Тема. Комп’ютерні мережі та їх призначення. Поняття про мережну взаємодію. Типи комп’ютерних мереж.Переваги та недоліки мережі Інтернет.
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань з використанням тренінгових вправ.
Обладнання: комп’ютери, підручники, зошити,навчальна презентація, проектор,засоби наочності.
Гра-фантазія „Уяви!”
Учні, заплющіть, будь ласка, на хвильку очі! Навколо темрява, холодно, страшно. Морок ночі огортає вас... У таких умовах протягом шести місяців дослідник Антарктиди Роберт Бард жив сам. У своєму щоденнику він писав: „У мене є запас води та їжі, є спокій, якого я так прагнув. Але не можу обійтися без звуків, голосів та найголовнішого – спілкування!” Уявіть, як змінилося б життя дослідника, якби він міг користуватися телефоном, міг отримувати газети або журнали, мав телевізора або радіо. ( Відповіді дітей) -Отже, ви зрозуміли, що людині дуже важливо спілкуватися з іншими людьми: отримувати інформацію та ділитися нею.
Хто володіє інформацією, той володіє світом.
(Вінстон Черчілль)
Чи може інформація бути шкідливою, неякісною? Сьогодні ми постараємось відповісти на ці питання.
Вчитель повідомляє учням тему та мету уроку.
Хід уроку.
І. Організаційний етап
Організація уваги учнів.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вправа «Правила групи»
Вчитель: "В житті кожної людини є правила, які допомагають регулювати взаємовідносини в суспільстві. Для того щоб група працювала продуктивно, щоб кожен учасник почувався комфортно і міг ефективно взаємодіяти, потрібно прийняти правила групи. Давайте разом обговоримо і запишемо на плакаті правила роботи".
Пропозиції обговорюються, корегуються і записуються на окремий плакат, який буде розміщено на видному місці до кінця уроку-тренінгу.
Основні правила:
— Уявіть ситуацію: на уроці інформатики на комп’ютері у вашого однокласника є необхідні файли (зображення, музика, відео), а на вашому немає. Зате до вашого комп’ютера під’єднаний принтер, а однокласникові потрібно роздрукувати реферат.
— Який вихід з даних ситуацій ви можете запропонувати?
(Учні пропонують свої варіанти, зокрема перенести файли за допомогою знімних носіїв інформації (флешки, диски) або з’єднати комп’ютери між собою.)
— Часто виникає потреба швидко передавати необхідну інформацію на відстань, використати спільні пристрої, адже набагато швидше, наприклад, використати спільний принтер, ніж переносити документи на флешці. Тобто, як ви вже зрозуміли, виникла потреба об’єднати комп’ютери в мережу.
— Що для цього потрібно? (Спеціальне обладнання та спеціальне програмне забезпечення.)
— А якщо комп’ютери знаходяться не в одній кімнаті, а, наприклад, у сусідніх? на різних поверхах? в різних містах чи країнах?
Відповіді на ці та інші запитання ви дізнаєтесь під час вивчення нової теми «Комп’ютерні мережі»
Вступна бесіда за темою «комп’ютерні мережі»
— Сьогодні ми починаємо вивчати тему «Комп’ютерні мережі», яка розрахована на вісім уроків.
Під час вивчення цієї теми ви повинні виконати дві практичні роботи, наприкінці вивчення теми проведемо підсумково-узагальнювальний урок.
Коротка характеристика нової теми. Висвітлення її ролі у курсі інформатики та в різних видах діяльності людини. Доведення важливості теми конкретними практичними прикладами.
Чи може інформація бути шкідливою, неякісною? Сьогодні ми постараємось відповісти на ці питання.
Вчитель повідомляє учням тему та мету уроку.
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Пояснення вчителя з елементами демонстрування
Комп'ютерні мережі
Комп'ютерна мережа — це сукупність комп’ютерів та інших пристроїв, з’єднаних каналами передавання даних.
У комп’ютерних мережах використовуються кабельні (за допомогою телефонних ліній, оптоволоконних каналів, мережних кабелів) або бездротові канали (за допомогою стільникового, супутникового зв’язку, Wi-Fi, радіохвилі тощо).
Можливості комп'ютерних мереж
За допомогою комп’ютерної мережі стає можливим спільне використання пристроїв (принтерів, сканерів, модемів, носіїв інформації, DVD-приводів тощо) та програмного забезпечення.
Щоб у мережі можна було обмінюватись даними, кожному комп’ютеру присвоюють унікальне ім’я та адресу. Більш детально це питання ви вивчатимете в 9 класі.
Типи комп'ютерних мереж
Комп’ютерні мережі можуть з’єднувати різну кількість комп’ютерів та охоплювати різні за величиною території.
Мережу, яка з’єднує комп’ютери, що розташовані в межах кабінету, приміщення, одного або кількох будинків, називають локальною (ЛОМ, англ. LAN).
Локальні мережі створюються в навчальних закладах, банках, інших організаціях. У локальній мережі може бути від двох до кількох сотень комп’ютерів. Головною особливістю локальної мережі є порівняно короткі, швидкісні, якісні лінії зв’язку.
Мережна взаємодія
Мережі, що з’єднують комп’ютерні мережі та окремі комп’ютери, розміщені в різних містах і країнах, частинах світу, називають глобальними (WAN). У глобальних мережах часто використовуються існуючі лінії зв’язку, наприклад телефонні, телеграфні, стільникові лінії.
Найбільш відомою глобальною мережею є Інтернет. Інтернет також називають мережею мереж. Існують ще й інші глобальні мережі. Наприклад, мережі банківських систем, мережі авіакомпаній, наукових організацій тощо.
Інтернет — всесвітня система взаємосполучених комп’ютерних мереж. Інтернет складається з великої кількості локальних і глобальних мереж, пов’язаних між собою з використанням різноманітних дротових і бездротових технологій. Інтернет становить фізичну основу для розміщення величезної кількості інформаційних ресурсів і послуг, наприклад www та електронна пошта.
Вчитель: "В Україні кількість користувачів Інтернету стрімко зростає. Користувачами мережі є 75% діти від 6 до 17 років, тобто Ви. А чи справді Інтернет є таким цікавим, яким він Вам здається. Сьогодні ми проведемо з вами вправи, щоб знати правила користування мережею Інтернет".
Таким чином, існують різні класифікації комп’ютерних мереж:
Комп’ютери в мережі можуть мати різне призначення. Наприклад, до різних комп’ютерів можуть бути приєднані периферійні пристрої. Для того щоб використати один з них, до вказаних комп’ютерів надсилається запит. У відповідь ці комп’ютери надають послуги з доступу до власних або мережних ресурсів.
Мережна взаємодія полягає в надсиланні запитів від одних комп’ютерів мережі до інших комп’ютерів і пристроїв та отриманні у відповідь доступу до певних ресурсів мережі.
Ті комп’ютери, які надають доступ до власних та мережних ресурсів іншим комп’ютерам, називають серверами, а ті, що користуються послугами серверів, — клієнтами або клієнтськими комп'ютерами.
Робота в локальній мережі
Локальні мережі у свою чергу поділяються на однорангові та багаторангові.
В одноранговій мережі всі комп’ютери рівноправні, мають однакові права (ранги) щодо доступу до ресурсів кожного комп’ютера та до периферійних пристроїв. Кожен користувач мережі може визначити папки і файли, які він надає для загального користування.
У таких мережах операційна система комп’ютерів забезпечує їм однакові можливості.
Перевагою однорангових мереж є працездатність мережі в разі виходу з ладу будь-якого з комп’ютерів, а недоліком — певна складність під час розподілів прав клієнтів у мережі.
Прикладом такої мережі може бути мережа кабінету інформатики. Щоправда, мережа кабінету інформатики може бути й багаторангова.
У багаторанговій мережі виділяють більш потужний комп’ютер (сервер), що забезпечує роботу локальної мережі. Решту комп’ютерів локальної мережі називають робочими станціями. На сервері розміщують файли, програмне забезпечення для спільної роботи користувачів та ін.
Недоліком є необхідність виділення окремого комп’ютера в ролі сервера, а також залежність клієнтських комп’ютерів від його роботи.
Користувачі локальної мережі можуть об’єднуватись у робочі групи з певною назвою. Це дає змогу в одноранговій мережі виокремити певних користувачів. Наприклад, окремий кабінет у мережі школи.
Навігація локальною мережею
Усі ресурси локальної мережі, до яких можна отримати доступ з певного комп’ютера, називаються його мережним оточенням. Вміст мережного оточення відображається в однойменній папці. Щоб її відкрити, слід вибрати Мережне оточення в меню Пуск або в області завдань вікна будь-якої папки.
Для навігації комп’ютерною мережею (отримання доступу до мережних ресурсів) можна також використати Провідник, файлові менеджери, програми керування локальною мережею. (Учитель пояснює та демонструє кожен спосіб).
Щоб побачити всі комп’ютери робочої групи, слід клацнути посилання Показати комп'ютери робочої групи в області завдань вікна цієї папки. Кожен комп’ютер у мережі має власне ім’я. Наприклад, комп’ютер учителя може мати ім’я teacher1, комп’ютери учнів — pupil_1, pupil_2, комп’ютер бібліотеки — bibliot4, шкільний сервер — school.
VІ. Самостійне застосування знань у стандартних ситуаціях
Робота в зошитах
Тип мережі |
Характеристики |
Локальні |
Об’єднують невелику кількість комп’ютерів у межах однієї організації |
Глобальні |
Охоплюють велику кількість мереж на території окремих країн, континентів |
Переваги використання локальної мережі
Недоліки використання локальної мережі
Підсумок. Отже, організація роботи комп’ютерної мережі потребує наявності певних знань та навичок. У багатьох випадках для стабільної роботи мережі необхідна підтримка мережного адміністратора. У великих організаціях над цим питанням може працювати ціла група людей.
Робота за комп’ютерами.
Практичне завдання. Перегляд списку імен комп'ютерів, під'єднаних до локальної мережі.
Самостійна робота в групах з джерелами інформації
Завдання. Використовуючи конспект уроку, підручник, описати:
1-шагрупа — переваги використання локальної мережі;
2-га група — недоліки використання локальної мережі.
Колективне обговорення варіантів відповідей. Допомога вчителя за потреби.
Орієнтовні варіанти відповідей
Переваги використання локальної мережі
Недоліки використання локальної мережі
Гра «Плутанина» Учитель пропонує двом учасникам вийти з приміщення, а тих, хто залишився, розставляє у два концентричні кола. Учасники внутрішнього кола беруть правою рукою за ліву руку учасника навпроти з зовнішнього кола. Таким чином утворюється плутанина. Завдання для двох
ведучих: швидко розплутати цю плутанину, не розриваючи рук дітей. Обговорення.
- Чи легко було виконати завдання? Чому?
Аналогія з мережею Інтернет. Іноді ми можемо заплутатися у великій кількості ресурсів Інтернету або потрапити на сайти із небажаним змістом. Але виплутатися можна завжди, потрібні лише бажання та терпіння.
Вправа "Ваза з квітами"
Кожний учень пише на квітці своє вигадане ім'я – "нік". Виходить з квіткою та наклеює її на вазу так, щоб утворився букет. Аркуш з вазою розміщується на дошці.
Висновок. Не всі люди в мережі реєструються під власним ім'ям, зазвичай вони вигадані, і дуже важко дізнатися, що за людина знаходиться за екраном.
Вправа "Корова"
Учасники сідають на стільці по двоє спинами один до одного. Один із учасників отримує чистий аркуш паперу та олівець. Інший – заздалегідь підготовлений малюнок корови. Учасник, який має малюнок, не повинен показувати його своєму партнерові, а виключно словами передати зміст зображеного. Учасник, який має чистий аркуш паперу та олівець, повинен якомога точніше намалювати те, що буде казати його напарник, тобто зробити свою копію малюнка.
Вчитель: Чому ж тоді у вас неоднакові малюнки?
Висновок: Не можна довіряти інформації, отриманій лише завдяки одному органу чуття (в даному випадку – слуху). Тоді чому ми довіряємо інформації, яку отримуємо від співрозмовників у соціальних мережах? Ми не бачимо їх, не відчуваємо їхньої реакції, навіть не можемо бути впевненими, що фотографія та реальна людина по той бік екрана будуть схожі. Ми не знаємо, хто саме знаходиться по той бік монітора.
Вправа "Таємниця"
Всі учасники сідають на стільці. Кожен отримує аркуш паперу та олівець.
Вчитель: Кожен із учасників має певні таємниці і не хоче, щоб вони стали відомі іншим. Напишіть на папері одну таку подію.
Після того, як учасники напишуть, вчитель просить дуже щільно скласти цей папірець, перегнувши декілька разів, щоб не було видно, що саме написано, і покласти його під стілець.
Після цього всім учасникам пропонується пересісти на два стільці вправо, потім на п’ять стільців вліво та ще на три стільці вліво.
Обговорення.
- Що Ви зараз відчуваєте?
- Чи можете ви визначити, під яким стільцем знаходиться ваша таємниця?
Вчитель просить взяти чужий папірець під стільцем, на якому він зараз опинився. Не треба його розгортати! Учасники лише беруть у руки папірці з чужими таємницями.
Обговорення.
- Що ви відчуваєте тепер? Чи хотіли б ви, щоб зараз хтось прочитав зміст того, що написано на папері, який він тримає у руках? Звісно, ніхто цього не бажає.
Висновок. Досить часто ми розміщуємо у мережі Інтернет інформацію, яка може нас компрометувати або навіть ідентифікувати: повне ім‘я, домашню адресу, телефон, фінансовий статок, місце роботи батьків та інше. Цього не варто робити, інакше ми не будемо почувати себе так, як під час цієї вправи.
1-ша група (плюси) — переваги використанняглобальної мережі;
2-га група (мінуси)— недоліки використання глобальної мережі.
Колективне обговорення варіантів відповідей. Допомога вчителя за потреби.
VI. Узагальнення та систематизація знань
— Що таке комп’ютерна мережа.
— Які існують комп’ютерні мережі?
— Що таке сервер?
— Для чого потрібні комп’ютерні мережі?
— Назвати основні типи комп’ютерних мереж.
— Чим вони відрізняються?
— Що таке лінія зв’язку?
— Чим відрізняються локальні комп’ютерні мережі від глобальних?
VII. Підсумки уроку.
Оцінювання роботи учнів
VIІІ. Домашнє завдання
Підручник ст. 160-164 , виконати завдання 4 ст 165 .
ІX. Рефлексія
Вправа «Послання»
Маючи шаблон «Послання молодшому другові (подрузі)» учні пишуть правила безпечної поведінки в мережі.
Вправа «Павутинка»
Учасники стають у коло. Клубок ниток передають один до одного називаючи свої враження від тренінгу.
Хай вам, любі діти, сонечко сміється,
А погане - хай минеться.
Хай щастить вам, діти, всюди
Хай ростуть з вас добрі люди!