Година спілкування
для 2 класу
«Добро починається з тебе»
МЕТА. Формувати етичні норми поведінки в суспільстві і спілкування одне з одним; дати уявлення про категорії добра і зла; розвивати емоційно-ціннісну сферу учнів; виховувати людські чесноти.
ОБЛАДНАННЯ. Квітка, свічка, ілюстрації гномів (злого і доброго), сонечко й промінчики, прислів’я, скринька, паперові сердечка, сліди, гілочка із кольоровими стрічками, горщик із землею, насіння.
ХІД ЗАХОДУ
І.Організація класу. Вправа «Вітання»
Діти стають у коло, беруться за руки,посміхаються один одному. Передаючи в руки квітку по колу,говорять комплімент.
-
Діти, сьогодні у нас незвичайна гостя – свічка. Погляньте, яка в неї вогненна зачіска. Приємно вам дивитися на полум’я? Чому? (Відповіді дітей).
ІІ. Актуалізація опорних знань.
-
Піднесіть руки ближче до вогню. Що ви відчуваєте? (Тепло). Як ви гадаєте, чи може людина світитися, як свічка, і дарувати тепло? (Може, коли робить гарні вчинки). Так, у доброї людини очі випромінюють і сяють, як зіроньки, а своїми добрими вчинками вона розраджує, заспокоює, ніби притягує до себе. Таку людину шанують і цінують. Що ж таке добро? Яких людей називають добрими? (Відповіді дітей).
ІІІ. Повідомлення нових знань.
-
Оповідання В.Сухомлинського «Красиві слова і красиве діло».
-
Діти, пам’ятайте: гарні, добрі слова завжди приємні, але важливо підкріплювати їх добрими й гарними справами. Ось послухайте оповідання Василя Олександровича Сухомлинського «Красиві слова і красиве діло». (Читання оповідання).
КРАСИВІ СЛОВА І КРАСИВЕ ДІЛО
Серед поля стоїть маленька хатинка. ЇЇ побудували, щоб щоб у негоду люди могли сховатися й пересидіти в теплі.
Одного разу серед літнього дня захмарило й пішов дощ. А в лісі в цей час було троє хлопців. Вони сховалися в хатинці й дивилися, як з неба ллє, як з відра.
Коли це бачать: до хатинки біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, з іншого села.
Одежа на ньому була мокра, як хлющ. Він тремтів од холоду.
І ось перший із тих хлопців, що сиділи в сухому одязі, сказав:
-
Як же ти змок на дощі. Мені жаль тебе…
Другий теж промовив красиві і жалісливі слова:
-
Як страшно опинитися в зливу серед поля. Я співчуваю тобі…
-
А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху.
Гарні не красиві слова.
Гарні – красиві діла.
-
Діти, котрий із трьох хлопчиків учинив правильно?(Третій) Чому? (Діти міркують).
-
Який висновок можна зробити з цього оповідання?
-
Гарні не красиві слова. Гарні – красиві діла.
-
Вправа «Стежиною добра».
-
Запрошую вас вирушити «Стежиною добра». Проходячи нею, пригадайте, яку добру справу ви зробили вчора або сьогодні. Розкажіть про неї. (Діти по черзі ступають по слідах, у кінці стоїть скринька. Дійшовши до неї, розповідають про свій добрий вчинок, кладуть у скриньку паперове сердечко).
-
Сьогодні ми наповнили скарбницю добрих справ. Гляньте, аж сонце ясніше світить, мабуть, радіє за нас.
Відчуваєте, які ніжні його промінці? Вони гріють ваші щічки, носики, голівки. Навіть ваші сердечка стали ще теплішими. Чуєте, як вони промовляють: «Я люблю себе, Я люблю тебе. Я люблю тата й маму. Я люблю землю і сонечко. Я люблю весь світ».
Рано-раненько сонечко встало,
Доброго ранку усім побажало,
Зичимо діткам щасливої долі,
Радості, ніжності, ласко доволі.
-
Хай справді у кожного з вас доля буде щасливою, а дні радісними та добрими.
ФІЗУЛЬТХВИЛИНКА.
Тож, малятка, усміхніться,
І землі ви поклоніться,
І до сонця потягніться,
В різні боки нахиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І на стільчики тихо сядьте.
-
Робота з прислів’ями.
-
Нехай у нашому класі стане затишно, як у бабусиній світлиці. Чому саме в бабусиній? Бо бабусі добрі, лагідні, люблячі. А ще вони мудрі, знають багато прислів’їв. А ви які прислів’я про добро знаєте?
-
Тепле слово і в мороз зігріє.
-
Добре слово потрібне людині, як хліб і вода.
-
Одне приємне слово, наче сад цвіте.
-
Мудре слово збережи, а погане – геть жени!
-
Добро, як сонечко, гріє.
-
Добре слово краще за цукор і мед.
-
Свого «спасибі» не жалій, а чужого не чекай.
-
Лагідне слово і залізні двері відкриває.
(Кожне прислів’я прикріплюється на на дошку).
-
Про які звички говориться в цих прислів’ях і приказках?
-
Робота в групах.
-
Зло завжди намагається нашкодити добру, тому два прислів’я розсипались. Треба їх скласти.
Кожній групі видаються «розсипані» прислів’я. Учням треба зі слів і словосполучень зібрати прислів’я, обговорити в групі, в чому полягає зміст цього прислів’я, а потім усім розповісти про це.
1-ша група. Добре слово людині, що дощ у посуху.
2-га група. Добре слово і залізні ворота відчиняє.
(Складені прислів’я прикріплюються на дошку).
-
Гра «Хвости».
-
З цих прислів’їв ми бачимо, що добро завжди приносить радість усім людям, що вас оточують. Перший крок до добра – це добре слово. Тому заплющимо очі й перенесемося з бабусиної світлиці на лісову галявину. Тут десь блукає добрий лісовик. Він пропонує нам гру «Хвости». Вам треба доповнити вірш потрібними словами ввічливості.
-
Заходить Галя до кімнати,
Забула Галя, що сказати.
Стоїть, мовчить, анітелень,
- Кажи, Галинко: … («Добрий день»).
-
Якщо бажаєш висловити подяку,
Промовити потрібно: … («дуже дякую»).
-
Коли мене сварять, я намагаюсь
Завжди казати чемно: … («вибачаюсь»).
-
І в Україні, і в Росії, і в Словаччині
Всі кажуть на прощання … («до побачення»).
-
Робота в групах. Гра «Знайди потрібне слово».
-
У лісі часто трапляються різні дива. Здається і сьогодні щось сталося.
(Під тривожну музику учениця кружляє з чорною парасолькою, промовляючи: «Раптом темно в лісі стало, то зла чаклунка всіх зачаклувала. Послала вона на землю свого помічника – злого гнома, і скоїв страшне лихо – знищив добро»).
-
Діти, як же стало без добра? (Відповіді).
-
Як же нам перетворити злого гнома на доброго? (Відповіді дітей).
-
А ще перетворити злого гнома на доброго допоможе гра «Знайди потрібне слово».
Серед записаних слів на квіточках оберіть ті, що вказують на хороші якості людини і прикріпіть їх на дошку. (Слова у формі квіточки на партах. Діти обирають квіточки і прикріплюють на дошку).
-
Вправа «Посій зерна добра».
-
Діти, від лісу недалеко й до поля. Я набрала там земельки в горщик. Посіймо в неї зернятка з добрими намірами, щоб вони швидко проросли.
(Діти кидають зернини в землю, промовляючи: «Я саджаю зернятко … добра, любові, ніжності …»).
-
Якщо з такими словами маленькі ручки кинули зернинки в землю, вони неодмінно зійдуть.
-
Діти, як ви думаєте, що означає висловлювання «Посієш зерна добра – збереш їх»? (Відповіді дітей).
-
Вправа «Подаруймо добро!»
-
Діти, а як без слів можна показати своє добре ставлення одне до одного? (Обняти, потиснути руки, поцілувати, посміхнутися …)
-
Тож потисніть один одному руки, посміхніться. Ми дружимо! Ми любим один одного! Ми даруємо добро один одному!
-
Ось і перетворився злий гном на доброго. А на землі знову стало світло. Як ви гадаєте, якого кольору добро? (Відповіді дітей).
ІV. Підсумок заходу.
-
Давайте прикрасимо цю гілочку кольорами добра. (Діти прикрашають гілочку). Ось і розквітла наша гілочка квітами – кольорами добра.
-
Діти, нам із вами сьогодні було так добре й тепло! І це не тому, що наша гостя свічка зігрівала нас, вона маленька і лише одна. Нам було так затишно й приємно, бо у ваших сердечках живе добро. Тож нехай поряд із вами усім людям буде тепло й затишно!