Відповідно до положень «Концепції Нової української школи» та змісту оновленої навчальної програми з географії, яку розроблено на основі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, чітко визначена реалізація компетентнісного підходу до навчання.
Саме компетентнісний підхід є одним із найважливіших концептуальних принципів, який визначає суть сучасного оновлення змісту освіти і має орієнтуватися на здобуття учнями умінь і навичок, необхідних сучасній людині для успішної самореалізації у професійній діяльності, особистому житті, громадській активності. Ключове значення має формування компетентностей особистості, її здатності до творчого нестандартного мислення, вміння конструктивно вирішувати життєві ситуації, що визначає конкурентоспроможність особистості у сучасних економічних умовах.
Тому, учителю потрібно використовувати відповідні методи і прийоми навчання, які б сприяли залученню учнів до практичної діяльності: дослідження, експериментів, прогнозування. Особливої уваги заслуговує проектна діяльність учнів під час уроків та використання компетентнісно орієнтованих завдань.
За вимогами компетентнісного підходу КОЗ мають бути наближені до реальних умов життедіяльності школярів, спонукати їх до застосування географічних знань у реальних ситуаціях. Учні, виконуючи завдання компетентнісного спрямування, мають навчатися добирати інфомацію із різних розділів географії і суміжних наук; застосовувати географічні моделі, дослідницькі стратегії та здоровий глузд; демонструвати рівень сформованості інтелектуальних умінь (аналізувати, доводити, обгрунтовувати, систематизувати тощо), а також демострувати готовність викристовувати свої знання в незнайомих ситуаціях; встановлювати зв’язок між окремими географічними об’єктами, процесами і явищами й критично їх оцінювати; виявляти дослідницькі уміння; оцінювати власні дії і рішення.
Застосування КОЗ дозволяє вчителям географії досягати кількох диктатичних цілей одочасно: по-перше, виявляти рівень сформованості та розвитку предметної географічної компетентності школярів та студентів; по-друге, оцінювати їхню спроможність самостійно здобуватизнання та обирати способи діяльності; по-третє, формувати інтерес до географії та досвід творчої діяльності у процесі її вивчення.
Для учнів 6 класу пропоную слідуючі приклади КОЗ:
№1 На діаграмі наведені дані про температуру повітря протягом п’яти робочих днів тижня. Якого дня температура повітря була найближчою до середньої температури п’яти робочих днів?
№2 Вкажіть, якої відносної висоти (в м) досягне через 30 років гора на узбережжі гірського озера, розташованого на висоті 1500 м над рівнем моря, з абсолютною висотою3874 м, коли відомо, що темп денудації становвить 1,6 мм/рік, а темп тектонічного підняття 1, 2мм/рік?
№3 Уявіть, що під час зимових канікул ви вирушаєте в мандрівку Гвіанським плоскогір’ям. В якій сезон року ви потрапите? Як вам треба вдягнутися і яке взяти спорядження, щоб почуватися комфортно в тамтешніх кліматичних умовах?
№4 Командир судна запропонував перетнути Тихий океан із заходу на схід по екватору. Допоможіть визначити, яку відстань у кілометрах потрібно здолати, щоб здійснити план командира, якщо довжина дуги 1° по екватору становить 111,3 км.
Для учнів 7 класу рекомендую:
№5 У жителів африканської країни Сенегал, що розташована у субекваторіальному поясі, існує прислів’я: «Великий баобаб, а вогнища з нього не розведеш». Що є причиною виникнення цього прислів’я? Обгрунтуйте відповідь.
№6 На широті півострова Флорида бувають літні приморозки, що спричиняють вимерзання плодових дерев. Трапляються й зливи, що зумовлюють повені на річках. Що є причиною таких кліматичних негараздів? Обгрунтуйте свою відповідь як майбутній фермер.
№7 Жага та залізна воля – головні якості характеру, які допомогли йому в дослідженні Гренландії, де з чотирма дослідниками він провів зимівлю у вічних льодовиках. У 1906 році встановив світовий рекорд – провів 52 години в повітрі на повітряній кулі. А в 1912 році написав книгу «Походження континентів і океанів», що випередила науку на півстоліття. Про якого вченого йде мова та в чому суть і значення висунутої ним теорії?
№8 На скільки годин і куди перевести стрілки годинника, Якщо ви летите з Києва до Тель – Авіва?
Для учнів 8 – 9 класів:
№9 Поясніть, з якою метою на сільськогосподарських угіддях за допомогою спеціальних меліоративних засобів створюють значні запаси снігу та як це впливає на збільшення врожайності с/г культур.
№10 Щороку місто Умань відвідують близько 500 тис. туристів. Кожен з них витрачає в місті щонайменше 1000 грн. Обчисліть щорічні прибутки міста від туризму. Зробіть висновок про значення туризму для економіки міста.
№11 Як змінився гідрологічний режим Дніпра у зв’язкуз будівництвом на ньому водосховищ? Чи згодні ви з вченими, які вважають, що будівництво водосховищ на Дніпрі завдало природі і людям більше шкоди, ніж принесло користі? Свою відповідь обгрунтуйте.
№12 «Чорним вихором» називає місцеве населення літні бурі в степах. Шар за шаром змітає вітер пухкий грунт, і здається, що немає такої сили, яка здатна врятувати грунт. Але це тільки здається. Запропонуйте свої заходи захисту грунтів від вітрової ерозії.
№13 Розрахуйте товщину грунту у нашій місцевості через 300 років, якщо його товщина сьогодні-100см, змив становить 0,007мм на рік, а процес грунтоутворення - 3см на 100 років.
№14 З водогінного крана, що капає, за добу втрачається 100 л. води. Обчисліть втрати води за тиждень у будинку на 300 помешкань, якщо крани протікають у кожній третій квартирі.
№15 Уявіть, що ви штурман морського судна. Картами, створеними у яких картографічних проекціх ви будете користуватися при прокладанні курсів судна? Обгрунтуйте свою відповідь.
№16 Про роль води для людини ми знаємо. Важливо мати джерело доброї питної води. Води, що перебувають під землею, називаються підземними(грунова, артезіанська). Для забезпечення населення водою використовують воду грунтову та з поверхневих джерел (озеро, річка). Назвіть причини, чому в грунтовій воді менше бактерій, забруднюючих часток, ніж у воді з поверхневих джерел. Яку воду краще використовувати? Як знезаражують воду? А можливо, краще викоритовувати бутильовану воду?
№17 Чи варто вірити народним прикметам (календарним)? Спрогнозуйте погоду взимку за народними прикметами та перевір їх.(Вести календар погоди).
№18 Антропогеновий період триває і сьогодні. Як ви вважаєте, чи можна господарську діяльність людини назвати важливим геологічним чинником, що зумовлює зміни гірських порід та рельєфу? Доведіть це на прикладах своєї місцевості.
№19 Обчисліть, яку кількість каштанів необхідно висадити уздовж вулиці Європейської в місті Умань щоб очистити від вихлопних газів 360000м³ повітря, за умови, що одне дерево очищає зону завдовжки 100 м, завширки 12м, висотою 10 м.
№20 Щорічно, у вересні місяці, чисельність населення м.Умань зростає. Цього року прибуло 30 тис. хасидів-паломників. На скільки відсотків зросла численість населення міста? Які проблеми необхідно вирішити комунальному господарству в зв’язку з цим?