Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у творі. Його непереможна сила, що рухає вчинками, поведінкою, вибором героїв. Час і вічність, символічні образи у повісті «Дорогою ці

Про матеріал
У презентації розкрито тему кохання Остапа й Соломії, образи головних героїв, символічні образи у повісті. Використано кроссенси, враховано ключові компетентності.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у творі. Його непереможна сила, що рухає вчинками, поведінкою, вибором героїв. Час і вічність, символічні образи у повісті «Дорогою ціною» М. Коцюбинського. Тема.

Номер слайду 2

Восьмикласники!Сьогодні на уроці ви:поглибите свої знання про особливості творчої манери Михайла Коцюбинського;продовжите роботу над текстом твору «Дорогою ціною»;проаналізуєте ідейно-художній зміст однієї із сюжетних ліній;простежите, як почуття кохання і боротьба за нього гартують характер героїв;прочитаєте та проаналізуєте уривки повісті «Дорогою ціною», в яких розкриваються характери героїв, з’ясуєте ідейну спрямованість та символізм;висловите своє ставлення, думки та міркування з приводу вчинків, поведінки та вибору головних героїв, непереможної сили їх кохання, що вела складними дорогами до волі.

Номер слайду 3

У повісті є кілька сюжетних ліній. Це…Казки та билиці про Січ будили в Остапа…3. На другому березі Остапа оволоділо почуття…4. Коли коханого поранили, Соломія злякалася…5. Остап сердився не так на поляків, як на…6. Соломія залишила коханого у плавнях з метою…7. Остап у маренні розмовляє з…8. Він у плавнях вступив у двобій з…9. Соломія знайшла циган і…10. План визволення Остапа склав(ла)…11. Остапів життєпис відображений на…12. «Половина мене (Остапа) лежить на дні…» Для того, щоб пригадати матеріал попередніх уроків, доповніть зміст речення. Неповне речення

Номер слайду 4

– Що ви розумієте під словом «кохання»?  Асоціативний кущ(Це почуття піднесення, щастя, відповідальності за кохану людину, здатність знаходити у собі потаємні сили, вміння долати труднощі у боротьбі за нього, страждання ).

Номер слайду 5

Норвезька Elskerпольський Milosc. Португальська Amarрумунський Dragosteсербський љубав. Словацька Laska. Французький L'amour. Хорватська Ljubavчеський Laskaшведський alskar Азербайджанський Sevgiанглійська Love. Арабська (Схід, Північна Африка) Hubbафрикаанс Liefбілоруський любоўболгарський ОбичамІспанська Amorіталійський Amoreлатинський Amare. Люблю на різних мовах світу

Номер слайду 6

– Якою є любов?  Дослідження Біблії«Любов довготерпелива, любов лагідна, любов не заздрить, любов не чваниться, не горда, не поводиться нечемно, не шукає свого, не роздратовується, не гнівлива, не радіє з несправедливості, а тішиться правдою, усе покриває, всьому вірить, завжди надіється, все терпить.» 1 Киринфян 13. 4 -7. Чи такою є любов Остапа і Соломії?

Номер слайду 7

Робота в групах: Користуючись матеріалом презентації, скласти усне висловлювання (в кінці уроку): Група хлопців: Утілення найкращих людських чеснот в образі Соломії. Група дівчат: Характеристика образу Остапа.

Номер слайду 8

Жінка – загадка, яку постійно намагаються відгадати поети, письменники, художники, скульптори та інші митці, зображуючи її у своїх творах. Але марно, бо жінка – вічна таємниця!Назвіть образи жінок в українській літературі, які стали ідеалом для багатьох поколінь.

Номер слайду 9

Як ви вважаєте, кому легше було відважитися на втечу — Остапу чи Соломії?  Міні-дискусія. У чому проявляється жертовність жінки?Символом чого для дівчини за давнім звичаєм були коси?Що означало для дівчини за давнім звичаєм обрізати коси? Кому обрізали коси?Слово вчителя: Точно та образно про це говорить Є. Летюк у поезії «Коси».

Номер слайду 10

Уривок з поезії Євгена Летюка «Коси»: Ви ж одвіку були окрасою. Гордочолої українки. Шанували вас чорними й сивими,Розпинали вас на охресті,Недарма ж ви служили символомІ незайманості, і честі. Що б там з косами не робили,Але давнє луна доносить: Тільки тим, що себе ганьбили,Утинали безжально коси. Доповніть речення:- Риторичне питання - це…Риторичне питання:«Чи легко було Соломії зважитись на такий крок?».

Номер слайду 11

Кроссенс «Аналіз образу Соломії». Завдання до кроссенсу: І група. За допомогою картинок кроссенсу складіть план до характеристики образу Соломії.ІІ група. За допомогою картинок кроссенсу складіть цитатний план до характеристики образу Соломії.

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Кроссенс «Аналіз образу Соломії». Тлумачення1. Соломію як кріпачку силоміць віддають заміж за панського хурмана. 2. Головна героїня обрізає коси. 3. Мрії Соломії. 4. Боротьба за виживання. 5. Порівняння Соломії з вовчицею. 6. «Вона шарпнулась із останніх сил і наосліп кинулась в очерети слідком за гадюками…» 7. «Іван… витяг із-за пазухи старий турецький пістоль і подав Соломії.» 8. «Ось ближче до берега…»9. Романтичне кохання Остапа і Соломії.

Номер слайду 14

Цитати«Серце нило в Соломії од жалю й тривоги. Їй легше було б, коли куля потрапила до неї».«Соломії ставало моторошно. «Брешеш, брешеш… — хотіла вона кинути в лице злому морокові,— він мій… він буде жити… його не дуже поранено… адже він стільки пробіг…»«Зате вона почула вогкий холод, що проймав її наскрізь. Та вона не хотіла виймати з-під голови в Остапа своєї одежини і тільки скорчилась, щоб хоч трохи зігрітись… Він вигоїться, він житиме… вона не дасть йому загинути…»Вона не мала часу на обережність — комиш бив її по лиці і навіть скалічів ногу. Та то були дрібниці. Коли б швидше знайти Остапа, вона тоді знов подасться на розвідки, тільки не буде такою дурною, не забуде значити дорогу.«Соломії не так жалко було себе, як Остапа; вона уявляла собі, як він тепер лежить хворий і самотній у пущі і вигляда її з очеретів. Їй жаль стало молодого змарнованого життя…»«Ні, вона не хоче гинути отут! Як тільки на світ займеться і можна буде йти, вона піде просто, просто і буде йти, аж поки дійде до краю. Вона знайде там людей, оддасть їм усі свої гроші, що висять зашиті в торбинці на шиї, і з ними обшукає плавні та знайде Остапа». «Соломія все йшла. Вона зібрала свою енергію, всю силу волі, всю міць тіла і йшла уперто і завзято з вірою, що її широкі й високі груди зламають усі перешкоди».

Номер слайду 15

Цитати«Люді добрі,— благала Соломія, стоячи на колінах,— змилуйтесь, прийміть нас до хати… Ви ж бачите — пропадаємо… Чоловіка мого пострелено, він ледве живий, мало не загинули ми в плавнях… Я вам оддячу, я вам одроблю… Візьміть усе, що маю… все… та не кидайте нас… Ось нате…» «Однак Соломія не тратила надії і навіть не дуже журилась. Молодість брала своє. Коли вони не загинули в плавнях, коли не пропали й досі, то вже тепер не загинуть,— аби Остап швидше вигоївся».«Коли тільки річ у грошах,— вона заставить себе, а роздобуде їх. Вона від рота відриватиме кожен шматок, кожен день складатиме на викуп».«Соломія була певна, що не дозволить перевезти Остапа за Дунай. Як це станеться, що вона зробить, вона не знала, але певність у тому зростала в ній з кожним днем. Вона ладна піти на видиму смерть, коли цього треба». «Приходить смерть. Але вона не дасться. Вона має сильні руки, а до берега недалеко. Вона чує за собою якісь крики, Остапів голос, та їй не до них. Вона мусить поспішати ся, поки не змерзло тіло… Дикі невгамовні сили життя встають, і пруться, і розпирають груди, зростають у лютість… Усі сили добути… всю теплу кров… усю волю…»

Номер слайду 16

СміливаІніціативна, самовіддана. Вродлива Витривала. Винахідлива. Сильна. Віддана у коханніПрацьовита Ідеал жінки в укаїнській літературіКВІТКАВОЛІАСОЦІАТИВНИЙКУЩ

Номер слайду 17

«Не так мені страшно ляха, як злість бере на наших людей: застромив віл шию в ярмо та й байдуже йому, тягне, хоч ти що… Ех, піду, де воля, де інші люди…»Кому належать слова?

Номер слайду 18

Кроссенс «Аналіз образу Остапа» Завдання:І група. Складіть план до характеристики образу Остапа. Використайте щоденник подвійних нотаток (хлопці).ІІ група. Побудуйте усний твір «Характеристика образу Остапа» (дівчата).

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Кроссенс «Аналіз образу Остапа». Тлумачення1. Дідусь розказував Остапові про Січ. 2. « Воля, воля і воля! Се чарівне слово , споетизоване столітнім дідом, розпалювало кров у хлопця.» 3. Прощання із Соломією. 4. Задунайська Січ. 5. Мрії Остапа. 6. Поранення. 7. Турецька в’язниця. 8. «Дорого заплатив я за волю.» 9. Романтичне кохання головних героїв.

Номер слайду 21

Робота з цитатним матеріалом«…Його, стрункого й міцного, з гарними очима, орлячим носом і темним молодим вусом на засмаленому обличчю».«Хай воно загориться без вогню й диму… Втечу… Піду за Дунай, може, ще там люди не пособачились…»«Не так мані страшно ляха, як злість бере на наших людей: застромив віл шию в ярмо та й байдуже йому, тягне, хоч ти що… Ех, піду, де воля, де інші люди…»«Се одиноке світло серед сонного села було немов останнім «прощавай» рідного закутка, ниткою, що в’язала його з батьківщиною, з усім близьким. Але за хвилину віконце згасло, і Остап почув, як разом із зниклим світлом в його серці щось урвалось і село геть одсунулось од його. Остап непомітно для себе зітхнув…»«Дивне почуття охопило Остапові груди: замість радості — сильне обурення стрепехнуло його істоту. В один момент відчув він усі кривди й знущання, які зазнав у покинутому краї, і, твердо упираючись ногами в ногу, на панщизняну землю, він затис кулак і погрозив на той бік річки».

Номер слайду 22

Робота з цитатним матеріалом«Та хіба він сам за весь свій двадцятилітній вік не був лишень панською худобою? Хіба його батько, мати, Соломія, навіть дідусь його, що ходив у Січ, а потім різав панів в Умані,— хіба ж вони не стали такою худобою? Коли б вони не були панським товаром, то не міг би пан розлучити його з Соломією та силою оддати її за свого хурмана, не міг би сивого дідуся катувати на стайні нагаями… не похвалявся б оббілувати Остапа за сміливе слово». Ті билиці-казки про Січ, козацтво, про боротьбу з панами за волю, яких він слухав затаївши дух й не зводячи розжеврілого ока з уст дідових, будили в дитячій голові химерні мрії, вояцький запал».«Як живий буду, землю оратиму, рибальством житиму… все ж краще на волі, ніж під паном…»«Остап теж не боявся смерті. Йому тільки хотілось перед смертю побачити Соломію». Остап про Соломію: «Вона така добра, так кохала його, вона пішла за ним у далеку дорогу, не пожалкувала кіс своїх задля нього, вона доглядала його, як рідна мати, була вірна, як товариш».«Половина мене лежить на дні Дунаю, а друга чекає й не дочекається, коли злучиться з нею…» «Оце ззаду пам’ятка від пана, а спереду, між ребрами, маю дарунок від москаля…кругом латаний…з тим і до бога піду…Дорого заплатив я за волю, гірку ціну дав…»

Номер слайду 23

Оптимістичний і життєлюб. Вродливий Ненавидить панів. Здатний до ризику. Мужній. Щирий і добрий. Вірний у коханніВолелюбний. КВІТКАВОЛІВІДШИРОКОГОБунтар , любить свою землю. ДООСНОВНОГО

Номер слайду 24

Кроссенс. Аналіз символіки повісті. Проблемні питання до кроссенсу : Як символічні образи підсилюють психологізм повісті Коцюбинського "Дорогою ціною«?2. Чи допомагають вони розкрити психічний стан людини?3. Знайдіть уривки повісті, у яких використано символічні образи.

Номер слайду 25

Номер слайду 26

Кроссенс «Аналіз символіки повісті». Тлумачення1. Образ вола. 2. Символічний образ тура. 3. Вільний дух народу… 4. Туман символізує безперспективність, невідомість шляху. 5. Символічний образ голодного вовка. Люди дійсно були голодні, та ще їх мучив "голод" волі. Автор порівнює Соломію з голодною вовчицею, а Остап порівнює себе і Соломію з щенятами, вони тікають від переслідувань з почуттям звірини. 6. Вітер – символ волі. Він – всемогутня сила, справжній володар, непідвладний часові - здатен примусити людину змінити свої плани. 7. Символ часу. 8. Символічний образ вітру ніби продовжує образ космічного польоту у вічність. І в цьому космічному вихорі десь загубилися і долі, і кохання двох невмираючих сердець – Остапа і Соломії. 9. Символ волі, яка дається дорогою ціною.

Номер слайду 27

Група хлопців: Утілення найкращих людських чеснот в образі Соломії. Група дівчат: Характеристика образу Остапа. Побудуйте висловлювання «Творче завдання» (Для капітанів команд) Закріплення знань, умінь та навичок. Всі інші, використовуючи щоденник подвійних нотаток, доповнюють сказане цитатами з твору.

Номер слайду 28

Які риси характеру головних героїв твору я хочу виховати у собі? Закріплення знань, умінь та навичок. Відповідь: прагнення волі, вірність у коханні, відданість, витривалість, вміння боротися за свою мрію, силу волі.

Номер слайду 29

Домашнє завдання

pptx
Додано
28 лютого 2021
Переглядів
5488
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку