Конкурсно-розважальна програма до Дня захисника України
для учнів четвертого класу
«Козацькі забави»
Підготувала:
вчитель початкових класів СЗШ №83 м. Києва
Горохова Н.М.
Мета: розширити знання дітей про історичне минуле українського народу; пробуджувати національну свідомість; сприяти патріотичному вихованню; виховувати почуття дружби, взаємодопомоги та підтримки.
Перебіг заходу
Дівчинка 1 : Добрий день вам, люди добрі,
Щиро просимо до нашої господи.
Дівчинка 2 : Раді вас усіх вітати,
Щастя та добра бажати.
Дівчинка 3 : Сьогодні свято, конкурс нині,
Сьогодні все козацтво тут.
Дівчинка 4 : Хай в цьому класі радість лине,
Козацькі ігри всіх нас ждуть.
Дівчинка 5: Гей, поплещемо завзято,
Хай виходять козачата!
Виходять всі хлопці.
Вчитель : Сьогодні ми зібралися, щоб привітати з Днем захисника України наших хлопців – майбутніх захисників нашої держави, опору і підтримку дівчат і жінок.
Хлопці отримують подарунки.
Бо з козацького ми роду
Щиро ми свій рід кохаєм
Роду іншого не знаєм
Найдорожче і святе
Рідна віра, рідна мова,
Рідний край наш над усе.
Український славний рід
Дбаймо, щоб про Україну
Добра слава йшла у світ.
Побажаю і щастя, й добра.
Тільки вірю – не вмреш, Україно,
Бо козацький твій рід не вмира !
7. Доки пісня звучить солов’їна,
Щире слово в козацьких устах,
Ти не вмреш ! Вічно жити тобі, Україно,
В наших думах, серцях і піснях!
Пісня Н.Яремчук «Гей ви козаченьки…»
Вчитель: Сьогодні ми пригадаємо те, що нам вже відомо з історії козацтва та продемонструємо фізичну міць та силу.
1. Перші згадки про козаків датовані 1489 роком.
2. Є думка, що слово «Січ» походить від слова «сікти».
3. Січ — то була простора площа на Дніпровім острові Хортиці.
4. Довкола площі стояли побудовані хатки, так звані коші, або курені.
5. Хто хотів стати козаком, мав наперед служити три роки в старого козака за джуру (помічника). Джура робив усяку роботу й носив за козака другу рушницю й потрібні йому клунки.
6. Козаки вбиралися просто: в грубу сорочку, в кирею. За широким поясом носили пістолі й люльку.
7. Їли сушену рибу й печене м’ясо та юшку з рибою.
8. Жінок на Січі не було, і ніхто не міг мати на Січі жінку, навіть сам отаман.
9. Січове військо ділилося на полки. Полк мав п’ять сотень по сто людей; сотня мала десять десятків (куренів) по десять людей.
10. Січчю командував кошовий.
11. Козаки билися до останку, кажучи: «Або перемога, або смерть!».
12. За шляхами, за дорогами,
За Дніпровськими порогами,
За лісами за високими
Наші прадіди жили.
13. Мали Січ козацьку сильную,
Цінували волю вільную
І Вкраїну свою рідную,
Як зіницю берегли…
Вчитель: Отже, розпочинаємо наш конкурс «Козацькі забави». Вам доведеться пройти через дев’ять випробувань. Це стільки, скільки було колись порогів на Дніпрі. В давні часи ці пороги були страшною перешкодою на шляху до того, хто плив Дніпром на Січ. Вважалося, що справжнім козаком може зватися лише той, хто пройшов хоч раз у житті через пороги.
Конкурс 1-2: Як відомо козаки вміли швидко бігати. Вони могли наздогнати і зловити дикого коня. А чи вміють швидко бігати учасники змагань?
Пропоную декілька варіантів проведення цього конкурсу. Вчитель обирає один або декілька варіантів, який найбільше підходить йому та його учням.
„Козацька естафета”
Варіант 1.
Учасники стають у дві шеренги. За сигналом перший учасник біжить з прапором у руці потрібну дистанцію, повертається, і передає стяг наступному учаснику. Перемагає та команда, яка закінчить естафету першою.
Варіант 2.
Є дві пари чобіт 40-го розміру. Учасники по черзі взувають чоботи, добігають у них до стільця, який розташований на відстані навпроти кожної команди, повертаються і передають чоботи наступному учасникові.
Перемагає команда, яка швидше закінчить естафету.
Варіант 3.
Перед учасниками лежать «пакети» (аркуш паперу з друкованою літерою). Завдання: кожному козаку добігти до відмітки й залишити «пакет». Останній учасник з літер повинен викласти слово «ОТАМАН».
Конкурс 3: Наступний конкурс для швидких та кмітливих, тих, хто зможе пояснити значення козацьких назв.
«Заморочки із бочки»
Конкурс 4-5. «Козаки-вершники».
Варіант 1.
За сигналом учасники на «конях» прямують до кегель і повертаються назад. Передавши «коня» наступному учаснику, сам стає у кінці команди. Перша команда, яка виконала завдання, є переможцем.
Варіант 2.
Перший учасник „кінь” стає на руки, другий вершник, тримає його за ноги – біжать дистанцію. На зворотному шляху міняються місцями. Хто швидше промчить на „конях”, той переможець.
Варіант 3.
За сигналом ведучого перший учасник пробігає відстань до стільця, до якого прив’язаний „кінь” (гімнастична палка), бере її між ноги і повертається до команди. На коня сідає другий учасник, тепер вони у двох „їдуть” до стільця, потім у трьох і т.д. Виграє команда, яка у повному складі „об̓̕їде” стілець і повернеться на місце.
Варіант 4.
До стільчика прив’язана довга стрічка, другий край якої обв’язаний довкола пояса дитини. Щоб сісти, треба накручувати стрічку навколо себе. Хто раніше сяде, той і виграв. (можна провести декілька разів, зігравши декількома парами учасників)
Конкурс 6. Про козацьку дружбу написано безліч легенд, пісень, оповідань. Ніколи не кидали козаки своїх товаришів у біді. Дружбу цінували понад усе.
«Пліч-о-пліч із товаришем».
Затиснувши м’яч плечима, учасники долають відстань. У кінці естафети передають м’яч наступній парі учасників.
Конкурс 7: У сиву давнину козаки були завзяті й спритні вояки, тому їх дуже боялись вороги. Впродовж століть вони пильно стояли на сторожі свободи й гідності України. Тому подивимося, які влучні наші вояки?
„Влучні вояки”
Варіант 1.
На відстані 5-7 м від команд стоять кеглі, в які треба влучити. Перемагає та команда, яка збила найбільше кегль.
Варіант 2.
Учасники стають у дві шеренги. На відстані 6 м від них намальоване коло. За сигналом перший учасник бере м’яч, біжить із ним у коло. Звідти кидає м’яча наступному учаснику, доки той не впіймає. Потім перший учасник біжить і стає в кінці шеренги. А тим часом наступний учасник робить те саме. Переможе команда, перший учасник якого першим стане знову в колі із м’ячем.
Варіант 3.
Беруть участь по 3 козаки кожної команди. Кожен із них виконує по 2 «постріли» (кидки картоплин в ціль – каструлю або тенісних м'ячів у корзину). Переможе команда, у якої більше влучних пострілів.
Варіант 4.
Накидання кільця на палку. Кожен учасник має три спроби. Переможе команда, у якої більше влучних попадань.
Конкурс 8: Козаки бігали швидко, стріляли влучно і в цьому ми вже переконались. Ніколи не кидали товариша в біді. А ще вони шанували батька й неньку, рідну землю, історію свого народу. А для того, щоб шанувати історію свого народу треба її знати. Зараз ми й перевіримо, як ви знаєте історію козацького роду.
Вікторина
1. Що означає слово «козак»? (У перекладі з тюркської мови - «вільні озброєні люди», вільна, смілива, ні від кого незалежна людина).
2. Чи допускались на Січ жінки? (Ні! Вважалося, що в степу під час бойових походів вони будуть зайвими. Якщо хтось з козаків приводив на Січ навіть матір чи сестру, то це вважалося злочином, який суворо карався).
3. Як називалось місце, де жили козаки? (курінь)
4. Яка їжа була в козаків найулюбленішою? (каша)
5. Яку назву мали козацькі прапори? (Корогви)
6. Назвіть найвідомішого гетьмана України, ім'ям якого названо місто України. (Богдан Хмельницький)
7. Назви предмет, який за козацькими повір'ями рятував від ворожої кулі. Куди треба було покласти цей предмет? (грудку рідної землі треба було покласти в чоботи).
8. Назви предмет, який кожен козак зберігав у шкіряному футлярі. Деякі припускали, що козаки носили його за халявою чобота, але це не так. Що це за предмет? До речі, цей предмет ми держимо в руках кожен день. (ложка)
9. На відкритих зборах виборці виявляють свою волю, піднімаючи правицю. Коли ми обираємо депутатів до Верховної ради, то кидаємо бюлетені до скриньки. Питання: яким чином виявляли свою волю козаки, обираючи ту чи іншу кандидатуру? (козаки, на знак згоди до обраної кандидатури, кидали свої шапки вгору).
Конкурс 9: Раніше він був козацькою боротьбою, яка імітувала танцювальні рухи. Потім як вид боротьби забувся, а залишився запальний, веселий танок, який вміють танцювати майже всі українці. Гарно танцювали й козаки. А тепер настала і ваша черга продемонструвати своє вміння танцювати. Як називається цей танок? (гопак)
На виконання гопака запрошуються всі бажаючі.
Вчитель (припрошує до танцю)
Нумо браття, дружно в коло
Наша справа не легка.
Хай дрижить земля під нами
Затанцюєм гопака!
Україно, земле рідна!
Наша отча сторона!
Спритні тілом, духом вільні
Затанцюєм гопака!
Учні танцюють гопака.
Вчитель: Ось і закінчилося наше свято. Всі ви були молодці. Пам’ятайте, ви — майбутнє України. Тож своїми знаннями, працею, здобутками повинні підносити її культуру. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність нашої держави. Поважайте свій народ і нашу мелодійну мову.
У всьому світі кожен зна
Є Батьківщина лиш одна,
Це наша славна Україна.
Не забувай Шевченка спів
Про горду славу козаків,
Не забувай, що ти — дитина
Землі, що зветься Україна!
Про Україну, рідний край
Ти завжди пам'ятай.
На все добре, любі друзі.
ДОДАТКОВІ КОНКУРСИ
Конкурс 1: А ще козаки славилися своїми кулінарними здібностями. Щоб приготувати їжу, козаки заготовляли дрова, розпалювали багаття і тоді вже готували. Хто з вас не чув про козацький куліш?
«Забави кашоварів»
Приготування каші. Слід якомога швидше відділити горох, квасолю, кукурудзу..
Конкурс 2: Коли підходили вороги, то сторожа, яка стояла далеко в степу в дозорі, запалювала високу вежу, сповіщаючи: «Ворог іде». І у нас буде схожий конкурс.
«Засвіти вежу»
Підбігти до уявної вежі (кульки), прикріпити зірочку та повернутися назад.
Конкурс 3: Щоб мужньо боронити свій народ, свою рідну неньку-Україну, козаки повинні мати силу в руках. Отже, починаємо змагання силачів. Я запрошую від кожної команди найсильнішого представника. Він буде здобувати для команди звання «Найдужчих». Учні попарно міряються силою рук.