Біологія. 7 клас.
Тема: Розмноження та розвиток птахів
Мета: ознайомитись з особливостями розмноження та розвитку птахів;
розвивати пізнавальний інтерес, творчий підхід до роботи, навички самоосвітньої діяльності (проведення лабораторних досліджень, спостереження, пошуку інформації, вміння працювати з текстом, робити висновки); співпраці з однокласниками заради досягнення спільної мети;
виховувати інтерес до вивчення птахів, бережливе ставлення до тварин своєї місцевості та всієї планети.
Обладнання: Таблиця «Птахи», малюнки пташенят, модель яйця птахів, вологий препарат «Розвиток курча», відеоматеріали, електронна презентація, опорні схеми, сире і варене яйце, дві чашки Петрі.
Тип уроку: комбінований
Методи й види робіт: практичні (лабораторне дослідження), інтерактивні, інформаційні, проблемно-пошукові, проектної діяльності.
Випереджальні завдання: Проект «Яйця птахів», «Гніздовий паразитизм». «Догляд за потомством».
Хід уроку:
І. Організаційний етап.
Вітання вчителя, бажання успішної спільної роботи.
Лунає дзвінок, до праці мерщій.
Ти всі перешкоди здолати зумій!
Працюй наполегливо, швидко, старанно,
Щоб кожна хвилина не втратилась марно!
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми продовжимо вивчення тварин, яких можна побачити і почути скрізь: у лісі, парках, садах, у полі, біля водойм, у містах і селах. Без їх ми не уявляємо свого життя. Так, звичайно це птахи.
Давайте пригадаємо найголовніше, виконавши вправу «Термінологічний кошик» . Для цього відгадайте загадку:
Може розбитися,
може зваритися,
може у пташку перетворитися
У кошику, в яйці з кіндер-сюрприза, заховані терміни. Давайте пригадаємо їх. (По черзі виходять учні, пояснюють термін). Терміни: кіль, цівка, крило, повітряні мішки, мозочок, куприкова залоза, очин, або колодочка, орнітологія.
Виконання вправи «Третій зайвий».
Птахи це досить чисельний клас серед хребетних тварин, поділений на відповідні систематичні групи. Знайдемо «зайвий» вид птаха, який за певними ознаками не належить до відповідної групи.
Всі птахи, з виконаного завдання, знаходяться під охороною, бо є малочисельними останнім часом.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Прослухайте вірш. Про яку ОЗНАКУ ЖИВОГО йдеться?
Автор: Інелла Огнєва
В гніздечко одному надвечір
З'явилось на світ пташенятко...
І зразу в малому сердечку
З'явилася мрія -літати!
І поки матуся швиденько
Шукати харчі полетіла,
Мале пташенятко скоренько
Розправило крихітні крила...
І стало щодуху махати,
Та так і лишилось сидіти...
Хотілося дуже літати,
Та крильця могли лиш тремтіти...
Воно бідолашне всі сили
На спроби злетіть віддало...
Та раптом спіткнулось безсилло
і втриматися не змогло...
Збагнуло пташатко із жахом,
Що випало раптом з гніздечка...
Пронеслось в голівці:"Невдаха!"
Забилось об груди сердечко...
І думка умить пролетіла:
"Ось так свою смерть стріну я..."
Розправило злякано крила
Й одразу спинилась земля...
Розплющило очі пашатко
І тут зрозуміло -летить!
То правда була, не здогадка,
Збагнуло воно в одну мить...
І стрімко в гніздечко вернулось
І стало матусю чекать,
Щоб їй розказать, як спіткнулось
Й тим самим навчилось літать...
Про яку ознаку живого розповідається в цьому вірші? Про кого?
Про потомство!!! А потомство з’являється в результаті якого процесу життєдіяльності?(Розмноження)
ІV. Оголошення теми і завдань уроку.
Отже, тема уроку « Розмноження і розвиток птахів»
На сьогоднішньому уроці ми дамо відповіді на такі запитання :
1. Які ж особливості розмноження та розвитку птахів у зв’язку з польотом?
2. Що таке шлюбна поведінка та які її прояви?
3. Як птахи влаштовують гнізда?
4. Яка будова яйця і яке значення кожної з частин?
5. Чому птахи відкладають яйця, а не виношують в організмі?
6. Які є типи пташенят залежно від їх фізіологічного розвитку?
V. Вивчення нового матеріалу.
І . Особливості розмноження та розвитку птахів у зв’язку з польотом
Розповідь учителя з елементами бесіди, заповнення опорного конспекту
Фізкультхвилинка:
Гніздовий паразитизм
Догляд за потомством
Проблемні запитання:
Яєць»
6. Які є типи пташенят залежно від їх фізіологічного розвитку? Випереджувальне завдання: Проект «Про різноманітність пташиних яєць».
VI. Закріплення знань
Випереджувальне завдання - проекти учнів: «Гніздовий паразитизм», «Догляд за потомством», «Про різноманітність пташиних яєць».
VIІ. Узагальнення і систематизація
Заповнення опорного конспекту.
VШ. Підсумки. Рефлексія.
ІX. Домашнє завдання:
- на наступний тиждень – опрацювати відповідний параграф; Вияснити, який термін розвивається зародок качки, індика , гуски;
- на наступний місяць - вивчайте птахів своєї місцевості, звітуйте у вигляді творчих робіт;
- на все життя - охороняйте птахів, підгодовуйте їх, не руйнуйте місця їх гніздування.
Хочу побажати Вам, бути такими ж співучими, цікавими, життєрадісними як птахи.