УРОК
ТЕМА: Порушення обміну речовин (метаболізму), пов'язані з нестачею чи надлишком надходження в організм певних хімічних елементів, речовин.
Цілі уроку:
■ освітня: сформувати поняття про порушення обміну речовин, пов'язані з нестачею або надлишком надходження певних хімічних елементів та речовин; здатності застосовувати набуті знання у повсякденному житті; удосконалення пізнавальних вмінь: порівнювати, виділяти головне, аналізувати, встановлювати причино–наслідкові зв’язки
■ розвивальна: розвивати вміння логічна мислити, аналізувати та порівнювати вплив нестачі та надлишку вітамінів та мікроелементів на живий організм; формування наукового світогляду, прагнення брати активну участь у пошуку нових знань; допитливості, розвитку стійкого інтересу до предмету та забезпечення ґрунтовності знань;
■ виховна: виховувати розуміння значення вивчення процесів обміну для формування навичок здорового способу життя; виховання самостійності, культури спілкування, толерантності, вміння працювати в колективі.
Обладнання і матеріали: мультимедійний проектор, презентації, періодична таблиця, схеми, роздатковий матеріал, таблиці вмісту вітамінів та елементів у продуктах харчування.
Базові поняття і терміни: авітаміноз, гіповітаміноз, гіпервітаміноз.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою; наукове розуміння природи; уміння аналізувати, формулювати висновки; знання та розуміння фундаментальних принципів біології; збереження власного здоров'я.
Тип уроку: урок – кейс, комбінований – засвоєння нових знань, набуття і формування нових вмінь і навичок.
Методи: пояснювально–ілюстративні, проблемні, частково–пошукові, практичні, самостійні, інтерактивні.
Між предметні зв’язки: біологія, хімія, спецтехнологія, історія.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Всім доброго дня!
Щиро вітаю вас на уроці біології.
6. Коли ви спробували виконати пункт номер три, то зрозуміли, що можна
дихати і так, але при цьому ви схожі на песика (собаку).
Тож діліться посмішкою своєю і вона до вас ще не раз повернеться!
Бажаю вам усім здоров’я.
А чи всі у нас сьогодні здорові?
Чи гарний у вас настрій?
Я рада, що у вас все гаразд, тому що тільки здорова людина може працювати на повну силу.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
А зараз давайте повторимо матеріал попередніх уроків і я пропоную вам тестування та зробити взаємооцінювання робіт:
ТЕСТ
А) жири, Б) вуглеводи, В) білки.
А) білкову, Б) вуглеводневу, В) неорганічну.
А) 5, Б) 17, В) 20.
А) кишечнику, Б) ротовій порожнин, В) шлунку?
А) нирки, Б) кров, В) кишковий тракт?
А) сирих овочах, Б) свіжих фруктах, В) компотах, Г) варенні?
А) тиф, Б) цукровий діабет, В) гастрит?
А) є джерелом води і енергії, Б) проводять збудження, В) підтримують сталу температуру?
А) сульфат магнію, Б) воду, В) хлорид натрію?
А) сечею, Б) потом, В) сльозами?
Взаємоперевірка. Учням пропонується помінятися роботами, перевірити і оцінити відповіді товариша. Результати перевірки звіряються із правильними відповідями. Таким чином перевіряється і правильність об’єктивного оцінювання.
Правильні відповіді: 1 в, 2 а, 3 в, 4 в, 5 а, 6 а, б, 7 в, 8 а, 9 в, 10 а
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Мотивація.
Обмін речовин та енергії (метаболізм)– найголовніша властивість живого організму. У людському організмі відбуваються процеси обміну речовин та енергії з довкіллям, розуміння цих процесів є надзвичайно важливим тому, що дає не лише теоретичні знання, але й розкриває секрет здоров’я, довголіття та молодості. Дотримуючись основ правильного харчування, ми запобігаємо багатьом захворюванням.
Отже,
- Чи може бути шкідливою нестача чи надлишок певних хімічних елементів та речовин для здоров’я людини?
- За якими ознаками це можна виявити?
- За якими симптомами можна виявити нестачу або надлишок певних водо- та жиророзчинних вітамінів у організмі людини?
Сьогодні ми дамо відповіді на ці важливі питання.
Учням пропонується протягом уроку заносити всі терміни та визначення в словничок…
Кейс – урок
1.
Презентація
Елемент або речовина |
Прояви нестачі |
Прояви надлишку |
Макроелементи |
||
Калій (K) |
Слабкість, дистрофія, параліч, набряки, гіпотензія, зупинка серця, порушення передачі нервових імпульсів, сухість шкіри |
Аритмія чи тахікардія, параліч, конвульсії, слабкість, гіпотензія, уповільнене мислення, утруднення мови |
Кальцій (Ca) |
Підвищена крихкість кісток, нігтів, зубів, деформація хребта, припинення росту, оніміння й відчуття поколювання в кінцівках, безсоння, судоми, збудження |
Біль у кістках і м’язах, міастенія, порушення балансу під час ходьби, пригнічення рефлексів, нудота, сплутаність свідомості |
Магній (Mg) |
Гемолітична анемія, аритмія, тахікардія, ущільнення в м’яких тканинах, гіпо- й гіпертензія, депресії |
У разі порушення функції нирок, сухість у роті, підвищена стомлюваність, м’язова слабкість нудота, утруднення дихання |
Натрій (Na) |
Непритомність, апатія, стомлюваність, м’язові спазми, набряки, гіпотензія, тахікардія, нудота, втрата маси тіла, зниження імунітету |
Навантаження на нирки; набряки, гіпертензія, судоми, спрага, м’язова й нервова дратівливість, анорексія |
Сульфур (S) |
Іноді можуть виникнути болючість суглобів, високий рівень глюкози й тригліцеридів у крові |
Надмірна слабкість, блювання, втрата свідомості, сильне тремтіння кінцівок, судоми |
Фосфор (P) |
Судоми, слабкість, підвищена стомлюваність, біль у кістках, утрата маси тіла, крихкість кісток та їх деформація, рахіт, порушення росту |
Тільки за ниркової недостатності — надлишок P призводить до зниження рівня Caі до відповідних симптомів |
Хлор (Cl) |
Нудота, блювання, сплутаність свідомості, слабкість, кома |
Порушення кислотно- лужної рівноваги у рідинах організму, слабкість, сплутаність свідомості, кома |
Мікроелементи |
||
Бром (Br) |
Безсоння у хворих під час ниркового діалізу |
Загальмованість, сонливість, слабкість, мовна невиразність, утрата свідомості |
Ферум (Fe) |
Порушення еритропоезу, анемія, послаблення імунітету, порушення росту, виснаження, розтріскування в кутах рота, запалення язика, анорексія |
Діарея, сильна нудота, біль у животі, блювання, слабкість, блідість, посиніння губ, кистей рук, нігтів, поверхневе дихання |
Іод (І) |
Гіпофункція щитовидної залози; у дитинстві — кретинізм, відставання у розвитку, порушення розвитку кісток; у дорослих — мікседема, ендемічний зоб |
Втрата ваги, порушення у роботі шлунка, кишечнику та серці; порушення теплового обміну, слабкість, зниження працездатності |
Купрум (Cu) |
Осередкова алопеція, анемія, емфізема легень, стомлюваність, зниження імунітету, остеопороз, пігментація шкіри та висипання на ній |
Біль у м’язах і животі, анемія, нудота, блювання, депресія й дратівливість |
Фтор (F) |
Підвищена крихкість кісток, зубів, карієс |
Флуороз — порушення функції нирок, ШКТ, неврологічні й м’язові розлади, коричневі плями на емалі зубів |
Основні джерела мінеральних речовин
Мінеральна речовина |
Джерело (кількість мінеральної речовини у 100г продукту) |
Кальцій (Са) |
Твердий сир (1400мг), м’який сир (150), квасоля (150), молоко (122). |
Магній (Мg) |
Кавуни (224мг), горох (107), квасоля (103), сливи, пшоно (101). |
Натрій, хлор (Na, Cl) |
Кухонна сіль. |
Калій (К) |
Урюк (1781мг), соя (1607), квасоля (1100), висівки (1260), родзинки (860), чорнослив (648), картопля (568), абрикоси (305), томати (290). |
Фосфор (Р) |
Соя (603мг), твердий сир (580), квасоля (541), горох (329), риба (280), хліб і крупи (200-300), яйця (215). |
Залізо (Fe) |
Печінка свиняча (20,2мг) печінка яловича (6,9), нирки (6,0), серце (4,8), геркулес (4,2), гречка (3,4). |
Цинк (Zn) |
Печінка (3230мкг), горох (2590), квасоля (1800), яловичина (1741), яйця (1690), нирки (1540), цибуля, часник (1273), гречка (1200). |
Йод (j) |
Морська капуста (300мкг), йодована сіль, морська риба (90). |
Хімічний словничок - гра «Хто швидше?» Виберіть із запропонованих хімічних елементів той, визначення якого я зачитаю:
2.
Перед тим як розкрити наступний кейс я пропоную вам відгадати кросворд, в якому відгадка є ключем до кейсу:
КРОСВОРД
Питання до кросворду:
|
|
|
|
|
|
1 |
В |
о |
д |
а |
|
|
|
|
|
|
2 |
Д |
и |
с |
и |
м |
І |
л |
я |
ц |
і |
я |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
С |
Т |
т |
р |
а |
в |
о |
х |
і |
д |
4 |
П |
е |
ч |
і |
н |
к |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
А |
с |
и |
М |
і |
л |
я |
ц |
і |
я |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
Б |
І |
л |
к |
и |
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
Ш |
л |
у |
Н |
о |
к |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
Ж |
И |
р |
и |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вітаміни — незамінні складові раціону здорового харчування, які беруть участь у всіх біологічних процесах організму. Якщо в організм надходить дуже мало або надлишок вітамінів, це може негативно позначитися на здоров’ї, фізичному розвитку і сприяти порушенню обмінних процесів та хронічним захворюванням.
Гіповітаміноз – захворювання, пов’язане з недостатнім надходженням вітамінів до організму людини.
Авітаміноз – захворювання, яке розвивається внаслідок відсутності у раціоні певного вітаміну або вітамінів.
Гіпервітаміноз - захворювання, яке розвивається внаслідок надлишку у раціоні харчування вітамінів.
Презентація
Жиророзчинні вітаміни |
||
A Ретинол |
Блідість і сухість шкіри, схильність до лущення, утворення вугрів, сухість і тьмяність волосся, ламкість нігтів. Світлобоязнь, нічна сліпота і ксерофтальмія |
Нудота, блювання, анорексія, головний біль, утрата волосся, біль у суглобах, ламкість кісток, збільшення печінки і селезінки |
D Кальциферол |
Порушення мінерального обміну, у дітей — рахіт |
Блювання, діарея, втома, втрата ваги, відкладання сполук Кальцію у м’яких тканин |
Водорозчинні вітаміни |
||
В1 Тіамін |
Порушення вуглеводного обміну, захворювання бері-бері |
Невідомі |
В2 Рибофлавін |
Сухість і тріщини губ, виразки в кутах губ, глибокі тріщини на пальцях; уповільнене загоювання ран |
Невідомі |
B3 (РР) Нікотинова кислота |
Пелагра, симптомами якої є дерматит, діарея та деменція |
Гіперглікемія, розширення кровоносних судин, ураження печінки, подагра |
В5 Пантотенова кислота |
Порушення обміну речовин (дерматити, депігментація, припинення росту та ін.) |
Невідомі |
В6 Піродексин |
У дітей: дратівливість, конвульсії, анемія, блювання, слабкість, біль у животі. У дорослих: себорейні ушкодження навколо очей і рота, підвищена ймовірність серцевих захворювань |
Пригнічення глибинних сухожильних рефлексів, заніміння кінцівок, труднощі під час ходьби, ушкодження нервів |
В9 Фолієва кислота |
Анемія, розлади шлунково-кишкового тракту, діарея |
Невідомі |
B12 Кобаламін |
Перніціозна анемія, що проявляється блідістю, анорексією, втратою ваги, задишкою; неврологічні розлади |
Невідомі |
C Аскорбінова кислота |
Цинга |
Діарея, підвищена мобілізація мінеральних речовин кісткової тканини, посилене зсідання крові, формування ниркових каменів |
H Біотин |
Ураження шкіри |
Невідомі |
Основні джерела вітамінів
Назва вітаміну |
Джерело (мг на 100г продукту) |
Аскорбінова кислота (С) |
Шипшина (1200мг), перець солодкий (250), чорна смородина (200), зелень петрушки (150), кріп (100), суниці, апельсини(60), шпинат (55), капуста, лимони (45). |
Тіамін (В1) |
Горох (0,9мг), дріжджі (0,6), свинина (0,52), геркулес (0,45), пшоно (0,42), нирки (0,39), печінка (0,3). |
Рибофлавін (В2) |
Печінка (2,19мг), нирки (1,8), дріжджі (0,68), яйця (0,44), сир голландський (0,38), сир м’який (0,25), гречка (0,20). |
Піридоксин (В6) |
Печінка яловича (0,7мг), хрін (0,7), часник (0,6), кури (0,52), пшоно (0,52), гранат (0,5), гречка (0,4), перлова крупа (0,36), перець (0,35), картопля (0,30). |
Ніацин (РР) |
Печінка свиняча (12,0мг), дріжджі (11,4), печінка яловича (0,9), кури (7,7), качки (6,0), нирки (5,7), яловичина (5,0), свинина (2,6). |
Ретинол (А) |
Печінка яловича (8,2мг), печінка тріски (4,4), жовтки яєць (1,26), масло вершкове (0,59), яйця (0,25). |
Кальциферол (D) |
Печінка тріски (100мг), оселедці (30), шпроти (20,5), ікра осетрова (8), жовтки яєць (7,7), масло вершкове (1,3). |
Токоферол (Е) |
Нерафінована кукурудзяна олія (93мг), соняшникова олія (67). |
β- каротин |
Морква (9мг), шпинат (4,6), салат (1,75), зелень петрушки (1,7), абрикоси (1,6), гарбузи (1,5), томати (1,2). |
Відвідування гіпермаркету продуктів «ВІТАМІН» (учні отримують завдання в конвертах)
3.
А зараз ми спробуємо відкрити кейс під номером 3 «Історія» і допоможе в цьому нам історик, філософ сучасності Ю.В.Ситченко
Ця подія сталася дуже давно, коли Колумб відправився здобувати золото Індії для іспанської корони, а відкрив Америку. Але під час подорожі третя частина його команди захворіла на хворобу, яка на той момент називалась скорбут. Багато моряків загинуло, а окрему групу людей висадили на ближньому острові як безнадійно хворих. Через півроку, на зворотному шляху, здивуванню команди не було меж - всі моряки, яких висадили на острові, були живі і здорові.
В чому тут причина? Чому безнадійно хворі моряки одужали на безлюдному острові?
Дійсно, пізніше помітили, що коли вживати в їжу свіжі овочі і фрукти хвороба скорбут не виникає. Що ж тоді викликає цю хворобу?
Подія, яка відбулася з командою Колумба, це тільки частина великої історії про відкриття чудових речовин. Ще Хрестоносці, які ходили “воювати гроб Господній”, гинули сотнями тому, що віра не дозволяла їм вживати в їжу місцеві фрукти і овочі. Найчастіше, ця хвороба виникала у людей, які мандрували експедиціях до Північного полюсу. Від скорбуту, моряків загинуло більше, ніж від морських битв. В народі вміли лікувати скорбут плодами шипшини та сосновим пивом.
Причини захворювань, які пов'язані з неповноцінним харчуванням, вперше, з'ясував російський лікар Микола Лунін. Він виготовив суміш, яка містила необхідні білки, жири, вуглеводи і годував певну групу мишей. А другу контрольну групу годував молоком. На 11 день всі миші з першої групи загинули, а тваринки з другої групи були живі й здорові.
Як ви вважаєте, які висновки зробив лікар?
20 серпня 1735 року з дельти річки Лена вийшов у море корабель «Іркутськ», маючи на борту екіпаж кількістю 50 чоловік.
Його завданням було обстежити узбережжя Сибіру. Але корабель був затиснутий кригою і став на зимівлю.
Через декілька місяців серед екіпажу почалася тяжка хвороба: люди слабшали, у них кровоточили ясна, випадали зуби, розпухали суглоби. Це була цинга. Уціліло лише декілька чоловік. Їх врятували. Коли ці врятовані люди висадилися на узбережжя, то вони рвали зелену траву і їли її, бо в організмі не вистачало вітамінів. Причиною захворювання і загибелі екіпажу було те, що серед продуктів не було цибулі і часнику – джерела вітаміну С.
В 1890 році на острові Ява працював голландський лікар Ейкман і він спостерігав місцеву хворобу - параліч, який супроводжувався онімінням рук та ніг, втратою чутливості кінцівок. Хворобу називали бері-бері, у перекладі з місцевої мови - “кайдани”. А причину хвороби він встановив випадково, коли спостерігав за курми, які сиділи в клітках. Їх годували очищеним рисом, і у них виявлялися ті ж самі ознаки паралічу. Кури , які ходили вільно, були здорові, оскільки знаходили для себе різноманітну їжу. Ейкман робить висновок, що якісь речовини, необхідні для нормальної діяльності нервової системи, містяться в оболонках рисових зерен.
Незабаром, в 1912 році біохімік Казимір Функ виділив з оболонок рису цю речовину в чистому вигляді і назвав її вітамін - амін, який несе життя.
Коли хімічні формули вітамінів були невідомі, їх позначали літерами латинської абетки. А, В, С, Д, Е, Р, РР - цей ряд назвали абеткою життя.
Викладач пропонує провести бліц - гру
(Відповіді)
І – й слайд – Китай
ІІ – й слайд – Індія
ІІІ – й слайд – Середньоазіатський р-н (Пакистана, Афганістан, Таджикистан, Узбекистан)
ІV – й слайд - Країни Закавказзя, Иран і Туркменія
V – й слайд - Балкани, Греція, Італія і більша частина Середньоземноморського узберіжжя
VІ – й слайд – Ефіопія
VІІ – й слайд – Центральноамериканський центр — південна Мексика, Центральна Америка, Антильські острови
VІІІ – й слайд – Південноноамериканський центр охоплює країни Колумбію, Эквадор, Перу, Болівію
Відкрити цей кейс допоможе викладач кулінарії.
Здоров’я на 40–45% залежить від харчування. Правильне здорове харчування сприяє росту і розвитку організму, забезпечує нормальний фізичний і психічний розвиток, підвищує імунітет і захищає від несприятливої екологічної ситуації, що оточує нас сьогодні.
Здорове харчування передбачає гармонійне споживання білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, макро- і мікроелементів — основних речовин, які містяться в харчових продуктах.
За даними вітчизняних фізіологів (Зубар Н.М., Руль Ю.В.) здоров’я на 40–45% залежить від харчування. Правильне здорове харчування сприяє росту і розвитку організму, забезпечує нормальний фізичний і психічний розвиток, підвищує імунітет і захищає від несприятливої екологічної ситуації, що оточує нас сьогодні.
Презентація «Вплив термообробки на корисні властивості продуктів»
Як висока температура впливає на корисні властивості продуктів
Термічна обробка руйнує до 30% біологічних властивостей продуктів.
Термічна обробка продуктів необхідна для поліпшення їх смаку, розм'якшення, знищення шкідливих мікробів і токсинів. Очевидно, що варена, смажена, печена або тушкована їжа безпечніше сирої, і збереже вас від розладу травлення. Але як же бути з вітамінами, які руйнуються під впливом високої температури?
Як вітаміни переносять термообробку?
Вітамін A.
Міститься в печінці, часнику, вершковому маслі, брокколі, морських водоростях, морквині, томатах, зеленій цибулі і кропі. Термічна обробка руйнує до 30% його біологічних властивостей.
Особливо інтенсивно вітамін A знищується при смаженні, сушінні під впливом ультрафіолетових променів. Добре зберігається при стерилізації продуктів при температурі до 120 градусів.
Вітамін B1.
Міститься в вівсянці, пшоні, свинині, печінці, гречці, макаронних виробах. Особливо чутливий до варіння (втрачає до 45% користі), смаженні (до 42%) і тушкуванні (до 30%). Втрачає активність при температурі вище 120 градусів.
Вітамін B2.
Міститься в печінці, грибах, курячих яйцях, гусятині. Якщо зварити перераховані продукти, ви втратите до 43% корисних властивостей, тому інші способи приготування - краще (при тушкуванні втрачається всього 10% біологічної активності вітаміну).
Вітамін B6.
Міститься в бобах, тунці, скумбрії, солодкому перці, курячому м'ясі, шпинаті, білокачанну капусту. Цей вітамін по справжньому стійкий до впливу високої температури, а варіння перерахованих продуктів навіть корисно, оскільки так B6 звільняє свої активні компоненти.
Вітамін B9.
Міститься в печінці, квасолі, шпинаті, броколі, ячної крупі, білих грибах і печерицях. Погано переносить будь-яку термічну обробку, втрачаючи до 90% своїх властивостей. Особливо значні втрати цього вітаміну при варінні і консервації.
Вітамін C.
Міститься в шипшині, солодкому перці, капусті, апельсинах, лимонах, часнику, шпинаті. Не дарма ці продукти найчастіше їдять свіжими: відварюючи капусту, ми втрачаємо до 90% вітаміну, а тушкування знищує його на 50%. Кожна наступна термічна обробка готового блюда на 30% скорочує вміст у ньому вітаміну C.
Вітамін D.
Міститься в морському окуні, печінки, курячих яйцях, вершковому маслі. Добре переносить термічну обробку, якщо температура не перевищує 100 градусів.
Вітамін E.
Міститься в шипшині, лососеві, судаку, пшениці, куразі, чорносливі, вівсяної і ячної крупі. Практично не руйнується під впливом високої температури, але страждає від прямих сонячних променів.
Вітамін PP.
Міститься в м'ясі птиці, кроля, яловичині, рибі і печінки. Відмінно переносить будь-яку термічну обробку, консервування та заморожування. Перераховані продукти втратять від 5 до 40% корисних властивостей вітаміну, як би їх не готували.
Вчитель: А зараз я пропоную кожній групі скласти Кодекс правил збереження вітамінів у їжі, користуючись інформацією з Інтернету.
Правила збереження вітамінів у їжі
5.
В останньому кейсі «Культура здоров'я» знаходиться тести, які допоможуть нам визначити, чи достатньо в нашому організмі вітамінів та мініральних речовин, щоб зрозуміти, яким шляхом можна уникнути проблем із здоров’ям .
Недостачу мінеральних речовин та вітамін можна умовно визначити за допомогою тестів, які ми вам пропонуємо пройти.
ТЕСТ
на забезпеченність організму кальцієм
Будь ласка, дайте відповідь «ТАК» або «НІ» на такі запитання:
Якщо на більшість запитань Ви відповіли «Ні», то Ваш організм достатньо забезпечений кальцієм.
ТЕСТ
на забезпеченність організму магнієм
Будь ласка, дайте відповідь «ТАК» або «НІ» на такі запитання:
Якщо на п’ять та більше запитань Ви відповіли «Ні», то Ваш організм достатньо забезпечений магнієм.
ТЕСТ
на забезпеченність організму калієм
Будь ласка, дайте відповідь «ТАК» або «НІ» на такі запитання:
Якщо на шість та більше запитань Ви відповіли «Ні», то Ваш організм достатньо забезпечений калієм.
ТЕСТ
на забезпеченність організму залізом
Будь ласка, дайте відповідь «ТАК» або «НІ» на такі запитання:
Якщо Ви відповіли «Ні» на шість та більше запитань, то Ваш організм достатньо забезпечений залізом.
ТЕСТ
на забезпеченність організму вітаміном С
Будь ласка, дайте відповідь «ТАК» або «НІ» на такі запитання:
Якщо на п’ять і більше запитань Ви відповіли «Ні», то Ваш організм в достатній мірі забезпечений вітаміном С.
ТЕСТ
на забезпеченність організму вітамінами групи В
Будь ласка, дайте відповідь «ТАК» або «НІ» на такі запитання:
Якщо на чотири і більше запитань Ви відповіли «Ні», то Ваш організм
достатньо забезпечений вітамінами групи В.
ТЕСТ
на забезпеченність організму вітаміном А та бета-каротином
Будь ласка, дайте відповідь «ТАК» або «НІ» на такі запитання:
Якщо на чотири і більше запитань Ви відповіли «Ні», то Ваш організм
достатньо забезпечений вітаміном А і бета-каротином.
Метою нашого уроку було: дослідити, що відбувається з організмом, якщо в нього надходить недостатня кількість певних хімічних елементів чи речовин ніж потрібно? Відкривши і дослідивши всі кейси, ми можемо з впевненістю сказати, що при нестачі хімічних елементів та вітамінів:
Отже, шановні друзі, дозвольте на цьому зупинитися. На уроці ми познайомилися із процесами порушення обміну речовин, пов'язані з нестачею або надлишком надходження певних хімічних елементів та речовин; навчилися застосовувати набуті знання у повсякденному житті; порівнювати, виділяти головне, аналізувати, встановлювати причино–наслідкові зв’язки. Це все допоможе змінити ставлення до вашого здоров’я і раціонального харчування. Спробуйте запровадити зміни у своєму житті, намагаючись побудувати власний раціон відповідно до законів раціонального харчування. Підтримуйте своє здоров’я на належному рівні та допомагайте оточуючим у цій справі.
ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Це все допоможе вам бути не тільки здоровими фізично, а й духовно: мислити креативно, діяти мобільно, розвиватися творчо… і на підтвердження цього пропоную вам творче завдання:
Плакат – реклама. (5 хв.)
Учням пропонується проявити творчість і оформити плакат – рекламу «Мінеральні речовини і вітаміни. На що вони потрібні і де їх узяти?»
Плакати розміщують на відведених місцях і всі бажаючі можуть прголосувати.
Підводяться підсумки (ОГОЛОШУЮТЬСЯ ОЦІНКИ).
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати відповідний параграф за підручником.
Підготувати повідомлення «Значення якості води для збереження здоров’я людини».