Мій настрій визначають емоції.
Мета:
Форма проведення:
Обладнання: музичні записи картки із завданнями командам, графічні малюнки з різними емоційними станами людини, олівці, альбомні аркуші, тести «Пізнай себе».
Попередня підготовка: парти, що дозволяють розмістити чотири групи, розміщені в кутах умовного квадрату, а в середині вільний простір, на кожній з парт лежить паперова квітка червоного, синього, зеленого, жовтого кольорів, вислови на дошці
Хід уроку
Учитель: Вітаю вас! Сьогодні ми поговоримо про настрій та емоції... Тому я пропоную всім присутнім розділитися на чотири групи та зайняти місця за столами. Але цього разу вас поділить фортуна. Я тримаю в руках кощик з аркушами чотирьох різних кольорів. На наших столах ви бачите квітку, саме її колір вкаже вам місце, яке потрібно зайняти.
Учні шляхом жеребкування поділяються на групи.
Прийом «Асоціативний кущ»
Учитель: Мені хотілося б дізнатися як ви трактуєте слово настрій? Які емоції воно у вас викликає? Оберіть з вашої групи людину, яка оголосить ваші думки.
Учні з кожної групи дають відповіді.
Учитель: Людина не тільки сприймає навколишній світ, але і певним чином впливає на нього. До всіх предметів і явищ у неї є своє визначене відношення. Читаючи книгу, слухаючи музику, спілкуючись із друзями, люди відчувають радість, смуток, наснагу, засмучення. Ці переживання, у яких виявляється відношення людини до навколишнього світу і до самого себе, називають емоціями.
Як ви думаєте, чи треба нам відчувати настрій оточуючих: друзів, близьких, однокласників? Навіщо? Що нам допомагає зрозуміти настрій інших?
Вислови учнів. Найкращі вислови викладач відзначає балами,смайликами.
Учитель:
НАСТРІЙ – це загальний емоційний стан, який забарвлює поведінку людини протягом значного часу.
Яким буває настрій? Вірно, настрій буває найрізноманітнішим: сумним, пригніченим, радісним, роздратованим, в'ялим, бадьорим, тощо.
Настрій характеризується слабкою вираженністю та низьким ступенем усвідомлення. Людина навіть може не помічати його. Але іноді трапляється так, що настрій набуває значної інтенсивності. В цьому випадку він впливає на поведінку людини, на її розумову діяльність.
Міміка в людському житті часто має більше значення, ніж мова, тому що відвертіше передає емоції, які людина намагається приховати, часто несвідомо.
Я думаю, всі розуміють необхідність уміння визначити емоційний стан людини, тобто настрій. Давайте перевіримо, як добре ви зможете визначити настрій людини за її виразом обличчя. Ваше завдання співвіднести емоції з графічними малюнками.
Вправа1 «Мистецтво бачити інших»
Групам роздаються графічні малюнки з зображеними емоціями. За одну хвилину учні повинні визначити які емоції там зображені (додаток1).
На фоні мелодії "Улыбка"
Група №1
Печаль, радість, образа, сором.
Група №2
Захоплення, зневага, розпач, скорбота.
Група №3
Злість, страх, самотність, ворожість.
Група №4
Здивування, скепсис, погане самопочуття, сум.
Учитель: Ну що, давайте перевіримо. Спів ставимо ваші результати. Увага на екран.
Показ презентації.
Учитель: Завдання було не з легких, тому я пропоную трішки відпочити та пограти. І мені допоможе наш майстер Сергій Володимирович. Ваше завдання - стежити за рухами майстра та мімікою і старанно повторювати.
Вправа2 - руханка «Ми йдемо полювати на лева»
Вчитель промовляє слова, які супроводжуються певними рухами, а всі повторюють за майстром: На фоні мелодії "Акуна матата"
«Ми йдемо полювати на лева! (впевнений хід по колу).
Не боїмося нікого! (заперечу вальні рухи руками).
Ой, а це що? Це болото! Чав! Чав! Чав! (хід, високо піднімаючи коліна).
Ой, а це що? Це море! Буль! Буль! Буль! (імітація плавання)
Ой, а це що? Це поле! ТУП! ТУП! ТУП! (гучне тупотіння)
Ой, а це що? Такий великий, такий пухнастий, такий м’якенький (показують, який) Ой, так це ж лев! (показують, як злякалися, далі рухи повторюються)
Побігли додому! Через, поля! ТУП! ТУП! ТУП! Через моря! Буль! Буль! Буль! Через болото! Чав! Чав! Чав! Побігли додому! Двері зачинили! Які ми молодці! Які ми хоробрі (показують мімікою). Похвалимо себе (погладжують себе по голові).
Учитель: А ви помітили, що Сергій Володимирович майстерно володіє своєю мімікою. Також важко не оцінити акторське мистецтво. Дякуємо, без вас ця вправа точно не вийшла такою веселою. Добре повеселилися? Та це не все, саме ця вправа показала наскільки ви розкуті. Чи не боїтеся бути смішними. Як ви думаєте чи всім це вдалося?
Відповіді учнів.
Учитель: Я не дарма зауважила про акторську майстерність. Зараз вас очікує завдання, яке покаже вашу вправність не тільки "грати", але й правильно показати емоції, так, щоб здогадалася ваша група. Прошу, оберіть одного учасника, який на вашу думку, справиться з цим завданням.
Вправа3 «Акторська майстерність»
Один з учнів виступає в ролі вчителя, виконуючи на вибір те чи інше запропоноване вчителем завдання перед класом. Обравши ситуацію, він повинен сформулювати для себе, яку емоцію він намагається передати мімікою чи пантомімою. Групи відгадують, яку емоцію програє «вчитель» і як повинен поводити себе його партнер у цій ситуації.
Учитель: А роль учня виконає наш майстер Сергій Володимирович. Прошу, першого учасника.
Завдання для групи№1
1) Почався урок. Ви біля дошки. Відчиняються двері. Ви дивитесь на того, хто зайшов:
вимогливо («Швидше, швидше сідай!»);
здивовано («Від тебе я цього не чекав!»);
запитливо («Щось трапилось?»);
Завдання для групи№2
1) Почався урок. Ви біля дошки. Відчиняються двері. Ви дивитесь на того, хто зайшов:
радісно («Нарешті!»);
засуджуючи («А я говорив!»);
переможно («Ну як же ти міг!»).
Завдання для групи№3
Ви викликаєте учня відповідати. Він говорить: «А я сьогодні не готовий».
Ваша реакція:
звинувачення («Але ж це неприпустимо!»);
власної провини («Пробач мене, я не зрозумів твого стану»);
образи («Я в тебе вірив, а ти мене підвів!»);
Завдання для групи№4
Ви викликаєте учня відповідати. Він говорить: «А я сьогодні не готовий».
Ваша реакція:
помсти («Нарешті я тебе зловив!»);
байдужості («А мене це не стосується!»);
радісно("Нарешті я познайомлюсь з твоїми батьками!")
Учитель: Усі ми різні, усі ми по-різному сприймаємо життя, перемоги та невдачі, дружбу, кохання, зраду тощо. Але всім нам потрібно у цьому світі жити в гармонії з іншими людьми. А ще більше — вміти ладити із собою. Перед собою ви бачите чистий аркуш, різнокольорові елементи з паперу, клей. Я пропоную вам за дві хвилини зробити міні аплікацію, яка відобразить ваш настрій на даний момент.
Учні групами працюють над аплікаціями. Трек
Учитель: Я прошу представника з команди презентувати свою поробку та прокоментувати її зміст. А також обрати людину в класі, якій би він подарував цей виріб.
Учні презентують роботи.
Учитель: Я всім дякую за увагу і щиро сподіваюся, що ви будете контролювати свої емоції і у вас завжди буде гарний настрій.
На завершення виховної години хочу нагадати вам слова В. О. Сухомлинського: «Той, хто не чує інших людей, не почує і себе: для нього буде неможливим найголовніше в самовдосконаленні — емоційна оцінка власних вчинків».
1