Мета:показати учням красу і багатство української мови,виховувати любов до рідної мови, усної народної творчості, до України; ,розвивати мовлення, вміння творчо підходити до розв'язання завдань, фантазувати, логічно мислити, аналізувати та робити висновки; навчати учнів через гру пізнавати та відкривати для себе нові знання.
Конкурс знавців української мови
Тема.,,Диво калинове, рідна наша мова”
Мета: виховувати любов до рідної мови, усної народної творчості, до України; виховувати колективізм, партнерство та взаємовиручку, розвивати мовлення, вміння творчо підходити до розв’язання завдань, фантазувати, логічно мислити, аналізувати та робити висновки; навчати учнів через гру пізнавати та відкривати для себе нові знання та черпати їх з книг та підручників.
Обладнання: мультимедійна дошка, рушники, дидактичний матеріал, ребуси,
пісковий годинник, нагороди учасникам.
Вчитель.
Щороку 21 лютого всі народи землі відзначають Міжнародний день рідної мови.
Це свято крокує по всій планеті , і кожен громадянин будь – якої країни ще більше відчуває свою приналежність до свого народу , народності , нації.
Мова – це той інструмент , який єднає націю, народність , народ до єдиного цілого. Це великий скарб , який треба шанувати , берегти і розумно збагачувати.
Тому і ми з вами сьогодні зіблалися на святі«Диво калинове, рідна наша мова»
Пісня «бАТЬКІВСЬКА МОВА
1. Чудова наша мова – міцне моє коріння,
А як же я без нього могла б на світі жить!
Тоді б мене чекало духовне зубожіння,
Бо мову і Вітчизну не можна розділить!
2. Люблю тебе, моя Вітчизно мила,
Твої поля і небо голубе,
Бо ти дала мені малому крила.
3. Люблю тебе я , мила Україно!
І все зроблю, щоб ти завжди цвіла.
Я буду вчитись в школі на відмінно,
Щоб мною ти пишатися могла!
4. Тато, мама , брат, сестричка
І всі інші члени роду.
Всі належать до одного –
Українського народу.
5. Кохаю край свій золотий
Квітучу Україну,
Як хочу я, аби зрости
Вітчизні гідним сином.
6.Нема ріднішої, повір
За нею пречудову,
Люби, шануй, піднось до зір
Її пісні і мову.
Вчитель.
Щасливі ми , що народилися на такій чудовій, багатій, мальовничій землі – в нашій славній Україні.
Тут жили наші діди, прадіди, тут живуть наші батьки. Тут основа роду українського, що сягає сивої давнини.
І де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі.
7.Як довго ждали ми своєї волі слова,
і ось воно співа, бринить,
бринить, співає наша мова,
чарує, тішить і дзвенить.
8. Вона ніколи не вмирала,
Вкраїнська мова голосна
І хоч не раз її топтали
Знов оживала, мов весна.
9. Не раз над нею насміхались,
Були такі, сказати слід
І все ж бо нею розмовляли
І прадід і увесь мій рід.
10. І ми шануймо нашу мову,
Топтать нікому не дамо.
Бо наше слово, вільне слово.
Для нас українців дано.
11. Рідна мово українська,
Ти – душа мого народу,
Будь від роду і до роду,
Рідна мово материнська!
12. Солов’їну, барвінкову,
колосисту навіки
українську рідну мову
в дар дали мені батьки.
13. Не цурайтесь мови, люди,
Рідного джерельця,
Хай вона струмочком буде,
Хай дійде до серця.
14 Берегти її, плекати
буду всюди й повсякчас,
бо ж єдина, так як мати,
мова в кожного із нас!
Вчитель.
Першим до нас приходить слово.З колисковою материнською піснею.Тихою казкою,доброю ласкою.Любов до рідної мови передається з покоління в покоління.
Просимо вашої уваги переглянути інсценізацію вірша « Як би тобі, доню…
.
Вчитель.Можна багато говорити про значення рідної мови для кожного з нас. Адже з першої хвилини нашого життя ми чуємо материнську ніжну мамину мову. А мами мова – то мова нашого народу, нашої України.
Пісня Засвпіваймо пісню за Україну.
Вчитель.То ж сьогодні ми зібралися , щоб переконатися в тому, що ми мову любимо, вивчаємо і знаємо. В нашому конкурсі знавців рідної мови змагаються учні 3 – го класу.Участь братимуть дві команди .
Команда – «Всезнайки»,Команда – «Розумники»
Девіз команди ,,Всезнайки”: Чим важче завдання,
тим дорожча перемога.
Девіз команди,,Розумники”:Хто мову шанує свою,
хай той переможе в бою.
Вчмиель. Наш конкурс оцінює справедливе журі.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
І конкурс « Розминка» ( слайд)
І так, команди до проведення конкурсу готові. Можна розпочинати. Як вже стало традицією проведення конкурсів перед кожним стартом спочатку потрібно провести розминку. То ж і в нас перший конкурс розминка.
Я буду вам задавати по черзі запитання, а ви чітко повинні дати відповідь. За правильну відповідь – 1 бал. Якщо команда відповіді не матиме, то право відповіді матиме команда – суперників. Приготувалися!
1. Воно буває усне і писемне.(Мовлення)
2. Книгозбірня, книгосховище.(Бібліотека)
3. Що означає вислів «як кіт наплакав»? (Мало, небагато)
4. Антонім до слова зима.(Літо)
5. Що виражає речення?(Закінчену думку)
6. Підмет відповідає на питання…(хто? що?)
7. Прикметник від слова зима.(Зимовий)
8. Скільки звуків у слові я?(два)
9. Спільна частина споріднених слів.(корінь)
10. Скільки літер в українському алфавіті?(33)
11. Найвищі гори в Україні.(Карпати)
12. Головна вулиця столиці України?(Хрещатик)
13. Дію предмета означає…(дієслово)
14. Жартівливі вірші.(гуморески)
15. Вірші пише поет, а музику…(композитор)
16. Чого більше у слові що: букв чи звуків?(звуків)
17. Антонім до слова радіє.(сумує)
18. Український народний танець.(гопак)
19. Скільки букв у слові день?(чотири)
20. Слова близькі за значенням.(синоніми)
Молодці! Із завданням справилися. А журі оцінює роботу команд.
Ми з вами переглянемо легенду про Українську мову.
Легенда про рідну мову
Вчитель. Українська наша мова дійсно найчарівніша.
Вона мелодійна, співуча, пересипана перлами мудрості.
А мудрість кожен з нас черпає звичайно з книги.
ІІ конкурс « Лабіринт Мудрослів’їв»(слайд)
Вчитель. То ж давайте перевіримо, як команди знають прислів’я та приказки. Кожна команда отримує картку з прислів’ями, які необхідно продовжити. Правильна відповідь – 1 бал. Час – 1 хвилина.
Прислів’я
Слово чемне кожному приємне.
Гостре словечко коле сердечко.
Слово – не горобець, вилетить – не піймаєш.
Ласкаве слово – що весняний дощ.
Шабля ранить тіло, а слово – душу.
Народ скаже – як зав’же.
Молодці! Команди довели, що вони дійсно володіють мудрослів’ями. Просимо журі підбити підсумки за конкурс. А ми переходимо до наступного конкурсу.
ІІІ конкурс «Скажи без затримки»(слайд)
Я. Я називаю слова, а ви повинні дібрати антоніми без затримки по черзі. У разі затримки відповідає суперник. Переможе той, у кого було найменше пауз та найбільше правильних відповідей. Правильна відповідь – 1 бал.
І команда ІІ команда
Сміятися – плакати високий - низький
Захід – схід день - ніч
Працьовитий – лінивий хворіти - видужати
Зима – літо північ - південь
Корисний – шкідливий багатий - бідний
Говорити – мовчати кислий - солодкий
Молодці! Журі оцінює вашу роботу.
Вчитель. Для кожного народу своя мова – найкраща, але ніхто не заперечуватиме, що українська мова за милозвучністю і співучістю – одна з найкращих.
Ще 1928 року в Парижі на конкурсі мов визнали, що італійська, українська та французька мови наймилозвучніші. Ми, українці, пишаємося своєю мовою, її мелодійністю, чистотою та багатством звуків.
Вчитель. Один випадок, який яскраво засвічує багатство нашої мови.
Учень
Дід приїхав із села, ходить по столиці.
Має гроші — не мина жодної крамниці.
Попросив він:
— Покажіть кухлик той, що з краю.
— Продавщиця:
— Что? Чево? Я нє понімаю.
— Кухлик, люба, покажіть, той, що збоку смужка.
— Да какой же кухлік здєсь, єслі ето кружка.
— Дід у руки кухлик взяв і нахмурив брови:
— На Вкраїні живете й не знаєте мови.
— Продавщиця теж була гостра та бідова.
— У мєня єсть свой язик, ні к чему мнє мова.
— І сказав їй мудрий дід:
— Цим пишатися не слід,
Бо якраз така біда в моєї корови:
Має, бідна, язика, а не знає мови…
ЯЯЯЯОтже,пм”ятайте вивчайте і любіть свою мову.
ІV Конкурс «Дешифровщик»(слайд)
Яя.Ось і настала черга позмагатися нашим капітанам. Капітани повинні використовуючи порядкові номери букв алфавіта, розшифрувати прислів’я.
15, 18, 11, 4, 1 - 6, 9, 7, 21, 7, 16, 19, 10, 18, 1, 18, 31
(Книга – джерело знань.)
18, 7, 15, 11, 6, 1, 14, 22, 16, 19, 3, 1, 18, 1, 3, 12, 23, 7, 21
(Не кидай слова на вітер.)
Молодці капітани. А журі оцінює вашу роботу.
VІ конкурс «Незвичайна математика»(слайд)
Вчитель. Кожна команда отримує картку із завданням: виконайте дії та запишіть утворені результати. 2 бали за кожну правильну відповідь. Час – 1 хвилина.
По + спа - а + ішак - к + йко = ... (Поспішайко)
Небо - бо + знак - к + й + ко = ... (Незнайко)
Вчинок – нок + тель = … (вчитель)
Золото – лото + шит= … (зошит)
Вчитель. Молодці команди.
Не було би українське свято,
Коли б ми не стали жартувати.
Плюс ще добрий гумор і сатира.
Наш народ дуже любить жартувати. Тож давайте і ми пожартуємо.
Учень.
Хто кричав?
Йшов з лікарні Гнат селом,
А дружки й спитали:
Коли зуба рвали?
Не дуже боліло…
В лікаря щосили?
Бо я став брикаться,
Йому щипці поламав
І… вкусив за пальця!
Учень. – Не вірю я приказкам.
Учень. – Тату, сьогодні після обіду ти повинен піти на маленькі батьківські
збори.
Учень. Пряма мова
— Що таке пряма мова? — запитує вчителька Василька.
— Ну, це коли людина про щось говорить відверто!
— Наприклад?
— Я не вивчив уроку.
Учень.
— Ти чому запізнився в школу?
— Я хотів порибалити, а батько не взяв мене.
— Правильно зробив. Він, мабуть, пояснив тобі, чому треба йти до школи, а не рибалити.
— Звичайно. Він сказав, що черв’яків мало, на дві вудочки не вистачить.
Учень. "Бідні" французи
Група школярів повернулася з Парижа. Директор школи цікавиться:
—Чи були у вас труднощі з французькою мовою?
—У нас — ні! Були у французів.
Учень. А де ж Юрко?
На уроці малювання вчителька запитала в Петька:
— Що це таке зображено на твоєму малюнку?
— Пустун Юрко, який впав з дерева.
— Дерево-то я бачу, а де ж Юрко?
— Він вдарився і побіг додому.
VІІ конкурс «Словникова скринька»(слайд)
Вчитель. Використовуючи літери із запропонованих слів (не повторюючи), скласти їх у нові слова. За кожне нове слово - 1 бал.
Ластівка – лава, кава, сік, світ, стіл, ліс, віл, вік, ласка, вістка.
Жайворонок – жар, ворона, край, нора, кора, рак, ранок.
Вчитель. Молодці команди. Журі оцінює роботу команд, а ми продовжуємо наш конкурс.
VІІІ конкурс «Домашнє завдання»(слайд)
Вчитель. До цього конкурс ви готувалися вдома. Представники кожної команди мають розказати вірш напам’ять. 5. РІДНА МОВА
Спитай себе, дитино, хто ти є,
І в серці обізветься рідна мова;
І в голосі яснім ім’я твоє
Просяє, наче зірка світанкова.
З родинного гнізда, немов пташа,
Ти полетиш, де світу далечизна,
Та в рідній мові буде вся душа
І вся твоя дорога, вся Вітчизна.
У просторах, яким немає меж,
Не згубишся, як на вітрах полова.
Моря перелетиш і не впадеш,
Допоки буде в серці рідна мова.
Дмитро Павличко
РІДНА МОВА
Велична, щедра і прекрасна мова,
Прозора й чиста, як гірська вода, —
То України мова барвінкова, —
Така багата й вічно молода.
Вона, як ніжна пісня колискова,
Заходить в серце й душу з ранніх літ,
Ця мова, наче пташка світанкова,
Що гордо лине в свій стрімкий політ.
Юлія Косинська
ВчительДякуємо представникам за участь у конкурсі. А журі оцінить вашу роботу,а ми повинні памятати:Якими б результати конкурсу не були б ми маєм залишатися друзями.(Пісня про дружбу).
Вчитель. Молодці команди . Ось і закінчився останній конкурс. Я хочу подякувати учням за їхні посмішки, за їхнє добросовісне відношення до свята. А зараз своїми враженнями поділяться члени журі й оголосять переможця.
Нагородження.
Учень.
Збережімо цю мову!
Вона цього варта!
Милу і чудову
Її варто вчити.
Учень.
Говорім красиво,
Щоб кохане слово
Стало справжнім дивом –
Дивом волошковим.
Учень.
Говорімо друзі,
Правильно і просто,
Щоб жилось не в тузі,
Не було тривожно.
Учень.
Мові нашій рідній
Мові нашій любій;
Говорімо гідно,
Ми ж бо мудрі люди.
Учень.
Не ламаймо слово,
Не верзім дурниці,
Не робімо з мови
Суржик – небилицю.
Учень.
Мова ж така гарна,
Вона душу має;
Трудиться не марно,
Хто її вивчає.
Учень.
Не цурайтесь мови,
Вчімось розмовляти,
Щоб слова чудові
Вміли оживати.
Учень.
Щоб усім народам
Піснею звучала
Мова наша горда,
Мова величава.
Вчитель. Нам дуже хотілося сьогоднішнім святом запалити у ваших сердечках хоча б маленький вогник гордості за те що ми – українці. Будьте горді, чесні, розумні, любіть свій рідний край! Хай буде щасливою ваша дорога!
Пісня «Мова єднання»