10 клас
Урок №26
Дата:
КИТАЙ:
ЕКОНОМІКО-ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ,
ПРИРОДНО-РЕСУРСНИЙ ПОТЕНЦІАЛ, НАСЕЛЕННЯ.
Очікувані результати НПД: учні називають основні чинники, що визначають місце країни в міжнародному поділі праці; знаходять та аналізують необхідну інформацію для характеристики країни.
Розвивальна та виховна мета: вдосконалювати уміння шукати інформацію та здобувати нові знання; виховувати інтерес до навчання, самостійність.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, атласи, політична карта Азії, фізична карта Азії, ресурси Інтернету.
Опорні та базовіпоняття: ЕГП, природні умови, природні ресурси, густота населення, демографічна політики, урбанізація, система розселення.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Картографічнарозминка (субрегіони, країни та столиціАзії)
Запитання
1. Якічинникивідіграютьвизначальну роль в економічномурозвиткуЯпонії?
2. НазвітьосновніособливостіекономічногорозвиткуЯпонії на сучасномуетапі.
3. Укажітьголовніскладовітретинного сектора економікиЯпонії.
4. Укажітьпровіднісекторияпонськоїпромисловості.
5. Якікраїни є найбільшимизовнішньоекономічними партнерами Японії?
ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Головним імпортером японського капіталу та інвестицій є найближчий сусідЯпонії — Китай. Ця країна завжди вражала мандрівників-іноземців своєю самобутністю. Китай так само незбагненний, як знамениті загадкова слов’янська душаабо англійська церемонність. Ви вже знаєте, що Китай посідає перше місце у світіза кількістю населення. Цепотужнийтоваровиробник, чия продукція буквальнозаполонила наші ринки. Розвалсвітовоїсоціалістичноїсистемипримусив Китайвзяти курс на коріннереформуванняекономіки, що дозволило йому за короткийперіодвийти на перше місце у світі за розміром ВВП (за ПКС). Сьогодні на уроцівидізнаєтеся про чинники, якісприялинародженнюще одного економічногогіганта у СхіднійАзії та у світі.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. «Візитнакартка»
Офіційнаназва — Китайська Народна республіка. Площа — 9,6 млн км². Населення — 1 394, 6 млн осіб (2018 р.). Столиця — Пекін. За типологією ООН — країна, щорозвивається (підтип — нова індустріальнакраїна). Соціалістична (комуністична) народна республіка, унітарна держава (23 провінції, 5 автономнихрайонів,міста прямого підпорядкування (Пекін, Тяньцзінь, Шанхай, Чунцін), 2 особливіадміністративнірайони — Гонконг (з 1997 року) і Макао (з 1999 року)).
2. ЕГП
Завдання (робота в парах). За картами атласу визначтеособливості ЕГП Східного та Західного Китаю.
Головніознаки: на сходіАзії (близько 1/5 їїплощі); межує з 13 країнами (жодна з них не маєвисокогорівнярозвитку); значначастинасуходільнихкордонів проходить удалинівіднайрозвиненішихрайонівкраїни й незручнадля прокладанняназемнихтранспортнихмагістралей; Східний (приморський)Китай має широкий вихід до незамерзаючихморів Тихого океану — Жовтого,Східно-Китайського та Південно-Китайського; Західний (континентальний)Китай значноюміроюізольованийвід активного господарськогожиття.
3. Природно-ресурснийпотенціал
Завдання 1. Прочитайте в підручнику про природно-ресурснийпотенціал Китаюта зробітьприпущення про розвитокпевнихгалузейгосподарства та їхгеографію.
У СхідномуКитаїрозташованінайважливіші для землеробстварівнини —Вели ка Китайська та Сунляо, родючіґрунти, основніплощіорних земель. Кліматмусонний, густа мережа повноводнихрічок (Янцзи, Сіцзян, Сунгарі, Ялуцзян,Хуанхе). У ЗахідномуКитаїпереважають гори та нагір’я, кліматрізкоконтинентальний, річкималоводі. Лісистість 22,3 %, лісизосереджені на північномусході та півднікраїни. Великі запаси кам’яноговугілля, залізної та марганцевої руд,бокситів, цинку, олова, сурми, вольфраму, молібдену, ртуті, рідкісноземельнихметалів, титанових руд, урану, золота, окремихвидівхімічноїсировини; є родовищанафти й природного газу. Різноманітнірекреаційніресурси. 52 об’єктиСпадщиниЮНЕСКО (2-ге місцепісляІталії).
Завдання 2. Порівняйтезабезпеченістьприродними ресурсами Китаю таЯпонії.
4.Населення
Завдання. За текстом підручника, таблицями, діаграмами, картами атласу складітьрозгорнутий план характеристики населення Китаю та визначтеголовнідемографічні та соціальніпроблемикраїни.
З 1949 р. чисельністьнаселеннякраїнизрослапонад в три рази та наближаєтьсянині до 1, 4 млрд осіб. З 1979 р. державнаполітикаобмеженнянароджуваності: «Нагорода за одну дитину, прогресуючепокарання за другу й наступнихдітей».Із 2016 р. запроваджена нова демографічнаконцепція, яка дозволяє родинам матидвохдітей.Природнийприріст 5,3 ‰, поступовезменшеннячасткидітей та підлітків,зростаннячастки людей похилоговіку (17,2 % — 72 % — 10,8 %); чоловіченаселенняпереважаєжіноче (52 %/48 %). Середня густота населенняпонад 143 особи/км², понад 80 % живуть у СхідномуКитаї (понад 1000 особи/км²). Ханьці (китайці) — 92 %; а такожпонад 50 різнихетнічнихгруп — чжуані, уйгури, монголи,тибетці, хуей, мяотощо. Конфуціанство, даосизм, буддизм; понадполовининаселення не маютьстійкихрелігійнихпереконань. Урбанізація 58 %, темп урбанізації — 2,3 % за рік. Найбільшіміста: Шанхай (23,7 млн), Пекін (20,4 млн), Чунцін(13,3 млн), Гуандун (12,5 млн), Тяньцзінь (11,2 млн), Шеньчжень (10,7 млн). Робоча сила — 806,7 млн (1-ше місце в світі), структура зайнятості: сільськегосподарство — 28,3 %, промисловість — 29,3 %, сфера послуг — 42,4 %. Близько 6 %китайців (майже 83 млн) проживають за межеюбідності, 3 % (41 млн) залишаютьсянеписьменними.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Завдання 1. На контурнійкартіпозначте:
а) кордони Китаю та країни-сусіди;
б) умовний кордон міжЗахідним і СхіднимКитаєм;
в) найбільшіміста Китаю.
Завдання 2. Сформулюйтеп’ятьмареченнямифакти, які вас найбільшевразилипід час вивчення Китаю.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати § 23.
2. За бажанням. Ознайомитися з перелікомоб’єктівСвітовоїспадщини ЮНЕСКОв Китаї. Прокласти та описати маршрут туристичноїподорожі до найбільшцікавих для вас об’єктів.
3. Випереджальне(окремимучням). Скластиповідомлення про міжнароднізв’язкиКитаю та України.
1