Класна година "Свідомий вибір професії- запорука успішного життя"

Про матеріал
Розробка виховної години для учнів 9 класу, направлена на формування розуміння що таке професія. Як залежить життєвий успіх та впевненність в собі людини від вдалого та свідомого її вибору.
Перегляд файлу

Класна година на тему: «Свідомий вибір професії - запорука успішного життя»
Мета: ознайомлення учнів з формами поділу праці, історією виникнення професії, поняття «професія», вибір професій, спеціальність, класифікація професій.

                                           

                                          «Коли праця –задоволення,життя прекрасне»

                                          «Треба любити те,що робиш,і тоді праця –навіть           

                                           найгрубіша-підноситься до творчості»

(М.Горький)

Хід уроку

 

Ведучий1
Дорога, шлях, стежина. Слова-синоніми. Усі вони різні за формою, але близькі за значенням. Дорога манить ступити на неї. Але коли ступиш — не зупинишся. Вона то спускається вниз, то піднімається вгору, далеко до заповітної мрії. Але яка ж дорога найкраща? Як важливо вибрати в житті свою дорогу. Від того яку ти вибереш, як ти підеш по ній, з ким, хто тебе поведе, залежить твоя доля. Незабаром ми повинні будем зробити перший серйозний крок у майбутнє. І ціна цього кроку — наша доля. Напевно, нікому не треба пояснювати, що в умовах твердої конкуренції на ринку праці місце під сонцем зможе завоювати лише той, хто зможе довести свою компетентність, корисність. 

 

Ведучий2
Вправа «Знайомство»
Але перед тим, як розпочати нашу роботу, давайте з вами познайомимось. Знайомство наше буде проводитись в цікавій формі. Ви назвете своє ім’я і зразу ж називаєте вид професій, який починається на першу букву вашого імені. Ну, наприклад : Василь – ветеринар. 
(вправа «Знайомство»)
Мені дуже приємно з вами познайомитись. Мене звати Софія – співвачка                              

                           (відповіді учнів)
Ну що ж, завдання ви виконали.
Ви змогли переконатись, що професій багато. Як на вашу думку, що означає слово професія? (відповіді учнів)
Давайте я вам трохи допоможу. Подивіться на дошку, ви бачите набір слів і словосполучень. Давайте разом складемо з них поняття «професія». 
який вимагає
−це вид
спеціальної підготовки
певного рівня
трудової діяльності,
знань,
джерелом доходу.
і може бути
               Ведучий3
Професія – це вид трудової діяльності, який вимагає певного рівня знань, спеціальної підготовки і може бути джерелом доходу.
Слово «професія» виникло на Землі дуже давно, що підтверджують найдавніші пам’ятки, знайдені археологами. Свідоцтво про роль усвідомленого вибору професійної діяльності ми знаходимо навіть у Новому заповіті (послання св.апостола Павла до римлян 12.6,7,8).
              Ведучий2
«Імама єно різні дари, згідно з благодаттю, даною нам. Коли пророцтво − виконуй йодв міру віри, а коли служіння − будь на служінні, коли вчитель − на навчанні, коли утешітель − на потішанні, хто подає − у простоті, хто головує − то з пильністю, хто милосердствує − то з привітністю!»
Отже, можна сказати, що професія вимагає певного рівня знань, спеціальної підготовки.

           Класний керівник. 
Тестування.

 Можливо, трохи розібратися в собі вам допоможе жартівливий тест з геометричними фігурами. Використовуючи три геометричні фігури - трикутник, коло, квадрат, намалюйте чоловічка, що складається з 10 елементів. Повинні бути використані всі три види фігур. Якість малюнка не має значення. Якщо намальовані зайві елементи - їх треба закреслити, якщо їх  не вистачає - домалювати відсутні. Час виконання - 30 с.
                                       (Діти малюють фігурки.)
Тепер підрахуйте кількість трикутників.
                                      (Діти виконують завдання.)
А тепер слухайте ключ до тесту.
Перший тип: 6-8 трикутників - тип керівника, хороші викладачі. Яскраво виражене прагнення до лідерства, добре розбираються в людях, працюють з інформацією.
Другий тип: 5 трикутників. Відповідальний виконавець, хороші організаторські здібності. Професіонал, до дрібниць продумує свою діяльність.
Третій тип: 4 трикутника. Різноманітність інтересів і талантів. Схильність до індивідуальної роботи.
Четвертий тип: 3 трикутника. Тип вченого. Раціональний, об'єктивний, легко переключається з одного виду діяльності на інший.
П'ятий тип: 2 трикутника. Інтерес до мистецтва і людині. Тонко відчуває все нове і незвичайне.
Шостий тип: 1 трикутник. Винахідник, конструктор, художник. Володіє багатою уявою.
         Звичайно, цей тест не відображає все різноманіття ваших талантів. Але, може бути, він допоможе вам замислитися про себе, про своїх можливостях і здібностях і почати розвивати ці здібності. У кінцевому підсумку це допоможе вам у виборі життєвого шляху.                                                          

     Зараз ми переглянемо презентацію про професії.

Презентація

         Ведучий2
У світ існує понад 40 тисяч професій. У такому різноманітті складно орієнтуватись, тому вчені розробили класифікації професій. Одну з таких класифікацій розробив американський психолог Джон Холланд, він виходив з того що всі професії можна об’єднати в 6 основних моделей професійного середовища, яким відповідає 6 основних типів орієнтації особистості. 
Реалістичний
Інтелектуальний
Соціальний
Стандартний
Заповзятливий
Артистичний

             Ведучий3
Існує ще одна психологічна класифікація, запропонована Є.Клімовим. В основу цієї класифікації покладено поділ професій за предметом праці:
Людина – техніка
Людина – природа
Людина – людина
Людина – знакова система
Людина – художній образ 

Щоб краще запам*ятати, переглянем презентацію по даній темі.

 

           Ведучий1
Вправа «Най – най». 
Зараз вам буде запропоновано незвичні характеристики професій. Ви повинні назвати ті, які на вашу думку найбільше відповідають цій характеристиці. Наприклад, яка найгрошовитіша професія ?
- найзеленіша...                - найсолодша...
-найкольоровіша...            - найдитячіша...
-найнепристольніша...            - найсмішніша...
-найкомунікативніша...            - найсерйозніша...
Учні по черзі відповідають на запитання. 
Ситуативна гра.
Тепер я пропоную вам розглянути таку ситуацію.

 

           Учениці 4,5

Сценка
Ми багато сперечалися з подругою - яку професію вибрати.
І те начебто не підходить, і це...
Я точно знаю, куди не піду: у вчителя — не хочу псувати нерви; не піду в хімічне виробництво, тому що від спілкування з хімічними препаратами можна втратити здоров'я; на фабрику не піду, тому що там перетворишся в робота, виконуючи механічну й одноманітну роботу. Я хочу, щоб на моїй роботі не псувалося здоров'я й було цікаво. Хотілося, щоб вона була пов'язана з тваринами й більшою кількістю поїздок.
− Тоді тобі потрібно йти працювати в цирк! — викликнула подруга й добавила, — а по мені — аби тільки одержувати пристойно.
Я потім довго думала. Сумніваюся,  чи є в мене талант для цирку. Може бути, подруга права, і, якщо немає покликання, треба думати про заробіток.

           Ведучий2
При виборі професії важливу роль відіграють мотиви вибору. У психологічній науці під мотивами розуміють «те, що спонукає діяльність людини, заради чого вона працює». Не випадково при виборі професії хлопці і дівчата велику увагу приділяють мотивам вибору професії. Якими мотивами при виборі професії керуєтеся ви?
Зараз ми проведем тестування для визначення цього.

        Класний керівник

    Методика “Діагностичне опитування учні

щодо визначення типу професії”

З 20 пар запропонованих видів діявльності необхідно вибрати лише один вид відповідей поставити знак «+».

 Інструкція: «Припустимо, що після відповідного навчання Ви зможете виконувати будь-яку роботу. Але якби Вам прийшлось вибирати тільки з двох можливостей, чому б Ви віддали перевагу?»

 

 

ТЕКСТ ЗАПИТАЛЬНИКА

  • 1а. Доглядати за тваринами                ЧИ      
  • 1б. Обслуговувати машини, прибори (слідкувати, регулювати)
  • 2а. Допомагати хворим                        ЧИ 
  • 2б. Складати таблиці, схеми, програми для комп’ютерів 
  • 3а. Слідкувати за якістю книжкових ілюстрацій, плакатів, художніх листівок                     

                                                                     ЧИ 

          3б. Слідкувати за станом, розвитком рослин

  • 4а. Опрацьовувати матеріали (дерево, тканину, метал тощо)

                                       ЧИ 

  • 4б. Доводити товари до споживача, рекламувати, продавати
  • 5а. Обговорювати науково-популярні книги, статті

                                                           ЧИ        

  • 5б. Обговорювати художні книги (концерти, вистави тощо)
  • 6а. Ростити молодняк (тварин будь-якої породи)                                                         ЧИ 
  • 6б.Тренувати товаришів (або молодших) у виконанні якихось дій (трудових, навчальних, спортивних)
  • 7а. Копіювати малюнки, зображення (чи настроювати музичні інструменти)   ЧИ 
  • 7б. Керувати якимось вантажним (підйомним чи транспортним) засобом – підйомним краном, трактором, тепловозом тощо
  • 8а. Повідомляти, пояснювати людям необхідні їм відомості (у довідкових бюро, на екскурсії тощо)                     ЧИ 
  • 8б. Оформлювати виставки, вітрини (чи брати участь у підготовці п’єс, концертів)
  • 9а. Ремонтувати речі, вироби (одяг, техніку), житло                                     ЧИ   
  • 9б. Шукати й виправляти помилки в текстах, таблицях, малюнках
  • 10а. Лікувати тварин
  • 10б. Виконувати розрахунки, вирахування
  • 11а. Виводити нові сорти рослин       ЧИ 
  • 11б. Конструювати, проектувати нові види промислових виробів (продукти харчування,  одяг, машини тощо)
  • 12а. Розбирати суперечки, сварки між людьми, переконувати, пояснювати, карати, заохочувати                             ЧИ    
  • 12б. Розбиратися в кресленнях, схемах, таблицях (перевіряти, уточнювати, приводити до порядку)
  • 13а. Спостерігати, вивчати роботу гуртків художньої самодіяльності     ЧИ 
  • 13б. Спостерігати, вивчати життя мікробів
  • 14а. Обслуговувати, налагоджувати медичні прибори, апарати                  ЧИ 
  • 14б. Надавати людям медичну допомогу при пораненнях, забиттях, опіках тощо
  • 15а. Художньо описувати, зображувати події (ті, що спостерігаєш і ті, що вигадуєш)                                             ЧИ  
  • 15б. Складати точні описи-звіти про події, явища, об’єкти, що спостерігаєш, вимірюєш
  • 16а. Робити лабораторні аналізи в лікарні                                                   ЧИ    
  • 16б. Приймати, оглядати хворих, спілкуватися з ними, призначати лікування
  • 17а. Фарбувати чи розмальовувати стіни приміщень, вироби
  • ЧИ
  • 17б. Виконувати монтаж чи збір машин, приборів
  • 18а. Організовувати культпоходи однолітків чи молодших в театри, музеї, туристичні походи тощо                     ЧИ 
  • 18б. Грати на сцені, брати участь в концертах
  • 19а.Виготовляти за кресленнями деталі, вироби (машини, одяг), будувати споруди                                                           ЧИ 
  • 19б. Займатися кресленням, копіювати креслення, мапи
  • 20а. Вести боротьбу з хворобами рослин, зі шкідниками лісів, садів          ЧИ 
  • 20б. Працювати на клавішних машинах (комп’ютері, друкарській машинці, телетайпі тощо)

 

Лист відповідей

  • Людина – природа 1а 3б 6а 10а 11а 13б 16а 20а
  • Людина – техніка 1б 4а 7б 9а 11б 14а

    17б  19а

  •  Людина –людина 2а 4б 6б 8а 12а 14б

    16б 18а

  •  Людина – знакова система 2б 5а 9б 10б

   12б 15а 19б 20б

  • Людина – художній образ 3а 5б 7а 8б

   13а 15б 17а 18б

 

Учень 3
Обираючи професію треба пам’ятати, що здійснити відповідальний крок вибору треба свідомо, враховуючи свої нахили та здібності, особистості та громадські інтереси.
Звичайно , що вибір професій це справа не одного дня. Сьогодні ми зробили початок, а вдалий вибір залежить від вас. Ураховуйте всі обставини пов’язані з трудовою діяльністю. Це дозволить вам надовго зберегли свої життєві сили й досягти великих успіхів у житті та кар’єрі.
Зважуючи на те, що ви сьогодні почули, я впевнена, що виберете собі професію до душі, яку будете любити. Тільки улюблена робота приносить щастя й задоволення. Ніякі блага не можуть замінити людині радощів праці, задоволення своїм правильним та потрібним місцем у житті.