Вступ
Відповідно до п. 68 Положення про санаторну школу, затвердженого постановою КМУ від 21 листопада 2018 р. № 1026 перед кожним уроком (заняттям) з учнями (вихованцями) проводяться фізкультурні заняття (3-4 вправи з елементами дихальної гімнастики; для плечового пояса, спини та ніг - протягом 5 хвилин).
Основним завданням було підвищити рівень концентрації уваги учнів перед кожним уроком та запустити захисні сили організму, адже будь-яка фізична активність, що проводиться систематично, має пролонгований ефект та поліпшує роботу внутрішніх органів, а також створює корисну звичку для подальшого життя – дбати про своє тіло та здоров'я. Окремо можна виділити емоційну складову від таких п'ятихвилинних занять 4-7 разів на день. Здобувачі освіти з великим задоволенням і натхненням виконують кожну вправу, що сприяє виділенню гормону ендорфіну, який в свою чергу покращує настрій, самооцінку і зменшує рівень стресу.
Проаналізувавши ефект від щоденних фізкультурних вправ, ми прийшли до висновку, що з моменту впровадження даних комплексів вправ, загальна успішність учнів у кожному класі підвищилася. В той же час рівень захворюваності зменшився.
Нами було розроблено 18 окремих комплексів вправ для початкової та середньої школи, що дає можливість оновлювати комплекси щомісяця. Така кількість та різноманіття вправ обумовлено необхідністю весь час зберігати зацікавленість учнів та їх залученість під час виконання вправ. Для підвищення емоційного і фізіологічного впливу даного комплексу вправ бажано виконувати їх, як ритмічну гімнастику під музичний супровід.
Даний комплекс вправ до уроків проводять: у початкових класах вчителі-класоводи, у II половині дня – вихователі, у середніх класах – вчителі-предметники або фізорги класів, які добре знають вправи, вміють їх пояснити, обізнані з відповідною термінологією та основами методики проведення цих занять. Я, як вчитель фізичної культури, на щомісячній основі ознайомлюю педагогічний колектив та фізоргів класів з оновленим комплексом вправ у електронному вигляді та надаю очні консультації щодо правильного виконання кожної вправи. Контроль за виконанням комплексу вправ до занять покладено на директора освітнього закладу.
Всі вправи даного комплексу тією чи іншою мірою пов'язані з диханням, оскільки дихальні вправи — один з найважливіших методів загальної реабілітації тубінфікованих дітей санаторної школи. Оволодіння учнями прийомів правильного дихання підвищує фізіологічну активність органів і систем органів, послаблених хворобою.
До цього комплексу входять вправи з елементами дихальної гімнастики, вправи для плечового пояса, спини та ніг. Вправи проводяться щодня протягом 5 хвилин перед кожним уроком. Вони поєднують оздоровчі та виховні завдання: позитивно впливають на організм, сприяють формуванню правильної постави, виховують звичку до систематичних занять фізичними вправами.
Комплекс вправ до уроків складається з 4 вправ. До комплексу включають прості, легкі для виконання вправи, які не вимагають складної координації і впливають на основні мʼязові групи та дихання. Кожну вправу повторюють 4 - 6 раз, темп виконання середній або повільний.
Першою завжди виконується дихальна вправа, яка активізує процеси кисневого метаболізму та забезпечує повноцінну вентиляцію легень. Друга вправа комплексу — для м'язів верхнього плечового поясу (розвести руки в сторони, підняти їх у гору та ін.), які сприяють розширенню грудної клітини, укріплюють м'язи плечового поясу. Наступні вправи добираються для м'язів тулуба (нахили вперед і в сторони, повороти тулуба тощо), вони сприяють формуванню правильної постави та підвищують діяльність внутрішніх органів. Потім проводять вправи для м'язів ніг ( присідання, стрибки), що посилюють кровообіг всього організму.
Фізкультурне заняття в цілому активізує роботу слухових, зорових, вестибулярних та інших апаратів, мобілізує центральну нервову систему. Регулярне виконання комплексів призводять до корисних фізичних змін: поліпшенню кровообігу, правильній роботі серцевого м’яза, прискоренню венозного кровотоку. Фізичні вправи сприятливо позначається на роботі легень, насичуючи кров киснем, що призводить до активізації кислотно-відновних процесів в організмі, посиленню м’язів і зміцненню суглобів.
До комплексу дібрані вправи, які зручно виконувати у повсякденному одязі. Команди і розпорядження подаються спокійним тоном. Якщо вправи нові, то учитель спершу показує їх, а потім пропонує учням виконувати. Досить дати розпорядження: «Виконуємо першу вправу», «Виконуємо другу вправу» і т. д. Учитель стежить за правильністю виконання вправ учнями і робить необхідні корективи.
Важливо при цьому звертати увагу на правильність дихання. У кожній вправі є момент, коли вона має супроводжуватися певним видом дихання. Наприклад, випрямлення тіла, розведення чи піднімання рук угору має поєднуватися із вдихом і, навпаки, нахил тулубу вперед, присідання, махи ногою вперед мають супроводжуватися видихом.
Важливо постійно стежити за диханням учнів, підказувати їм на якому етапі вправи потрібно виконувати вдих/видих. Після кожної вправи роблять невелику паузу (10-15 секунд) для відпочинку та врегулювання дихання. Цю паузу використовують для пояснення учням наступної вправи.
Такий комплекс вправ до уроків максимально адаптований для учнів з будь-якими фізичними можливостями, окрім дітей, які мають на це медичні підстави.
Для підсилення результату від щоденних комплексів фізичних вправ, ми вирішили поєднати їх зі щоденними афірмаціями, які вчитель зачитує після фізкультурних занять. Афірмація – це позитивна фраза, яка створює правильний психологічний настрій, підбадьорює дитину та допомагає спрямувати хід думок у позитивне русло. Учні можуть проговорювати цю “фразу дня” про себе. Кожен педагог може запропонувати свою власну фразу, виходячи з загальної атмосфери у класі або певної події, що відбулася в колективі. Також можна обрати афірмацію із запропонованого списку (див. Додаток №3). Приклад таких афірмацій: “Я сповнений/на радості, здоров'я і перемог”, “Кожен день дарує мені ще більше здоров'я і сил”, “Правильний спосіб життя – це мій шлях”. На вибір також запропоновано афірмації, які дитина має продовжити сам/сама. Наприклад, афірмацію “Сьогодні я можу пишатися собою, адже я....” можна закінчити словами “..я мав/мала здоровий сніданок”, “...я прийшов/ла до школи вчасно”, “...я допоміг/ла прибрати в класі”, “...я допоміг/ла сортувати сміття”.
В цілому, афірмації сприяють підвищенню самооцінки дитини та здатні перепрограмувати модель мислення, покращуючи рівень та якість життя кожної дитини. А у комплексі з систематичним виконанням фізичних навантажень перед кожним уроком, здатні відкрити у наших дітях найсильніші риси характеру, які допоможуть їм бути організованими та сильними духом у їх дорослому житті.
ДОДАТОК №1
Комплекс вправ для учнів (вихованців) початкової школи
Вересень
В.п.- основна стійка.
Вдихніть носом глибоко і надуйте щоки, потім стисніть щоки долонями і повільно випускайте повітря через губи.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- ноги нарізно, руки зігнуті перед грудьми.
1-2- два ривки ліктями назад.
3-4- два ривки прямими руками.
5- в.п.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- ноги нарізно, руки на поясі.
1- поворот тулуба ліворуч, руки вгору.
2- в.п.
3- поворот тулуба праворуч, руки вгору.
4- в.п.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- ноги нарізно, руки внизу.
1-2- присід на повну стопу, торкнутися руками підлоги.
3-4 в.п.
Виконати 4-6 разів.
Жовтень
В.п.- ноги нарізно руки внизу.
Виконуючи вдих носом, підняти руки в сторони, а потім плескати ними по стегнах. Видихаючи, промовляти ку-ку-рі-ку.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- ноги нарізно, руки в сторони долонями вниз.
1- повернути долоні догори.
2- в.п.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- ноги нарізно, руки на поясі.
1-2- нахил тулуба вперед, прогинаючи спину ( голову прямо)
3-4- в.п.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- основна стійка.
1-2- зігнути праву ногу в коліні, розігнути вперед, руки в сторони.
3-4-в.п.
5-6- зігнути ліву ногу в коліні, розігнути вперед, руки в строни.
7-8- в.п.
Виконати 4-6 разів.
Листопад
В.п.- ноги нарізно, руки на поясі.
Обернути голову праворуч- зробити голосний, короткий вдих носом з правого боку.
Потім обернути голову ліворуч- «шмигнути», носом з лівого боку.
Вдих праворуч- вдих ліворуч.
Посередині голову не зупиняти, шию не напружувати, вдих не тягнути.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- ноги нарізно, руки біля плечей.
1-2- обертання у плечових суглобах вперед.
3-4- обертання у плечових суглобах назад.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- ноги нарізно, руки внизу.
1-2- нахил тулуба ліворуч (руки ковзають вздовж тулуба.)
3-4- нахил тулуба праворуч (руки ковзають вздовж тулуба.)
Виконати 4-6 разів.
В.п.- основна стійка.
1- напівприсідання на носках, руки в сторони.
2- в.п.
3- напівприсідання на носках, руки вперед.
4- в.п.
Виконати 4-6 разів.
Грудень
В.п.- основна стійка.
Кінчик язика висунуту між передніми зубами, щоб він трішечки стирчав із губ.
Вдихніть через рот на три рахунки, відчуваючи, як повітря проходить через губи і зуби з шипінням. Видихніть з той же швидкістю через бокові частинки рота не перестаючи шипіти. На вдиху втягніть живіт а на видиху надуваємо його.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- ноги нарізно, руки зігнуті перед грудьми.
1-4- ривкові рухи ліктями назад.
5- в.п.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- стійка ноги нарізно, руки за головою.
1-4- кругові оберти тазом ліворуч.
5-8- кругові оберти тазом праворуч.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- стійка ноги нарізно, руки на поясі.
1-випад вперед лівою ногою, руки в сторони.
2- в.п.
3- випад вперед правою ногою, руки в сторони.
4- в.п.
Виконати 4-6 разів.
Січень
В.п.- основна стійка.
Глибокий вдих носом з розкинутими в сторону руками, тривалий видих, під час якого вимовляються голосні звуки.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- ноги нарізно руки біля плечей.
1-2- повільне потягування рук вгору, підйом на носки.
3-4- в.п.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- ноги нарізно, руки внизу.
1-2- нахил тулуба вперед- вниз, торкаючись руками підлоги.
3-4- в.п.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- основна стійка.
1- піднятися на носках, руки в сторони.
2- в.п.
3- піднятися на носках, руки вгору.
4- в.п.
Виконати 4-6 разів.
Лютий
В.п.- ноги нарізно, руки на поясі.
Вдихніть ротом і, на тривалому видиху через ніс, скажіть «му-уу»
Виконати 4-6 разів.
В.п.- ноги нарізно, руки в сторони.
1-4- чотири маленьких кола руками назад.
5-8- чотири маленький кола руками вперед.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- ноги нарізно, руки за спиною.
1-2- нахил уперед, руки вниз, струшуючи розслабити мʼязи рук.
3-4-в.п.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- основна стійка, руки на поясі.
1-4- стрибки на правій.
5-8- стрибки на лівій.
8-12- стрибки на двох.
Виконати 4-6 разів.
Березень
В.п.- основна стійка.
Вдих носом, видих ротом зі звуком «а-а-а-а» (імітація запаху квітки)
Виконати 4-6 разів.
В.п.- ноги нарізно, кисті на потилиці, лікті вперед.
1- лікті в сторони.
2- руки вгору.
3- в.п.
Виконати 4-6 разів.
В.п.-ноги нарізно, руки на поясі.
Ноги не згинати.
1- нахил тулуба до лівої ноги, руки вниз.
2- нахил тулуба всередину, руки вниз.
3- нахил до правої ноги, руки вниз.
4- в.п.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- основна стійка.
1- відведення лівої ноги в сторону, руки вперед.
2- в.п.
3- відведення правої ноги в сторону, руки вперед.
4-в.п.
Виконати 4-6 разів.
Квітень
В.п.- основна стійка.
Вдихнути широко відкритим ротом, видихнути через ніс.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- ноги нарізно, ліва рука вгорі, права ззаду.
1-2- одночасно ривками зміна положення рук.
3-4 в.п.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- ноги нарізно, руки на поясі.
1-4- обертання тулуба ліворуч.
5-8- обертання тулуба праворуч.
Виконати 4-6 разів.
В.п.-стійка ноги нарізно.
1- випад вперед лівою ногою, руки вгору.
2- в.п.
3- випад правою ногою, руки вгору.
4- в.п.
Виконати 4-6 разів.
Травень
В.п.- ноги нарізно, руки на поясі.
Ритмічне дихання через одну ніздрю 15 секунд, другу закрити рукою.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- ноги нарізно руки в сторони.
1-2- руки дугами вниз схрестити.
3-4- в.п.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- ноги нарізно, руки внизу.
1-2- нахил тулуба вниз без напруження.
3-4- в.п.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- основна стійка, руки на поясі.
1-4- стрибки на лівій.
5-8- стрибки на правій.
Виконати 4-6 разів.
ДОДАТОК №2
Комплекс вправ для учнів (вихованців) середньої школи
Вересень
В.п. - основна стійка.
Ритмічне носове дихання із закритим ротом у звичайному ритмі 15 сек.
Виконати 4 - 6 разів.
В.п. основна стійка.
1- підняти плечі до вух.
2- в.п.
Виконати 4-6 разів.
В.п. - стійка ноги нарізно, руки за головою.
1-2 - поворот тулуба ліворуч.
3-4 - в.п.
5-6 - поворот тулуба праворуч.
7-8 - в.п.
Виконати 4 - 6 разів.
В. п. - стійка ноги нарізно, руки на поясі.
1- присісти на всій ступні руки вперед.
2 - в.п.
3 - присісти на всій ступні руки назад.
4 - в.п.
Виконати 4 - 6 разів.
Жовтень
В.п.- основна стійка.
Повільно вдихніть глибоко через ніс і швидко видихніть через рот.
В.п.- стійка ноги нарізно, руки біля плечей.
1-2- повільне потягування рук вгору.
3-4 повернутися у вихідне положення.
Виконати 4-6 разів.
3. Вправа для розвитку м'язів тулуба.
В.п.-основна стійка.
1-2- нахил тулуба вниз торкаючись руками підлоги.
3-4- повернутися у в.п.
Виконати 4-6 разів.
4. Вправа для розвитку м'язів нижніх кінцівок.
В.п. основна стійка, руки внизу.
1-2- на півприсідання на носки, руки вперед.
3-4- повернутися у в.п.
Виконати 4-6 разів.
Листопад
1. Дихальна вправа.
В.п.- основна стійка.
Затиснути пальцем одну ноздрю і зробити вдих, видих через іншу ніздрю, потім повторити з іншою ніздрею.
Виконати 4-6 разів.
2. Вправа для розвитку м'язів верхніх кінцівок плечового поясу.
В.п.- основна стійка.
1-2- права рука вгору, ліва вниз.
Ривки руками.
3-4- ліва рука вгору, права вниз.
Ривки руками.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- стійка ноги нарізно, руки на пояс.
1-2- поворот тулуба вліво, руки в сторони.
3-4- поворот тулуба вправо, руки в сторони.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- основна стійка.
1- присід, руки за голову.
2-стрибком широка стійка ноги нарізно, руки в сторону.
3-стрибком присід, руки за голову.
4 -в.п.
Виконати 4-6 разів.
Грудень
1. Дихальна вправа.
В.п.- основна стійка.
Затиснути пальцем одну ноздрю і зробити вдих, видих через іншу ніздрю, потім повторити з іншою ніздрею.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- основна стійка.
1-2- права рука вгору, ліва вниз.
Ривки руками.
3-4- ліва рука вгору, права вниз.
Ривки руками.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- стійка ноги нарізно, руки на пояс.
1-2- поворот тулуба вліво, руки до плечей.
3-4- поворот тулуба вправо, руки до плечей.
Виконати 4-6 разів.
4. Вправа для розвитку м'язів нижніх кінцівок.
В.п.- основна стійка.
1- присід, руки за голову.
2-стрибком широка стійка ноги нарізно, руки в сторону.
3- стрибком присід руки за голову.
4 -в.п.
Виконати 4-6 разів.
Січень
В.п.- основна стійка.
Рівномірний вдих через ніс і подовженій видих через рот, що імітує забування свічки.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- ноги нарізно руки внизу.
1-4 - згинання та розгинання пальців з підніманням рук всторони.
5-8 - опустити руки вниз у вихідне положення.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- ноги нарізно, руки внизу.
1-2- нахил тулуба ліворуч(руки ковзають вздовж тулуба.)
3-4- нахил тулуба праворуч(руки ковзають вздовж тулуба.)
Виконати 4-6 разів.
В.п.- основна стійка.
1- стрибок ноги нарізно, руки в сторони.
2 -стрибок ноги разом, хлопок над головою.
3- стрибок ноги нарізно, руки всторони.
4 - в.п.
Виконати 4-6 разів.
Лютий
1. Дихальна вправа.
В.п.- основна стійка- руки вниз.
Дихання через обидві ніздрі.
Вільний вдих з наступним різким вивихом через обидві ніздрі.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- ноги нарізно, руки вниз.
1- праву руку вгору, ліву в сторону .
2- в.п.
3-ліву руку вгору, праву в сторону.
4- в.п.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- основна стійка, руки за спиною.
1-2- поворот тулуба вліво.
3-4- поворот тулуба вправо.
Виконати 4-6 разів.
В.п.- ноги нарізно, руки на пояс.
1-2- два нахили до лівої ноги.
3-4- в.п.
5-6- два нахили до правої ноги.
Виконати 4-6 разів.
Березень
1. Дихальна вправа.
В.п.- стійка ноги нарізно, руки вниз.
Руки в сторони, вдих, різко обійняти себе руками за плечі, видих.
Виконати 4-6 разів.
2. Вправа для розвитку м'язів верхніх кінцівок плечового поясу.
В.п.- основна стійка, руки на пояс.
1-2-праву ногу назад на носок, руки вгору.
3-4- в.п.
5-6- ліву ногу назад на носок, руки вгору.
7-8-в.п.
Виконати 4-6 разів.
3. Вправа для розвитку м'язів тулуба.
В.п.-ноги нарізно, руки на пояс.
1-нахил тулуба вліво, права рука вгору.
2- в.п.
3- нахил тулуба вправо, ліва рука вгору.
4- в.п.
Виконати 4-6 разів.
4. Вправа для розвитку м'язів нижніх кінцівок.
В.п.- основна стійка, руки на поясі.
1- стрибок ноги нарізно, руки в сторону.
2- в.п.
Дихання повільне.
Виконати 4-6 разів.
Квітень
1. Дихальна вправа.
Черевне дихання. Грудна клітина нерухома, під час вдиху нижню частину живота витягнути вперед, під час видиху передню стінку живота енергійно втягнути.
Виконати 4-6 разів.
2. Вправа для розвитку м'язів верхніх кінцівок плечового поясу.
В.п.- основна стійка.
1- руки до плечей.
2- ліву ногу в сторону на носок, руки вгору.
3-приставити ліву ногу, руки до плечей.
4-в.п.
5- руки до плечей.
6- праву ногу в сторону на носок, руки вгору.
7- приставити праву ногу, руки до плечей.
8- в.п.
Виконати 4-6 разів.
3. Вправа для розвитку м'язів тулуба.
В.п.- стійка ноги нарізно, руки за спиною.
1-2-поворот тулуба ліворуч, руки до плечей.
3-4- в.п.
5-6- поворот тулуба праворуч, руки до плечей.
7-8- в.п.
Виконати 4-6 разів.
4. Вправа для розвитку м'язів нижніх кінцівок.
В.п.- ноги нарізно, руки в сторону.
1- мах лівою ногою вперед, оплеск під ногою.
2- в.п.
3- мах правою ногою вперед, оплеск під ногою.
4.в.п. Виконати 4-6 разів.
Травень
1. Дихальна вправа.
В.п.- ноги нарізно, руки на поясі.
Зробити вдих, надути живіт, видих, втягнути живіт.
Виконати 4-6 разів.
2. Вправа для розвитку м'язів верхніх кінцівок плечового поясу.
В.п.- ноги нарізно, руки в сторони.
1- напружене згинання рук до плечей.
2-в.п.
Виконати 4-6 разів.
3. Вправа для розвитку м'язів тулуба.
В.п.- ноги нарізно, руки на поясі.
1- нахил тулуба вперед, руки в сторони.
2- в.п.
3- нахил тулуба назад, руки вгору.
4- в.п.
Виконати 4-6 разів.
4. Вправа для розвитку м'язів нижніх кінцівок.
В.п.- основна стійка.
1- випад праворуч, руки вгору.
2-в.п.
3- випад ліворуч, руки вперед.
4- в.п.
Виконати 4-6 разів.
ДОДАТОК №3
Афірмації на кожен день, що можуть бути запропоновані педагогом
для учнів школи
Я відчуваю покращення здоров'я.
Я творець свого життя.
Я приймаю себе такою людиною, якою я є.
Я володію міцним здоров'ям.
Я люблю себе, своє тіло і свою душу.
Мене надихають речі, що відбуваються навколо.
Всесвіт винагороджує мене силою життя, я здоровий(а) щасливий(а).
Я вдячний(на) людям, які є в моєму житті.
Я сам(а) створюю своє здоров'я.
Я можу знайти вихід зі складних ситуацій.
Я народився(лася) невразливим/невразливою.
Я маю силу змінитися.
Моє життя наповнена добробутом, здоров'ям і радістю.
Я вибрав(ла) долю здорової та щасливої людини.
Я сповнений(на) радості, здоров'я і перемог.
У мене постійно відмінний настрій і хороше самопочуття.
Мені добре точно так само, як і моєму тілу.
У мене міцне здоров'я і добре серце.
Я сповнений/сповнена сил і здоров'я.
Я молодий(а) душею і тілом.
Кожен день дарує мені ще більше здоров'я і сил.
Я відчуваю себе просто чудово.
Здоров'я оселилося в моєму тілі.
Я повністю здоровий(а).
Я був(ла) народжена, щоб прожити життя здорової людини.
Правильний спосіб життя і довголіття — це мій шлях.
Бути здоровим/здоровою просто.
Моє здоров'я — головна мета життя.
Здоровим бути модно.
Я вдячна життю за моє міцне здоров'я.
Я гідний(на) любові.
Я ідеальний(на) такий(ка), який(а) я є.
Я можу змінити світ.
Якщо я впаду, я знову встану.
Мої помилки допомагають мені вчитися і рости.
Я добре навчаюся.
Я даю собі дозвіл робити власний вибір.
Я вірю в себе.
Я добра дитина.
Я здатний досягати своїх цілей.
Моя сім’я мене любить, бо я просто є.
Я люблю і ціную себе.
Коли я ділюся любов’ю, вона повертається до мене у примноженні
Я заслуговую на мир і радість у своєму житті.
У мене багато позитивних якостей, зокрема...
Я добре вмію...
Сьогодні я можу пишатися собою, адже я....