Конгломератний урок "Морські подорожі"

Про матеріал

Конгломератний урок з географії, зарубіжної літератури та математики в 6 класі, який поєднує предмети природничо-математичного та гуманітарного циклів. Нестандартний урок створено з використанням інноваційних технологій із інтерактивними методами навчання. У наступній публіації - комп'ютерна презентація до уроку.

Перегляд файлу

Конгломератний урок

з географії, зарубіжної  літератури та математики в 6 класі

Тема  уроку:  Морські подорожі в романі Жуля Верна

                        «П’ятнадцятирічний капітан»

Мета уроку:

  • продемонструвати пафос романтики подорожей в романі Ж. Верна; узагальнити та закріпити знання, вміння, навички, отримані під час вивчення теми «Світовий океан»; формувати навички розв’язування практичних задач з теми «Масштаб»; продовжити формувати навички роботи з фізичною картою світу;
  • розвивати  географічну уяву; розвивати емоційність учнів, пам'ять, увагу, цікавість до предметів географія, зарубіжна література та математика;
  • виховувати в учнів  уміння працювати в команді, в нестандартних ситуаціях; сприяти вихованню сміливості, порядності та чесності.

Тип уроку: конгломератний урок.

Вид уроку: урок узагальнення та систематизації отриманих знань.

Обладнання: ІКТ, мультимедійна презентація, уривки з фільму, атласи, контурні карти, кольорові олівці.

 Хід уроку:

І. Мотивація навчальної діяльності

Слайд 2

Вчитель зарубіжної літератури

Перегляд уривку з кінофільму «П’ятнадцятирічний капітан».

Постановка проблемного питання: «Діти, про що сьогодні піде мова на уроці?»

Можливі відповіді: «Про подорожі, мандрівки та досягнення в науці».

Слайд 3

Вчитель географії

Оголошення теми і мети уроку 

- Величезні розміри Світового океану наводять на думку, що нашій планеті більше пасувало б ім’я – Океан, або Вода (Аква). Таке враження виникає у космонавтів, які з космосу бачать нашу планету блакитною від води, бо вона займає 71% поверхні земної кулі. Сьогодні на уроці ми узагальнимо та закріпимо знання про Світовий океан; продовжимо розвивати навички роботи з фізичною картою світу.

Вчитель зарубіжної літератури

- Сьогодні ми з вами продовжимо знайомство з одним із найцікавіших романів французького письменника Жуля Верна «П’ятнадцятирічний капітан». Ми простежимо з вами за тим, які пригоди пережили герої роману під час мандрів Світовим океаном через підступність одного з членів команди; будемо розвивати зв’язне мовлення, просторову уяву.

Вчитель математики

- Ознайомимося з маршрутом подорожі наших героїв та розрахуємо його відстань, повторивши тему «Масштаб»; будемо виховувати уміння працювати в команді, в нестандартних ситуаціях.

Вчитель географії

Діти, сьогодні у нас з вами незвичайний урок. Ви виконуватимете роль літераторів та захоплюватиметеся красою художнього слова у романі Жуля Верна «П’ятнадцятирічний капітан», потім ви перевтілитеся в географів і будете досліджувати маршрут, яким прямували герої роману. Без математичних розрахунків не можливо було б здійснити жодне географічне відкриття, жодної подорожі і тому, ви побуваєте і в образі математиків.

 

ІІ.  Актуалізація опорних знань

Слайд 4

Репродуктивна бесіда

Вчитель зарубіжної літератури

  • Як називалася шхуна, на якій мандрували герої роману? («Пілігрім»)
  • З якою метою була споруджена шхуна? (Щоб полювати на китів)
  • Хто став капітаном шхуни після Халла? (Дік Сенд)
  • Скільки років було капітанові? (15 років)

Слайд 5

Вчитель географії

  • Звідки вийшла шхуна і куди мріяли дістатися пасажири «Пілігріму»?(з о.Нова Зеландія до м.Лос-Анджелеса, Північна Америка)
  • Який океан вони мали перетнути? (Тихий океан)
  • Що ви можете про нього розповісти? (Найбільший, найглибший, відкрив Ф.Магеллан, назва помилкова)
  • Куди потрапили наші герої? (Африка, Ангола)
  • Який ще океан вони змушені були перетнути? (Атлантичний океан)

Слайд 6

Вчитель математики

  • Що таке відношення чисел в математиці?
  • Що означає відношення 1:1 000 000?
  • Що таке масштаб?

 

ІІІ. Робота над темою уроку

Вчитель зарубіжної літератури

2 лютого 1873 року шхуна «Пілігрім» відправилася в небезпечну подорож. Сьогодні на уроці ми спробуємо відтворити маршрут наших героїв. Цих маршрутів буде два: перший, за яким повинен був провести судно капітан Халл; другий, за яким пройшли наші герої через витівку Негоро.

Слайд 7відплиття шхуни, кадр із фільму

Вчитель географії

Слайд 8

Робота з атласом та контурною картою

Перед відплиттям судно знаходилося на точці, яка має географічні координати – 45 пд. ш., 170 сх. д.

Діти, зараз ви, як юні географи, користуючись фізичною картою півкуль (атлас ст.18-20), повинні знайти географічний об’єкт, який має ці координати, позначити його на контурній карті і розповісти про нього.

Слайд 9 – позначаємо помітку на карті

(Можлива відповідь учня: Це о.Нова Зеландія, який заходиться в південній та східній півкулях; розташований в Тихому океані).

Вчитель зарубіжної літератури

 А зараз ви перевтілитесь в літераторів і, прочитавши текст, підготуєтесь до експрес-опитування.

Робота з текстом

«Пілігрим» був невеличкий вітрильник, але вважався одним із найкращих кораблів Джеймса Уелдона. Він входив до складу флотилії, яку той щорічно виряджав ген за Берінгову протоку, в північні моря, або під Тасманію чи за мис Горн, аж до морів Антарктики. Шхуна-бриг чудово ходила під вітрилами. Завдяки дуже зручному оснащенню вона могла навіть з нечисленною командою запливати у важкодоступні місця південного моря, звідки починалася суцільна смуга антарктичної криги. Капітан Халл умів, як кажуть матроси, «лавірувати» поміж плавучих крижин. Влітку такі крижини допливають аж до Нової Зеландії, та навіть до мису Доброї Надії, і досягають набагато нижчих широт, аніж у північних морях. Щоправда, то все невеличкі айсберги з пооббиваними боками, розмиті теплими водами. Майже всі вони розтають в Атлантичному та Тихому океанах.

Слайд 10

Експрес-опитування (метод «мікрофон»)

  1. Хто власник «Пілігриму»? (Дж. Уелдон)
  2. Як звали найдосвідченішого капітана флотилії Уелдона? (Халл)
  3. З якими перешкодами стикалася шхуна, коли вирушала на полювання? (Айсберги)
  4. До яких островів допливали ці крижини? (о-ви Нової Зеландії)
  5. А до якого мису діставалися ці айсберги? (мис Доброї Надії)

Вчитель географії

Слайд 11

Робота з атласом та контурною картою

Позначте на контурній карті географічні об’єкти, які виділені в опрацьованому вами тексті (Учні позначають географічні об’єкти, користуючись атласом ст.18-20 та картою на слайді).

Вчитель математики

Для того, щоб привести судно в призначене місце Діку Сенду необхідно було вміти точно визначати місце корабля у відкритому морі. Які у нього були прилади для того, щоб допомогти зробити точні виміри?

Слайд 12

 (Можливі відповіді: компас і лаг)

Журавльов Кирил підготував інформацію про ці прилади.

Розповідь учня про різні прилади

 (Компас  прилад для орієнтування на земній поверхні, щодо сторін світу. Синя стрілка показує на північ, червона –на південь.

Лаг – прилад для вимірювання швидкості судна.)

Вчитель зарубіжної літератури

Діти, пригадайте, що ж зробив кок для того, щоб юний капітан привів корабель в Африку?

Слайд 13

Опираючись на текст роману, спробуємо простежити наскільки змінився напрямок судна від заданого після витівки Негоро та прослідкуємо за цими маршрутами на карті.

(короткі відповіді дітей)

Вчитель географії

Слайд 14

Робота з атласом та контурною картою, робота в групах

Юні географи, а зараз об’єднайтесь в 2 групи і зобразіть на контурній карті (ст. 2-3) напрямок руху судна.

І група – позначте курс, за яким повинна була рухатися шхуна

C:\Documents and Settings\шошол\Рабочий стол\Семінар_28.03.18\Урок\Маршрут 1.jpg

ІІ група – покажемо як судно рухалося насправді

Вчитель математики

Продовження роботи в групах

- Після прокладання маршрутів, ми, в ролі математиків, виміряємо відстань напрямку, за яким повинна була рухатися шхуна (І група) і відстань, за якою рухалася насправді (ІІ група).

(Учні розраховують відстань)

Слайд 15

- Давайте порівняємо ці два маршрути й зробимо висновок.

(Учні порівнюють розраховані відстані)

Вчитель зарубіжної літератури

Про те, чому сталася така помилка підготував повідомлення Фоменко Вова.

Доповідь учня про картографію

Слайд 16

Якщо б Дік Сенд гарно орієнтувався в просторі та знав основи картографії, то вони не потрапили б на чорний континент.

До кінця XVI ст. найточнішими були карти "короля картографії" фламандця Герарда Меркатора. Він запропонував спосіб побудови карт, при якій напрями не спотворювалися, але при цьому сильно спотворювалися площі районів біля полюсів. Гренландія, наприклад, виглядала приблизно такою ж, як Африка, хоча насправді вона в 12 разів менше. Але збереження напрямів - дуже важлива властивість

(розглядають карти Меркатора)

Вчитель математики

Слайд 17

В наші дні на допомогу картографам прийшли космічні супутники, їх інформація передається на комп'ютери, які перетворять її в карти.

GPS (Global Positioning System) – це сучасна система глобального визначення місцерозташування. Нині в ній 30 працюючих супутників. Для точного визначення координат досить "бачити" 4 супутники. Погодні умови - не перешкода для роботи приладу. У найближчій перспективі GPS-функція буде вбудована у більшість мобільних телефонів, і ми зможемо використовувати телефони як технічний засіб навчання.

Вчитель зарубіжної літератури

Дорогі діти, сьогодні на уроці ви, в ролі літераторів, географів і математиків, прослідкували за нелегким маршрутом подорожі героїв роману Жуля Верна «П’ятнадцятирічний капітан», який не злякав їх.

Вчитель географії

Слайд 18

То ж і ви не бійтесь труднощів, а впевнено їх вирішуйте. Життя це творчість – то ж творіть. Життя це боротьба – то ж борітесь.

Насамкінець хочу побажати, щоб вашу долю завжди супроводжували ВІРА, ЛЮБОВ, НАДІЯ, бо, згідно з істинним висловленням однієї мудрої людини, «якщо Віра стане човником, Любов – вітрилом, Надія – морем, то можна сміливо долати життєві хвилі».

1

 

docx
Додано
9 грудня 2018
Переглядів
827
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку