Конспект інтегрованого уроку з предметів «Філософія»,
«Психологія», «Я у світі», 4 клас.
Тема: Цінність і сенс людського життя
Мета: виховувати найкращі риси характеру, потяг до краси слова, вчинків, самого життя; формувати розуміння цінності і сенсу людського життя; вчити розумінню головних життєвих істин, загальнолюдських цінностей.
Хід уроку:
Сьогодні на уроці ми будемо говорити про дуже важливі і серйозні речі, і тому я хочу розпочати урок зі свого дарунка, який я принесла для вас.
Перегляд відеофільму під музику
(розквітають квіти на фоні класичної музики).
ласка, приказки та прислів'я на цю тему.
людей пройшло по цій планеті за всю історію її існування? Це були зовсім різні люди, і чомусь імена одних стиралися з пам'яті людства, а імена інших передавалися з покоління в покоління, і дійшли до наших днів. Чому ж про одних з них пам'ятають, а про інших забувають? Спробуємо знайти відповідь на це питання в казці про летюче насіння.
Казка про летюче насіння
Легкий порив вітру ніс на своїх невидимих крилах насіння клена. Воно радісно кружляло і трохи хвилювалося: куди занесе їх вітер, чи буде їх нове життя щасливим? Ще в дитинстві чули вони що десь далеко за річкою є квітуча долина, в якій достатньо сонця і вільного місця. Маленькі насінинки уважно слухали ці розповіді і дуже хотіли потрапити в долину, щоб вирости там великими деревами та наповнювати світ чистим, прозорим повітрям.
Раптом навколо стало темно - це сіра грозова хмара закрила сонце, і перші краплі дощу поспішили вниз. Крики жаху рознеслися в повітрі. Одні насіннини тремтіли від страху і падали на землю під важкістю дощових крапель, інші намагалися ухилитися і продовжити свій політ. Вітер, захоплюючись сміливістю насіння, що бореться зі стихією, дмухнув сильніше, і поніс героїв від влади дощу. Вони летіли все далі й далі і, нарешті, побачили річку, про яку чули в дитинстві. Долина за річкою була така прекрасна, що у насіння навіть захопило дух. Насінинки впали на землю неподалік від високих струнких дерев - своїх побратимів і проросли, перетворившись в маленькі, і поки ще беззахисні рослини. Кожен день вони із захопленням дивилися на своїх могутніх сусідів, вчилися у них триматися в землі і так само тягнулися вгору, до сонця. Незабаром, вони стали такими ж високими і прекрасними, і почали наповнювали планету чистим повітрям. Птахи вили гнізда на їх гілках і з вдячністю співали їм свої пісні.
Але що ж стало з тим насінням, що не долетіло? Воно впало на темний клаптик піщаного ґрунту, поруч з ним не було могутніх дерев, з яких можна було б брати приклад. Та все ж кожна насінинка пам'ятала свій дивовижний політ, своїх сильних братів і легенду про далеку квітучу долину.
Відповіді дітей.
Хвилинка релаксації.
Перший рівень подібний до посадженого в землю зерна. Людина з таким рівнем свідомості піклується тільки про себе і не може допомагати іншим. Її улюблені слова "я", «моє", «мені».
Другий рівень відповідає стеблу, що ледь пробилося, яке поступово звільняється з полону землі - це людина, яка починає піклуватися про своїх рідних і близьких. Для такої людини головна мета в житті - добробут її сім'ї.
На третьому рівні рослина тягнеться до сонця виправляє зелене листя - людина хоче бути корисною не тільки своїй сім'ї, а й своєму народові. Вона присвячує своє життя благополуччю своєї країни і її ім'я людьми не забувається.
На четвертому рівні з'являється зелений бутон, з якого показуються перші пелюстки, і весь світ немов завмирає в очікуванні дива. Людина, що володіє таким рівнем свідомості, намагається принести користь всьому людству. Великі поети, вчені, музиканти, одним словом, творці - справжнє багатство планети.
І, нарешті, гра фарб і прекрасний запах квітки, що розпустилася дає насолоду і радість усьому світові. На п'ятому рівні свідомості людина сягає абсолютної любові до всіх істот, її життя наповнюється вищим сенсом. Весь світ для такої людини - єдиний організм, в якому все, від мурашки до людини - необхідне. Така людина піклується про кожну живу істоту, і весь Всесвіт відповідає їй любов’ю і турботою.
Намалюйте, будь ласка, ту частину квітки, на яку ви б хотіли бути схожими.
Діти малюють, обґрунтовують свій вибір.
Отже, в житті ми маємо право вибору. Ми можемо вибрати сіре і нудне життя, і не залишимо сліду на цій планеті, а можемо кожного дня підніматися на новий щабель свідомості, і тоді наше життя стане цікавим і корисним для всіх. І хочу підкреслити: якщо ви зрозуміли, якими важливими для людства є кожен з вас, як важливо для Землі кожне ваше життя, то повинні розуміти, що немає в такому житті місця для розпачу, лінощів, дозвільного проведення часу.
А Катя принесла свій подарунок: вона вивчила вірш нашого з вами сучасника, дуже цікавої людини, психолога Едуарда Олександровича Помиткіна «Відкрийте людину»:
Откройте человека – в нём сиянье
Великих истин и миров далёких,
Расцвет эпох и наций увяданье,
Духовной силы вечные истоки.
Цените человека и, однажды,
Всё доброе, что Вы о нём сказали,
В характере его увидит каждый,
И Слово вновь окажется вначале.
Храните человека, чтоб случайно
Не ранить взглядом и холодной встречей,
Служите ближним явно или тайно
И станет мир огромный человечней!
Вчитель також готує завдання, де розповідатиме про Піфагора, Платона, Сергія Радонезького, Григорія Сковороду, матір Терезу та ін.
1