Конкурс знавців творчості Т.Г.Шевченка «Живеш, Тарасе, поміж нами»

Про матеріал
Цікавий матеріал для проведення Шевченківських днів. Мета: сприяти усвідомленню унікальної особистості Кобзаря, познайомити з красою та неповторністю його слова; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, спостережливість; виховувати в учнів сприйняття краси і сили слова, повагу до життя і творчості Шевченка
Перегляд файлу

«Живеш, Тарасе, поміж нами»

 Конкурс знавців творчості Т.Г.Шевченка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала :

Викладач української мови

та літератури

Шинкар В.С

                                              

 

 

 

 

 

Конкурс знавців творчості Т.Г.Шевченка

«Живеш, Тарасе, поміж нами»

        Мета: сприяти усвідомленню унікальної особистості Кобзаря, познайомити з красою та неповторністю його слова; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, спостережливість; виховувати в учнів сприйняття краси і сили слова, повагу до життя і творчості Шевченка.

Яке то щастя – бути українцем!

Бо українцем був Тарас Шевченко

Є.Лещук

Учитеся, брати мої,

Думайте, читайте.

Т.Шевченко

        Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, рушники, виставка книг, присвячених великому Кобзарю, малюнки учнів.

Хід конкурсу

            Звучить пісня «Живеш, Тарасе, поміж нас» на слова А.Драгомирецького, музика Н.Галабурди.

        Ведучий: Доброго дня, дорогі друзі! Ми раді вітати вас на конкурсі знавців творчості Тараса Григоровича Шевченка. 09 березня кожного року -   особлива  дата в нашій країні. В цей день Україна вшановує свого великого Кобзаря. «Т.Г.Шевченко народився на українській землі, під українським небом, проте він належить, до тих людей-світочів, що стають дорогими для всього людства і що в пошані всього людства знаходять своє безсмертя» - так сказав О.Гончар.

 Ведучий: Чи знав він –

хлопчик з Моринців,

як пас там гуси та ягнята,

що всі його пани –

мерці,

йому ж –

в віках живим стояти?!

Чи знав він –

учень, як в дяка

читати вчився і писати,

що доля є його така –

титан в безсмертя має стати!

що в кожній школі,

в інститутах

вивчатимуть слова Тараса,

напам’ять вчитимуть…

 Ведучий: Чи знав він

поет, як серця рухи

в поеми перші перелив,

що земляків бере за руки –

веде

на Нації вали?!

Що з «малоросів»

словом створить

національний моноліт,

що в ті роки,

б часи сурові

в серцях розтопить

словом лід?!

Чи знав

Пророк,

коли творив

свій «Заповіт»,

немов молитву,

що з тої сяйної пори

і він

і Нація –

в єдине злиті?!

Що кожний крок її

вперед

є крок Тараса –

«Заповіту»?!

і знов вона

свій меч бере,

Тарасів меч –

за правду в світі!..

        Ведучий: Сьогодні ми ще раз переконаємося у тому, що життя нашого поета дивне, відчуємо всю красу і неповторність поетичного слова геніальної людини всієї України - Т.Г.Шевченка, а проходить все це буде у формі змагання, де ви зможете продемонструвати нам свої знання, довести свою першість і здобути право називатися знавцем творчості Шевченка.

          У конкурсі беруть участь дві команди (учні 2  та  12  групи). Кожна з команд повинна представити себе. Оцінювати змагання буде компетентне журі, яке слідкуватиме за проведенням і визначатиме переможця.

А зараз запрошуємо учасників змагань до презентації своїх команд.

(виступи команд)

Ведучий: наш конкурс буде складатися з шести турів:

І тур – «Всім знайомий Шевченко» (біографія поета)

ІІ тур – «Літературна спадщина Кобзаря»

ІІІ тур – Конкурс капітанів

ІV тур – «Цікаві цифри»

V тур – Конкурс для вболівальників «Ну що б, здавалося, слова…»

V тур – «Шевченко -художник»

Умови конкурсу

Команди-учасниці повинні знати:

основні і провідні етапи життя Шевченка;

літературну спадщину Кобзаря, особливо його програмові твори;

малярські роботи Тараса Григоровича.

Від уболівальників – читець поезії  митця.

 Ведучий: Запрошую команди до першого конкурсу – «Всім знайомий Шевченко»

  1. Де і коли народився Т.Г.Шевчеко? (9 березня 1814 року у с. Моринцях, Звенигородського повіту, Черкаська обл..)
  2. Назвати батьків Шевченка. (Катерина, Григорій)
  3. У якому селі пройшли дитячі роки Шевченка ?(с.Кирилівка)
  4. Як звали братів Т.Г.Шевченка?(Микита, Йосип)
  5. Як звали сестер Т.Г.Шевченка?(Катерина, Ярина, Марія)
  6.  Чиї розповіді про героїчне минуле нашого народу захоплювали малого Тарасика?(діда Івана)
  7. Які здібності мав поет у дитинстві? ( малювання)
  8. Якого віку був Тарас, коло померли його мама та батько? (9 років, як померла мама 1823р., 11 років – 1825р.)
  9. Хто був першим учителем у Шевченка? (дяк Павло Рубан)
  10.  Коли митця було звільнено з кріпацтва, хто приймав у цьому участь (1838р. Сошенко, Жуковський, Брюлов.)
  11.  За участь у якому таємному товаристві засуджено Т.Г.Шевченка ? (Кирило-Мефодіївському )
  12.  Де і коли був заарештований Шевченко? (5 квітня 1847 на переправі через Дніпро в Києві)
  13.  На якому році життя помер Кобзар, де його поховано?(48-му. Поховали його в Петербурзі на Смоленському кладовищі 12 березня 1861 р. Через 40 днів труну перевезли в Україну. До Києва привезли 18 травня, а 22 травня поховали в Каневі, на Чернечій горі)
  14.  У яких країнах та містах споруджено пам’ятники Т.Г.Шевченку?( Канада, Америка, Австрія, Франція та ін..)

  Ведучий:  Нема в Україні більш шанованого імені, ніж ім’я Тараса Григоровича. На оновленій землі вічно житиме в народі пам'ять про Великого Кобзаря, геніального сина України, поборника святої правди.

          Усе життя і творчість поета від народження і до смерті пронизане любов’ю до України

Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,

І голос твій нам душу окриля…

Отже, другий тур - «Літературна спадщина Кобзаря»

  1. У яких творах поет пише про своє нещасливе дитинство?(«Мені тринадцяти минало…», «Сон», «І виріс я на чужині…»)
  2. Які твори увійшли до першої збірки Т.Г.Шевченка і як вони називалися? (1840 р. 8 творів : «Думи мої, думи», «Перебендя», «Катерина», «Думка», «Тарасова ніч», «До Основ’яненка » та ін..)
  3. Назвіть першу надруковану баладу Шевченка. Якими словами вона починається? («Причинна», «Реве та стогне Дніпр Широкий…»)
  4. Кому присвячена поема «Катерина»? (В.Жуковському)
  5. Які поеми названі жіночими іменами?  («Катерина», «Марія», «Мар’яна -черниця»)
  6. У якому творі авторові усі події наснились? (поема «Сон»)
  7. Як називається записник, у якому Шевченко записував свої твори під час заслання?(«Захалявна книжечка»)
  8. У якому творі героїня призналася своєму синові, що вона його мати ? («Наймичка»)
  9. Скількома мовами перекладено «Заповіт»?(150)
  10.  Яким псевдонімом підписував свої повісті Шевченко? (К. Дармограй)
  11.  Яку назву мав перший твір Шевченка на історичну тематику? («Іван Підкова», оспівує отамана Івана Підкову, який очолював воєнні походи запорозьких козаків у ІІ половині ХVІ ст.)..)
  12.  У якому творі матері сниться щасливе життя сина? (вірш «Сон», «На панщині пшеницю жала..»)
  13.  Які твори Шевченка мають однакову назву? (вірші, поеми та повісті з однаковими назвами)
  14.  Які драматичні твори Тараса Григоровича ви знаєте?(п’єса «Назар Стодоля»1843,  Никита Гайдай»)

 

         Ведучий: Ми, нащадки великого Кобзаря, вивчаємо його безцінні скарби, захоплюємося його щирістю, людяністю, незламною волею, почуттям патріотизму.  Людина жива, поки про неї пам’ятають, а  Шевченко живе в серцях мільйонів українців. Третій тур нашого змагання – конкурс капітанів. Вам буде зачитано  рядки  з творів Кобзаря, по черзі кожному. Ваше завдання –  упізнати героя і  вказати назву твору 

  1. Поглянув я на ягнята –

Не мої ягнята ягнята!

Обернувся я на хати –

Нема в мене хати! («Мені тринадцятий минало…»)

            ***                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          2.  Лихо мені з вами !

Нащо стали на папері

Сумними рядами?..

Чом вас вітер не розвіяв

В степу, як пилину? («Думи мої, думи мої»)

          ***

3. У всякого своя доля

І свій шлях широкий :

Той мурує, той руйнує... («Сон»)

 

.

         ***

4. По діброві вітер віє,

Гуляє по полю,

Край дороги гне тополю

До самого долу. («Тополя»)

 

         ***

5. Аж три пари на радощах

Кумів назбирали,

Та ввечері й охрестили,

І Марком назвали. («Наймичка»)

         ***

6. Кохайтесь, чорнобриві,

Та не з москалями,

Бо москалі –чужі люде,

Роблять лихо з вами.

Москаль любить жартуючи,

Жартуючи кине;

Піде в свою Московщину..  («Катерина»)

 

           

                  ***

7. Тече вода в синє море,

Та не витікає;

Шука козак свою долю,

А долі не має..(«Думка»)

                            ***

8. Сини мої, гайдамаки!

Світ широкий, воля –

Ідіть, сини, погуляйте,

Пошукайте долі.(іст.поема «Гайдамаки»)

         Ведучий: Багато випробувань випало на долю Т.Г.Шевченка, але він завжди вірив у краще майбутнє. Його сподівання справдились. І зараз хочеться сказати:

Провіснику волі, великий титане

Справдились думи пророчі твої.

Прийми ж данину любові і шани

Од вольних народів нової сім'ї

       ІV тур має незвичайну назву – «Цікаві цифри». Командам необхідно назвати тільки цифри

1. Скільки всього років  прожив Т.Г. Шевченко?  (47)

2. Скільки років провів у кріпацтві?  (24)

3. У якому році Шевченка викуплено із кріпацтва?  (1838)

4.   Сума викупу Тараса з кріпацтва становить …  (2500 рублів)

5.  Скільки років перебував у засланні?    (10)

6. У якому році закінчилося заслання Шевченка?   (1857)

 7. Рік видання «Кобзаря»   (1840)

 8. До скількох творів митця М.Лисенко написав музику?  (83)

 9. На скільки періодів поділяється творчість Шевченка?  (4)

10. У 1843 році Тарас  Григорович відвідав Україну, де не був … (14 років)

          Ведучий: (тримає в руках «Кобзар») Шевченків «Кобзар». Дивлюся на нього, і мимоволі спадає на думку, яке довге і прекрасне його життя. Його може прожити книга, яка містить у собі найбільшу кількість істин. Цю безсмертну книгу читали сучасники великого Кобзаря, далі – їхні діти, онуки, правнуки, тобто наші прадіди, діди, батьки. Сьогодні в «Кобзар» вчитуємося ми, люди ХХІ століття

Ну що б, здавалося, слова…

Слова та голос – більш нічого.

А серце б’ється – ожива,

Як їх почує!.. Знать од Бога

І голос той, і ті слова

Ідуть меж люди!

          V тур – конкурс для вболівальників «Ну що б, здавалося, слова…». (Команди представляють  читця  поезії  митця)

          Ведучий: Чарівна українська природа! Широкі і безмежні лани, степові дороги, що ген повилися від села до села, тихий гай, садок вишневий коло хати, кручі Дніпра-Славути, - все так і просилося на полотно. Хотілося не тільки милуватися, а  й розповісти сучасникам і нащадкам про красу і велич землі української, про її мужніх, волелюбних людей.

         Поетична спадщина Шевченка  налічує понад 240 творів, а як художника і гравера становить близько 1200 робіт. За час навчання в Петербурзькій Академії художеств він був тричі нагороджений срібною медаллю за успіхи з рисунка. Його картини «Циганка-ворожка», «Катерина», «Селянська родина» є чудовими зразками портретного живопису. 

«Ухвалено: цінуючи майстерність і знання в художествах, доведені виконаними працями за визначеними Академією програмами та за іншими відомими працями, визнати академіками: … по гравіруванню Тараса Шевченка і подати про це на затвердження загальних академічних зборів» (з постанови  Ради Академії художеств від 02 вересня 1860 року про надання Т.Шевченкові звання академіка).

Який  шлях Тараса до живопису? Про це ми дізнаємося, взявши  у VІ турі нашого змагання – «Шевченко-художник»

  1. 3а фахом Тарас Шевчнко був... (художник)
  2.  Хто був   вчителем малювання Тарасика? (диякон Євфем, дяк-маляр с.Стеблів (Тарасівка) )
  3. Хто купив картину Брюлова(портрет Жуковського)? (дружина Миколи І.)
  4. Яка картина Шевченка носить таку ж назву, як і його поема? («Катерина»)
  5. Назвіть майстра живописних справ ,у якого навчався і працював молодий художник . (Ширяєв)
  6. Великий російський художник – наставник і друг Шевченка .(Брюллов)
  7. Відомо, що навчаючись в Академії мистецтв, Шевченко отримав 3 срібні медалі за свої роботи. Назвіть ці картини і роки , коли автора було нагороджено. («Малюнок з натури»1839, «Хлопчик-жебрак»1840, «Циганка-ворожка»1841) 
  8. Скільки портретів намалював Т.Г.Шевченко? ( 150).
  9. Яку назву має альбом художника - Шевченка  про Україну  («Мальовнича  Україна) .
  10.  Де відбулася зустріч Шевченка та І. Сошенка? (у Літньому саду) 

 

Ведучий:

Завершується, друзі конкурс наш,

І перегорнено останнюю сторінку.

Турнір сьогодні визначив зірок,

На цьому ми і зробимо зупинку.

Слово надається нашому  компетентному журі (оголошення результатів, привітання та нагородження  переможців,)

Він був і залишається з народом, і вдячні нащадки за це увінчали його найвищим званням – вічного свого сучасника, яке б століття не стояло  за вікном. Тож повторимо слова поета:

Будеш, батьку, панувати,

Поки живуть люди;

Поки сонце з неба сяє,

Тебе не забудем!

Наш турнір добіг кінця. Дякуємо всім за увагу! До побачення.

 

docx
Додано
9 січня 2023
Переглядів
1044
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку