Сприяти формуванню правового світогляду підлітків, формувати уявлення про права дитини, і на цій основі формувати відповідну активну позицію підлітків щодо реалізації себе та своїх прав у житті; коротко ознайомити учнів із Декларацією прав дитини і Законом України «Про охорону дитини». Учити поважати права особистості, виховувати вміння відстоювати свою думку щодо проблеми прав людини.
Виховна година
Тема: «Знаємо свої права та обов’язки»
( підготувала Черепня Т.В., класний керівник )
Мета: сприяти формуванню правового світогляду підлітків, формувати уявлення про права дитини, і на цій основі формувати відповідну активну позицію підлітків щодо реалізації себе та своїх прав у житті; коротко ознайомити учнів із Декларацією прав дитини і Законом України «Про охорону дитини». Учити поважати права особистості, виховувати вміння відстоювати свою думку щодо проблеми прав людини.
Учень 2. Вірш Василя СИМОНЕНКА
Ти знаєш, що ти — людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди —
Добрі, ласкаві й злі.
Сьогодні усе для тебе —
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба —
Гляди ж не проспи!
Бо ти на землі — людина,
І хочеш того чи ні —
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
Вчитель. Твоя найближча мета – знайти, визначити і зайняти своє місце у суспільстві. Суспільство – це складний механізм, який створився, функціонує і розвивається за певними законами, в рамках певних правил. Ти – частина суспільства, і на скільки гармонійним буде ваше співіснування, залежить, переважно, від тебе як особистості. Все життя людини у суспільстві , в державі відбувається в межах правових та соціальних норм. Людина від народження наділена правами, а з часом, у процесі життя, після досягнення встановленого законом віку набуває здатності мати обов’язки і нести відповідальність за свої дії.
Учень 1. Але так було не завжди.Це сталося лише у середині ХХ сторіччя.
У далекому 1950 році Генеральна Асамблея ООН запропонувала усім державам святкувати 10 грудня як День прав людини, бо саме в цей день в 1948 році цією ж організацією було прийнято Загальну декларацію прав людини.
Учень 2. У цьому документі задекларовано наступні принципи:
Учень 1 - право кожного на правосуб’єктність;
Учень 2 - право на свободу пересувань та вибір місця мешкання;
Учень 1 - право на мирні збори;
Учень 2. Однак запам’ятай: поряд з тобою живуть люди, які також мають права.
Учень 1. Тому реалізувати свої права, не порушуючи при цьому прав і інтересів інших, - це своєрідне мистецтво.
Учень 2. Досягти такого балансу можливо не тільки завдяки високій правовій свідомості, грамотності чи через страх перед відповідальністю, а перш за все тоді, коли ти в своїх діях керуєшся совістю, порядністю, людяністю, добрими намірами, чесністю, повагою до оточуючих.
??? Учитель. Які ви знаєте законодавчі документи України, які забезпечують права людини, дитини? ( Конституція України, Конвенція ООН про права дитини, Закон «Про охорону дитинства», Національна програма «Діти України»)
??? Що таке право? Конвенція? Декларація? Закон? Ратифікація? Хартія?
(учні ознайомлюються з Конвенцією ООН про права дитини)
( Конвенція ООН про права дитини – головний міжнародний документ щодо захисту дітей, який був прийнятий у 1989 році. Це один з найголовніших в історії прийнятий договір про права людини. Її відразу ж підписала 61 країна, що вже було безпрецедентним випадком прийняття договорів у рамках Організації Об’єднаних Націй. Зараз Конвенція ратифікована всіма країнами, крім двох ( США та Сомалі). В Україні Конвенцію про права дитини було ратифіковано в 1991 році.
З метою поліпшення становища з охорони прав дітей в Україні і приведення національного законодавства у відповідність до положень Конвенції ООН про права дитини 26 квітня 2001 р Президент України підписав Закон «Про охорону дитинства».
В Україні реалізується Національна програма «Діти України».)
Учень 1. Я маю право
Я маю право на життя, Я маю право на свободу, Я маю право на освіту, А також на щастя для мого народу! Народ великий і єдиний, Народ могутній, незломимий, З Христом у серці, З музою в коханні, горять в серцях бажання! Я маю право на роботу, Я маю право на сім'ю, А також на вступ до інституту, І право любити Україну цю!!! (Настен) |
Презентація результатів опитування «Діти нашої школи про свої права»
( у опитуванні приймали участь близько 30 учнів 8, 9, 10,11 класів)
Вправа «Порушення прав казкових героїв у казках» (10 хв)
Закон України «Про охорону дитинства» визнає право захисту від експлуатації та жорстокого поводження з дітьми. Згадайте якнайбільше казок, де порушуються права казкових персонажів. Час виконання – 5хв. Після цього хтось з групи називає казки та виявлені в них порушення прав і коментує їх.
??? Що нам дає виконання цієї вправи?
Вправа «Комендантська година»(10хв)
У багатьох країнах світу для зниження рівня злочинності серед неповнолітніх і кількості підлітків, які стали жертвами злочинів, вводили комендантську годину для дітей. Знаходження неповнолітніх віком до 16 років на вулиці у вечірній і нічний час без дорослих обмежувалося. Найчастіше це обмеження починалося з 23-ї години у весняно – літній період та 22-ї в осінньо- зимовий період і тривало до 6-ї години ранку.
Учасники об’єднуються у дві групи. Одна підгрупа називає та обґрунтовує негативні сторони цього явища, друга – позитивні після обговорення в підгрупах обмінюються своїми міркуваннями. ( учитель наголошує на тому, що комендантська година дещо схожа з тими обмеженнями, які застосовують батьки, і тому ці обмеження приносять більше користі, ніж шкоди)
??? Що ви відчували виконуючи цю вправу?
Чи застосовують ваші батьки щодо вас «комендантську годину»?
Як ви вважаєте, чи доцільна обмежувати деякі права дитини, щоб уникнути більшої шкоди для її життя і здоров’я?
Вправа «Твоя відповідальність»
Тренер об’єднує учнів у групи й кожній дає приклади проступків підлітків. Необхідно визначити, яку відповідальність нестимуть порушники.
( Приклади проступків.
Вправа «Не нашкодь собі»
Ситуація. У місті Н з’явився злочинець, який нападає на підлітків з метою грабежу та насильства. Потрібно виробити рекомендації для підлітків, які б давали можливість уникнути небезпечних ситуацій і звести ризик нападу до мінімуму.
Учні об’єднуються у три групи. Перша – виступає в ролі співробітників правоохоронних органів міста, друга – членів редакції телевізійної передачі «Діти і закон», третя – молодіжної організації «За суспільство без злочинів». Кожна підгрупа має підготувати свої рекомендації – пам’ятку для дітей міста, як не стати жертвою злочинця.
Як не стати жертвою злочину
( пам’ятка для підлітків)
Підсумок. Вправа «Телеграма»
Складіть телеграму з 11 слів, яка містила б відповіді на такі питання:
Учитель . Сьогодні діти — завтра народ.
Я родом звідти, де співають села,
Де танцями розгойдані мости,
Скажу я гордо, що я маю право
На цій землі і жити, і рости.
Тут жайвір в полі служить охоронцем,
Природа рідна смуток розбива.
А вересень покличе у дорогу,
Знання, як скарб, до серця притулю
І на лінійці урочисто в школі
Право навчатись з дітьми розділю.
А брати участь в конкурсах, змаганнях —
Це все мені наснаги надає.
І я скажу відверто, без вагання:
Щаслива тим, що таке право є.
В. Сухомлинський
Словник термінів
Генера́льна Асамбле́я ООН — головний дорадчий, директивний та представницький орган Організації Об'єднаних Націй, створений у 1945 р. згідно зі статутом ООН. Генеральна асамблея складається з 193 членів ООН і є форумом для багатостороннього обговорення всього спектру міжнародних питань, викладених у Статуті. Вона також грає велику роль в процесі встановлення та кодифікації норм міжнародного права.
Деклара́ція — документ, офіційна заява, де проголошуються основні принципи зовнішньої та внутрішньої політики держави чи програмні положення партій та організацій.
День прав людини — міжнародне свято, що відзначається 10 грудня за пропозицією Генеральної асамблеї ООН, знаменуючи річницю ухвалення Асамблеєю Загальної декларації прав людини в 1948 році
Загальна Декларація Прав Людини (ЗДПЛ) — декларація, прийнята Генеральною Асамблеєю ООН 10 грудня 1948 року в Паризькому палаці Шайо. Декларація стала результатом безпосереднього досвіду Другої Світової Війни і представляє першоглобальне вираження невід'ємних прав, які мають усі люди. Повний текст опублікований Організацією Об'єднаних Націй на її веб-сайті.
Зако́н (англ. law, англ. act, нім. Gesetz n) — нормативно-правовий акт вищої юридичної сили, що регулює найважливіші суспільні відносини шляхом встановлення загальнообов'язкових правил, прийнятий в особливому порядку (законодавчим), або безпосередньо народом.
Конвенція — (лат. conventio — договір, угода) — різновид міжнародного договору.
Пра́во — це обумовлена природою людини і суспільства система регулювання суспільних відносин, що виражає свободу особистості, та якій притаманні нормативність, формальна визначеність в офіційних джерелах і забезпеченість можливістю державного примусу.
Ратифікація (лат. ratificatio від ratus — вирішене, затверджений + facere — робити) — процес надання юридичної сили документу (наприклад, договору) шляхом затвердження його відповідним органом кожної зі сторін.
Ха́ртія (лат. charta, від грец. χάρτης — папір, грамота), у Середньовіччя й Новий час — назва деяких документів публічно-правового характеру (конституцій та інших актів), у яких знайшли відображення політичні вимоги соціальних шарів та класів. У наш час у міжнародному праві хартія — це правовий акт, що не має обов’язкової сили, за змістом майже завжди є декларацією і формулює загальні принципи й цілі будь-яких міжнародних домовленостей.