Конкурс шевченкознавців

Про матеріал
Сценарій конкурсу містить цікаві факти з біографії Тараса Шевченка, про які не розповідає шкільний підручник, а також різноманітні конкурси, які допоможуть учням поглибити знання про життя і творчість Кобзаря.
Перегляд файлу

Мета:   поглибити знання учнів про життєвий  шлях Т.Г. Шевченка і  багатогранність   творчості, сприяти усвідомленню значення творчості поета для української та світової культури; сприяти розвитку пам’яті, допитливості, пізнавальних інтересів, самоосвітніх умінь та навичок; розвивати мислення, мовлення, аналітичні  здібності; інтерес до літератури; виховувати повагу до Т.Шевченка за його внесок у скарбницю  української поезії, толерантне ставлення учнів один до одного,почуття любові до художнього слова,формувати  учнів  як  особистість  із  високою  громадянською  позицією.

Обладнання: плакат  з  портретом Т.Г. Шевченка та  цитатою, картки  із  завданнями.

ПЕРЕБІГ  ЗАХОДУ

Ведучий  1. З  високих  круч, де  синь  небес  прозора

                     Вливається  в  Дніпровські  водограї,-

                     На  бурю  схожий, гнівний  і  суворий

                     Стоїть  Тарас  і  дивиться  на  нас.

Ведучий 2. За  землю  й  волю  в  ратному  двобої

                    Ти  з  нами  йшов  кайдани  рвать  з  людей,

                    Благословляв, Кобзарю, нашу  зброю –

                    Єси  безсмертний, гордий  Прометей.

Ведучий 1  Незгасним  вогнем  усеперемагаючого  патріотизму  палахкотить  могутня  і  ніжна   Шевченкова  поезія. І  незмінно  слово  великого  Кобзаря  надихає  нас, українців,  на  героїчні  діяння  в  ім’я  рідної  землі, на  подвиги  задля  її  блага.

Ведучий 2  Шевченко  для України – не  просто  народний  поет, геніальний  митець, якого   доля  обдарувала багатьма  талантами. Значення  його  слова  для  нас   особливе. Тарас  Шевченко – національний  пророк, апостол  правди, заступник  усіх   знедолених.

Ведучий 1 Сьогодні  ми  зібралися  в  цьому  залі, щоб   пізнати могутню  силу духу  нашого  Кобзаря,  збагнути  магію  Шевченкового  слова,  ще  раз  перегорнувши  сторінки  життя   поета, заново відкрити  для  себе    Шевченка.

Ведучий  2 А  допоможуть  нам  в  цьому  дві  команди  учнів  6  класу, які  сьогодні  змагатимуться  за  звання  «Кращий  шевченкознавець» та група  учнів «Креативність», які  підготували  музичні  номери  та  виразне  читання  поезій  Т. Шевченка. Отож  зустрічайте  команду  хлопців «Кобзарі»…..та  команду  дівчат  «Лілея».

(Вихід  команд)

Ведучий  1 Оцінювати  відповіді  команд  та визначати  переможців  буде  наше  шановне   журі  у  складі

 

 

 

Ведучий 1  Тарас Григорович Шевченко — український поет, письменник, художник , громадський та політичний діяч, фольклорист, етнограф.

Ведучий 2  Сьогодні  ми  хочемо  розповісти  вам  цікаві  факти  з  біографії Великого  Кобзаря, яких  ви  не  знайдете  у  шкільному  підручнику, але  які  відкриють   перед  вами  іншого Шевченка, живого,  з  його  мріями  й  переживаннями , турботою  про  долю  України.

Ведучий  1 А  допоможуть  нам  в  цьому  команди  «Кобзарі» та  «Лілея». Зараз  ми  оголошуємо  перший  конкурс, який  називається «Розминка».

Ведучий 2  Кожна  команда   повинна  відповісти  на  вісім  запитань. Кожна  правильна  відповідь  принесе  команді  один  бал. Отже, команда  може  отримати  в  цьому  конкурсі  8  балів.  ( Див. Додаток)

 

Ведучий  1. Слово  для  оголошення  результатів  конкурсу  надаємо  журі.

Ведучий 2  Поки  команди  відпочивають,  ми  починаємо  розповідь  про  Великого  Кобзаря.

Ведучий 1    Народився  Тарас  Шевченко  у  середу 9 Березня 1814 р.  Під знаком  зодіаку — Риби. Дата смерті — Неділя 10 Березня 1861 р. На момент смерті було — 47 років

Ведучий 2  Тарас був кріпаком, 11 років перебував під слідством, на військовій службі, у засланні, і лише 12 років життя був відносно вільною людиною!

Ведучий 1 Ось як описували сучасники зовнішність 29-літнього Шевченка: молодий, здоровий, середнього зросту, широкоплечий, міцно збудований. Його кругле виголене обличчя було прикрашене бакенбардами, волосся вистрижене по-козацькому, але зачесане назад. Він був темний блондин, з його лиця пробивалася відвага, в темно-сірих невеличких очах світилися розум та енергія.

Ведучий 2  Голос у нього був м’який, в ході й рухах — зосередження. При першій зустрічі із ним у ньому не примічалося нічого привабливого, навпаки, він здавався холоднуватим, сухим, хоч і простим, приступним. До людей ставився спершу недовірливо і перед першим-ліпшим не відкривав своєї душі, особливо бував замкнутий супроти тих, хто добивався викликати в нього одвертість та щирість. Зате коли пізнавав чоловіка й відкривав у нім бодай одну гарну рису, прив’язувався до нього, а як знаходив у тій людині взаємність, віддавався йому цілим серцем.

Ведучий 1  Примітними рисами характеру були доброта, м’якість, навіть делікатність, що суперечило його суворій масці, незвичайна простота, природність, безкорисливість, навіть саможертовність. На кривду й несправедливість його серце запалювалося гнівом і вибухало, немов вулкан, — тоді він міг бути й несамовитим. З бідними ділився останнім.

Ведучий 2 Тарас Григорович Шевченко був людиною середнього зросту. Зберігся «Формулярний список про службу лінійного Оренбурзького батальйону №1» за 1853 рік, у якому зазначено зріст рядового Шевченка 2 аршини і 5 вершків, що дорівнює 164, 46 см.

Ведучий 1 Основна освіта майбутнього основоположника української літератури – лише два роки у церковній школі у місцевого дяка. Багатьма своїми знаннями майбутній поет завдячує красуні Софії Григорівні Енгельгардт. Саме вона навчила Тараса польської і французької мови. Однак перші уроки мови Шевченко отримав все ж від лакеїв, і в Петербурзі нерідко насміхались з уже вільного митця: “Пан Шевченко бардзо добже мови по-польску, але в его мове завше ест цос хлопского”.

Ведучий 2 Головний доробок Великого Тараса – «Кобзар», у якому зібрано усі перлини з намиста його творчості. Проте мало хто знає, що у Шевченковій спадщині є і прозові твори, такі, як драма «Назар Стодоля», і навіть повісті російською мовою. Щоправда, літературознавці погоджуються в думках, що написанні російською мовою на засланні повісті поступаються за мистецькою якістю віршованим творам.

Ведучий 1 Усі  ми  знаємо  і  любимо  поезію  Шевченка. Його  вірші  пройняті  глибоким  ліризмом і  водночас  містять   глибокий  прихований  смисл. Рядки  його  поезій  стали  крилатими  висловами  та  афоризмами. І  зараз  ми  оголошуємо  новий  конкурс  для  наших  команд, який  називається «Рядки, що  просяться  у  серце».

Ведучий  2  Завдання  полягає  в  тому, щоб  відновити  поетичні  рядки  з  творів  Тараса  Шевченка, які  стали  афоризмами. На виконання  завдання  відводиться  2  хвилини. За  кожну  правильну  відповідь  команда  отримає  2  бали. Mаксимальна  кількість  балів  за  виконання  цього  завдання – 12.

Ведучий 1  Поки журі  оцінює  виконання  завдання,  ми  оголошуємо  музичну  паузу.

(Музична  пауза)

Ведучий  2  Для  оголошення  результатів  конкурсу «Рядки, що  просяться  у  серце» слово  надається  журі.

Ведучий 1 А    ми  продовжуємо  гортати  сторінки  біографії  Тараса  Шевченка.

Ведучий 2 . Тарас Шевченко впродовж життя був "душею компанії", любив сміятися і вмів розвеселити навіть незнайомих людей. 
 

Ведучий 1  Традиційно на портретах у підручниках Шевченко постає перед нами людиною похилого віку із суворим обличчям,  у високій шапці та кожусі. Насправді ж після звільнення колишній кріпак став модним портретистом у Петербурзі, мав добрий прибуток, а тому і вдягався досить модно. Так, у своєму щоденнику Тарас із задоволенням описував придбання ним за 100 рублів плаща-макінтоша.

Ведучий  2. Улюбленим  напоєм  Тараса  Шевченка  був  чай, а  улюбленою  їжею – справжній  український  борщ, «затертий  пшонцем  і  затовчений  старим  салом», вареники  з  сиром  з  грубої  гречаної  муки  та  такі  ж  галушки. Не  байдужим  був  і  до  рибних  страв.

Ведучий  1 Шевченко дуже любив дітей. Живучи в 1859 році в Києві на Пріорці, поет дуже здружився з дітворою. Діти бігли за ним і кричали:

— Дядьку, розкажіть нам ще одну казочку! По обіді поет ішов у сад, лягав під яблунею і кликав до себе дітей. Вони лазили по ньому, пустували.

— Кого люблять діти, — казав про себе поет, — той не зовсім ще поганий чоловік.

 

Ведучий  2 Якось наймичка Оришка, перучи одяг, знайшла гроші, про які Шевченко забув, і він на ці гроші влаштував для сусідських дітей «бенкет». Пішов на базар, накупив  іграшок та ласощів, ледве доніс. Двір посипали свіжою травою, дітвора раділа, гралася, качалася по траві, поет теж радів. По обіді перекупка привезла цілий візок яблук, груш, пряників, бубликів. З двору «бенкет» перейшов на вигін. Посходилися дорослі й говорили:

— Оцей старий, певне, божевільний!

Шевченко бігав разом з дітьми, повчав їх, сміявся, змагавсь із хлопцями.

 
Ведучий 1. А  ми  теж  пропонуємо  нашим  командам  позмагатись  і  оголошуємо  конкурс «Поетичний  двобій».  Ваше  завдання – продовжити  рядки  поезії, які  розпочинає  учитель. Кожна  команда  цитує  по  одному  рядку. Виграє  команда, яка  жодного  разу не  помилиться. За  перемогу  в  конкурсі команда  отримає  5  балів.

(  «Садок  вишневий біля  хати»)

Ведучий 2 Слово  надаємо  журі.

Ведучий 1 В останній рік свого життя Тарас Шевченко власним коштом видав «Букварь южнорусскій», за яким навчатися грамоти рідною мовою мали дорослі українці в недільних школах. Буквар містив азбуку з друкованими та прописними літерами, тексти для читання, цифри, таблицю множення, переспіви Псалмів Давидових та п’ять щоденних молитов. Однак згодом Буквар був заборонений і вилучений з метою нерозповсюдження недільними школами. І це, не зважаючи на те, що «ничего в себе противного законам не заключает», як говорилось у доносі.

Ведучий  2 До наших часів в оригіналах і частково в гравюрах на дереві і металі дійшло 835 картин Шевченка. Їх виконано олією, тушшю, аквареллю, свинцевим олівцем, сепією та в техніці офорта. Проте лише незначна частина художніх творів має авторські підписи, а дати створення – ще менша.

Ведучий 1 Наступний  наш  конкурс  називається  «Заморочки  з  бочки». В  цьому  конкурсі  команди  покажуть, як  вони  обізнані  з  творчістю  Т.Шевченка  в  шести  номінаціях. Кожен  капітан  команди по  черзі  діставатиме  з  бочки  фішку  з назвою  номінації. В  кожній  номінації  5  запитань. За  кожну  правильну  відповідь  команда  отримує  1 бал

Ведучий 2  Поки  члени  журі  підраховують  бали, ми  оголошуємо музичну  паузу.

(Музична  пауза)

Ведучий1. Для  оголошення  результатів  конкурсу  слово  надається  журі.

Ведучий 2 А  ми  повертаємося  до  розповіді  про  нашого  Кобзаря.

Ведучий  1.  Коли молодий Шевченко познайомився з К. Брюлловим, захват його був невимовний, адже Брюллов похвалив його малюнки. Приятель Шевченка І. Сошенко згадує, що в житті не бачив він веселішої і щасливішої людини, ніж Тарас упродовж кількох днів.

 — Невже Брюллов завжди такий добрий, такий ласкавий?— питав він кількаразово в Сошенка.

 — Завжди, — відповідав той.

 — А ця червона кімната його улюблена?

 — Улюблена.

 — Все червоне! Кімната червона, диван червоний, завіси край вікна червоні, халат червоний і малюнок червоний! Все червоне! Чи побачу я ще колись його так близько?!

І Тарас заплакав. Ця червона кімната лишилася поетові пам’ятна до кінця днів його. Багато чого він забув, але останніми його словами були «червона кімната» і «Карл Петрович».

 

Ведучий 2   Пишучи поему «Катерина», Т. Шевченко питав у І. Сошенка:

 — А послухай, чи воно так до ладу буде?

— Та одчепись ти, кажу, зі своїми віршами! — гримає на нього Сошенко. — Чом ти діла не робиш?

 Під «ділом» Шевченків приятель-художник розумів живопис, малярство.

 Згодом, коли до Шевченка прийшла слава великого поета, Сошенко виправдовувався:

 — А хто ж його знав, що з нього зробиться такий великий поет? — і доповнював: — А все-таки я стою на своєму: що, якби він покинув вірші, був би ще більшим живописцем, ніж поетом.

 

Ведучий 1 Шевченка  справедливо  називають  поетом  слова, пензля  й  співу. Під  впливом  його  живописного  слова  в  нашій  уяві  постають  яскраві  картини, образи, а  саме  слово  звучить  як  пісня. Тому  й  належить  він  до  числа  наймузикальніших  поетів  світу.Доказом  цього є  дивовижний  факт: переважна  більшість  поетичних  творів  Великого  Кобзаря  дістала  друге, музичне  життя. На  твори  й  мотиви  «Кобзаря»  сотні  композиторів  світу  створили  близько  500  творів  ( а  весь  «Кобзар» нараховує  227  назв)

Ведучий  2  У  народі  Шевченків  «Кобзар» користувався  великою  популярністю.  Про  вірші  поета  та  й  про  нього  самого  народ  склав   прислів’я  та  приказки. Деякі  з  них  ми  зараз  пригадаємо. А  допоможуть  нам  в  цьому  наші  команди «Лілея»  та  «Кобзарі».

 

Ведучий 1  Оголошуємо  конкурс  «Живі  слова». Глядачі  в  залі  отримають  слова, записані  на  окремих  аркушах. Завдання  команд – скласти  з  цих  слів  прислів’я. На  виконання  завдання  відводиться  1  хвилина. За  кожне  правильно  складене  прислів’я  команда  отримає  3 бали. Бажаємо  вам  успіху.

Ведучий  2  Слово  надається  журі

Ведучий 1 А  зараз  настав  час  позмагатися  глядачам. Оголошуємо  конкурс глядачів. Вам  необхідно  дати  відповіді  на  непрості  запитання, тож  бажаємо  успіху.

(Конкурс  глядачів)

Ведучий 2 Найвизначнішою  поезією  Тараса   Григоровича  Шевченка  є «Заповіт». Зразу  ж  після  написання  «Заповіт» дивовижно  швидко  став  відомим  по  всій  Україні, в  усіх  слов’янських  країнах. Ще  не  видрукуваний, він  поширювався  в  переписах  від  руки. Вперше  «Заповіт»   було  надруковано  1859  року  в  Лейпцігу  в  збірці «Нові  вірші  Пушкіна  і  Шевченка».

Ведучий 1 Закличні  слова  «Заповіту»  клекочуть  і  нині, велять  рвати  віковічні  кайдани. Недаремно «Заповіт»  перекладено  більше  ніж  ста  мовами  народів  світу.  Про  незвичайну  любов  українського  народу  до  «Заповіту»  свідчить  давня  й  зворушлива  традиція  слухати  й  співати  його  стоячи, бо  це  заповіт  великого  сина великому  народу.

Ведучий  2  І  нам, українським  школярам, великий  поет  теж  залишив  свій  заповіт. А  який  саме, ми  зараз  дізнаємося. І  допоможуть  нам  в  цьому  наші  команди  шевченкознавців.

Ведучий 1 Завдання  командам – розшифрувати  за  допомогою  українського  алфавіту послання  поета  до  нащадків. Переможе  команда, яка  швидше  виконає  завдання. За  перемогу  в  конкурсі  команда  отримає 5  балів.

Ведучий 2.Справжнім  кодексом  честі  й  совісті  української  нації  став  твір  Т. Шевченка «І  мертвим  і  живим, і  ненарожденним…». Послання, написане  у  ХІХ ст., адресоване  не  лише  тогочасній  інтелігенції, а  й  нам, сучасним  українцям.

Ведучий 1. Пропонуємо  послухати  уривки  з  цього  поетичного  твору  у  виконанні  групи  учнів «Креативність».

Ведучий 2  Поки   наше  шановне  журі  визначає   команду-переможця, ми  оголошуємо  музичну  паузу.

 ( Музична  пауза)

Ведучий  2  Для  підведення  підсумків  і  оголошення  переможців  слово  надається  журі.

(Підведення  підсумків  конкурсу. Нагородження  переможців.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

«Рядки, що  просяться  у  серце»

 

1.Якби ви вчились так, як треба                   А) …вам  Бог  помагає!

2. Раз добром нагріте серце                         Б) …не  вмирає  воля                                                                         

3. В  своїй  хаті …                                              В) …не  вмре, не загине

4. Не  вмирає  душа  наша…                             Г)…то й мудрість би була своя                                                          

5. Борітеся – поборете                                   Д )…вік  не  прохолоне!

6. Наша дума, наша пісня                              Е) …своя  й  правда  

 

 

 

 

«Шифрувальники»

 

24  28  12  23  7  22  31,     28  11  23  1  14  23  7,

12   28  24  9  19  4 19     18  1  24  28  1  14  23  7  22  31,

14     22  3  19  4  19     18  7    27  24  21  1  14  23  7  22  31.

 

 

 «Розминка»

1 команда

1. Хто  з  рідних  доглядав  малого  Тараса? (сестра  Катерина)

2. Ким  були  батьки Тараса  Шевченка? (кріпаки)

3. Село, де минули дитячі роки Т. Г. Шевченка. (Кирилівка )

4.Як  звали  Тарасового  батька? (Григорій)

5. У  якому  столітті  жив  і  творив  Т. Шевченко? (ХІХ)

6. Скільки разів поет відвідував Україну? (Тричі)

7. Хто  розповідав  Тарасові  у дитинстві про гайдамаків? (дід  Іван)

8. Скільки  років  було  Тарасові, коли  померла  мама? ( 9)

 

2 команда

1. Як  звали  матір  Тараса  Шевченка? (Катерина)

2.Хто  привіз  малого  Тараса  додому, коли  він  заблукав  у  степу? (чумаки)

3. Ким  служив  Тарас  у  пана  Енгельгардта? (козачком)

4.Чого  найбільше  хотів  навчитися  малий  Тарас? (малювати)

5. Як  називався збірник віршів поета. (Кобзар)

6. Скільки років виповнилося Т. Г. Шевченку, коли його викупили з неволі? (24 роки)

7. Скільки  років  перебував  Шевченко  на  засланні? (10)

8. Ім’я дівчинки, подруги Т. Г. Шевченка. (Оксана)

 

 

 

«Заморочки  з  бочки»

Кожна команда по черзі обирає номінацію.

Тварини

1) Яка тварина дуже налякала маленького Тараса? ( Свиня)

2) Які птахи перекликалися в гаях? ( Сичі)

3) Яку пташку найчасітше згадує  у своїх  творах поет? (Соловейко)

4) Яких тварин пас Т. Шевченко у  дитинстві? (Ягнят)

5) Які  жуки гудуть  над вишнями? (Хрущі)

Рослини

1)  Кущ, символ України, який  найчастіше згадується у віршах поета. (Калина)

2) Дерево, на яке перетворилася дівчина в  одній  із  балад. (Тополя)

3) З-під якого дерева витікає вода? (З-під явора)

4) Над якими деревами гули хрущі? (Над вишнями)

5) Під яким деревом відпочивав Тарас, коли йшов шукати залізні стовпи? (Під дубом)

Числа

1) Скільки років  виповнилося  Т. Шевченку, коли він пас ягнят? (13)

2) У  скільки  років  Тарас  залишився  сиротою?(11)

3) Скільки  років  виповнилося  Тарасові, коли  він  переїхав  з  паном  до  Петербурга?  (17)

4) Рік  народження Т. Г. Шевченка. ( 1814)

5) За яку суму був викуплений Шевченко із неволі? (2500 крб.)

Історичні постаті

1) У кого був кріпаком Т. Г. Шевченко? (У пана Енгельгарда)

2) Кого із земляків зустрів поет у Літньому саду? (І. Сошенка)

3) Хто намалював картину для викупу Шевченка? (Карл Брюллов)

4) Хто  вручив  Тарасові  його  відпускну? (Василь  Жуковський)

5) Автор твору  про  життя  Т. Шевченка «У бур’янах». (С. Васильченко)

Малювання

1) Яку академію закінчив Т. Г. Шевченко? (Петербурзьку академію мистецтв)

2) У  якого  майстра  навчався  Тарас  чотири  роки, будучи  кріпаком?(Ширяєва)

3) Відомий  художник, який  став учителем  Шевченка в  академії. (Карл  Брюллов)

4) Чий  портрет  намалював  Карл  Брюллов, щоб  викупити  Шевченка з  кріпацтва? (В.Жуковського)

5)  У  якому  саду  юний  Шевченко  познайомився  із  земляком  художником  Іваном  Сошенком? (Літньому)

Географія

1) У  якому  селі  народився Т. Шевченко? (Моринці)

2) Яку  річку  оспівав  у  своїх  творах  поет? (Дніпро)

3) Яку  країну  поет  закликав  любити завжди? (Україну) 

4) Куди  веде  отаман  Іван  Підкова  своїх  запорожців? (У Царград)

5) У якому місті  Шевченка  було  викуплено  з  кріпацтва? (Петербурзі)

 

 

 

 

 

                                  Конкурс  глядачів

  1. Що  означає  ім’я  Тарас? (бунтар)
  2. Скільки  разів  вживається  слово  «калина» в  «Кобзарі»? (385)
  3. Дівоче  прізвище  матері  поета (Бойко)
  4. Скільки  років  пробув  у  кріпацтві Т. Шевченко?  (24)
  5. Яку  іншу  назву  мала  збірка  поезій, написаних  в  казематі? (Невольнича  поезія)
  6. Кого  з  відомих  письменниць  Т. Шевченко  назвав  хрещеною  донькою?
  7. Де  і  на  якій  горі  похований Т. Шевченко?
  8. Хто  і  про  кого  сказав «Досить  було  однієї  людини, щоб  урятувати  цілу  націю»?( Остап  Вишня  про  Т. Шевченка )
  9. Назвіть  відому  поезію  Шевченка  про  безрадісне  дитинство.

10.Скільки  творів  увійшло  до  першого «Кобзаря»?

11.Скільки  років  провів  Шевченко  на  засланні? (10)

12.У  якому  місті  України  написано «Заповіт»? (Переяславі)

13. Членом  якого  товариства  був  Т. Шевченко?

14. Хто  з  відомих  митців  вперше  опублікував  твори  Шевченка?

15.Коли  відбулося  перше  вшанування  памяті  поета?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Живі  слова»

 

 

Тараса

думки

будуть

жити

віки

 

Тарасів

«Заповіт»

облетів

увесь

світ

 

 

В  наш

чудовий

час

вічно

житиме

Тарас

 

 

 

docx
Додано
21 серпня 2019
Переглядів
1715
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку