20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Класна година "Наша мова калинова" в 2 класі

Про матеріал

Класна година «Наша мова калинова»

Мета. Показати учням красу та багатство української мови з допомогою народної творчості, творів поетів, викликати бажання вивчати рідну мову, милуватися її красою; розвивати навички групової роботи; виховувати шанобливе ставлення до української мови.

І Вступна частина

  • 1.Учитель.

- Діти, сьогодні ми знову зібралися разом. Так буває тоді, коли нам треба обговорити щось дуже важливе, зробити щось дуже цікаве. Про що піде мова сьогодні? Спробуйте це визначити, послухавши пісню.

  • 2.Пісня «Рідна мова» сл. В.Сосюри, муз. М. Катричка
  • 3.Бесіда
  • - Ви правильно зрозуміли, що сьогодні мова піде про рідну нашу українську мову. Тема нашої класної години: «Наша мова калинова».

- Пісня написана на слова відомого українського поета, нашого земляка Володимира Сосюри. До чого закликає пісня?

ІІ Основна частина

1. Розповідь учителя

- Мовна різноманітність – унікальна річ. Люди говорять різними мовами. Їх нараховується приблизно 6 тисяч. Українською мовою розмовляють у світі близько 45 мільйонів людей. Це забезпечує їй 26 місце серед 6 тисяч мов за поширеністю в світі.


Ну що б, здавалося

слова…

Слова та голос – більш

Нічого.

А серце б'ється, ожива,

Як їх почує…

Знать, от Бога

І голос той, і ті слова

Ідуть між люди…

Т. Г. Шевченко


- Запам'ятайте, діти: Лише нам, людям, Бог дарував можливість спілкуватися за допомогою мови.

У жовтні 1999 року на Генеральній конференції ЮНЕСКО запроваджено Міжнародний день рідної мови. А з 21 лютого 2000 року цей день відзначають і в Україні.

- Діти, а що ви скажете про нашу країну?

2. Вірші про Україну


1. Україна – то не звук і не просто слово,

Україна – серця гук, солов'їна мова.

Україна – то земля, вкрита стиглим житом,

Що так сонячно сія під небесним німбом.

2. Красивий, щедрий рідний край,

І наша мова солов'їна.

Люби, шануй, оберігай усе,

Що зветься Україна.


Учитель.

- Діти, як красиво назвав автор вірша Ігор Січовик українську мову – солов'їна. А яка ще наша мова?

2. Вірші про мову


1. Велична, щедра і прекрасна мова,

Прозора й чиста, як гірська вода.

Це України - мова барвінкова,

Така багата й вічно молода.

2. По-своєму кожна

Пташина співає,

По-своєму кожен

Народ розмовляє.

У мене й народу мого

Українська є мова чудова.

3.Мова – державна перлина,

Нею завжди дорожіть.

Без мови немає країни,

Мову, як матір любіть.


Учитель.

  • -Українська мова багата й милозвучна, нею передаються найтонші відтінки думок й почуттів. Про українську мову складено дуже багато віршів і пісень. Діти, які навчаються у музичній школі, підготували пісню, а ми послухаємо.

3. Пісня

Учитель.

- Чи знаєте ви, як називаються люди, які не тільки люблять, а ще й добре знають рідну мову? Мовознавці. Сьогодні я хочу перевірити, як добре ви володієте українською мовою. Я приготувала вам декілька завдань і сподіваюся, що ви з ними легко впораєтесь. Домовимось тільки не викрикувати, а піднімати руку.

Завдання1 «Граматика у цифрах»

  • 1.Скільки букв в українському алфавіті? 33
  • 2.Які букви завжди позначають 2 звуки? Щ, Ї
  • 3.Скільки кольорів в українському прапорі? 2
  • 4.Скільки братів заснували місто Київ? 3 - Кий,Щек і Хорив
  • 5.Скільки звуків позначає сполучення дж? 1
  • 6.Скільки звуків у слові джерельце? 7
  • 7.Скільки голосних в українській мові? 6
  • Завдання 2 «Відповідай одним словом»

1. Державна мова України (українська).

2. Віршований твір, який призначений для співу. (Пісня)

3. Словник, з якого дізнаємося значення слова (тлумачний)

4. Український народний танець. (Гопак)

5. Що таке ґринджоли? (великі сани)

6. Хто написав казку «Івасик-Телесик»? (український народ)

7. Мати батька або матері (бабуся)

8. Головне місто країни (столиця)

9. Столиця України (Київ)

  • 4.Руханка «Танці-зігріванці»
  • -Ви добре впорались з двома завданнями, молодці. Зараз я пропоную вам відпочити і порухатись.

Завдання 3 «Прислів'я»

  • -Діти, ви знаєте багато прислів'їв та приказок. Давайте пригадаємо прислів'я про рідну мову.
  • 1.Слово до слова – зложиться … (мова).
  • 2.Свій розум май, але мудрих людей …(питай).
  • 3.Умій сказати, умій … (змовчати).
  • -Які ще прислів'я про мову ви пригадаєте?

Шабля ранить голову, а слово душу.

Рана загоїться, зле слово ніколи.

Слово до слова – зложиться мова.

Щире слово, добре діло душу й серце обігріло.

Завдання 4. «Асоціативні загадки»

  • 4.1- Наступне завдання називається «Асоціативні загадки». Подумайте, з чим асоціюються у вас такі слова:
  • Квіти, дівчина, стрічки, Україна - … (віночок).
  • -А що ви знаєте про український вінок?

4.2 Повідомлення про український вінок

Український вінок – це прикраса й оберіг. Усього у вінку могло бути до 12 різних квіток, кожна з яких мала свій символ. Мак вважається квіткою молодості; ромашка —ніжності; троянда або ружа - символ кохання; соняшник — вірності; мальва — символ віри; материнка — символ материнської любові, безсмертник — символ здоров'я; калина — краса та дівоча врода. Але чи не найсильнішим оберегом вважають барвінок — символ життя та безсмертя душі.

4.3 Загадки


Лист зелений і міцний,

Сніг для нього не страшний,

А коли весну стрічає,

Сині очі розкриває. (Барвінок)

У зеленім зіллі

Виросло дівчатко —

В неї вії білі

Й золоті очатка. (Ромашка)

Запалали в чистім полі,

Наче галстуки червоні.

То палає в полі так

Польовий червоний… (Мак)

Я квітка ніжна, як весна,

Я різні сукні маю.

Все літо пишна й запашна,

Я й осінь зустрічаю.

Буваю кольору зорі,

Лимона колір маю,

І снігу зимної пори,

І вишнею палаю. (Ружа)


4.4 Гра «Барвінок-ромашка-мак-ружа»

- А зараз ми пограємо з вами в гру «Барвінок-ромашка-мак-ружа». Називайте по черзі слова і запам'ятайте, хто ви. Пізніше ми таким чином об'єднаємося в групи і разом виконаємо ще одне завдання.

4.5 - Асоціативні загадки – це найскладніше завдання для наших мовознавців. Давайте ще одну загадку відгадаємо разом.

Квітка, пиріжки, зернятка, поле – … (мак).

4.6 Робота в групах

Стадіон, м'яч, ворота, гол - … (футбол).

Хвилі, вода, кораблі, акули – … (море).

Звір, цар, грива, савана - … (лев).

Тварина, молоко,роги, трава – … (корова).

Будівля, навчання, учні, перерва – … (школа).

Ягоди, варення, ведмідь, застуда – …. (малина).

Вода, небо, хмари, парасолька – (дощ).

Молоко, мороз, смакота – (морозиво).

  • 5.Гра «Вітер віє і здуває»

Правило гри: уважно слухайте і ті, кого це стосується, повинні встати зі свого місця і перейти на вільне. Робимо це швидко і мовчки.

  • Вітер віє і здуває…
  • -Всіх дівчат;
  • -Тих, у кого карі очі;
  • -Всіх хлопців;
  • -Тих, хто получив сьогодні хорошу оцінку;
  • -Тих, хто любить рідну мову;
  • -Тих, у кого добрий настрій.
  • 6.Інсценування
  • -Український народ любить жартувати. Яка б не була втомлена людина, але почувши влучний жарт - усміхається. Подивіться сценку у виконанні учнів 2-Б класу, яка називається «Швидко відповів»

ШВИДКО ВІДПОВІВ

Коли прийшов зі школи внук,

Дідусь щоденник взяв до рук:

— Завіщо двійку ти схопив?

— За те, що швидко відповів...

— За те, що швидко? — гримнув дід,

— За це ж дванадцять ставить слід.

— Та що ви, діду, кричите?

Сказав я швидко, та не те...


Учитель.

  • -Українська мова може бути весела, жартівлива.

Від якого слова походить слово «жартівлива»?

Завдання 5. «Перетворення»

  • -Подивіться на малюнки. Від цих слів утворіть слова-ознаки, які характеризують нашу мову.
  • Малюнки: калина, лебідь, барвінок, соловей, діти співають.
  • Мова (яка?) калинова, лебедина, барвінкова, солов'їна , співуча.

7.Пісня «Українська мова» сл. Н. Янчук муз. В. Климюка

  • ІІІ. Підсумок
  • 1.Гра

- Давайте станемо в коло і кожен по черзі назве слово, яке характеризує українську мову.

2.Учитель

- Ось і підійшла до завершення наша зустріч. Всі гарно працювали і показали свої знання з мови. Ми з вами, діти, переконалися, що українська мова – мелодійна, багата, красива, солов′їна. Українську мову потрібно вивчати, берегти, не засмічувати негарними словами. І як сказав, наш український поет М. Рильський:


«Як парость виноградної лози ,

Плекайте мову.

Пильно й ненастанно

Політь бур′ян.

Чистіша від сльози

Вона хай буде.

Вірно і слухняно

Нехай вона щоразу служить вам,

Хоч і живе своїм живим життям».


До нових зустрічів!

Перегляд файлу

Класна година «Наша мова калинова»

Мета. Показати учням красу та багатство української мови з допомогою народної творчості, творів поетів, викликати бажання вивчати рідну мову, милуватися її красою; розвивати навички групової роботи; виховувати шанобливе ставлення до української мови.

І Вступна частина

  1. Учитель.

   - Діти, сьогодні ми знову зібралися разом. Так буває тоді, коли нам треба обговорити щось дуже важливе, зробити щось  дуже цікаве. Про що піде мова сьогодні? Спробуйте це визначити, послухавши пісню.

  1. Пісня «Рідна мова» сл. В.Сосюри, муз. М. Катричка
  2. Бесіда

- Ви правильно зрозуміли, що сьогодні мова піде про рідну нашу українську мову. Тема нашої класної години: «Наша мова калинова».

- Пісня написана на слова відомого українського поета, нашого земляка Володимира Сосюри. До чого закликає пісня?

ІІ Основна частина

1. Розповідь учителя

     - Мовна різноманітність – унікальна річ. Люди говорять різними мовами. Їх нараховується приблизно 6 тисяч. Українською мовою розмовляють у світі близько 45 мільйонів людей. Це забезпечує їй 26 місце серед 6 тисяч мов  за поширеністю в світі.


Ну що б, здавалося

 слова…

Слова та голос – більш

 Нічого.

А серце б’ється, ожива,

Як їх почує…

Знать, от Бога

І голос той, і ті слова

Ідуть між люди…

                  Т. Г. Шевченко


      - Запам'ятайте, діти:  Лише нам, людям, Бог дарував можливість спілкуватися за допомогою мови.

     У жовтні 1999 року на Генеральній конференції ЮНЕСКО запроваджено Міжнародний день рідної мови. А з 21 лютого 2000 року цей день відзначають і в Україні.

- Діти, а що ви скажете про нашу країну?

 

2. Вірші про Україну


1. Україна – то не звук і не просто слово,

 Україна – серця гук, солов’їна мова.

 Україна – то земля, вкрита стиглим житом,

 Що так сонячно сія під небесним німбом.

 

2. Красивий, щедрий рідний край,

 І наша мова солов’їна.

 Люби, шануй, оберігай усе,

 Що зветься Україна.


 

Учитель.

- Діти, як красиво назвав автор  вірша Ігор Січовик українську мову – солов’їна. А яка ще наша мова?

2. Вірші про мову


1. Велична, щедра і прекрасна мова,

Прозора й чиста, як гірська вода.

Це України - мова барвінкова,

Така багата й вічно молода.

 

2. По-своєму кожна

Пташина співає,

По-своєму кожен

Народ розмовляє.

У мене й народу мого

Українська є мова чудова.

 

3.Мова – державна перлина,

 Нею завжди дорожіть.

 Без мови немає країни,

 Мову, як матір любіть.


 

Учитель. 

  • Українська мова багата й милозвучна, нею передаються найтонші відтінки думок й почуттів. Про українську мову складено дуже багато віршів і пісень. Діти, які навчаються у музичній школі, підготували пісню, а ми послухаємо.

 

3. Пісня

 

Учитель. 

     - Чи знаєте ви, як називаються люди, які не тільки люблять, а ще й добре знають рідну мову? Мовознавці. Сьогодні я хочу перевірити, як добре ви володієте українською мовою. Я приготувала вам декілька завдань і сподіваюся, що ви з ними легко впораєтесь. Домовимось тільки не викрикувати, а піднімати руку.

 

Завдання1 «Граматика у цифрах»

  1. Скільки букв в українському алфавіті? 33
  2. Які букви завжди позначають 2 звуки? Щ, Ї
  3. Скільки кольорів в українському прапорі? 2
  4. Скільки братів заснували місто Київ? 3 - Кий,Щек і Хорив
  5. Скільки звуків позначає сполучення дж? 1
  6. Скільки звуків у слові джерельце? 7
  7. Скільки голосних в українській мові? 6

 

Завдання 2 «Відповідай одним словом»

1. Державна мова України (українська).

2. Віршований твір, який призначений для співу. (Пісня)

3. Словник, з якого дізнаємося значення слова (тлумачний)

4. Український народний танець. (Гопак)

5. Що таке ґринджоли? (великі сани)

6. Хто написав казку «Івасик-Телесик»? (український народ)

7. Мати батька або матері (бабуся)

8. Головне місто країни (столиця)

9. Столиця України (Київ)

 

  1. Руханка «Танці-зігріванці»
  • Ви добре впорались з двома завданнями, молодці. Зараз я пропоную вам відпочити і порухатись.

 

Завдання 3 «Прислів'я»

  • Діти,  ви знаєте багато прислів’їв та приказок. Давайте пригадаємо прислів’я про рідну мову.

 

  1. Слово до слова – зложиться … (мова).
  2. Свій розум май, але мудрих людей  …(питай).
  3. Умій сказати, умій … (змовчати).

 

  • Які ще прислів’я  про мову ви пригадаєте?

Шабля ранить голову, а слово душу.

Рана загоїться, зле слово ніколи.

Слово до слова – зложиться мова.

Щире слово, добре діло душу й серце обігріло.

 

Завдання 4.  «Асоціативні загадки»

  1. -  Наступне завдання називається «Асоціативні загадки». Подумайте, з чим асоціюються у вас такі слова:

Квіти, дівчина, стрічки, Україна - … (віночок).

  • А що ви знаєте про український вінок?

  4.2 Повідомлення про український вінок

    Український вінок – це прикраса й оберіг. Усього у вінку могло бути до 12 різних квіток, кожна з яких мала свій символ. Мак вважається квіткою молодості; ромашка —ніжності; троянда або ружа - символ кохання; соняшник — вірності; мальва — символ віри; материнка — символ материнської любові, безсмертник — символ здоров’я; калина — краса та дівоча врода.  Але чи не найсильнішим оберегом вважають барвінок  — символ життя та безсмертя душі. 

4.3  Загадки


Лист зелений і міцний,

Сніг для нього не страшний,

А коли весну стрічає,

Сині очі розкриває. (Барвінок)

 

У зеленім зіллі

Виросло дівчатко —

В неї вії білі

Й золоті очатка.  (Ромашка)

 

Запалали в чистім полі,

 Наче галстуки червоні.

То палає в полі так

Польовий червоний… (Мак)

 

Я квітка ніжна, як весна,

Я різні сукні маю.

 Все літо пишна й запашна,

Я й осінь зустрічаю.

Буваю кольору зорі,

Лимона колір маю,

І снігу зимної пори,

 І вишнею палаю. (Ружа)


 

4.4 Гра «Барвінок-ромашка-мак-ружа»

- А зараз ми пограємо з вами в гру «Барвінок-ромашка-мак-ружа». Називайте по черзі слова і запам’ятайте, хто ви. Пізніше ми таким чином об’єднаємося в групи і разом виконаємо ще одне завдання.

 

4.5  - Асоціативні загадки – це найскладніше завдання для наших мовознавців.  Давайте ще одну загадку відгадаємо разом.

Квітка, пиріжки, зернятка, поле  … (мак).

4.6 Робота в групах

Стадіон, м’яч, ворота, гол  -  … (футбол).

Хвилі, вода, кораблі, акули – … (море).

 

Звір, цар, грива, савана - … (лев).

Тварина, молоко,роги, трава – … (корова).

Будівля, навчання, учні, перерва –  … (школа).

Ягоди, варення, ведмідь, застуда –  …. (малина).  

 

Вода, небо, хмари, парасолька – (дощ).

Молоко, мороз, смакота – (морозиво).

 

  1. Гра «Вітер віє і здуває»

Правило гри: уважно слухайте і ті, кого це стосується, повинні встати зі свого місця і перейти на вільне. Робимо це швидко і мовчки.

Вітер віє і здуває…

  • Всіх дівчат;
  • Тих, у кого карі очі;
  • Всіх хлопців;
  • Тих, хто получив сьогодні хорошу оцінку;
  • Тих, хто любить рідну мову;
  • Тих, у кого добрий настрій.
  1. Інсценування
  • Український народ любить жартувати. Яка б не була втомлена людина, але почувши влучний жарт - усміхається. Подивіться сценку у виконанні учнів 2-Б класу, яка називається «Швидко відповів»

 


ШВИДКО ВІДПОВІВ

Коли прийшов зі школи внук,

Дідусь щоденник взяв до рук:

      Завіщо двійку ти схопив?

      За те, що швидко відповів...

      За те, що швидко? — гримнув дід,

      За це ж дванадцять ставить слід.

      Та що ви, діду, кричите?

Сказав я швидко, та не те...

 

 

 


Учитель.

  • Українська мова може бути весела, жартівлива.

Від якого слова походить слово «жартівлива»?

 

Завдання 5. «Перетворення»

  • Подивіться на малюнки. Від цих слів утворіть слова-ознаки, які характеризують нашу мову.

Малюнки: калина, лебідь, барвінок, соловей, діти співають.

Мова (яка?) калинова, лебедина, барвінкова, солов’їна , співуча.

 

7.Пісня «Українська мова» сл. Н. Янчук   муз. В. Климюка

 

ІІІ. Підсумок

  1. Гра

- Давайте станемо в коло і кожен по черзі назве слово, яке характеризує українську мову.

  1. Учитель

   - Ось і підійшла до завершення наша зустріч. Всі гарно працювали і показали свої знання з мови. Ми з вами, діти, переконалися, що українська мова – мелодійна, багата, красива, солов′їна. Українську мову потрібно вивчати, берегти, не засмічувати негарними словами. І як сказав, наш український поет М. Рильський:


«Як парость виноградної лози ,

Плекайте мову.

Пильно й ненастанно

Політь бур′ян.

Чистіша від сльози

Вона хай буде.

Вірно і слухняно

Нехай вона щоразу служить вам,

Хоч і живе своїм живим життям».


 

До нових зустрічів!

 

 

 

 

docx
Додано
6 квітня 2018
Переглядів
209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку