вкладені в поезію емоції передав Богдан Ступка, продекламувавши вірш. Запис вірша Ліни Костенко був прологом церемонії “Гордість країни” у 2011-му. Після смерті актора відео набуло ще більшої популярності.