Птахи - наші друзі!
Мета: Формування знань про життя птахів восени, зі змінами, що відбуваються в їхньому житті; показати зв’язок змін у житті птахів зі змінами в природі; ознаки зовнішнього вигляду, поведінки птахів (чим живляться, чому відлітають у теплі краї); застосовувати здобуті мовні знання, уміння і навички в ігровій діяльності: розвивати спостережливість, пам’ять, уяву, мислення, мовлення; виховання любові до птахів, бажання прийти їм на допомогу.
Попередня робота: бесіди про пташок; спостереження за пташками; дидактичні ігри та вправи на закріплення знань про пташок; читання художніх творів: Б. Грінченко «Ластівка»; В. Лучук «Танок сорок»; А. Малишко «Соловейку - солов’ю»; М. Стельмах «Чорногуз».
Матеріали та обладнання : картки із зображенням птахів; аудіо запис із співом птахів , пазли птахів, зерно, желатин, мотузка, трубочка
ХІД ЗАНЯТТЯ
Встали діти всі рівненько,
Посміхнулись всі гарненько,
Повернулись до гостей,
Привітались : «Добрий день!»
І на килимок тихенько сіли.
. Вправа «Погода»
- Яка зараз пора року? (осінь)
- Який місяць? (листопад)
- Скільки складів у цьому слові?(3 склади)
- Тепло чи холодно надворі?
- Який стан неба?
- Чи були сьогодні протягом дня опади?
— Які зміни відбуваються в природі з настанням осені?
- Який спів птахів ви зараз чуєте?
Сьогодні на занятті ми розглянемо, як змінюється життя групи тварин. Якої саме, спробуйте відгадати.
Тварини, які мають тіло вкрите пір’ям,
дзьоб, а замість передніх кінцівок - крила.
− Так, вірно. Це птахи. Сьогодні ми будемо говорити про птахів восени, про їх зовнішний вигляд, поведінку, чим живляться, чому відлітають у теплі краї та інше.
- Яких пташок ви знаєте?
Відгадай загадку
Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мушок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує. (Ластівка).
***
Сам вечірньої години
Заховався в кущ калини.
Та на дуду голосну
Грає пісню чарівну. (Соловей).
***
Відлітають за моря, у краї далекі,
На будинках гнізда в’ють.
Звуть же їх … (Лелеки).
***
Сіла пташка на дубку,
Завила своє ку – ку.
Стрепенулись їжачок, заєць і козулі.
Всіх збудив той голосок,
Пісенька … (Зозулі).
***
– Де мешкають птахи? (у лісі, в полі, в парку, в степу, в садку, біля водоймищ). Вихователь демонструє зображення птахів: ластівки, лелеки, шпака, ворони, голуба, сови, горобця, сороки.
- Гра «Збири пазл»
Діти збирають пазли птахів,
Вихователь:. Живляться птахи комахами і гризунами. Знищують багато шкідників в садах і в полях. Переносять насіння рослин на далекі відстані , де з нього виростає нова рослина. А ще птахи гарно співають. Всі вони поділяються на зимуючих і перелітних.
- Яких ви знаєте зимуючих птахів?
- А яких перелітних?
- Найважче доводиться птахам взимку. Зникають комахи, зелені рослини. Все покривається снігом. Тому деякі птахи летять в теплі краї, де є корм.
- Дидактична гра «Перелітні чи зимуючі птахи?»
Перед дітьми на килимку розкладені картки з птахами. Вихователь пропонує дітям по черзі взяти одну картку, назвати пташку. Якщо пташка перелітна, то поставити її вгорі на набірному полотні, якщо зимуюча — внизу. - -Фізкультхвилинка
Трава низенька - низенька,
Дерева високі - високі.
Вітер дерева колише, гойдає,
То вліво, то вправо,
То вперед, то назад,
То вліво, то вправо,
То вперед, то назад,
До земліпригинає.
Птахи летять, відлітають,
летять, відлітають,
А учні тихенько
З а партисідають.
-Вихователь . Дорогі діти ! Виконайте завдання .
Визначте кількість складів у назві кожної пташки та проведіть лінії від картинок до схем слів.
- Завдання «Впізнай пташку за голосом»
Вихователь включає голоси різних пташок, а діти називають назву пташки
Діти , взимку птахи ближче до людського житла. Адже зима страшна птахам голодом, а не холодом. Голодні птахи сильно страждають від холоду. Тому взимку треба обов'язково підгодовувати птахів, вивішувати годівниці.
Гра «Хто прилетів на годівницю?» (питання задаються по черзі кожній команді)
Подивіться на картинку і скажіть:
Хто на гілці дерева? - На гілці снігурі.
Хто під годівницею? - Під годівницею горобець
Хто на годівниці? - На годівниці синиці.
Хто над деревом? - Над деревом сорока і голуб.
Хто праворуч від дерева? - Праворуч від дерева голуби.
Хто зліва від дерева? - Зліва від дерева ворони.
Хто за деревом? - За деревом ворона.
Хто перед деревом? - Перед деревом голуб.
Багато птахів відлетіло. Але й багато залишилося. Ми тривожимось за них, чи допоможуть їм люди у скрутну сувору зиму?
Вихователь. діти допоможим усім птахам, які залишились зимувати?
Ми облаштуємо справжню їдальню для птахів, повісимо годівнички на гілках дерев. А годівнички ми зараззробимо. Діти у вас на столах є стаканчики з зерном, подивітися яке там є зерно? З цього зерна ми виготуємо еко-годівничку.
Нам потрібно розчинити желатин
Додати насіння, зерно, крихти
Щільно це все розкласти по формах для печева
- Вставити по одній трубочці, щоб вийшов отвір для мотузки
- Зачекати, поки коржик застигне
- Потім повісити його на гілочку
Вихователь: Молодці, дітки! Ви вже багато знаєте про птахів. Це вам допомогло впоратися з усіма завданнями. Любіть птахів, бережіть їх, допомагайте у важкий для них час.