Комахи, їх різноманітність та значення.

Про матеріал

Комахигрупа членистоногих з поділеним на голову, груди і черевце тілом, які пристосувалися до життя в найрізноманітніших умовах існування. Клас Комахи налічує понад 1 млн видів (в Україні – понад 35 000). Ці істоти заселяють весь суходіл і Світовий океан, вони освоїли всі типи середовищ існування на Землі.

Перегляд файлу

 

 

Тема уроку: Комахи, їх різноманітність та значення.

Мета уроку:

Узагальнити та закріпити знання учнів про роль комах у екосистемах та значення їх у житті людини.

Розвивати в учнів пізнавальний інтерес, вміння порівнювати, узагальнювати,  робити висновки, працювати з підручником і науково-популярною літературою, опорно-інформаційними схемами.

Виховувати бережливе ставлення до природи, здійснювати екологічну освіту та естетичне виховання.

Тип уроку: Комбінований

Обладнання і матеріали: мультимедійна презентація «Різноманітність комах», колекція комах, таблиці, фотографії комах, відеофільм «Життя комах», підручник, Червона книга, хрестоматія із зоології.

І. Організаційний момент

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться,

Продзвенів уже дзвінок,

Починаєм наш урок!

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання

2.1. Фронтальне опитування

- З яких відділів складається тіло комах?

- Які органи розташовані на голові комах?

- Яка будова грудного відділу тіла комах?

- Чим зумовлене забарвлення комах?

2.2. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

— Якщо голодній мусі піднести розчин цукру так, щоб вона доторкнулася до нього лапками, то муха висуне хоботок для злизування їжі. Коли розчин цукру замінюють водою, муха на неї не реагує.

— Із чим це може бути пов’язано?

— Чим можна пояснити, що серед членистоногих лише в комах наявне почленування тіла на голову, груди і черевце?

2.3. Робота в парах. Вставити пропущені слова в тексті (роздавальний матеріал).

Комахи — багатоклітинні тварини, у яких (двобічна) симетрія тіла. Покрив тіла — (хітиновий). Тіло сегментоване, поділяється на відділи: (голова, груди, черевце). Кінцівки мають (членисту) будову. Тварини мають (3) пари ходильних ніг. У більшості комах (2) пари крил, у багатьох (1) пара крил. На голові розташована (одна) пара чутливих вусиків. Ротовий апарат комах може бути: (гризучий, сисний, колючо-сисний, лижучий, гризучо-лижучий). Органи дихання — (розгалужені трахеї). Ростуть комахи нерівномірно, періодично відбувається (линяння). Запліднення — (внутрішнє).

 ІII. Мотивація  навчальної і пізнавальної  діяльності учнів.

Послухайте уривок з «Книги нічних метеликів» В. Холленда.

«Коли Місяць згасне назавжди, а полуденне Сонце буде ледве світитися темно-червоним світлом, коли всі моря замерзнуть, а полярні шапки, розповзаючись, зімкнуться на екваторі… коли давно спорожнілі міста порозсипаються на порох і будь-яке життя на планеті наблизиться до згасання, на плямі лишайнику, що росте на голих скелях, біля нетанучих снігів, під променями постарілого Сонця сидітиме, чистячи свої вусики, крихітна комашка — останній залишок тваринного життя на Землі».

Постановка проблемного питання

— Чому, за твердженням автора, виживуть тільки комахи? (Учні висловлюють свої припущення.)

Сьогоднішній урок допоможе вам навчитися краще орієнтуватися у світі комах.

Повідомлення теми уроку.  Визначення разом з учнями мети і завдань уроку. 

 ІV.   Засвоєння нового матеріалу

  4.1. Пояснення вчителя  з переглядом мультимедійної презентації «Різноманітність комах» та відеофільму  «Життя комах».

Комахи — це найчисленніші на планеті живі істоти. За оцінками, кількість видів комах набагато перевищує 1 млн, що становить 70% всіх видів тварин, які поширені на Землі. Крім цього, процес відкриття все  нових видів комах досі триває.

Комахи опанували усі середовища існування, так вони живуть в ґрунті (на глибині 12 м), на поверхні ґрунту, в прісних водоймах, також комахи багатьох видів вміють літати

Однак єдине середовище існування, що не підкорилося комахам на планеті,— це морська вода.

Органи чуття в комах сприймають навіть такі зміни у навколишньому середовищі, що людина спроможна відчути тільки за допомогою найсучасніших приладів.

Характерною ознакою усіх комах являється наявність міцних покривів тіла (зовнішнього скелета) та здатність розмножуватися в величезній кількості.

До них належать добре відомі тварини: жуки, метелики, комарі, бабки, таргани, мухи, клопи, попелиці, бджоли та джмелі.

4.2.  Робота з колекцією комах

— Розгляньте зображення та визначте спільні ознаки, які характерні для цих тварин.

 

Очікувані відповіді учнів: сегментоване тіло, наявність трьох пар ходильних ніг, наявність крил, одна пара вусиків тощо.

 4.3.  Колективне складанням опорних схем

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Висновок

 Залежно від способу пересування комахи її кінцівки за будовою можуть бути:

1) ходильними або бігальними (паличники, багато жуків);

2) стрибальними (саранові, коники, блохи);

3) риючими (капустянки, жуки-карапузи);

4) хапальними (богомоли);

5) плавальними (жуки-плавунці).

Запитання до учнів:

— Від чого залежить тип ротового апарату комах?

Очікувана відповідь учнів:

Тип ротового апарату залежить від способу життя і характеру живлення, наприклад у метеликів, що харчуються переважно рідким нектаром, розвивається сисний хоботок, у комарів, що проколюють шкіру тварин і людини та висмоктують кров,— колючо-сисний; у бджіл, що злизують нектар і мед, а також розминають віск і пилок рослин,— гризучо-лижучий.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.4. Роль комах у природі та у житті людини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рекламна пауза.  Пам’ятники комахам .

C:\Users\КоляН\Desktop\Безымянный3.jpg

 

1)  В США красується пам’ятник найлютішому шкідникові бавовнику- довгоносику.  

2)  В Австралії споруджено пам’ятник метелику - гусениця якого полюбляла кактуси-опунції, що загрожували с/г .

3)  У Каліфорнії є пам’ятник чайкам, на честь того, що вони напали на зграї сарани , яка спустошувала поля, с/г врожаї перших європейських поселенців Північної  Америки, а людей від голоду. Жителі не поскупилися на гроші: пам’ятник обійшовся 40 тис. доларів.

4)  На честь врятування посівів від нашестя сарани в 1675 р. було споруджено пам’ятник і в Австралії. Його назвали «Пам’ятник захисту».

V.  Узагальнення і систематизація знань

 5.1.  Індивідуальна робота. Робота з підручником.

Аналізуючи текст « Особливості зовнішньої будови комах», назвіть визначальні ознаки комах ( на вибір 2-3). Заповніть таблицю.

Риси пристосованості комах до способу життя

Назва виду

Середовище існування

Спосіб життя

Риси пристосованості

 

 

 

 

 

 

VІ. Підсумок уроку.

«Швидкі запитання».

Учитель ставить запитання, учні повинні відповідати швидко, не роздумуючи.

1. Які відділи тіла мають комахи? (Голова, груди, черевце.)

2. Скільки пар вусиків мають комахи? (Одну.)

3. Яку функцію виконують жилки крил комахи? (Опорну.)

4. Чим утворений зовнішній скелет комах? (Хітиновий покрив.)

5. Які органи дихання характерні для комах? (Трахеї.)

6. Чи мають комахи серце? (Так, трубчасте.)

7. Скільки ходильних ніг мають комахи? (Три пари.)

8. На якому відділі тіла розташовані крила? (Грудний відділ.)

Оцінювання учнів.

VІ. Домашнє завдання.

      Вивчити §17, написати твір - мініатюру з теми: «Доля комах у майбутньому».

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
7 березня 2021
Переглядів
6328
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку