Конспект інтегрованого заняття ( розвиток мовлення, ознайомлення з природним довкіллям, логіко-математичний розвиток) для старшої групи
Тема: «Подорож до світу паперу»
Мета заняття: ознайомити дошкільнят з технікою виготовлення паперу, дати уявлення про різноманітність паперу, властивості паперу; продовжувати показувати важливість дерев у житті людей та тварин, закликати до збереження дерев, повторити правила поводження в природі; розвивати увагу, пізнавальну активність дітей, дрібну моторику рук. Виховувати любов до природи та бажання її зберегти.
Матеріали та обладнання: Зразки білого паперу А4, картону, газети, глянцевого паперу, предмети зроблені з паперу (серветки, туалетний папір, листівки, календарі, паперові, книги, шпалери і тд.), заздалегідь виготовлені літачки з паперу, п'яльці з запяленой сіткою на кожну дитину, щільні рушники, х/б тканина, клейонка, клейончасті фартухи на кожну дитину, губки на кожну дитину, блендер, клей ПВА, гуаш, паєтки, гаряча вода; казка В. Сухомлинського « Зрубали вербу».
Методи і прийоми: активного моделювання, ігровий прийом, дидактичні ігри, справляння, заохочення, схвалення.
Звучить аудіо запис веселої музики (вихователь організовує дітей) https://useraudio.net/search/%D0%B2%D0%B5%D1%81%D0%B5%D0%BB%D0%B0-%D0%BC%D1%83%D0%B7%D0%B8%D0%BA%D0%B0
Закличка до початку занять :
«Я усіх дітей гукаю,
Та до себе закликаю!
Будемо ми разом грати,
Заняття час вже починати.»
Вихователь : « Діти ,до нас хтось завітав в гості. Хочете дізнатися хто це ?
Загадка
Невидимка ходить в гаї,
Все дерева роздягає.
Хто вона?
(Осінь)
(демонстрація відео про осінь.) https://www.youtube.com/watch?v=nyzSvf6a6hk
Вихователь : «Осінь запрошує нас з вами в подорож до осіннього лісу. На чому можна подорожувати? (відповіді дітей). Вірно, на машині, автобусі, поїзді, літаку. Як все це називається одним словом? Так, діти, машина, автобус, поїзд та літак - це « транспорт».
Ми з вами сьогодні будемо подорожувати на автобусі. Займайте свої місця згідно своїх білетів (вихователь роздає дітям білети з зображенням геометричних фігур).»
Вихователь: « Але , перш ніж рушити в подорож, давайте з вами пригадаємо правила поведінки в лісі!»( демонстрація плакату « Правила поведінки в лісі») Так, вірно, дітки, в лісі не можна: голосно говорити, слухати голосно музику, смітити, розпалювати багаття, ламати дерева, руйнувати гнізда птахів і будиночки тварин, ображати тварин.
Ну, а тепер вирушаємо у подорож! ( імітація їзди під музичний супровід).
Вихователь: « Уважно подивіться навколо себе! Подивіться , як багато дерев. І всі вони різні. Тут зростають: клен, осика , дуб, береза, липа, акація . Які це дерева?( відповіді дітей). Так, діти, це листяні дерева. Яке листя на деревах? ( жовте та червоне? А чому воно пожовкло?(відповіді дітей). Чому деяке листя лежить на землі?( відповіді дітей). Як це явище називається?( відповіді дітей) Вірно, це явище в природі називається листопад. Листя опадає з дерев, щоб їм було легше взимку. Так як взимку випаде сніг, і тоді гілочкам дерева буде важко.»
Чистомовка.
« Би-би- би – в лісі виросли гриби,
Бе-бе-бе - дятел дуб довбе,
Ба- ба- ба - я знайшов гриба,
Бі-бі-бі- розкажу тобі.»
Дидактична гра « З якого дерева листочок».
Хід гри: Запропонувати дитині розкласти листочки на деревах відповідного зовнішнього вигляду.
Руханка « Листопад».
Листопад жовтню брат - ходьба на місці,
Покидає сонний сад.
Там він вітами хитав-махання руками над головою.
Лист осінній з них зривав - імітація зривання листя з дерева.
Підкрадається щодня - ходьба навшпиньки.
Щоб спіймати шматочок дня - плескання руками вліво - вправо.
Тому день все присідає - присідання.
Ну а нічка виростає-вставання руки через боки вгору.
Вихователь: « А тут : ялинка та сосна. Які це дерева? (відповіді дітей). Це хвойні дерева»
Вихователь: « Діти, навіщо нам потрібні дерева? Чому вони такі важливі?( припущення дітей). Так, звісно, щоб дихати, бо саме дерева дають нашій планеті найбільше кисню. А ще для чого?( відповіді дітей). Розумнички! Вірно, дерева людям необхідні для того , щоб виготовляти папір.»
Нам дуже необхідний папір! Для чого? ( відповіді дітей). Діти, папір навколо нас присутній у всьому. В дитячому садочку багато книжок, казки в яких написані на папері, багато альбомів для малювання, де дітки зображують все що захочуть, багато кольорового паперу для аплікації, зошити для завдань.»
Дидактична гра «Принеси паперовий предмет».
Хід гри: вихователь пропонує назвати і принести паперові предмети, які знаходяться в груповій кімнаті, вживши при цьому прикметник «паперовий».
Експеримент «Як падають аркуші паперу?»
Давайте проведемо експеримент, для того, щоб з’ясувати, які аркуші паперу падають швидко, а які повільно, і який аркуш гарніше всіх кружляє.
Для цього візьміть в руку лист і встаньте. Підніміть руку з листочком вгору і випустіть листочок з пальців. Поки лист летить уважно стежте за його польотом і запам’ятовуйте: швидко чи повільно він падав, летів прямо вниз або крутився?
Які висновки можна зробити з цього експерименту? Великі аркуші паперу падають повільніше і майже не крутяться. Маленькі аркуші паперу падають швидше і більше кружляють.
Вихователь: « Діти, ми знаємо з вами, що папір допомагає нам закарбовувати свої думки ( записувати). А хто з вас знає як, на чому в старину писали книжки? От , як би зараз не було паперу, на чому б ви зобразили свої малюнки?( припущення дітей)»
Дидактична гра – дослід « Який буває папір?»
(діти порівнюють на дотик картон, альбомний аркуш,газету та наждачний папір).
Вихователь: « Діти, а як же роблять папір? З чого саме і який процес виготовлення паперу?» ( демонстрація таблиці ,додаток)»
Вихователь: Уявіть , діти, для того щоб у нас з вами був папір, працюють дуже багато людей: рубають дерева спочатку лісоруби (аудіо запис http://boobooka.com/zvuki/zvuki-stroitelnyx-instrumentov/zvuki-topora/), відправляють на фабрику для обробки , там зрубані дерева ділять на частини, потім на друзки, варять у спеціальному розчині, віджимають, прасують великим валиком, сушать, гладять і тільки після цього виходить папір(аудіозапис http://boobooka.com/zvuki/raznye/zvuk-bumagi/).
Це дуже важка праця, тому ми повинні обережно ставитися до виробів з паперу. А скажіть мені хлопці, якими виробами з паперу ми користуємося в повсякденному житті.
Руханка « Кленові листочки»
Осінь, осінь . Лист жовтіє, (Пальцем показують рух дощика)
3 неба часом дощик сіє.
Червонясте, золотисте
Опадає з клена листя.
Діти ті листки збирають, (Руки в сторони, присідають,)
У книжки їх закладають. (імітують збирання листочків.)
Наче човники, рікою (Роблять ліхтарики.)
їх пускають за водою
З них плетуть вінки
барвисті,
Червонясті, золотисті.( Кружляють.)
Вихователь: « Діти ви бачите, як багато виробів з паперу оточує нас кожен день. І Кожна книжка – це зрубане дерево. А дерева-це частина нашого життя і вони також дуже хочуть жити. Ось прослухайте казку В.Сухомлинського «Зрубали вербу»:
Над ставом росли дві верби. Усе, було, дивляться у воду. Тихого ранку їхнє листячко ні ворухнеться, ні зашепотить.
А коли на гілку сідала пташка, воно тремтіло. Верба дивувалася: хто ж це прилетів?
Одного разу прийшов до ставка чоловік із сокирою. Підступив до однієї верби, замахнувся, рубонув.
Полетіли тріски. Здригнулась верба, застогнала. А листочки тривожно й питають один одного: що це він робить?
Упала верба. Занімів ставок, мовчить очерет, закричала тужливо пташка. Сіра хмарина заступила сонце, і стало похмуро.
Лежить зрубана верба. А листочки перешіптуються та вербу питають:
— Чого це ми лежимо на землі?
Де цюкала сокира, там виступили сльози. Чисті, прозорі, вони падали на землю.
- Чому заплакала верба?
- Як природа відреагувала на вчинок чоловіка?
- Що ж ми можемо зробити для того щоб не знищувати так багато дерев ? (припущення дітей). Ми можемо сортувати сміття і його перероблювати».
Дидактична гра « Посортуємо сміття» .
Вихователь: « Ми тепер знаємо в які контейнери треба сортувати паперові відходи. Давайте побудемо з вами вченими - дослідниками і спробуємо створити папір ,з вже використаного паперу, власними руками самостійно!»
Дослід « Вторинна переробка паперу»
Вихователь : « Діти подивіться, скільки в групі використаного паперу: обмалюваного, пом'ятого; розірванного. Чи можна його ще використовувати? (Підвести дітей до висновку, що з макулатури можна зробити новий папір).»
Вихователь: Спочатку нам потрібно порвати на дрібні шматочки макулатуру, давайте кожен з вас візьме по аркушу паперу і розірве його. Ми з вами знаємо, що папір легко рветься - це одне з її властивостей. (діти рвуть папір)
Вихователь: Тепер нам потрібно залити папір гарячою водою, і розім'яти все це блендером - це я зроблю сама, тому що можна обпектися гарячою водою, а блендер це електроприлад, при використанні якого необхідно дотримувати техніку безпеки, (вихователь заливає папір гарячою водою і розминає блендером, діти спостерігають)
Вихователь: Одне з властивостей паперу - це те, що вона намокає, тому ми з вами отримали кашку з паперу. Тепер потрібно додати сюди клей ПВА, гуаш будь-якого кольору і пайетки. (додати і все перемішати)
Я вам приготувала два розчину: один без паєток у нього потім, якщо захочете можна їх додати, а другий з паєтками.
Вихователь: Розповідь вихователем супроводжується показом всіх дій. А тепер перейдемо до найцікавішого, до виготовлення паперу. Перед кожним з вас лежать рушники на клейонці накриті тканиною, губки і п'яльці з запяленой сіточкою. Потрібно взяти п'яльця, занурити в нашу кашку з макулатури.
Коли в сіточку поміститься достатню кількість суміші, ми дістаємо п'яльця і кладемо на рушник. Тепер необхідно прибрати зайву рідину, для цього ми з вами накриємо п'яльці з «кашкою» тканиною і промакнуть, далі беремо губку і промакуємо наш папір. Після того як рідина буде прибрана потрібно перевернути п'яльця відокремити їх від паперу і залишити до повного висихання.
(діти роблять папір, вихователь допомагає, якщо це необхідно)
Вихователь: « Діти, чого боїться папір?»
Дослід з водою. ( показ вихователем виготовлення склянки з паперу способом оригамі; діти наливають водичку в свої стаканчики та спостерігають за тим, що відбувається)
Дослід «Згорання паперу»
Папір горить . Дослід демонструє вихователь,звертаючи увагу ,на особливу небезпеку коли поруч знаходяться вогонь і папір .
Дидактична гра «Буває-не буває»
Хід гри: Вихователь називає предмет з прикметником «паперовий», а діти відповідають «буває» або «не буває», залежно від того, чи виготовляють цей предмет з паперу:
паперова книга
паперовий стілець
паперовий кораблик
паперове взуття
паперове пальто
паперова газета
Психогімнастика "я-дерево".
(звучить мелодія лісу)
Вихователь: «Давайте, діти, уявимо, що ми дерева. Я- дерево. Мої ноги перетворюються на коріння, яке знаходиться в землі . А моє тіло перетворюється на стовбур дерева. Мої руки стають його гіллям: великим, маленьким. Вони піднімаються долонями до неба. Я відчуваю свіже повітря. Я люблю гратися з вітром.
- Тихенько вітер повіває
(діти легенько дують на пальці рук, які імітують шелест листя на дереві )
- Він хмаринки розганяє
(діти руками розганяють в небі хмари, легко дмухаючи вверх, щоб утворився звук [ф-ф-ф])
- Він травичку нахиляє
(діти імітують нахиляння трави під час вітру, промовляючи звук [к-к-к])
- Вітер сили набирає .
(діти роблять колові рухи руками, видуваючи сильно повітря)
- Він дерева нахиляє .»
(діти нахиляються вперед, промовляючи звук [ш-ш-ш] на видосі )
Малювання жмаканим папером на тему « Осіннє листя».
Малювання жмаканим папером або поліетиленовим кульком.
Технологія малювання: розвести акварельну фарбу у блюдці. Зім'яти папір або поліетиленовий кульок, занурити у фарбу і зробити відбиток на папері. Потім пензликом домальовуємо деталі малюнка.
Матеріал: жмаканий папір або поліетиленовий кульок, акварельні фарби, пензлі, блюдце, серветки, аркуш паперу.
Вихователь: « Діти, треба економно відноситися до паперу, збирати макулатуру. Для того, щоб не знищувати Природу, не вирубувати ліси. А ще краще, щоб ви виросли великими дослідниками, вченими і винайшли ще інші матеріали для виготовлення паперу, які б не шкодили Природі.»
1