Проводячи годину спілкування за даним конспектом, учитель формує в учнів поняття про український народний костюм, уміння дотримуватися правил безпечної праці з ножицями та голкою; виховує почуття патріотизму, бажання знайомитися з традиціями рідного народу, культуру поведінки під час екскурсії до музею, закріплює знання правил безпечного поводження з гострими предметами; розвиває кругозір учнів.
Вітковська С.Р.
Вчитель початкових класів
Шепетівського НВК №1
Хмельницької області
Година спілкування у 3-4 класах
Тема. З історії української вишивки
Мета. Формувати поняття про український народний костюм, уміння дотримуватися правил безпечної праці з ножицями та голкою.
Виховувати почуття патріотизму, бажання знайомитися з традиціями рідного народу, культуру поведінки під час екскурсії у музей, правила безпечного поводження з гострими предметами.
Розвивати кругозір учнів.
Обладнання.
Учні, вчителька і запрошені батьки одіті у вишиванках.
Хід години спілкування
I.Організація класу. Створення позитивного емоційного настрою
Учні стоять у колі, тримаючи один одного за руки. За сигналом вчителя потиском руки передають по черзі свій позитивний імпульс. Сідають на стільці, які стоять позаду них.
II.Відгадування загадки
Його носили наші прапрабабусі та прапрадідусі. Деяким бабусям вдалося його зберегти. А деякі мами і татка з гордістю одягають ці речі і досі, а ще учать їх носити своїх дітей.
-Чи правильно ви відгадали загадку?
- То якою, на вашу думку, буде тема години спілкування?
III. Формування учнями теми години спілкування
IV. Повідомлення вчителем теми і завдань години спілкування. Мотивація навчальної діяльності
V. Слово вчителю
- Вашим домашнім завданням було переглянути з мамою свій гардероб та гардероб своїх батьків. Назвіть, будь ласка, речі, які ви там бачили.
- А кому пощастило заглянути в скриню прабабусі чи прапрабабусі?
- Які незвичайні речі ви там побачили?
- А зараз заплющіть очі і всі ми перемістимося у цікаве і незвичайне місце.
VI. Уявна подорож до краєзнавчого музею. Зустріч із працівниками музею.
- Чи здогадуєтеся, куди ми потрапили?
- Так, ми потрапили до краєзнавчого музею, де нас зустрічають привітні екскурсоводи. Але перед тим, як почати екскурсію, повторимо правила поведінки у музеї.
Зустріч із запрошеними працівниками музею. Перегляд принесених ними предметів українського народного одягу.
VII. Бесіда за побаченим і почутим
- Чи сподобався вам одяг, принесений із музею?
- Які незвичайні речі ви побачили?
- Чи носять такий одяг українці зараз?
- Які частини українського народного одягу ви можете бачити на людях зараз?
- Пригадайте і скажіть, у яких випадках українці одягають народні костюми?
- Правильно, такі костюми можна побачити на співаках, які виконують українські народні пісні, на танцюристах, які танцюють українські народні танці, на акторах у кінофільмах, події яких відбувалися у минулому. Як ви думаєте, навіщо це роблять?
- Так, саме для того, щоб посилити вплив української пісні і танцю, щоб передати атмосферу минулого у кінофільмі, а ще для того, щоб показати красу і неповторність українського народного костюму.
- А ще у нас, українців, є чудова традиція – в українських народних костюмах із хлібом та сіллю- зустрічати шановних гостей. (Демонструю слайд №2.).
( Учні виконують танець в українських народних костюмах.)
(Ті ж учні танцюють танець, але вже у звичайному одязі.)
VIII. Інтерв’ю із бабусями і мамами, які власноруч вишивають вишиванки
- На нашу годину спілкування завітав кореспондент місцевої газети «Шепетівський вісник», щоб взяти інтерв’ю у наших гостей. (Спеціально підготовлений учень.) Любий, Степане, ми раді бачити тебе на нашій годині спілкування.
(Учень задає гостям наступні запитання:
Яких правил безпеки дотримуються вони під час вишивання?
Що саме люблять вишивати? Чому? Навіщо? Як довго вшивали вишиванки? Скільки часу витрачають на вишивання серветки? Яку річ вишивали найдовше? Нитки яких кольорів використовують найчастіше під час вишивання? )
Учні дякують бабусям та матусям оплесками.
IX. Слово юним майстрам та майстриням вишивки
Учні, які вже вміють вишивати, демонструють свої вишивки.
Мала рукодільниця
Учениця 1
Хрестичок до хрестика вчила мене ненька
вишивати голкою нитками гарненько.
Учениця 2
А щоб мені легенько було вишивати,
довелося матінці тканину шукати.
Учениця 3
а на ній є дирочки, -каже мама знову.-
- Дирочки показують для голки доріжку.
Не вколи лиш, донечко, ручку або ніжку.
Учениця 4
Й до очей ти голочку не піднось ніколи!
Пам’ятай ці правила вдома і у школі!
Бути обережною учать мене ненька
і бабуся мудрая, люба, дорогенька.
Учениця 5
І радіє хрестику новому сім’я.
І радію хрестикам новим, звісно, я.
Буду як матуся й бабця вишивати.
Хочу я серветочку свою уже мати!
Учениця 6
А коли я виросту й вишивать навчуся,
вишиванки гарнії вишити беруся.
Одну – татусеві, другу – для матусі,
а ще, звісно ж, вишию дідусю й бабусі.
Учениця 7
Будуть мої ріднії в вишиванках ходити.
У свята великії будуть їх носити.
І собі я вишию блакитні волошки,
маки пречудовії і ромашок трошки.
Учениця 8
Хай усі побачать українку щиру!
А я побажаю всім радості і миру!
Вчителька:
- То про що мріє дівчинка?
- Яким правилам безпечної поведінки з голкою навчають дівчинку бабуся і мама?
- А яким правилам безпечної поведінки з голкою учать вас мами і бабусі?
- А які правила безпечного користування ножицями вам відомі?
X. Підсумок години спілкування
Прийом «Продовж речення»
У минулому український одяг був відмінним від сучасного …
Український народний одяг можна побачити в …
Такий одяг дуже …
Часто актори, співаки, танцюристи одягають …
Вони це роблять, коли співають … пісні, танцюють … танці.
З давніх часів українці зустрічають гостей в … костюмах, тримаючи в руках …
У наш час українці часто носять українські …
Українські вишиванки мені …
На них вишивають…
Вишиваючи, потрібно бути дуже обережним із …
Потрібно дотримуватися таких правил безпечного користування голкою та ножицями: …
І на завершення послухайте пісню «Ми бажаєм щастя вам» у виконанні вокальної групи нашого класу.
Учні, одіті в українські костюми, виконують пісню.