Конспект інтерактивного уроку "Океани землі"

Про матеріал

Інтерактивний урок - це не лише цікава форма взаємодії вчителя та учнів, а й й пізнавальний навчальний процес. Такий урок дасть змогу швидко вивчити океани та вийти із класу з хорошим настроєм.

Перегляд файлу

Тема. Океани  Землі. Природа океанів.

Мета. Ознайомити учнів із поняттям «океани», їх розміщенням на карті і на глобусі; природніми  умовами, особливостями  рослинного та  тваринного світу; продовжити навчати читати карту і працювати з нею; висвітлити значення океанів та використання їх багатств людиною; сприяти розвиткові пам’яті; спостережливості, розвивати пізнавальний інтерес, уміння працювати з додатковою літературою, навички роботи в групі; збагачувати  словниковий запас дітей, розвивати вміння висловлювати свої думки; виховувати спостережливість, інтерес до вивчення природознавства, бережне  ставлення до природних багатств.

Обладнання: малюнки тварин та рослин океанів, карти для груп, мультимедійна дошка, слайди, портрет Магеллана.

Тип уроку: інтерактивний.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

1. Інтерактивна вправа «Прогноз погоди».

Кожен учень чи учениця мають розповісти про свій теперішній душевний стан мовою «прогнозу погоди», наприклад, якій порі року це відповідає? Похмуро чи ясно? Вітряно чи тихо? Чи є опади? Яка температура? (температуру вказувати у градусах від 0 до +10 і вчитель має робити позначки на графіку) Учитель починає, показуючи дітям приклад. Потім учні по черзі розповідають про свій душевний стан. Вчитель з’єднує позначки температури у графік.

  • Як ви ставитесь до цього графіка?
  • Яка «погода» у нас переважає?
  • Який настрій переважає?

2. Інтерактивна вправа «Дві правди й одна брехня».

Учні формулюють три твердження: 2 «правди» і 1 «брехню» по темі «Материки Землі». Усі інші мають визначити, яке з тверджень є правдивими і аргументувати свою думку.

(Наприклад: 1) Є 7 материків. (брехня, є 6 материків: Євразія, Африка, Австралія, Північна Америка, Південна Америка, Антарктида)
2) Тільки в Австралії поширені кенгуру і сумчастий ведмідь – коала. (правда)
3) Південна Америка – це батьківщина картоплі та помідорів. (правда)

3. Інтерактивна вправа «Ходимо навколо – говоримо навколо».

Учитель  просить усіх учнів протягом короткого часу подумати про якусь проблему. Учні підводяться та ходять по класу. Учні рухаються доти, поки вчитель не плескає один раз у долоні. Учні зупиняються й кожен розмовляє з людиною, яка опинилася до нього ближче за всіх, про те питання, що поставив учитель. Приблизно за хвилину вчитель плескає в долоні два рази. Усі знову мають почати ходити. Учитель знову плескає в долоні один раз. Учні знову зупиняються й розмовляють з людиною, яка опинилася до них найближче. Весь процес повторюється втретє. Після того як учні поговорять з однокласниками три рази, вчитель просить усіх знову сісти. Учитель запрошує кількох учнів поділитися своїми ідеями щодо питання з усім класом, запитує, які міркування в них виникли, і записує їхні ідеї на великий аркуш паперу.

  • Для чого нам вивчати різноманітність рослинного і тваринного світу океанів та їхнє географічне положення?

ІІ. Оголошення теми та очікуваних результатів.

  • Сьогодні ми говоритимемо про океани Землі.

Вправа «Очікування»

Учні записують на аркушах у вигляді листочків продовження речення «Від цього уроку я очікую…»

ІІІ. Надання необхідної інформації.

Перегляд відеофрагмента «Наскільки великим є океан?»

ІV. Інтерактивна вправа.

  1. Вправа «Броунівський рух».

Кожен учень отримує свій «навчальний блок». Протягом декількох хвилин учні читають інформацію. Потім учні ходять по класу і знайомлять зі своєю інформацією інших однокласників. Учень одночасно може спілкуватися тільки з однією особою. Завдання полягає в тому, щоб поділитися своїми знаннями й отримати інформацію від іншого учня. Упродовж відведеного часу треба забезпечити спілкування кожного учня з максимальною кількістю інших учнів для отримання якомога повнішої інформації з теми. Після того, як учні завершать цю вправу, потрібно запропонувати їм відтворити отриману інформацію. Учитель аналізує та узагальнює отримані ними знання.

ЗНАЙОМСТВО З ТИХИМ ОКЕАНОМ

Тихий океан найбільший серед усіх океанів на Землі.

Він має таку територію, як усі океани разом узяті. За це його ще називають  –Великим. Океан омиває береги 5 материків: Євразії, Австралії, Північної і Південної Америки, Антарктиди.

Вперше його відкрив португалець Фернан Магеллан у 1520 році і дав йому таку назву. Магеллан помилився. Саме в цьому океані нарождується найбільше тайфунів. Це найбурхливіший і найглибший океан. У деяких місцях глибина його сягає більш як 11кілометрів.

Рослинний і тваринний світ Тихого океану дуже різноманітний. В океані живе близько  10 тисяч видів рослин. На глибині до 100 м куди сягає сонячне проміння, живуть зелені водорості. Нижче – бурі, а ще нижче – червоні. Тут росте ламінарія, яку в побуті називають "морською капустою". Це  найдовша в світі водорость –її довжина сягає до 60 метрів.

Тваринний світ Тихого океану налічує близько 100 тисяч видів. У водах океану відомо понад 2 тисячі видів риб. Це оселедець, сардини, скумбрія, сайра, лососі, тріска. Налічується більше 6000 видів молюсків: мідії, устриці, кальмари, восьминоги. Є велетенські краби, морські черепахи, змії. Живуть кити, тюлені, моржі, котики, дельфіни.

На дні Тихого океану виявлено багато родовищ нафти і газу. Катастрофи на морях призвели до значного його забруднення, зокрема нафтопродуктами, які утворюють на його поверхні плівку. Через неї сонце не потрапляє на глибину, риба гине, зменшується її вилов.

 

ЗНАЙОМСТВО З АТЛАНТИЧНИМ ОКЕАНОМ.

Атлантичний океан другий за величиною на Землі. Він – найтепліший і найсолоніший серед океанів. Назва його пов’язана з Грецьким міфом про бога гіганта Атланта. На крайньому Заході цього океану жив велетень Атлант, який на своїх плечах тримав небосхил. Океан омиває береги таких материків: Євразії, Африки, Північної і Південної Америки. Раніше цей океан називали Західним.

Рослинний і тваринний світ океану різноманітний. У Атлантичному океані є унікальне море без берегів, утворене водоростями, яке називають Саргасовим  від назви водоростей, що його утворили.

Водяться акули, найрізноманітніші риби, морські черепахи.

З птахів - альбатроси і фрегати. Живуть кити, тюлені, морські котики.

В Атлантичному океані,  як і в Тихому, виявлено родовище нафти і газу, прокладено нафто- і газопроводи. Тому води його теж забруднені.

 

ЗНАЙОМСТВО З ІНДІЙСЬКИМ ОКЕАНОМ.

За розмірами Індійський океан посідає 3 місце (показує). Своєю назвою зобов’язаний Індії(показує), береги якої він омиває. Він найтепліший і дуже солоний. Омиває береги Африки, Євразії, Австралії, Антарктиди.

Індійський океан має найбагатший органічний світ. У теплих водах живуть краби, великі медузи, багато видів риб, морські черепахи, акули,  морські змії, водяться в океані скати і восьминоги. Восьминогів називають ще головоногими, бо їхня голова оточена віночком зі щупальців. Біля берегів трапляються крокодили.

Цей океан відомий запасами нафти і газу. Тому на півночі води Індійського океану забруднюються нафтопродуктами. Виникає загроза для узбережних районів.

 

ЗНАЙОМСТВО З ПІВНІЧНО-ЛЬОДОВИТИМ ОКЕАНОМ.

Ще наприкінці минулого століття про Північно-Льодовитий океан ще нічого не знали. Його називали морем, адже він найменший за площею. Він називається Льодовитий тому, що більша його частина завжди вкрита кригою. Океан розташований на  крайній півночі Землі тому  і називається Північним(показує). Береги його значно порізані. Тут є багато морів і заток. Це найхолодніший океан.

У товщі води Північно-Льодовитого океану живуть мікро-організми. Біля берегів ростуть водорості: ламінарія, фукус. Водяться раки, медузи. Медуза Ціанея в діаметрі сягає 2 м, а щупальця її витягуються до 20 м. Налічується багато видів риб: оселедець, тріска, камбала, окунь, морський. Рідкісними стали кити. На островах існують колонії моржів, тюленів. Поблизу узбережжя живуть білі ведмеді. На берегах селяться птахи і утворюють «пташині базари».

Клімат суворий, тому що мало тепла отримує від Сонця. Температура влітку піднімається до 0°С , а взимку опускається до -40°С.

 

  1. Інтерактивна вправа «Одна хвилина».

Учень протягом хвилини висловлюється щодо поняття, яке запропонував вчитель. В кінці кожен оцінює свої знання.

Поняття: Тихий океан, Атлантичний океан, Індійський океан, Північно-Льодовий океан.

  • Чи сподобався вам метод?
  • Як ви оцінюєте свої знання? Чому?

V. Рефлексія.

1. Інтерактивна вправа «Очікування».

Учні записають на аркушах паперу у вигляді  яблук продовження речення «Від уроку я отримав…»

2.Вправа «Займи позицію».

Значення океанів.

За

Проти

Я вважаю, що океани приносять велику користь, адже з їх поверхні випаровується велика кількість води. З водяної пари утворюються хмари. Вони переносяться вітром у різні місця Землі, і там випадають опади.

Над океанами звиваються у неспокійний клубок шари теплого і холодного повітря і утворюють циклон, який несе людям вітри, грози, град, заметіль.

Світовий океан зігріває планету. У холодну пору року океан поступово віддає тепло, яке ввібрав і утримав влітку.

Але океани займають 70% території земної поверхні. І ця територія непридатна для сільського господарства. Овочами і фруктами, вирощеними на такій великій території, можна було б нагодувати населення всієї планети.

 

Збагачують повітря киснем, адже в них росте багато зелених водоростей.

 

 

З водорості виготовляють мармелад, цукерки, солодощі.

Солона вода непридатна для господарської діяльності.

 

Світовий океан годує населення планети цінним м’ясом риби.

Але океан забрав життя багатьох людей під час штормів.

А твоя мама хіба ніколи не купувала в аптеці морської солі для лікування? Отже, океан лікує.

 

 

Це домівка для медуз, риб, моржів, тюленів, китів, дельфінів, морських котиків, крабів,       черепах, морських зміїв.

 

Океан зберігає свої таємниці, є джерелом натхнення для художників, поетів, науковців.

 

 

Підводні човни допомагають військовим.

 

 

docx
Додано
30 липня 2018
Переглядів
941
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку