Класна година «Фольклорні цікавинки» для учнів 5 класу
Мета: повторити і закріпити знання з усної народної творчості, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати логічне та образне мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, кмітливість; виховувати читацьку культуру.
Обладнання: завдання на картках, вислови, виставка книжок, костюми для Книжки, Кота Ученого.
-
Добрий день. Ви знаєте, що зараз проходить щорічний Всеукраїнський місячник шкільних бібліотек під гаслом «Читаюча шкільна родина – стратегічне завдання бібліотеки». Книга та читання супроводжують нас все життя. В дитинстві вам читали батьки. Прийшовши до школи, ви й самі навчились читати. У дорослому віці вам допомагатиме професійна література. Мені хотілося б, щоб для кожного з вас читання стало життєвою необхідністю, приносило задоволення та було улюбленим відпочинком. Тож сьогодні в нас буде незвичайний урок: ми з вами згадаємо прислів’я та приказки про книги, поринемо у чарівний світ улюблених казок, розгадаємо ребуси та загадки.
-
А хто це до нас стукає? Ми хіба когось чекаємо?
(Входить учень 11 класу у костюмі Книжки).
Учень. - Доброго дня, друзі!
Я – книжка! Я – товариш твій,
Й малювати в мені не смій.
Мій гарний вид приємний вам,
Тож бережіть мене від плям.
Не загортай мої листки,
Закладку маєш ти чи ні?
Не забувай мене в саду –
Аж дощ зірветься на біду.
Мене в обкладинку загорни.
Де взяв, туди і поверни.
- Дивіться, що я вам приніс. Скільки збірочок… Сподіваюся, ви вмієте читати…та любити… А загадки любите розгадувати? Давайте перевіримо, які ви розумні та кмітливі…
«Загадкова розминка»
-
Не дерево, а з листочками, не сорочка, а зшита, не людина, а розказує. (Книга.)
-
На базарі їх не купиш, по дорозі не знайдеш. (Знання.)
-
Букви всі від А до Я на сторінках… (Букваря.)
-
Дерев’яний та довгенький, маю носик я гостренький. (Олівець.)
-
А в цих приказках автор переплутав тварин і людей. Впорядкуйте, будь ласка, прислів’я та приказки.
-
Як осел наплакав. (Як кіт наплакав)
-
Кіт на вухо наступив. (Ведмідь на вухо наступив)
-
Скільки пса не годуй, а він усе в ліс дивиться. (Скільки вовка не годуй, а він усе в ліс дивиться)
-
Як вовк на нові ворота. (Як баран на нові ворота)
-
Баран на хвості приніс. (Сорока на хвості принесла)
-
Як ведмідь під кущем. (Як заєць під кущем)
-
Так, дійсно кмітливі та активні. Хочу попрощатися та побажати успіхів у навчанні, а також побільше читати та відкривати нове, дивовижне навколо. А я поспішаю, бо інші школярі мене чекають…
«Віднови прислів’я або приказку»
Вам потрібно, використовуючи запропоновані слова, скласти прислів’я або приказку та зачитати отриману відповідь.
-
Мати, умій, Батьківщина, за, постояти, неї. (Батьківщина – мати, умій за неї постояти).
-
На, добре, найкраще, всюди, світі, а, вдома. (Всюди на світі добре, а вдома найкраще).
-
Хай, мови, сам, своєї, хто, себе, цурається, встидається. (Хто своєї мови цурається, хай сам себе встидається).
-
Мачуха, земля, мати, чужа, а, рідна. (Рідна земля – мати, а чужа - мачуха).
-
Соловей, без, людина, рідної, гнізда, як, без, землі. (Людина без рідної землі, як соловей без гнізда).
-
Добувають, землі, із, книги, золото, з, знання, а. (Золото добувають із землі, а знання з книги).
-
Багато, той, читає, знає, хто, багато. (Хто багато читає, той багато знає).
-
Як, вчить, жити, книга, світі, на. (Книга вчить, як на світі жити).
-
Розуму, читати, набиратись, книгу. (Книгу читати – розуму набиратись).
-
Дружити, жити, книгою, з, добром, з. (З книгою жити – з добром дружити).
-
Джерело, книга, знань. (Книга – джерело знань).
-
Навчання, читання, найкраще. (Читання – найкраще навчання).
«Літературний калейдоскоп»
А зараз в нас буде невеличка вікторина за творами, які ви читали.
Упізнайте героя.
-
«Заховайся в корч, бо ще надійде лев і роздере нас обох!» - сказав герой… (Собака, Пес)
-
Хто літав у розвідку на ядрі? (Барон Мюнхгаузен)
-
Про якого героя йдеться: «Вона пішла на ящерів із піднятими догори руками – і грізне військо відступило»? (Берегиня)
-
Хлібний продукт, який постійно тікав. (Колобок)
-
Яка героїня «усім давала пити й усіх урятувала від смерті»? (Дівчина, «Зоряний Віз»)
-
Казкова жінка-космонавт. (Бабуся Яга)
-
Який герой «ударив ногою об земну кору – вони вигнулася та не відкрилася…»? (Карпо, «Легенда про Карпати»)
-
Найменший казковий хлопчик. (Хлопчик-Мізинчик)
-
Який герой «передав угорському та польському владарям бадилину зі схожим на ясенове листям…»? (Посланець, «Неопалима Купина»)
-
У якій казці Кіт був паном? («Пан Коцький»)
-
«Щоб виходили вони з печер і будували світлі хати…» (Сварог і Берегиня)
-
Хто працював на двох лінивих мишенят? (Півник)
«Вгадай казкового героя за SMS»
До нас завітав один з казкових героїв, який отримав дуже багато повідомлень від своїх друзів, які з різних причин не можуть прийти до нього в гості, та надіслали йому sms. Він просить допомогти йому зрозуміти, від кого вони, оскільки через поганий мобільний зв'язок sms не надійшли повністю. Зустрічайте, Кіт Учений!
(Входить учень 9 класу – Кіт Учений).
Кіт Учений.
Вітаю всіх! Я – не простий Кіт, а Учений. Радий бачити розумних, вихованих та чемних діток 5-А класу. Мені про вас розповідав мій давній друг Книжка, тому й завітав до вас. Мені потрібна ваша допомога. Допоможіть, будь ласка, розібратися у повідомленнях. Я по черзі буду читати sms, а хто впізнає, підіймає руку.
-
«Затримався в Африці. Дуже багато хворих звірів». (Лікар Айболить.)
-
«Не можу до вас прийти, бо по дорозі загубила черевичка». (Попелюшка)
-
«У мене трапилося лихо. Вовк з’їв моїх діток. Намагаюся їх врятувати». (Коза.)
-
«Втік від діда та баби, але затримався в лісі». (Колобок.)
-
«Запізнююся. Щойно втік від Зміївни. Гусенятко допомогло, летимо, поспішаємо». (Івасик Телесик.)
-
«Не знаю, де я… Схоже, що на Місяці…». (Незнайко.)
-
«У мене захворіла бабуся, тому прийти не зможу. Поспішаю її провідати». (Червоний Капелюшок.)
-
«Рятуйте! Потрапив у крижаний полон до королеви». (Кай.)
-
«Б’юся зі Змієм Гориничем. Запізнююсь». (Котигорошко.)
-
«Вибачаюсь. Застряг на даху. Об’ївся варенням». (Карлсон.)
Молодці! Дуже вам дякую. Нарешті розібрався.
«Казкова шифрограма»
А може, ви мені ще в одній справі допоможете? Розшифруйте, будь ласочка, назви відомих казок. А ну хто з вас багато читає та зможе розгадати?!
-
ЛОСОККО (Колосок)
-
КАМОВОЧДЮЙ (Дюймовочка)
-
КОРОШКОГОТИ (Котигорошко)
-
КАПОЛЮШПЕ (Попелюшка)
-
КАВИЧКАРУ (Рукавичка)
-
НОРАБУТІ (Буратіно)
-
ЛОКОБОК (Колобок)
-
Які ви молодці! Так багато читаєте і знаєте. За це отримуєте невеличкі заохочення.
-
Чи сподобався вам наш захід? Які ваші враження?
Дякуємо всім за роботу. До нових зустрічей!