Класна година «Наша мова калинова»
Мета. Показати учням красу та багатство української мови з допомогою народної творчості, творів поетів, викликати бажання вивчати рідну мову, милуватися її красою; розвивати навички групової роботи; виховувати шанобливе ставлення до української мови.
І Вступна частина
- Діти, сьогодні ми знову зібралися разом. Так буває тоді, коли нам треба обговорити щось дуже важливе, зробити щось дуже цікаве. Про що піде мова сьогодні? Спробуйте це визначити, послухавши пісню.
- Пісня написана на слова відомого українського поета, нашого земляка Володимира Сосюри. До чого закликає пісня?
ІІ Основна частина
1. Розповідь учителя
- Мовна різноманітність – унікальна річ. Люди говорять різними мовами. Їх нараховується приблизно 6 тисяч. Українською мовою розмовляють у світі близько 45 мільйонів людей. Це забезпечує їй 26 місце серед 6 тисяч мов за поширеністю в світі.
Ну що б, здавалося
слова…
Слова та голос – більш
Нічого.
А серце б'ється, ожива,
Як їх почує…
Знать, от Бога
І голос той, і ті слова
Ідуть між люди…
Т. Г. Шевченко
- Запам'ятайте, діти: Лише нам, людям, Бог дарував можливість спілкуватися за допомогою мови.
У жовтні 1999 року на Генеральній конференції ЮНЕСКО запроваджено Міжнародний день рідної мови. А з 21 лютого 2000 року цей день відзначають і в Україні.
- Діти, а що ви скажете про нашу країну?
2. Вірші про Україну
1. Україна – то не звук і не просто слово,
Україна – серця гук, солов'їна мова.
Україна – то земля, вкрита стиглим житом,
Що так сонячно сія під небесним німбом.
2. Красивий, щедрий рідний край,
І наша мова солов'їна.
Люби, шануй, оберігай усе,
Що зветься Україна.
Учитель.
- Діти, як красиво назвав автор вірша Ігор Січовик українську мову – солов'їна. А яка ще наша мова?
2. Вірші про мову
1. Велична, щедра і прекрасна мова,
Прозора й чиста, як гірська вода.
Це України - мова барвінкова,
Така багата й вічно молода.
2. По-своєму кожна
Пташина співає,
По-своєму кожен
Народ розмовляє.
У мене й народу мого
Українська є мова чудова.
3.Мова – державна перлина,
Нею завжди дорожіть.
Без мови немає країни,
Мову, як матір любіть.
Учитель.
3. Пісня
Учитель.
- Чи знаєте ви, як називаються люди, які не тільки люблять, а ще й добре знають рідну мову? Мовознавці. Сьогодні я хочу перевірити, як добре ви володієте українською мовою. Я приготувала вам декілька завдань і сподіваюся, що ви з ними легко впораєтесь. Домовимось тільки не викрикувати, а піднімати руку.
Завдання1 «Граматика у цифрах»
1. Державна мова України (українська).
2. Віршований твір, який призначений для співу. (Пісня)
3. Словник, з якого дізнаємося значення слова (тлумачний)
4. Український народний танець. (Гопак)
5. Що таке ґринджоли? (великі сани)
6. Хто написав казку «Івасик-Телесик»? (український народ)
7. Мати батька або матері (бабуся)
8. Головне місто країни (столиця)
9. Столиця України (Київ)
Завдання 3 «Прислів'я»
Шабля ранить голову, а слово душу.
Рана загоїться, зле слово ніколи.
Слово до слова – зложиться мова.
Щире слово, добре діло душу й серце обігріло.
Завдання 4. «Асоціативні загадки»
4.2 Повідомлення про український вінок
Український вінок – це прикраса й оберіг. Усього у вінку могло бути до 12 різних квіток, кожна з яких мала свій символ. Мак вважається квіткою молодості; ромашка —ніжності; троянда або ружа - символ кохання; соняшник — вірності; мальва — символ віри; материнка — символ материнської любові, безсмертник — символ здоров'я; калина — краса та дівоча врода. Але чи не найсильнішим оберегом вважають барвінок — символ життя та безсмертя душі.
4.3 Загадки
Лист зелений і міцний,
Сніг для нього не страшний,
А коли весну стрічає,
Сині очі розкриває. (Барвінок)
У зеленім зіллі
Виросло дівчатко —
В неї вії білі
Й золоті очатка. (Ромашка)
Запалали в чистім полі,
Наче галстуки червоні.
То палає в полі так
Польовий червоний… (Мак)
Я квітка ніжна, як весна,
Я різні сукні маю.
Все літо пишна й запашна,
Я й осінь зустрічаю.
Буваю кольору зорі,
Лимона колір маю,
І снігу зимної пори,
І вишнею палаю. (Ружа)
4.4 Гра «Барвінок-ромашка-мак-ружа»
- А зараз ми пограємо з вами в гру «Барвінок-ромашка-мак-ружа». Називайте по черзі слова і запам'ятайте, хто ви. Пізніше ми таким чином об'єднаємося в групи і разом виконаємо ще одне завдання.
4.5 - Асоціативні загадки – це найскладніше завдання для наших мовознавців. Давайте ще одну загадку відгадаємо разом.
Квітка, пиріжки, зернятка, поле – … (мак).
4.6 Робота в групах
Стадіон, м'яч, ворота, гол - … (футбол).
Хвилі, вода, кораблі, акули – … (море).
Звір, цар, грива, савана - … (лев).
Тварина, молоко,роги, трава – … (корова).
Будівля, навчання, учні, перерва – … (школа).
Ягоди, варення, ведмідь, застуда – …. (малина).
Вода, небо, хмари, парасолька – (дощ).
Молоко, мороз, смакота – (морозиво).
Правило гри: уважно слухайте і ті, кого це стосується, повинні встати зі свого місця і перейти на вільне. Робимо це швидко і мовчки.
ШВИДКО ВІДПОВІВ
Коли прийшов зі школи внук,
Дідусь щоденник взяв до рук:
— Завіщо двійку ти схопив?
— За те, що швидко відповів...
— За те, що швидко? — гримнув дід,
— За це ж дванадцять ставить слід.
— Та що ви, діду, кричите?
Сказав я швидко, та не те...
Учитель.
Від якого слова походить слово «жартівлива»?
Завдання 5. «Перетворення»
7.Пісня «Українська мова» сл. Н. Янчук муз. В. Климюка
- Давайте станемо в коло і кожен по черзі назве слово, яке характеризує українську мову.
2.Учитель
- Ось і підійшла до завершення наша зустріч. Всі гарно працювали і показали свої знання з мови. Ми з вами, діти, переконалися, що українська мова – мелодійна, багата, красива, солов′їна. Українську мову потрібно вивчати, берегти, не засмічувати негарними словами. І як сказав, наш український поет М. Рильський:
«Як парость виноградної лози ,
Плекайте мову.
Пильно й ненастанно
Політь бур′ян.
Чистіша від сльози
Вона хай буде.
Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям».
До нових зустрічів!
Класна година «Наша мова калинова»
Мета. Показати учням красу та багатство української мови з допомогою народної творчості, творів поетів, викликати бажання вивчати рідну мову, милуватися її красою; розвивати навички групової роботи; виховувати шанобливе ставлення до української мови.
І Вступна частина
- Діти, сьогодні ми знову зібралися разом. Так буває тоді, коли нам треба обговорити щось дуже важливе, зробити щось дуже цікаве. Про що піде мова сьогодні? Спробуйте це визначити, послухавши пісню.
- Ви правильно зрозуміли, що сьогодні мова піде про рідну нашу українську мову. Тема нашої класної години: «Наша мова калинова».
- Пісня написана на слова відомого українського поета, нашого земляка Володимира Сосюри. До чого закликає пісня?
ІІ Основна частина
1. Розповідь учителя
- Мовна різноманітність – унікальна річ. Люди говорять різними мовами. Їх нараховується приблизно 6 тисяч. Українською мовою розмовляють у світі близько 45 мільйонів людей. Це забезпечує їй 26 місце серед 6 тисяч мов за поширеністю в світі.
Ну що б, здавалося
слова…
Слова та голос – більш
Нічого.
А серце б’ється, ожива,
Як їх почує…
Знать, от Бога
І голос той, і ті слова
Ідуть між люди…
Т. Г. Шевченко
- Запам'ятайте, діти: Лише нам, людям, Бог дарував можливість спілкуватися за допомогою мови.
У жовтні 1999 року на Генеральній конференції ЮНЕСКО запроваджено Міжнародний день рідної мови. А з 21 лютого 2000 року цей день відзначають і в Україні.
- Діти, а що ви скажете про нашу країну?
2. Вірші про Україну
1. Україна – то не звук і не просто слово,
Україна – серця гук, солов’їна мова.
Україна – то земля, вкрита стиглим житом,
Що так сонячно сія під небесним німбом.
2. Красивий, щедрий рідний край,
І наша мова солов’їна.
Люби, шануй, оберігай усе,
Що зветься Україна.
Учитель.
- Діти, як красиво назвав автор вірша Ігор Січовик українську мову – солов’їна. А яка ще наша мова?
2. Вірші про мову
1. Велична, щедра і прекрасна мова,
Прозора й чиста, як гірська вода.
Це України - мова барвінкова,
Така багата й вічно молода.
2. По-своєму кожна
Пташина співає,
По-своєму кожен
Народ розмовляє.
У мене й народу мого
Українська є мова чудова.
3.Мова – державна перлина,
Нею завжди дорожіть.
Без мови немає країни,
Мову, як матір любіть.
Учитель.
3. Пісня
Учитель.
- Чи знаєте ви, як називаються люди, які не тільки люблять, а ще й добре знають рідну мову? Мовознавці. Сьогодні я хочу перевірити, як добре ви володієте українською мовою. Я приготувала вам декілька завдань і сподіваюся, що ви з ними легко впораєтесь. Домовимось тільки не викрикувати, а піднімати руку.
Завдання1 «Граматика у цифрах»
Завдання 2 «Відповідай одним словом»
1. Державна мова України (українська).
2. Віршований твір, який призначений для співу. (Пісня)
3. Словник, з якого дізнаємося значення слова (тлумачний)
4. Український народний танець. (Гопак)
5. Що таке ґринджоли? (великі сани)
6. Хто написав казку «Івасик-Телесик»? (український народ)
7. Мати батька або матері (бабуся)
8. Головне місто країни (столиця)
9. Столиця України (Київ)
Завдання 3 «Прислів'я»
Шабля ранить голову, а слово душу.
Рана загоїться, зле слово ніколи.
Слово до слова – зложиться мова.
Щире слово, добре діло душу й серце обігріло.
Завдання 4. «Асоціативні загадки»
Квіти, дівчина, стрічки, Україна - … (віночок).
4.2 Повідомлення про український вінок
Український вінок – це прикраса й оберіг. Усього у вінку могло бути до 12 різних квіток, кожна з яких мала свій символ. Мак вважається квіткою молодості; ромашка —ніжності; троянда або ружа - символ кохання; соняшник — вірності; мальва — символ віри; материнка — символ материнської любові, безсмертник — символ здоров’я; калина — краса та дівоча врода. Але чи не найсильнішим оберегом вважають барвінок — символ життя та безсмертя душі.
4.3 Загадки
Лист зелений і міцний,
Сніг для нього не страшний,
А коли весну стрічає,
Сині очі розкриває. (Барвінок)
У зеленім зіллі
Виросло дівчатко —
В неї вії білі
Й золоті очатка. (Ромашка)
Запалали в чистім полі,
Наче галстуки червоні.
То палає в полі так
Польовий червоний… (Мак)
Я квітка ніжна, як весна,
Я різні сукні маю.
Все літо пишна й запашна,
Я й осінь зустрічаю.
Буваю кольору зорі,
Лимона колір маю,
І снігу зимної пори,
І вишнею палаю. (Ружа)
4.4 Гра «Барвінок-ромашка-мак-ружа»
- А зараз ми пограємо з вами в гру «Барвінок-ромашка-мак-ружа». Називайте по черзі слова і запам’ятайте, хто ви. Пізніше ми таким чином об’єднаємося в групи і разом виконаємо ще одне завдання.
4.5 - Асоціативні загадки – це найскладніше завдання для наших мовознавців. Давайте ще одну загадку відгадаємо разом.
Квітка, пиріжки, зернятка, поле – … (мак).
4.6 Робота в групах
Стадіон, м’яч, ворота, гол - … (футбол).
Хвилі, вода, кораблі, акули – … (море).
Звір, цар, грива, савана - … (лев).
Тварина, молоко,роги, трава – … (корова).
Будівля, навчання, учні, перерва – … (школа).
Ягоди, варення, ведмідь, застуда – …. (малина).
Вода, небо, хмари, парасолька – (дощ).
Молоко, мороз, смакота – (морозиво).
Правило гри: уважно слухайте і ті, кого це стосується, повинні встати зі свого місця і перейти на вільне. Робимо це швидко і мовчки.
Вітер віє і здуває…
ШВИДКО ВІДПОВІВ
Коли прийшов зі школи внук,
Дідусь щоденник взяв до рук:
— Завіщо двійку ти схопив?
— За те, що швидко відповів...
— За те, що швидко? — гримнув дід,
— За це ж дванадцять ставить слід.
— Та що ви, діду, кричите?
Сказав я швидко, та не те...
Учитель.
Від якого слова походить слово «жартівлива»?
Завдання 5. «Перетворення»
Малюнки: калина, лебідь, барвінок, соловей, діти співають.
Мова (яка?) калинова, лебедина, барвінкова, солов’їна , співуча.
7.Пісня «Українська мова» сл. Н. Янчук муз. В. Климюка
ІІІ. Підсумок
- Давайте станемо в коло і кожен по черзі назве слово, яке характеризує українську мову.
- Ось і підійшла до завершення наша зустріч. Всі гарно працювали і показали свої знання з мови. Ми з вами, діти, переконалися, що українська мова – мелодійна, багата, красива, солов′їна. Українську мову потрібно вивчати, берегти, не засмічувати негарними словами. І як сказав, наш український поет М. Рильський:
«Як парость виноградної лози ,
Плекайте мову.
Пильно й ненастанно
Політь бур′ян.
Чистіша від сльози
Вона хай буде.
Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям».
До нових зустрічів!