Конкурс "Мовознавство для допитливих"

Про матеріал
За допомогою різних завдань якомога більше дізнатися про чарівний світ української мови
Перегляд файлу

Конкурс «Мовознавство для допитливих»
 

    Ведучий: Рідне слово... Воно бринить, хвилює душу. Бо мова українська - то невичерпне джерело, скарбниця народного духу. Вона мелодійна, ласкава, ніжна, багата. Порадник і вчитель тим, хто її любить і шанує, і суддя тих, хто її зневажає. 

Ведуча: Рідне слово є важливим засобом виховання людини. Відомий український педагог       В. Сухомлинський писав: « Мова - це віконця, через які людина бачить світ. Багата мова - багатий духовний світ, розвинуте почуття краси слова - висока моральна культура. Убогість слова - це убогість думки, а убогість думки веде до моральної, інтелектуальної, емоційної, естетичної товстошкірості». 
     Ведучий: Кожний мовець повинен прагнути до того, аби його мова стала досконалою, зрозумілою всім. А це завдання можна реалізувати лите тоді, коли засвоїш основи мовної нормативності, навчишся користуватися багатством лексичних та стилістичних засобів мови. «Народна мудрість стверджує: « Добре тому жити, хто вміє гарно говорити». Максим Рильський просив: «...Як парость виноградної лози плекайте мову. Пильно й ненастанно політь бур'ян».  
    Ведуча: Ми зараз проведемо мовний конкурс і дізнаємось хто ж все-таки знає українську мову краще. Конкурс «Мовознавство для допитливих»: 
    Завдання 1: Здійсніть подорож по містах України і скажіть, хто вас зустріне: в Києві – (киянин), Донбасі – (донбасівець), Харкові –(харків'янин), на Поділлі – (подолянин), Львові – (львів'янин), Поліссі – (полісян очка), Одесі –(одесит), Сумах – (сумчанин), Чернівцях –(чернівчанин), Черкасах –(черкасець), Чернігові –( чернігівець), а в сусідній Польщі – (поляк). 
    Завдання 2: Доберіть потрібне слово з двох запропонованих у висловлюваннях :
 а) Терміново ( зателефонуй, подзвони).
 б) Я (рахую, вважаю), що це неправда.
 в) Я (рахую, лічу) олівці.
 г) (На протязі, протягом) літа. 
 д) Написав ( вірно, правильно).
 е)( Перегортаю, перевертаю) сторінку книги.
 є) Моє ( ставлення, відношення) до тебе.
 ж) Поштова ( скринька, ящик).
 з)( Приймаю, беру) участь.
 й)(Відкриваю, відчиняю) віконце,
 і) Медсестра зробила Юркові ( прививку, щеплення). 
    Завдання 3: «Творча лабораторія»:
 • Доповніть народну мудрість ( продовжте прислів'я)
 • Працює до... (сьомого поту).
 • Робить п'яте...( через десяте).
 • Знаю, як свої.. (п'ять пальців).
 • Наговорив сім... (мішків гречаної вовни, і всі неповні).
 • Око бачить далеко, а...(розум глибоко).
 • Де багато слів, там... (мало діла).
 • Сім раз відміряй, а.. (раз відріж).
 • Як слів небагато, то .. (й розуму малувато)
        Ведучий: Зверніть увагу на багатющі можливості нашої мови.
 Я читаю текст, кожне слово якого починається з літери Б. Біль бандуриста. Біля білої берези блукав білий бородань. Борода, брови були білі. Брав бородань бандуру, бурмотів, бубнів, брови бурмосив. Бандура болісно бриніла. Багато бачив бандурист бід батьків, братів босих, багато брехні, безчестя, безкультур'я, братовбивства...Боротися! Безстрашно, безперервно боротися. Благати благословення Божого. Боже! Бачиш - боса Батьківщина! Бо брат бив брата, батько - батька. Боже! Біль безжалісний, багряний буревій! Боже, буде багата будучина Батьківщини? Буде! 
        Ведуча: Розминка 
    «Відгадайте, про кого або про що тут йдеться»? Кирпатий, орлиний, плескатий, ґудзиком, м'ясистий, рівний, картоплинкою, римський – (ніс). Повільна, швидка, тиха, дзвінка, засмічена, брутальна, рідна, ласкава, оксамитова, співуча, солов'їна, літературна –( мова). Білий, чорний, тяжкий, пухкий, твердий, батьківський, священний, хрумку чий, рум'яний, свіжий, смачний, пшеничний – (хліб). Важка, легка, натхненна, приємна, щоденна, сумлінна, улюблена, чесна, корисна, копітка, титанічна, безкорисна, людська – (праця). 
    Скажіть без затримки! Слова з протилежним значенням (антоніми): Сміятися – (плакати), активний –(пасивний), корисливий – (шкідливий), хвалити –(лаяти), щедрість – (скупість), шкідливо – (корисно), помилково –(істинно), оптиміст - (песиміст), мирний – (агресивний), почин - (кінцівка), симпатія – (антипатія), бадьорість – (втома). 
    До цих слів доберіть синоніми: Згода – ( мир, лад, гаразд, добре); ґречний –(ввічливий, тактовний, чемний, делікатний, люб'язний, шанобливий); сильний – (могутній, колосальний); розуміти – (тямити, збагнути, осмислювати); йти – (летіти, шкандибати, плентатись, дріботіти, волочитись); величний –(гігантський, колосальний). 
        Ведучий: Вікторина з української мови: 
    1.В українській мові 38 звуків. Серед них один звук з походження «іноземець» - його запозичено з грецької мови. Народна мова українців довгий час не визнавала його і змінювала на інші. І тепер цей звук вживається порівняно в невеликій групі іншомовних слів. Який звук? ( Ф) 
    2.Одна з букв веде себе найскромніше. Вона м'яка, тиха, самостійно нічого не вирішує і не вимовляє ні звука. її вважають безголосою, завжди згадують однією з останніх. А виявляється це одна з найактивніших букв. Без неї не може в багатьох випадках виявити себе аж 9 фонем. Яка це буква? ( Знак м'якшення - ь). 
    3.Скільки літер української абетки мають у кінці своїх назв а? (Чотири: к; х; ш; щ - ка, ха, ша, ща). 
    4.Назви скількох букв починаються з е? (Шести: л; м;н;р; с; ф - ел, ем, ен, ер, ес, еф.) 
    5.Які три слова об'єднують 33 букви? (Абетка, азбука, алфавіт). 
        Ведуча: Розминка «Загадки - жарти з мови»: 
    1.У якому слові є сто літер п? ( стоп) 
    2.Яке слово складається з семи однакових літер? ( сім'я ). 
    3.Чим кінчається літо і починається осінь? ( літерою о). 
    4.Який синонім прислівника тепер не змінює значення, коли його прочитати справа наліво? ( Зараз). 
    5.Який молочний продукт перетвориться на злак, прочитавши його справа наліво? ( сир - рис).

    Хвилинка - веселика для всіх у залі: 
    - Чи справедливо людину карати за те, чого вона не зробила? - Звичайно, ні! - А учитель покарав мене за вправу, якої я не виконав. 
    - Сину, ти налив води до акваріума? - Ні, мамо, рибки ще не випили вчорашньої. 
    - Петре, скажи одне речення. - Собака голосно гавкає на вулиці. - А коротше? - Гав. 
    - Андрійку, ти написав останнє слово. Що треба поставити наприкінці? - 12 балів. 
    - Що таке пряма мова? - запитує вчителька Василька. - Ну, це коли людина про щось говорить прямо. 
        Ведучий: А який тонкий та дотепний український гумор! Ось хоча б взяти гуморески Павла Глазового. Од¬на з них так і називається «Найкраща мова».

    Читець: Йде синок до школи вперше, 
    Пита батька мати: 
    Мама. Якій мові ми синочка 
    Будемо навчати, 
    Українській чи російській ? 
    Обидві ж хороші. 
    Тато. Хай вивчає ту, якою 
    Печатають гроші. 
    Читець: Українську мову, літературу треба добре знати, щоб не було вам так, як оцій дівульці, про яку я вам зараз розкажу. Гумореска називається «Гаряча філософія». 
    Не боялася дівулька 
    Ні лайки, ні бійки. 
    Закінчила школу 
    На нещасні трійки. 
    Але в мами є знайомий 
    В університеті. - 
    Будеш ти на філософськім 
    вчитись факультеті. 
    Та, явившись на екзамен, 
    Ляпнула дівулька, 
    Що жив колись на Вкраїні 
    Філософ Каструлька. 
    І сказав екзаменатор, 
    Вставши із-за столу: -
    Я вам радив би вступити 
    В кулінарну школу. 
    І закінчила дівулька 
    Курси кулінарні. 
    Пече тепер пиріжечки 
    І оладки гарні, 
    І на кухні порядкує 
    Рукою твердою, 
    І не плутає Каструлю 
    Зі Сковородою. 
    Ведуча: А буває ще й не так: 
    Читець: «Кухлик» 
    Дід приїхав із села, 
    Ходить по столиці, 
    Має гроші — не мина 
    Жодної крамниці. 
    Попрохав він: покажіть 
    Кухлик той, що скраю. 
    Продавщиця: — 
    Што? Чево? Я не понімаю. — 
    Кухлик, люба, покажіть, 
    Той, що збоку смужка. — 
    Да какой же кухлик здесь, 
    Єслі ето кружка! 
    Дід у руки кухлик взяв 
    І насупив брови. — 
    На Вкраїні живете 
    Й не знаєте мови... 
    Продавщиця теж була 
    Гостра та бідова. — 
    У мєня єсть свой язик, 
    Ні к чему мне мова. 
    І сказав їй мудрий дід: —
    Цим пишатися не слід, 
    Бо якраз така біда 
    В моєї корови: 
    Має, бідна, язика 
    І не знає мови. 
    Ведучий: А зараз привітаємо переможця конкурсу і побажаємо всім нам нових досягнень у царині рідної мови. 
    Ведуча: А на завершення хочеться познайомити вас з листом до редакції газети « Голос України» студента з Луганщини: 
    « Я не люблю сала, не ношу вишиванки. Я не перепливав Дніпра і не вмію танцювати гопак. На моєму столі не лежить « Кобзар», а на стіні не висять рушники. Три найважливіші для мене слова я сказав російською. Я - українець? Я вболіваю за « Динамо», за Кличків і Клочкову. Я бачив цю землю з ілюмінатора « Боїнга», але я повернувся. Мені не потрібні неонові міста. Я не житиму там, де вулиці без назв, а люди не знають, що таке по-батькові. Я залишусь тут. Тут дівчата читають у метро і пишуть вірші на парах термодинаміки. Тут на грошах зображені поети, а не президенти. Тут жартують смішно і усміхаються чесно....Я - українець. Я люблю вузькі вулиці Львова і харківські проспекти. Мені рідні безтурботна Одеса, діловий Донецьк і легендарна Полтава. Я не вірю патріотам на трибунах, але вірю патріотам у окопах. Я вірю у країну: я довіряю цьому повітрю - воно тримає купол, цим горам - вони тримають страховку, цим людям - вони додержують слова. Я люблю стук підборів на Хрещатику, скрип снігу в Карпатах і шерех гальки на південному узбережжі Криму. Мені ніколи не забути української колискової і поцілунку на Андріївському узвозі. Мені часто сниться неосяжне небо і поле соняшників. Мій син народиться тут. Я - українець!» 

    Дорогі друзі, маймо сміливість серцем і душею впевнено сказати: « Ми - українці!». Хай усіх нас єднає належність до великого народу. Плекаймо всі разом ту мову, що дісталась нам у спадок від наших пращурів.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шашніна Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Пастух Лариса
Додано
24 липня 2019
Переглядів
4680
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку