Комплексне заняття для дітей старшого дошкільного віку.
Програмовий зміст: закріпити знання дітей про красу пори року Весни; формувати уявлення про традиції українського народу через виконання закличок; вправлятись у виконанні рухів вальсу, відчувати темп вальсу; дати уявлення дітям, що хоровод це різновид танцю; розвивати вміння дітей розрізняти музичні та шумові інструменти; розвивати музичний слух, відчуття ритму; виховувати позитивні враження від слухання музики та літературних творів.
Активізувати словник дітей музичними термінами: вальс, пісня-закличка, хоровод, музичні інструменти.
Комплексне заняття
для дітей старшого дошкільного віку
за темою:
«Квітуча Весна»
Обладнання: музичні та шумові інструменти, фарби, папір, пензлики, фонограма музики «Березень» із дитячого альбому П.І. Чайковського.
Програмовий зміст: закріпити знання дітей про красу пори року Весни; формувати уявлення про традиції українського народу через виконання закличок; вправлятись у виконанні рухів вальсу, відчувати темп вальсу; дати уявлення дітям, що хоровод це різновид танцю; розвивати вміння дітей розрізняти музичні та шумові інструменти; розвивати музичний слух, відчуття ритму; виховувати позитивні враження від слухання музики та літературних творів.
Активізувати словник дітей музичними термінами: вальс, пісня-закличка, хоровод, музичні інструменти.
Попередня робота: розгляд ілюстрацій про явища весни, гра на музичних інструментах; вивчення пісень.
Хід заняття:
Музичний керівник. Діти, сьогодні у нас незвичайне заняття. Я запрошую вас у веселу подорож до царства Квітучої Весни. А щоб дістатися туди, не потрібен ні потяг, ні літак, ні автомобіль. Уявіть, що ви птахи… Але птахи без чарівного слова не полетять. Давайте заспіваємо пісню – закличку.
Пісня – закличка «Птахів викликаю». Українська народна мелодія
Музичний керівник. Ось птахи почули нашу чарівну закличку, розправили крила та й полетіли до рідного краю. Уявіть себе кожен якимось птахом… І полетіли…
Звучить музика Сен – Санс «Лебідь». Діти довільно виконують рухи птахів під музику.
Музичний керівник. Як красиво летять птахи: одні широко розмахують величезними крилами, інші швидко тріпочуть маленькими крильцями. Прилетіли і сіли на галявинці (діти довільно сідають на килимку). А тут панує весна. І навколо повно квітів. Ви і не помітили, як ваші крильця перетворилися на листочки, а пташині голівки – на квіточки. Давайте спробуємо показати, як з’являється квітка.
Вправа «Відтвори квітку» (діти відтворюють те, що каже музичний керівник).
Музичний керівник. Ось вона, ще під землею, маленьке крихітне зернятко. Потім з’являється невеличкий паросток, який росте, росте, тягнеться до сонечка, а потім розправляє руки - листочки, протирає ними заспані оченята, і ось – диво – з’являється квіточка. Сонечко припікає, квіточкам радісно, почули вони ніжну, чарівну мелодію і закружляли у веселому вальсі.
Звучить музика П.І. Чайковський «Вальс квітів» (діти танцюють вальс у парах).
Музичний керівник. Так весело кружляли квіти в таночку, що стомилися, сіли і прислухалися. Ви знаєте, треба вміти слухати. Давайте ми з вами послухаємо весну і кожен скаже, що він почув. Закривайте очі і уважно слухайте.
Звучить фонограма «Звуки весни». Вправа «Послухай весну».
Музичний керівник. Які звуки ви чули? Чиї голоси? (відповіді дітей). А ще було чути, як шепочуться травинки, як капає, стікаючи з листочків, роса, як шумить у верховітті вітер. Ви теж це почули? Молодці. Діти, як ви думаєте, чи можна відтворити, як капає дощик, як дзижчить бджілка, співає вітерець? (Роздуми дітей). Давайте заспіваємо перші два куплета пісні «Бурульки», а звуки будемо відтворювати за допомогою музичних інструментів.
Пісня «Бурульки» сл. І. Вахрушевої, муз. С.Сосніної український переклад В. Паронової (Діти грають на металофоні, ксилофоні, музичному трикутнику, дзвіночках, сопілочках).
Музичний керівник. Всі ці ознаки: і дзвін краплинок, і приліт птахів, і дзюрчання струмочка, і веселі пісні квітів – все це говорить про те, що дуже скоро до нас в гості прийде прекрасна весна. Давайте її зустрінемо чарівною піснею. Діточки-квіточки в хоровод ставайте і Весні-красуні пісню заспівайте.
Пісня – хоровод «Весняночка» (На вибір муз керівника).
Музичний керівник. Коли приходить весна? Як? Ми цього не бачимо, але добре чуємо. Давайте за допомогою шумових інструментів відтворимо прихід весни, щоб кожен, хто почує, знав – це іде весна.
Гра на шумових інструментах «Гей, весна іде».
Гей, весна іде, радість нам несе:
Краплиночки дінь - дінь - дінь,
Горобчики цінь - цвірінь,
Мушки летять, мушки дзижчать,
Ж - ж - ж мушки дзижчать,
Гілочки хитаються, діточкам вклоняються,
Ш - ш - ш гілочки хитаються,
Дятел дзьобом стукотить, стукотить,
А струмочок все дзюрчить та й дзюрчить.
Сонце посміхається, з усіма вітається.
Радо весну всі стрічають,
Разом пісеньку співають.
Слухання музики «Березень» із дитячого альбому П.І. Чайковського.
Музичний керівник. Ви будете слухати музику, а я розкажу вам казочку. Ви, як справжні чарівники, зможете все, що я розказую, відтворити у малюнку.
Починаємо. Уявіть, що кожен з вас, деревце. Хоча навколо буяє весна, плачуть дрібними сльозами бурульки, дзвенять струмочки, цвітуть квіти, дерева ще сплять, додивляються свій останній сон, свою останню зимову казочку. А сонечко гріє, припікає. І прокинулось деревце, заворушило пальчиками - гілочками, а потім поворушило корінчиками і стало жадібно пити водичку із струмочка. І відчуло деревце, як по його тілу розливається живильне тепло, побіг веселий весняний сік. І розправило деревце гілочки, і підняло голівку до сонця, і стало кожною гілочкою - пальчиком вбирати в себе енергію сонця. Вітерець повіває і дерева хитає. Прилетіла хмаринка і розплакалася дрібним дощиком, а деревце не злякалося, а зраділо, умилося, причепурилося і зацвіло буйним цвітом. Як гарно бути квіткою!
Ви відчуваєте, як легко, як радісно вам стало. А який красивий малюнок у вас вийшов. І ніжна музика, і яскраві фарби допомогли вам намалювати весняну казку. Ви обов’язково подаруєте свій малюнок мамам. І вони будуть щасливі.