Дана розробка має "Пояснювальну записку", власне рекомендований план роботи Одеської гімназії №113 Одеської міської ради та список додаткових інтернет-ресурсів для використання учителями під час надолуження освітніх втрат. Матеріал я готувала до засідання педагогічної наради школи як керівник шкільної методичної комісії гуманітарно-мистецького напрямку.
ОДЕСЬКА ГІМНАЗІЯ № 113
ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Педагогічна нарада
від 30 серпня 2023 року,
протокол №1
ОДЕСА 2023 рік
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Освітні втрати — це прогалини у знаннях і навичках, які виникають в учнівства під час освітнього процесу у порівнянні зі стандартами освіти та очікуваними результатами навчальних здобутків.
Освітні втрати можуть виникати з різних — як індивідуальних, так і системних — причин. Серед них: здоров’я, війна, пандемія, надзвичайні ситуації природного характеру.
Значний вплив також накладається на освітні втрати, зумовлені у 2020—2021 роках пандемією COVID-19. Окрім безпосередньої зупинки освітнього процесу, що мав місце у всій країні після 24 лютого 2022 року, а також обмежень дистанційного навчання, на виникнення освітніх втрат можуть впливати також інші чинники:
бойові дії та окупація;
повітряні тривоги;
виїзд учнівства за кордон;
переїзд у межах України;
відключення електроенергії;
руйнування значної частини закладів освіти.
Освітні втрати – як снігова куля: якщо ми маємо прогалини на певному рівні освіти, то ці прогалини зумовлюють наступні прогалини.
Що треба робити, щоб ці прогалини не накопичувалися? Насамперед важливо вчасно, хоча би на локальному рівні, кожному вчителеві та вчительці розуміти, які елементи навчального матеріалу є ключовими.
Сама собою ситуація не виправиться. Як доводить практика: якщо прогалини в навчанні вчителі намагаються наздогнати просто на заняттях, при цьому просуваючись у новому матеріалі, це не є ефективним та лише заплутує школярів. Необхідні цільові заходи, щоб допомогти учням надолужити втрачене.
Можливі варіанти:
https://osvitanova.com.ua/posts/5627-stratehii-nadoluzhennia-osvitnikh-vtrat-iaki-isnuiut-i-iaki-pidtrymuiut-vchyteli
Стратегія з надолуження освітніх втрат — це комплекс заходів для здобувачів загальної середньої освіти, спрямований
Рекомендовані індикатори для моніторингу програм з надолуження освітніх втрат (на кінець навчального року)
Для оцінювання ефективності програм з надолуження освітніх втрат пропонуємо використовувати такі індикатори:
• кількість дівчаток і хлопчиків, які взяли участь у програмі;
• відсоток дітей, які покращили свої знання
-принаймні з одного предмета;
-вдосконалили щонайменше одну ключову компетентність;
-наскрізне вміння за результатами участі у програмі з надолуження освітніх втрат.
Програма подолання освітніх втрат за 2022-2023 навчальний рік, викликаних реаліями військового часу, розрахований на 2023-2024 навчальний рік
№ з/п |
Зміст роботи |
Дата виконання |
Відповідальні |
1. |
Визначення базових предметів (пріоритезація) |
30.08.23 |
Педагогічний колектив |
2. |
Затвердження базових предметів: початкова школа: -українська мова (читання та письмо); -математика; середня школа 1) НУШ, 5-6 класи): -українська мова та література; -математика; -англійська мова; -історія України. 2) 7-9 класи: -українська мова та література; -математика; -іноземна мова; -історія України; -біологія; -фізика; -хімія; -географія. |
30.08.23 |
Учителі 1-4 класів та учителі-предметники |
3. |
Розробити діагностичні тести для визначення рівня опорних знань у школярів та вимірювання освітніх втрат з конкретного предмета. |
Серпень 2023 |
Зазначені вчителі-предметники та учителі початкової школи |
4. |
Провести перші діагностувальні роботи без оцінювання: з метою виявлення прогалин. |
2-й урок за календарним планом |
Учителі-предметники та учителі 1-4 класів |
5. |
Провести аналіз результатів ДР №1 з метою виокремлення уроків для повторення, коригування, уроків консультаційного характеру; продумати різнорівневі завдання, підшукати додаткові інтернет-ресурси, що дають можливість самостійного повторення вивченого в цікавій та ігровій формах. |
День проведення ДР №1 |
Учителі-предметники та учителі 1-4 класів |
6. |
З’ясувати пріоритетність тем, з яких виявлено найнижчі результати . |
День проведення ДР №1 |
Учителі-предметники та учителі 1-4 класів |
7. |
Здійснити адаптивне гнучке планування, яке передбачає: -перерозподіл навчального часу між темами; - закріплення раніше вивчених тем (на уроках та індивідуальні консультації учнів за запитом); - або розроблення власної навчальної програми, коригуючи зміст та результати навчання з урахуванням виявлених освітніх втрат. |
До наступного уроку |
Учителі-предметники та учителі 1-4 класів |
8. |
Відповідно плану повторення, закріплення раніше вивчених тем, повторювати навчальний матеріал на відведених для цього уроках та індивідуальних консультаціях. |
2 тижні вересня 2023 р. |
Учителі-предметники та учителі 1-4 класів |
9. |
Продовжити надолуження освітніх втрат через повторення базових знань кожної нової теми. |
Вересень-жовтень |
Учителі-предметники та учителі 1-4 класів |
10. |
Провести ДР № з метою перевірки рівня подолання освітніх втрат. |
Кінець жовтня |
Учителі-предметники та учителі 1-4 класів |
11. |
Продовжити роботу над подолання ОВ протягом навчального року. |
2023-2024 н.р. |
Учителі-предметники та учителі 1-4 класів |
12. |
Провести ДР №3 з метою виявлення результатів роботи над подоланням освітніх втрат протягом навчального року. |
Травень-липень |
Учителі-предметники та учителі 1-4 класів |
13. |
Провести моніторинг результативності проведеної роботи із подолання освітніх втрат з метою коригування планування діяльності школи на наступний навчальний рік. |
|
Адміністрація школи |
На допомогу вчителеві
1.У зручний для дітей час можна виконувати діагностичні тести на платформі ВШО. Їх розробили в межах ініціативи “Збереження доступу до шкільної освіти” від проєкту “Супровід урядових реформ в Україні” (SURGe).
2.Крім діагностичних тестів, на сайті “Всеукраїнської школи онлайн” є відеоуроки із завданнями для учнів 5–11 класів.
3.Помічними також будуть аудіоуроки для 8–11 класів з історії України, української мови та літератури “Вчися вухами” від ГО “Смарт освіта”.
4.Також учні можуть самостійно опрацьовувати ресурси, де вчителі пояснюють теми шкільної програми:
5.Освітні втрати: причини та шляхи подолання разом з проєктом «Всеосвіта»
6.Долаємо освітні втрати: поради для вчителів української мови та літератури
7.Аби допомогти вчителям знайти свій шлях надолуження втраченого, проєкт “Клуб НУШ” за підтримки Міжнародного фонду “Відродження” розробив посібник “Подолання освітніх втрат з української мови та літератури. Методичні рекомендації та приклади уроків”.