Тема уроку: ЖИТТЯ І ТВОРЧІСТЬ Т.Г.ШЕВЧЕНКА СТЕЖИНАМИ МАТЕМАТИКИ
Підготували вчителі ліцею "Тріумф" П'ятихатської міської ради.
Івахова Лілія Ярославівна- вчитель математики,
Малойван Вікторія В'ячеславівна- вчитель української мови та літератури.
Тема уроку: ЖИТТЯ І ТВОРЧІСТЬ Т.Г.ШЕВЧЕНКА СТЕЖИНАМИ МАТЕМАТИКИ
Мета:
- узагальнити та систематизувати знання, вміння і навички учнів щодо знаходження відсотків від числа;
Тип уроку: інтегрований урок з математики та української літератури.
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, «Кобзар», підручники, різноманітний роздатковий матеріал, мультимедійний проєктор, комп’ютерна презентація до уроку, українські рушники.
Хід уроку
I. Мотиваційно-цільовий етап
Учитель української літератури. Сьогодні урок у нас незвичайний. Перед вами два вчителі: вчитель математики і вчитель української літератури. На уроці ви будете знаходити відсотки, повторюючи і закріплюючи відомості про життя та творчість великого українського письменника Т.Г.Шевченка.
Учитель математики. А працювати ми будемо під девізом: «Працюємо дружно, плідно, сумлінно…»
Учитель української літератури. А епіграфом сьогоднішнього уроку будуть слова Дмитра Донцова: «Про Шевченка треба не на святах промовляти, а кричати на вуличних перехрестях, щоб як дзвін тривоги калатало його слово...»
Спробуємо в цьому переконатися.
Про Великого Кобзаря розкажуть нам літературознавці.
II. Пізнавально-пошуковий етап
Учитель математики. Теорія
У зошитах записуємо число, тему уроку.
У кожного на парті лежить таблиця «Цікаво знати». Тарас Шевченко із 47 років життя 21 % років був на засланні, 51 % років кріпаком і лише 27 % років на волі.
Вам потрібно порахувати відсотки і дізнатися скільки років Шевченко був на засланні, кріпаком і на волі.
Учитель української літератури. Тарас Шевченко із 47 років життя 10 років був на засланні, 24 роки кріпаком і лише 13 років на волі.
Ви добре справилися із математичними завданнями, а я пропоную вам вправу «Мереживо думок». Вам необхідно підтвердити або спростувати думку, якщо відповідь «Так» - плескаєм в долоні і в зошитах ставите +, якщо «Ні» - не плескаєте і в зошитах ставите -.
Учитель математики. А зараз порахуйте, який відсоток відповідей зі знаком «плюс» (61,5%)
Задача
Із 20 учнів класу записано до шкільної бібліотеки 19 учнів. П ’ятеро з них часто беруть читати твори Т.Г. Шевченка. Який % цих учнів, які ходять до бібліотеки і читають твори Т.Г Шевченка.
Результати округлити до цілих. ( 26 )
Учитель української літератури. У вас недаремно вийшла така відповідь. Коли Шевченкові було 26 років, побачила світ його збірка поезій, яка поклала початок новому періоду в історії української літератури, змінила обличчя української поезії, утвердивши її високу самоцінність. Як називається ця збірка? (« Кобзар»)
Учитель математики. А от скільки творів увійшло до першої збірки, ви дізнаєтесь. коли розв’яжете наступну вправу.
Знайти суму 10% від 12 та 25% від 27,2
(12* 0.1+27.2*0.25=1.2+6.8=8) ( 8 )
Учитель української літератури. «Літературна хвилинка». Однією з поезій, що ввійшла до першої збірки, була поезія «Думи мої, думи мої...», що написана спеціально для збірника і є своєрідним епіграфом не тільки для цього видання, але і до усієї творчості Т.Г. Шевченка. А зараз перегляньте відео, яке створила група «Браття», на поезію «Думи мої, думи мої...», присвячене річниці письменника.
Учитель математики. «Відшукай».
Знайти відсоткове відношення різниці чисел 58 та 13 до добутку чисел 30 та 50
(58-13) : (30*50)=45:1500=0.03=3%
Учитель української літератури. Це була задача, в якій ви одержали цифру 3. Перед вами на парті «Кобзар». Вам було задане випереджальне завдання: відшукати уривки або назви творів Тараса Шевченка, де зустрічається дана цифра. Учні по черзі зачитують уривки з творів.
Учитель математики. Зараз проведемо гру «Хто швидше?»
На дошці накреслено табличку із семи клітинок. Я пропоную вам сім завдань з математики. Відповідь кожного завдання ви будете по черзі записувати в клітинки таблиці.
1. 10% від 100 5. 15% від 20
2. 25% від 4 6. 150% від 8
3. 40% від 50 7. 230% від 10
4. 50% від 38
|
|
|
|
|
|
|
Учитель української літератури Кожне число відповідає номеру букви алфавіту. Перед вами лежить алфавіт. Тож хто з вас першим прочитає слово?
1 (10) 2 (1) 3 ( 20 ) 4 ( 19 ) 5 ( 3 ) 6 ( 12 ) 7 ( 23 )
Ви правильно відгадали назву поезії «Заповіт». Ваше завдання було за бажанням вивчити напам’ять вірш? Хто з вас продекламує ?
Учень декламує вірш
Чи виконано заповіт великого Кобзаря? (обговорення)
Учитель української літератури. «Ми – творчі учні». Вам необхідно було скласти акровірш до слів «ТАРАС», «КОБЗАР», пов’язавши їх зміст із математикою.
Згадаємо, що таке акровірш?
Ти математику вивчаєш,
Але вірші більше полюбляєш.
Раз, два, три, чотири, п’ять.
Ах, не виходить порахувати,
Буду вірші я писати.
Треба вчити математику.
Алгоритми буду складати,
Розв’язувати, рахувати.
Арифметику зможу пізнати,
Силу розуму придбати.
Коли хочеш досягнути до вершин,
Обов’язково математику повинен знати до глибин.
Бо якщо хочеш бізнесменом стати,
Запам’ятай, що там потрібно багато рахувати.
А ще і суму, і різницю вичисляти.
Розумієш, що математику треба вивчати.
Кажуть, балуваний наш клас,
Однак ми любимо математику пізнавати.
Будемо показувати майстер-клас :
Задачі і приклади швидко розв’язувати.
А ще всі перешкоди подолаємо,
Розумними й слухняними станемо.
Учитель математики. «Мозкова атака». Те, про що ви дізналися на уроці, перевіримо у вигляді опитування.
1. Хто був порадницею в дитинстві для Тараса? (сестра Катря)
2. Кого з батьків Тарас утратив вперше? (матір)
3. Чого хотів навчитися Тарас у дитинстві? (малювати)
4. Про що мріяв Т. Г. Шевченко? (про вільну, щасливу країну)
5. У якому творі Т. Г. Шевченко описує похід козаків на турків? («І.Підкова»)
6. Як знайти 50% від числа?
7. 10% від числа?
8. Як знайти відсоткове відношення двох чисел?
9. Що таке відсоток?
10. Якщо розв’яжемо всі запропоновані задачі, скільки % роботи буде зроблено?
ІІІ. Підсумковий етап
Учитель математики. Отже, ми сьогодні узагальнили ваші знання , вміння й навички щодо відсотків.
Учитель літератури. Повторили життєпис нашого земляка, поета – Кобзаря - Тараса Григоровича Шевченка
ІV. Домашнє завдання
Скласти кросворд, пов'язаний з темою уроку «Життєвим та творчим шляхом Тараса Шевченка та знаходження відсотків від числа»
V. Рефлексійно-оцінний етап
Вчитель математики. Наш урок добігає кінця. Тож підведемо підсумки. Виставлення оцінок.
Учитель української літератури. Рефлексія. «Продовж речення...»
Завдання 1
Тарас Шевченко із 47 років життя 21 % років був на засланні, 51 % років кріпаком і лише 27 % років на волі.
Вам потрібно порахувати відсотки і дізнатися скільки років Шевченко був на засланні, кріпаком і на волі.
Завдання 2
Тарас Шевченко народився у селі Моринці ?
Матір Тараса звали Марія?
У сім’ї Шевченків було ще семеро дітей, крім Тараса?
Коли померла мати Тараса, йому виповнилося 9 років?
Тарас був кріпаком пана Енгельгарда?
У Літньому саду Санкт-Петербурга молодого Шевченка за малюванням застав земляк Іван Сошенко?
Тараса було викуплено з кріпацтва у 1836 році
Друзі Шевченка викупили з кріпацтва за 2500 карбованців?
Перша збірка Шевченка побачила світ у 1840 році?
Перша збірка Шевченка мала назву «Думка»?
До першої збірки ввійшло 10 творів?
Тарас Шевченко помер 10 березня 1861 року?
Його поховано на Чернечій горі в Каневі
Завдання 3 Задача
Із 20 учнів класу записано до шкільної бібліотеки 19 учнів. П ’ятеро з них часто беруть читати твори Т.Г. Шевченка. Який % цих учнів, які ходять до бібліотеки і читають твори Т.Г Шевченка.
Результати округлити до цілих.
Завдання 4
Знайти суму 10% від 12 та 25% від 27,2
Завдання 5
Знайти відсоткове відношення різниці чисел 58та 13 до добутку чисел 30 та 50
Завдання 6
«Хто швидше?»
1. 10% від 100 5. 15% від 20
2. 25% від 4 6. 150% від 8
3. 40% від 50 7. 230% від 10
4. 50% від 38
Український алфавіт
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Аа Бб Вв Гг Гг Дд Ее Єє Жж Зз
11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Ии Іі Її Йй Кк Лл Мм Нн Оо Пп Рр Сс
23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33
Тт Уу Фф Хх Цц Чч Шш Щщ Ьь Юю Яя