Конспект виховної години "Булінг у дитячому середовищі: причини, наслідки та шляхи його подолання"

Про матеріал

Булінг у дитячому середовищі: причини, наслідки та шляхи його подолання]

Мета : виховувати у дітей почуття толерантності, бути небайдужим до чужого горя; запобігати дитячому насиллю; виховувати культуру спілкування.

Формувати нетерпимість до проявів агресії, розвивати співчутливе ставлення до жертв насилля, навички надання і отримання допомоги.

Перегляд файлу

14 листопада 2018 Класний керівник: Мигович Т.Д.

[Булінг у дитячому середовищі: причини, наслідки та шляхи його подолання]

 

Відкрита виховна година у 7-Б класі


Булінг у дитячому середовищі: причини, наслідки та шляхи його подолання]

Мета : виховувати у дітей почуття толерантності, бути небайдужим до чужого горя; запобігати дитячому насиллю; виховувати культуру спілкування.

Формувати нетерпимість до проявів агресії, розвивати співчутливе ставлення до жертв насилля, навички надання і отримання допомоги.

Очікувані результати

Наприкінці заняття учні:

  •         пояснюють, що таке булінг;
  •         розпізнають булінг і дружні піддражнювання;
  •         розробляють стратегії подолання булінгу;
  •         демонструють емпатію до жертв насилля, уміння припиняти булінг та звертатися по допомогу;
  •         називають джерела допомоги жертвам булінгу.

Обладнання і матеріали

  • Класна дошка .
  • Комп’ютер, доступ до Інтернету, мультимедійний проектор.
  • Презентація та відео до теми.

Орієнтовний план уроку

  • Стартові завдання
  • Обговорення метафори
  • Робота у групах «Булінг чи піддражнювання?»
  • Гра «Камінь – ножиці – папір»
  • Вправа «Рука допомоги»
  • Мозковий штурм «До кого звертатися у разі булінгу»
  • Підсумкові завдання

1. Вправа на знайомство. Запропонуйте учням назвати своє повне ім’я і як би ви хотіли, щоб вас називали.

2.  Запитання до учнів: «Про що ми вели мову на минулій виховній годині»? (На минулому занятті ми вчилися поводитись упевнено, відстоювати себе з повагою до інших).

3. Оголосіть тему уроку: «Сьогодні поговоримо про таке явище, як булінг, і розробимо стратегію боротьби з ним.

 Обговорення метафори

Слово вчителя: «Одна вчителька вирішила пояснити дітям, чому не можна ображати інших. Ось що вона розповіла: "Одного разу перед початком уроків я купила в магазині 2 яблука. Вони були майже однакові за кольором і розміром. На початку класної години я запитала в дітей: "Чим відрізняються ці яблука?" Вони лише знизали плечима, адже суттєвої відмінності між ними не було.

Тоді я взяла одне яблуко і, звертаючись до нього, сказала: "Ти таке погане, огидне яблуко!" — і кинула його на підлогу. Учні подивилися на мене як на божевільну. Я підняла яблуко і запропонувала одному з учнів: "Знайди в цьому яблуці щось погане, скажи про це і теж кинь його на підлогу". Учень слухняно виконав прохання. Я запропонувала зробити те саме іншим дітям. Учні легко знаходили в яблуці якісь недоліки: "Мені не подобається твій хвостик! У тебе противна шкірка!" — казали вони і щоразу кидали яблуко на підлогу.

Коли фрукт повернувся до мене, я ще раз запитала, чи бачать діти якусь відмінність між цим яблуком і тим, що ввесь цей час лежало на столі. Вони знову не знали, що відповісти, адже попри те, що ми добряче "познущалися" над яблуком, значних зовнішніх ушкоджень у нього не було. Тоді я розрізала обидва яблука. Те, що лежало на столі, всередині було білим, а друге — коричневим, вкритим "синцями" від ударів об підлогу.

Я сказала: "Діти, але це ж ми його таким зробили! Це наша провина!" У класі запала мертва тиша. Я продовжила: "Те саме відбувається і з людьми, яких ми ображаємо чи обзиваємо. Зовні не бачимо, як це на них позначається, але ми завдаємо їм величезну кількість внутрішніх ран!"»

Запитання для обговорення:

  •         Як почуваються ті, кого обзивають і цькують однолітки? (Ображеними, пригніченими, вони можуть вважати себе винними, часто плачуть.)
  •         Як це позначається на їхньому навчанні? (Не хочуть ходити до школи, втрачають інтерес до навчання, пропускають заняття.)
  •         Що вони думають про тих, хто їх ображає? (Вважають їх жорстокими і безсердечними.)
  •         Чому деякі люди ображають інших? (Хочуть ствердитися за рахунок іншого; можливо, їх самих раніше ображали, і вони думають, що це нормально, вони роблять це за компанію з друзями.)

Перегляд відео Ніка Вуйчича «Прийми себе таким як ти є!»

Пояснення вчителя. Це все є ознаками БУЛІНГУ.

Що ж тате БУЛІНГ?  Булінг – це агресивна поведінка, що зазвичай повторюється. Вона має за мету завдати шкоду, викликати страх або тривогу, або ж створити негативне середовище у школі для іншої особи. Булінг виникає у ситуації, в якій існує реальний чи уявний дисбаланс сил.
       Слово вчителя: Як ви вважаєте, які можуть бути типи, форми булінгу

Фізичний – завдання ударів, штовхання, пошкодження або крадіжка власності;

   Психологічний – виключення інших із групи чи розповсюдження пліток або чуток

  • Усна (словесна)– обзивання, глузування або висловлювання, якими ображається стать, раса
  • Письмова – написання записок або знаків, що є болючими чи образливими
  • Електронна (загальновідома як кібербулінг) – розповсюдження чуток та образливих коментарів з використанням електронної пошти, мобільних телефонів (наприклад, надсилання СМС) і сайтів соціальних мереж.

Підсумуйте: «Булінгу може зазнати будь-яка дитина у школі, але жодна не заслуговує на таке ставлення».

Робота у групах «Булінг чи піддражнювання?» (вчаться розрізняти дружнє піддражнювання і булінг)

Об’єднайте учнів у дві групи

Запропонуйте групам виконати Завдання 1.

Прочитайте твердження. Давайте розставимо їх у колонку «Булінг» ті твердження, які містять ознаки булінгу, а в колонку «піддражнювання» — дружніх піддразнювань.

Роздайте учням два смайлики для вибору. (Додаток 3.1).

Булінг                                               Піддражнювання

  • Тобі не подобається ця людина, у вас погані стосунки.
  • Ти та інша людина — добрі друзі.
  • Це трапляється регулярно, приміром, щодня.
  • Ти відчуваєш страх, образу.
  • Слова чи дії цієї людини не ображають тебе.
  • Людина припиняє дражнитися, коли ти просиш про це.
  • Смішно усім, зокрема й тобі.
  • Це трапляється зрідка.
  • Людина намагається зачепити твої почуття.
  • Людина не зупиняється, коли ти просиш.
  • Смішно всім, крім тебе. Тобі це неприємно.
  • Інша людина сильніша за тебе.
  • Ти та інша людина рівні.
  • Ти почуваєшся в безпеці.

Запитання для обговорення: Що, на вашу думку, трапляється частіше: булінг чи піддражнювання?

Підсумок: «Булінг суттєво відрізняється від типових конфліктів і непорозумінь між друзями або однокласниками.»

Булінг — це якщо:

  •         людині завдали болю, принизили фізично або словесно;
    •         така поведінка повторюється, хоча може статися й один раз;
    •         це було зроблено навмисно;
    •         людина, якій заподіяли шкоду, не може сама захистити себе;
  •         людина, яка вчинила булінг, має переваги (старша, фізично сильніша, у неї вищий авторитет у групі)».

Гра «Камінь – ножиці – папір»

1. Об’єднайте в пари учнів, які сидять поруч.

2. Гра «Камінь – ножиці – папір».

Поясніть учням, що у цій грі існує складна система стосунків між трьома персонажами: каменем, ножицями і папером. Ножиці ріжуть папір, папір може накрити камінь, а камінь — зламати ножиці.

Запропонуйте парам стиснути одну руку в кулак і, одночасно вимовляючи «Раз-Два-Три»), на останньому складі показати рукою один із трьох знаків: камінь (кулак), ножиці («V» двома пальцями) або папір (відкрита долоня). Той, хто виграв, отримує один бал. Переможцем стане той, хто перший набере 3 бали.

Якщо учні не знайомі з цією грою, можна намалювати схему на дошці.

Продемонструйте відео «Камінь – ножиці – папір». http://autta.org.ua/ua/materials/material/V-deo--Kam-n--nozhits---pap-r-/r-/

Запитання для обговорення:

  •         Як почувався Папірець, коли вперше прийшов до школи? (Злякався, бо побачив групу ножиць, які сильніші за нього.)
  •         Що він відчув, коли зустрів папірців? (Зрадів.)
  •         Як його зустріли папірці? (Почали ображати, штовхати.)
  •         Хто допоміг Папірцеві? Як він це зробив? (Папірцеві допомогли одні із Ножиць, відігнавши кривдників і подавши йому руку.)
  •         Що побачили Папірець і Ножиці, коли йшли зі школи? (Як двоє камінців ображають маленького Камінчика.)
  •         Що зробили Ножиці? (Сховалися за стовпом, бо боялися камінців.)
  •         Хто допоміг Камінчикові захиститися від кривдників? (Папірець прогнав кривдників і подав Камінцю рюкзак.)
  •         Що Камінчик зробив для Ножиць? (Усміхнувся Ножицям і подарував квітку.)
  •         Який висновок можна зробити з цієї історії? (Сильніший завжди має захищати слабших.)

Підсумуйте: «Підтримка та взаємодопомога дуже важливі для людини, що зазнає насилля, булінгу. Якщо ви стали свідком такої ситуації, не можна бути байдужим, треба намагатися припинити насилля, за потреби покликати на допомогу».

Вправа «Рука допомоги»

(розробляють стратегії боротьби з булінгом)

Слово вчителя: «За даними різних досліджень, майже кожен третій учень в Україні так чи інакше зазнавав булінгу в школі, потерпав від принижень і насмішок.

Жертви булінгу переживають важкі емоції — почуття приниження та сором, страх, розпач і злість. Такі учні іноді просто бояться ходити до школи.

Допомогти жертві булінгу інколи досить просто. Перше, що ти можеш зробити, — не підтримувати тих, хто знущається.

Твоє ставлення має бути таким, щоб ініціатори булінгу відчули, що ти не погоджуєшся з тим, що відбувається.

Якщо бачиш, що з когось насміхаються, допоможи йому  вийти з цієї ситуації, покажи свою підтримку, скажи, що він чи вона не заслуговує на таке ставлення. Люди, яких ображають, часто почуваються самотніми — допоможи їм відчути, що вони не одні».

Перегляд відео «Протидія булінгу» .

Запропонуйте учням поставити у кожного в соціальних мережах на власних сторінках символ протидії булінгу.

А також запропонувати учням різні методи та способи боротьби з булінгом (вітатися з жертвою булінгу, звернутися до старших по допомогу, не поширювати пліток, не підтримувати тих, хто ображає інших). Нехай учні напишуть на кожному пальці «Руки допомоги» свої способи боротьби з булінгом.

Підсумуйте: «Наша підтримка дуже важлива для людини, яка зазнає булінгу».

Мозковий штурм «До кого звертатися у разі булінгу» (розповісти про допомогу жертвам булінгу)

 

Слово вчителя: «Ми знаємо, що робити і до кого звертатися, якщо раптом заболить зуб чи захворіємо на грип. А як бути, коли ситуація булінгу не вирішується на рівні однолітків?»

Перегляд відео «Безпечна школа».

 Після перегляду відео, запропонуйте учням за правилом піднятої руки назвати, до кого можна звернутися, якщо ви стали свідком або жертвою булінгу. Запишіть на дошці всі ідеї.

Орієнтовні варіанти відповідей:

  • батьки;
  • класний керівник;
    • шкільний психолог;
  • старший брат або сестра;
    • друг (друзі) зі старших класів;
    • друг (друзі) не зі школи;
    • директор школи;
    • батьки кривдника;
    • поліція;
    •  «гаряча лінія» з питань насильства та захисту прав дітей

 0 800 500 225. (записати номер в щоденник)

Примітка: можна запропонувати обрати, до кого вони звернулися б, потрапивши в таку ситуацію.

Підсумуйте: «Не треба соромитися зізнатися іншим у виникненні ситуації булінгу.

Найкраще сказати про це дорослим, яким ви довіряєте. Пам’ятайте, що коли кривдника не зупинити, можуть постраждати інші діти».

Перегляд відео Ніка Вуйчича «А чи готовий ти  сьогодні робити зміни навколо себе.

Підсумкові завдання (закріпити набуті знання)

Підсумовуємо:

• Тривале образливе ставлення, яке має на меті заподіяти шкоду, викликати страх, тривогу або створити негативне середовище у школі для певної людини, називають булінгом.

Важливо розрізняти дружнє піддражнювання і булінг. Булінг — це агресивна поведінка, що повторюється, а піддражнювання є поодиноким випадком і не ставить за мету заподіяти людині шкоду.

Якщо ти став свідком булінгу чи його жертвою, обов’язково постарайся припинити це, а коли не виходить — повідом дорослих.

 

2. Завершальна вправа. «Серця доброти» 

Роздайте учням «серця доброти» (Додаток 3.2).

Слово вчителя: «Було б набагато краще, якби люди замість булінгу робили щось добре один для одного».

Запропонуйте учням написати на серці те, що може допомогти іншій людині, зігріти їй душу (поділитися парасолькою під час дощу, пригостили цукеркою, притримати для когось двері).

Зберіть усі «серця», перемішайте їх, відтак запропонуйте кожному витягнути навмання одне серце та впродовж наступного тижня зробити те, що написано на його серці доброти, для когось іншого.

Слово вчителя.16 листопада Міжнародний день толерантності. Не всім, може бути, знайоме це слово. І, на перший погляд, звучить воно абсолютно незрозуміло. Але сенс, який воно несе, дуже важливий для існування і розвитку людського суспільства. Сучасна культурна людина - це не тільки освічена людина, але людина, що володіє почуттям самоповаги, яку шанують оточуючі. Толерантність вважається ознакою високого духовного та інтелектуального розвитку індивідуума, групи, суспільства в цілому.

-  Що на вашу думку означає слово толерантність?

Толерантність - це повага, прийняття і правильне розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження і способів прояву людської індивідуальності.

Розповідь-притча «Лебеді»

     Чи багато знаємо про лебедів? Вони голосно кричать і боляче щипаються. А ще вони клином летять на південь.  А чи знаєте, що лебідь вибирає собі пару на все життя? І якщо одна половинка гине, інша ніколи не створить собі нову пару і незабаром теж вмирає. Летівши клином, вони здатні долати відстань в 1,7 раз більше, ніж поодинці, оскільки зменшується опір повітря, і найскладніше тому, хто летить попереду. Якщо перший втомився, він вирушає в кінець зграї, і його негайно підміняють. І кожен з лебедів буває  в цій ролі. Якщо один з лебедів захворів або втомився і опускається нижче, ще двоє опускаються з ним і залишаються до тих пір, поки той не набереться досить сил.    

Ви чули, як кричать лебеді, коли клин пливе по горизонту? Це вони підбадьорюють того, що летить попереду, і точно знають, що їх також підбадьорюватимуть, коли вони опиняться на його місці.

Вчитель підводить дітей до думки – узагальнення: життя лебедів – це метафора стосунків в сім’ї, колективі.
Питання дітям:

  1. Чи часто нас, якщо ми « летимо попереду» підтримують?
  2. Чи не забувають про нас, коли ми втомилися і « відстаємо»? Для того, щоб була можливість « летіти» вперед, важливо мати надійний « тил».
  3. Як ми поводимося, коли хтось помиляється?
  4. Чи « спускаємося з ним вниз», щоб підтримати? Або нам легко вигнати його із «зграї»?
  5. Чи можна сказати що толерантність це протилежність булінгу?
  6. Чи буде толерантна людина займатись булінгом?

Слово вчителя: Так які ж наслідки булінгу? Позитивні чи негативні?

Діти, як ви вважаєте що ми можемо зробити, щоб зупинити явища булінгу. (Діти виходять до дошки і говорять, що можна зробити, а вчитель їм вручає «Поради дітям, які стали жертвою булінгу», де зі зворотнього боку наклеєні букви, і стають по-порядку. В результаті отримуємо надпис «ЗУПИНИМО БУЛІНГ РАЗОМ»

  • Виховувати в собі культуру спілкування;
  • Не залишатися байдужими;
  • Сприймати людину такою яка вона є;
  • Соціальний стан не є приводом для цькування;
  • Заздрість - негативна риса людини;
  • Сильніший - не означає розумніший;
  • Особистий приклад;
  • Поважати думки та погляди інших;
  • Доброзичливість;
  • Милосердність ;
  • Повага;
  • Підтримка одне одного;
  • Поважати право кожного бути самим собою;
  • Фізичні вади (це не вина дитини);
  • Готовність до примирення;
  • Визнання  своїх помилок;
  • Вміння вибачатися та вибачати;
  • Комунікабельність;
  • Привернути до себе увагу можна  гарними вчинками;
  • Підвищувати свою самооцінку.

Перегляд відео «Людина з черги».

Запитання до учнів:

 Як ви думаєте краще робити добро людям чи завдавати болю душевного та фізичного? (відповідь учнів)

Заключне слово вчитель: я дуже вам вдячна за вашу роботу  і сподіваюсь, що ми зупинимо булінг разом.

 

C:\Users\hp\Desktop\Новая папка\0-02-05-7fe1c0fb7da344c9f1bbdde75d54f9fb5a03bafb0d6ae5c74b61eac22f323596_full.jpg

Додаток 3.1


Додаток 3.2

 

1

 

docx
Додано
25 листопада 2018
Переглядів
6640
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку