Розробка заняття з елементами тренінгу "Конфлікти та шляхи їх подолання". Можна використовувати в роботі класному керівникові, соціальному педагогу,ЗДНВР з виховної роботи та будь-якому учителю предметнику.
"Конфлікти та шляхи їх подолання"
Мета: познайомити з поняттям «конфлікт» і «спілкування», розглянути позитивні та негативні сторони конфлікту; дати уявлення про різні види конфліктних ситуацій та стилі вирішення конфліктів, стратегії поведінки в конфлікті; поглибити розуміння зв’язку спілкування і конфлікту, саморозуміння шляхом виявлення свого власного стилю, характерного для поведінки в конфлікті; виховувати доброзичливе ставлення одне до одного
Обладнання: торбинка з предметами, м’яч, маркери, папір формату А1, фліп-чарт, картки із малюнками людини в різних життєвих ситуаціях, фішки зеленого, червоного та синього кольору по кількості учасників, проектор, мульти-медійна дошка, презентація «Стилі поведінки в конфліктних ситуаціях», стікери, маркери.
Форма проведення: заняття з елементами тренінгу
Хід заняття
Вступ
Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. Спілкування людей – досить складний і тонкий процес. Кожен з нас вчиться цього все життя, здобуваючи досвід, часто за рахунок помилок і розчарувань. І на жаль, досить часто ми потрапляємо в ситуації, які визначаємо як конфліктні. «Яку роль відіграють конфлікти у нашому житті? Як їх розпізнавати і попереджувати, розв’язувати?» Про це ми з вами і поговоримо на сьогоднішній зустрічі
1. Вправа «Історія з торбинки»
Мета: сприяти емоційному налаштуванню на заняття.
Хід вправи
Учасники по черзі дістають з торбинки будь-який предмет і від його імені презентують себе. Наприклад: «Я — шпилька для волосся, дуже красива, корисна, завжди на очах, до мене часто торкаються, коштую дорого, але виглядаю просто».
2. Вправа «Правила роботи»
Мета: прийняти правила роботи
Хід вправи
Щоб наша робота була плідною, треба погодити правила за якими ми виконуватимемо її, ці правила обов’язкові для всіх.
Правила тренінгу:
1. Будь активним: не чекай, не мовчи, дій!
2. Говори від свого імені і про те, що хвилює саме тебе і саме зараз!
3. Не перебивай, будь толерантним!
4. Критикуй дії і висловлювання, а не людину!
5. Дотримуйся регламенту!
3. Вправа «Очікування»
Мета: визначити очікування учасників від заняття
Хід вправи: тренер просить усіх учасників на папірцях написати свої очікування від тренінгу. Потім всі по черзі виголошують їх і зберігають при собі до кінця тренінгу.
4. Вправа «Як на долоні»
Мета: актуалізація у учнів особистісного досвіду переживання конфлікту, демонстрація відмінностей у сприйнятті конфлікту різними людьми.
Хід вправи
Учасникам пропонується закрити очі, витягнути вперед руки долонями вверх і уявити у себе на долонях КОНФЛІКТ.
Уявивши конфлікт, потримати його в руках, кожен може зробити з ним те, що захоче.
– Яким вам уявився конфлікт?
– Якого він був кольору?
– Які відчуття були у вас в той момент?
– Що вдалось зробити з конфліктом?
– Як ви себе почуваєте тепер?
(Звернути увагу, хто як сприймає конфлікт під час обговорення.)
-Що ми називаємо конфліктом?
– А можна сказати, що конфлікт — до спосіб захисту власної гідності?
Інформаційне повідомлення
– Конфлікт у перекладі з латини – це «зіткнення» або «боротьба», вороже відношення. Конфліктні ситуації вивчає конфліктологія.
Конфлікт – це відсутність згоди між двома або більше сторонами (особами).
Конфлікт – ситуація, в якій кожна із сторін прагне зайняти позицію, несумісну і протилежну по відношенню до інтересів іншої сторони.
Чи можемо ми обійтися без конфліктів? Чому?
Доречно навести такий вислів: «Конфлікт – це норма життя. Якщо вам здається, що у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс…». Ця, трохи смішна і одночасно правдива фраза, належить Чарльзу Ліксону, американському психологові і адвокатові з тридцятирічним стажем. Думаю, що пульс ви вже перевірили і переконалися, що він є. Значить, і конфлікти є.
Конфлікт – це добре або погано?
Давайте з вами визначимо позитивні і негативні сторони конфлікту.
В числі аргументів «ЗА» ( на користь конфлікту) можуть бути названі такі приклади:
Будь – які зміни пробивають собі дорогу через конфлікт зі звичним, традиційним, відсутність конфлікту це ознака застою;
Конфлікт стимулює самовдосконалення і особистісний ріст, пошук нових способів діяльності;
Конфлікт може вивести на нову цікаву ідею;
Тільки пройшовши через конфлікт і знаючи як поведе себе партнер в тій чи інший ситуації, коли стикаються ваші інтереси, можна говорити про те, чи добре знаєш людину і можеш їй довіряти;
В результаті конфлікту можна вийти на нові етапи у взаємовідносинах – зробити їх більш природними більш відкритими;
Конфлікт загартовує характер, навчає здатності відстоювати свої інтереси;
Допомагає виразити свої відчуття і зняти напруження;
Краще розуміти людей;
Допомагає подивитися на ситуацію з нової точки зору;
Дає можливість добитися покращення ситуації;
Вчить розуміти і поважати не схожих на тебе людей, це розширює круг спілкування;
В числі аргументів «ПРОТИ»:
Конфлікт це завжди велике емоційне навантаження;
Є ризик зруйнувати взаємовідносини;
Є можливість не отримати того, що хочеш, чи залишитися без того що маєш тепер;
Є ризик отримати удар по самолюбству чи згубити себе в очах оточуючих;
Іноді конфлікт віднімає невиправдано багато сил і часу.
-Який висновок ми можемо зробити, проаналізувавши позитивні і негативні сторони конфлікту? У конфлікті є багато позитивного.
А от як визначив основу конфлікту президент американської асоціації конфліктів Вільям Лінкольн: «Конфлікт — це побоювання (розуміння) хоча б однієї сторони, що її інтереси порушує, ущемляє, ігнорує інша сторона або сторони».
Що спонукає людей конфліктувати?
5. Вправа «Стілець»
– Чи можна в житті обійтись без конфлікту?
– Наскільки часто ми стикаємось з конфліктами?
(Виконання практичної вправи)
Перед вами порожній стілець і є дві людини які хочуть на нього сісти. Як на вашу думку, це конфлікт чи ні?
– Як можна розв’язати цей конфлікт ?( Вислуховуємо відповіді, але не коментуємо.)
– Як в основному розв’язуються подібні конфлікти?
– Як ймовірніше всього вирішиться конфлікт, якщо одним з учасників буде жінка похилого віку, а іншим молодий чоловік? (З позиції норм, правил, традицій. Чоловік має поступитись.)
– Як ймовірніше всього вирішиться конфлікт, якщо одним з учасників будуть ровесники, але одному необхідно зав’язати шнурівок на взутті? (З позиції інтересу, кому важливіше сісти в даний момент, або з позиції сили.)
– Як можна розв’язати цей конфлікт? – Як в основному розв’язуються подібні конфлікти?
– Як ймовірніше всього вирішиться конфлікт, якщо одним з учасників буде жінка похилого віку, а іншим молодий чоловік?
– Як ймовірніше всього вирішиться конфлікт, якщо одним з учасників будуть ровесники, але одному необхідно зав’язати шнурівок на взутті?
Конфлікт це нормальна і необхідна частина нашого життя, зображуємо трикутник і описуємо три різних підходи до вирішення конфлікту.
Основні ознаки конфлікту:
1. Наявність двох чи більше учасників з суперечливими інтересами.
2. Кожний учасник має аргументацію та засоби захисту своїх інтересів.
3. Кожний учасник конфлікту трансформує свій стан в залежності від ситуації, яка склалася і на яку здійснює вплив супротивник.
Основні етапи конфлікту:
1.Виникнення і розвиток конфліктної ситуації. Конфліктна ситуація створюється одним чи декількома суб'єктами соціальної взаємодії і є передумовою конфлікту.
2.Усвідомлення конфліктної ситуації хоча б одним із учасників соціальної взаємодії і емоційне переживання ним цього факту. Наслідками і зовнішніми проявами подібного усвідомлення і пов'язаних з ним емоційних переживань можуть бути зміна настрою, критичні висловлювання на адресу свого потенційного супротивника, обмеження контактів з ним і т.д.
3.Початок відкритої конфліктної взаємодії. Цей етап виражається в тому, що один із учасників соціальної взаємодії, який усвідомив конфліктну ситуацію, переходить до активних дій (в формі заяв, попереджень тощо), направлених на нанесення шкоди "супротивнику". Інший учасник при цьому усвідомлює, що дані дії направлені проти нього, і, в свою чергу, починає активно діяти проти ініціатора конфлікту.
4.Розвиток відкритого конфлікту. На цьому етапі учасники конфлікту відкрито заявляють про свої позиції і висувають вимоги.
5.Розв'язання конфлікту. В залежності від змісту, розв'язання конфлікту може бути досягнуто двома методами: педагогічним (бесіда, прохання, пояснення тощо) чи адміністративним (переведення на іншу роботу, звільнення, рішення комісії, наказ керівника, рішення суду і т. д.).
Основними фазами конфлікту є :
1. початкова фаза;
2. фаза підйому;
3. пік конфлікту;
4. фаза спаду.
Будь-який конфлікт супроводжується певними сигналами. Назвемо їх «сигналами конфлікту»:
Дискомфорт.
Інцидент.
Непорозуміння.
Напруга
Криза.
6. Вправа «Яблучко і черв’ячок»
Сядьте зручніше, закрийте очі і уявіть на хвилину, ніби Ви – яблуко. Стигле, соковите, красиве, ароматне, наливне яблучко, яке мальовничо висить на гілочці. Всі милуються Вами, захоплюються. Раптом звідки не візьмись, підповзає до Вас черв’як. І каже: «Зараз я тебе буду їсти!» Що б Ви відповіли черв’яку? Відкрийте очі і запишіть свою відповідь.
Інформаційне повідомлення
Існують п’ятъ стратегій поводження в конфлікті. (Перегляд презентації «Стилі поведінки в конфліктній ситуації»)
Конфронтація, або суперництво, виникає тоді, коли людииа прагне поставити власні цілі вище інторесів інших людей і взаємин з ними.
Компроміс, або домовленість, пов’язується з поводженням людини, що дозволяє частково задоволнити як свої домагання, так і бажання партнера (50 х 50).
Поступка, або пристосування, — це стиль поводження в кон-флікті, під час якого учасник конфлікту відмовляється від СВ0їХ інтересів заради інтересів іншої людиии.
Уникання, або відхід, характерний для тих випадків, коли учасники конфліктів відмовляються і від власних інтересів, і від підтримки позитивних відносин з партнером.
Співробітництво виникає, коли людина прагне до встановлення рівноправності власних інторесів і зацікавленості до реалізації інтересів партнера.
-Який спосіб розв’язання конфліктної ситуації є найправильнішим?
-Якій із перерахованих стратегій поведінки у конфліктних ситуаціях відповідає ваши варіант відповіді із попередньої вправи?
Приклади відповідей:
Конкуренція: «Зараз як упаду на тебе і розчавлю!»
Уникнення: «Он, подивися, яка там симпатична груша!»
Компроміс: «Ну, добре, відкуси половинку, решту залиш моїм улюбленим господарям!»
Пристосування: «Така видно вже в мене доля тяжка!»
Співпраця: «Подивися, на землі є вже яблука,що впали, ти їх їси, вони теж смачні!
7. Вправа «Мої дії в конфлікті»
Мета: вчити учнів конструктивним шляхам виходу із конфліктних ситуацій
Хід вправи
Учасники заняття методом жеребкування об’єднуються у 3 групи:
І. група– зелені;
ІІ. група – сині;
ІІІ. група – червоні.
Кожна група отримує приклад конфліктної ситуації у малюнкові. Завдання: знайти конструктивний вихід із даної ситуації та озвучити її перед групою.
Інформаційне повідомлення «Секрети безконфліктного спілкування»
– Хоча конфлікти і є невід’ємною складовою життя кожної людини, важливо зробити все можливе, аби їх попередити.
Для цього існують правила поведінки, виконання яких допомагає не провокувати конфлікти:
Не прагніть домінувати за будь-яку ціну. Будьте принциповими, але не жорстокими. Пам’ятайте, що прямолінійність добре, але не завжди.
Критикуйте, але не критиканствуйте.
У всьому треба знати міру. Сказати правду теж треба уміти! Будьте незалежні, але не самовпевнені. Не перетворюйте наполегливість на настирливість.
Будьте справедливі та терпимі до людей. Не переоцінюйте свої здібності та можливості, не зменшуйте здібності і можливості інших.
Не проявляйте ініціативу там, де її не потребують.
Реалізуйте себе в творчості, а не в конфліктах.
Проявляйте витримку, оволодійте уміннями саморегуляції. Пошана до людей, знання правил ведення суперечки, дискусії, правил спілкування допомагають запобігати непотрібним конфліктам.
Рефлексія.
"Історія про рай і пекло"
Один молодий воїн прийшов до мудрого старця і запитав: «О мудрець, розкрий мені таємницю життя. У чому різниця між раєм і пеклом?». Мудрець помовчав секунду і відповів: «Ти дурний молодий чоловік. Людина, подібна до тебе, ніколи не зможе зрозуміти цього. Ти занадто неосвічений!».
Почувши таку відповідь, молодий воїн став злий і лютий, немов лев. «Так за такі слова я готовий тебе убити!» — вигукнув він і одразу схопився за зброю. Але в цю мить мудрець сказав: «Мої слова не були прямою відповіддю на твоє питания. Так я хотів довідатися, як ти реагуєш на брутальність. Твоє бажання убити мене за брутальність показало мені, що ти живеш за принципом «око за око, зуб за зуб». А це і є пекло! Тому що на твою силу, злість і агресію я можу відповісти тим самим. Але хіба можна тоді побачити кінець образам, гніву і злості?». Почувши ці слова, молодий воїн вибачився за гарячкуватість, опустив зброю і сказав: «Ти правий. Напевно, я, дійсно, ще занадто дурний, якщо не зміг побачити різницю між відповіддю і брутальністю». -«А от тобі і друга половина відповіді: «Рай — це коли людина готова простягнути руку в знак примирення. Саме в цьому її сила і мудрість».
Як ви думаєте, прощення – це знак сили чи ознака слабкості?
Тест
Інструкція: Уважно прочитайте вислови і прислів’я. Користуючись наведеною нижче шкалою, визначте, наскільки кожне прислів’я відповідає вашим діям під час конфліктів:
5 – відповідає в усіх випадках;
4 – відповідає у більшості випадків;
3 – деколи відповідає;
2 – відповідає, але дуже рідко;
1 – ніколи не відповідає.
1. Від суперечки легше утриматися, аніж потім здихатися її.
2. Якщо ви не можете примусити людину думати так, як ви робите, то примусьте її робити так, як ви думаєте.
3. Теплі слова розтоплюють холодні серця.
4. Послуга за послугу.
5. Давай приходь і подумаємо разом.
6. Під час суперечки заслуговує похвали той, хто перший замовкне.
7. Чия сила, того й правда.
8. Солодкі слова роблять солодким рух уперед.
9. Краще синиця у жмені, аніж журавель у небі.
10. Істина знаходиться в знаннях.
11. Той, хто б’ється і тікає, доживає до нової битви.
12. Той перемагає блискуче, хто примушує своїх ворогів тікати врозтіч.
13. Убий ворога своєю надмірною добротою.
14. Чесний обмін думками не приведе до суперечки.
15. Ніхто не може претендувати на істину в останній інстанції, але кожен може зробити свій внесок у неї.
16. Триматися подалі від тих, хто незгодний з тобою.
17. Тільки той, хто вірить у перемогу, перемагає на полі битви.
18. Добре слово мало коштує, та дорого цінується.
19. Зуб за зуб, око за око – це чесна гра.
20. Тільки той, хто готовий відмовитися від власного права на істинну в останній інстанції, збагатиться від істин, які знають інші.
21. Уникайте сварливих людей – вони зроблять ваше життя нещасним.
22. Людина, яка не тікає сама, змушує тікати інших.
23. М’які слова забезпечують гармонію.
24. Хочеш мати хорошого друга – зроби йому щось приємне.
25. Відкрито говори про свої конфлікти, і йди їм назустріч – тільки це приведе до їх найкращого вирішення.
26. Найкращий спосіб улагодження конфліктів – уникати їх зовсім.
27. Займаю тверду, рішучу позицію (на тім стою і не можу інакше).
28. Лагідність перемагає гнів.
29. Краще щось, аніж нічого з того, що ти хочеш.
30. Щирість, чесність і довіра гори звернуть.
31. Немає нічого важливішого, ніж те, за що тобі треба боротися.
32. У світі завжди були й будуть переможці і переможені.
33. Вони на тебе з каменем, а ти до них з прихильністю.
34. Якщо двоє йдуть на компроміс, то справедливе рішення гарантоване.
35. Правди можна добитися, воюючи та воюючи
Підрахунок кількості набраних балів
Втеча |
Примус |
Згладжування |
Компроміс |
Конфронтація |
1 / |
2 / |
3 / |
4 / |
5 / |
6 / |
7 / |
8 / |
9 / |
10 / |
11 / |
12 / |
13 / |
14 / |
15 / |
16 / |
17 / |
18 / |
19 / |
20 / |
21 / |
22 / |
23 / |
24 / |
25 / |
26 / |
27 / |
28 / |
29 / |
30 / |
31 / |
32 / |
33 / |
34 / |
35 |
Сума: |
Сума: |
Сума: |
Сума: |
Сума: |
Чим більшою є загальна сума балів за певною стратегією розв’язання конфліктів, тим частіше ви схильні застосовувати цю стратегію. Чим менша загальна сума, тим рідше ви користуєтесь нею.
Стратегії розв’язання конфліктів, які визначаються за допомогою методики:
1.Черепаха (втеча). Черепахи втікають і ховаються у свій панцир, щоб обминати конфлікти. Вони відмовляються від власних цілей та стосунків. Вони тримаються далі від спірних питань, через які виникає конфлікт, так і від людей, до яких він причетний. Вони почувають себе безпомічними. Вважають, що намагатися вирішувати конфлікт – справа повністю безнадійна. Вони переконані, що легше втекти (фізично та психологічно) від конфлікту, а ніж зіткнутися з ним.
2. Акула (примус). Акули намагаються перемагати опонентів тим, що силоміць примушують їх приймати потрібне їм рішення конфлікту. Для них найважливішими є власні цілі, а стосунки з людиною мають дуже мале значення. Вони будь-якою ціною готові добитися своїх цілей. Потреби інших людей їх не турбують. Їх мало хвилює те, чи вони комусь подобаються, чи конфлікти вирішуються тоді, коли один перемагає другого, який програє. Вони хочуть бути переможцями. Перемога, на їхню думку, дає людям почуття гордості та успіху. Поразка викликає почуття безсилля, неадекватності і невдачі. Вони намагаються здобути перемогу, приголомшуючи суперників, нападаючи раптово, а також залякуючи або загрожуючи їм з позиції сили.
3.Плюшевий ведмедик (згладжування). Для ведмедиків – стосунки найважливіші, а власні цілі не мають великого значення. Ведмедики хочуть подобатися, хочуть, щоб усі їх любили і цінували. Вони вважають, що краще уникнути конфлікту заради гармонії, і впевнені, що конфлікти не можна обговорювати без шкоди для стосунків. Вони бояться завдавати болю, образити, псувати стосунки під час конфлікту. Щоб зберегти стосунки, вони готові пожертвувати особистими цілями. Плюшеві ведмедики немовби кажуть: «Я пожертвую власними цілями, роби все, що ти хочеш, аби тільки я тобі подобався». Плюшеві ведмедики намагаються згладати конфлікт, боячись зіпсувати стосунки.
4. Лисиця (компроміс). Лисиці невибагливі як у своїх цілях, так і в стосунках з іншими людьми. Лисиці шукають компромісу. Вони пожертвують частиною своїх домагань під час конфлікту і переконають іншу особу поступитися теж якоюсь часткою своїх цілей. Вони шукають такого рішення конфлікту, коли б обидві сторони мали вигоду – «золоту середину», між двома крайніми позиціями. Вони готові пожертвувати заради досягнення згоди для спільного добра частиною своїх домагань, так і стосунків.
5.Сова (конфронтація). Сови дуже високо цінують власні цілі та стосунки. Вони розглядають конфлікти як проблему, яку потрібно розв’язувати, і шукають таке рішення, яке б задовольнило як їхні власні цілі, так і цілі супротивної сторони в конфлікті. Вони сприймають конфлікти як засіб поліпшення стосунків шляхом послаблення напруження між двома людьми. Вони намагаються розпочати дискусію, яка розцінила б конфлікт як проблему. Шукаючи рішення, які б задовольнили як їх самих так і іншу особу, сови підтримують стосунки. Сови не заспокоюються доти, доки не знайдене рішення, яке б задовольнило і власні і чужі цілі. Вони також не заспокоюються доти, доки напруга не спаде і негативні емоції не будуть повністю зняті.
Підведення підсумків
Вправа: «Берег реалізованих сподівань»
Мета: підбиття підсумків, пригадування важливих подій минулого дня.
Хід вправи
Тренер просить кожного учасника по колу висловитися з приводу того, що цінного він/вона отримали за сьогодні, які нові знання та навички набули. Після цього учасникам пропонується перенести свої очікування щодо роботи на інший берег або залишити Якщо побоювання мали місце в роботі тренінгової групи, то їх також залишити на рифах, якщо ні, то ді забрати їз собою.
Я хотіла б на останок побажати вам бути добрими, чесними, справедливими, гідними поваги інших, людьми, які всі свої незгоди і непорозуміння вирішують толерантним способом.
Дякую за увагу!
Використані джерела
1. Варій М. Й. Загальна психологія. Навчальний посібник / 2-ге видан., випр. і доп. − К.: «Центр учбової літератури», 2007. − 968 c.
2. Грецов А.Г. Тренинг креативности для старшеклассников и студентов. – СПб.: Питер, 2007. – 208 с.
3. uk.wikipedia.org
4. azps.ru/training/2/trn3.html
5. lesechko.wordpress.com
6. azps.ru/training/
7. your-job.org/index.php?id=91
8. teacherjournal.com.ua/shkola/psixologya/2303-texnologchna-kartka-trenngu-dlya-molodix-speczalstv-qmetodika-provedennya-trenngovix-zanyatq.html
9. your-job.org/index.php?id=93
10. forum-grad.ru/forum1145/thread41392.html
11.zdorovyekonst.ucoz.ru/index/0-12
12. docs.google.com
Пам'ятка
1. Умійте володіти собою.
2. Пам'ятайте: найкращий спосіб боротися з душевним неспокоєм - постійна зайнятість.
3. Щоб забути свої напасті, намагайтеся зробити приємне іншим. Роблячи добро іншим, ви робите добро собі.
4. Не старайтеся змінювати чи перевиховувати інших. Набагато корисливіше і безпечніше зайнятися самовихованням.
5. Пам'ятайте: кожна людини - така ж яскрава унікальна індивідуальність, як і ви, приймайте її такою, якою вона є.
6. Умійте бачити в людині позитивні якості й у стосунках з нею спробуйте спиратися саме на ці якості.
7. Не ображайтесь і не обурюйтесь критикою на вашу адресу, шукайте в ній виправні точки для самовдосконалення.