Тема. Океани землі
Мета: ознайомити учнів з поняттям Океани, їх розміщенням на карті півкуль і глобусі; розкрити значення океанів для людини; розвивати пам'ять, спостережливість учнів; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: карта півкуль, глобус, контурні карти, карти.
Тема. Океани Землі
Мета: ознайомити учнів із поняттям океани, їх розміщенням на карті півкуль і глобусі; розкрити значення океанів для людини; розвивати пам'ять, спостережливість учнів; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: карта півкуль, глобус, контурні карти, презинтація,картки.
Хід уроку
Доброго дня діти!
Продзвенів уже дзвінок,
Починаться урок.
Працювати нам старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім класі дітки просто молодці.
.
І. Підсумок фенологічних спостережень
ІІ. Контроль, коригування і закріплення знань.
Картка 1.
Відгадай загадку.
Країни без людей, міста без будинків, ліси без дерев, моря без води.( Карта)
Картка 2
Укажи ознаки карти.
а) невелика ділянка земної поверхні; б) кресленн великої ділянки земної поверхні; в)креслення, зроблене в дрібному маштабі; г) зображені гори, рівнини, озера, моря; д) об’єкти передані умовними знаками; е) орієнтуються на цьому кресленні за компасом; ж)орієнтуються на цьому кресленні за паралелями та медіанами.
Картка 3
Відгадай загадку.
Країни без людей, міста без будинків, ліси без дерев, моря без води.( Карта)
Картка 4
Укажи ознаки карти.
а) невелика ділянка земної поверхні; б) кресленн великої ділянки земної поверхні; в)креслення, зроблене в дрібному маштабі; г) зображені гори, рівнини, озера, моря; д) об’єкти передані умовними знаками; е) орієнтуються на цьому кресленні за компасом; ж)орієнтуються на цьому кресленні за паралелями та медіанами
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
IV. Повідомлення теми і завдань уроку
Слайд 8 Світовий океан — це виняткове творіння природи, колиска життя на Землі, місце, де знаходяться різноманітні ресурси.
Довгий час океанічні глибини були недосяжними для людини. Минув час, люди створили спеціальні машини, пристрої, що допомагають вивчати морські глибини. Але навіть у наш час учені більше знають про поверхню Місяця, ніж про поверхню дна Світового океану.
Слайд 9. Для того, щоб краще вивчити океани, почала швидко
розвиватися молода, цікава наука — океанологія.Слайд 10. Ця наука вивчає різні явища і процеси, що відбуваються у світовому океані.
Океан — найбільша частина Світового океану, що обмежена материками. На землі умовно виділяють 4 океани: Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний-Льодовитий.
(На карті показую океани)Слайд 11.
Тихий океан Слайд 12
Це найбільший океан.Слайд 13 Він займає майже таку територію, як усі океани, що разом узяті. Вперше його відкрив мандрівник-португалець
Слайд 14 Фернан Маґеллан у 1520 році. Тихий океан омиває понад 50 країн світу. На дні Тихого океану знаходиться найглибша западина Світового океану — Маріанська, глибина якої сягає 11 022 м.
Тихий океан має найрізноманітніший рослинний і тваринний світ. У воді росте 380 видів Слайд 15 зелених, Слайд16 бурих і Слайд 17 червоних водоростей. У водах океану відомо 2000 видів риб. Це Слайд 18 оселедець, Слайд 19 сардина, Слайд 20 скумбрія,
Слайд 21 сайра,Слайд 22 лосось, Слайд 23 тріска,Слайд24 камбала. Налічуються понад 6000 видів Слайд 25 молюсків, Слайд 26 мідій, Слайд 27 устриць, Слайд 28 восьминогів. Тут є Слайд 29 велетенські Слайд 30 морські черепахи. Живуть Слайд 31 кити, Слайд 32 моржі.
На дні Тихого океану виявлені родовища нафти і газу.Слайд 33.
Північний Льодовитий океан Слайд 34
Найменший із океанів — Північний Льодовитий.Слайд35 Довгий час цей океан називали морем. Океан розташований на півночі Землі, і майже вся його поверхня вкрита льодом — ось звідси і назва! Цей океан є найхолоднішим, тому і рослинний та тваринний світ тут не є таким різноманітним. Біля берегів ростуть водорості: Слайд36 фукус Слайд 37 ламінарія,. Водяться Слайд 38 раки, Слайд 39 медузи, зокрема найбільша медуза-ціанея (діаметр 2 м, а щупальця її витягуються до 20 м), риби: оселедець, тріска, камбала, морський окунь.Слайд 40
На островах існують Слайди 41 колонії моржів і Слайд 42 тюленів.
Поблизу узбережжя на кризі живуть білі ведмеді.Слайд 43, 44.
Фізкультхвилинка Слайд 45
раз, два — всі пірнають.
Три, чотири — виринають.
П'ять, шість — на воді
Кріпнуть сили молоді.
Сім, вісім — що є сили,
Всі до берега приплили.
Дев'ять, десять — обгорнулись,
Обсушились і за парти опустились.
. Індійський океан Слайд 46
Слайд 47 За розмірами він посідає третє місце. Це найтепліший океан, тому тут дуже багатий світ рослин і тварин. В Індійському океані зустрічаються зарості Слайд 48 червоних Слайд49 зелених Слайд 50 бурих водоростей. Від великої кількості мікроскопічних зелених водоростей вода «зацвітає».
Тут є дуже різновидів багато риб Слайд 51 скат,Слайд 52 скумбрія , Слайд 53 тунець, , Слайд 54 акула,.
У прибережних водах є безліч Слайд 55, морських зірок, Слайд 56 черепах, Слайд 57 китів, Слайд 58 дельфінів, Слайд 59 трапляються крокодили.
Цей океан відомий запасами нафти, газу, залізних і мідних руд.
. Атлантичний океан Слайд 60
Цей океан — найтепліший і найсолоніший серед інших. Він є другим за розміром Тут водиться Слайд 61 скумбрія,Слайд 62 тріска, Слайд 63 меч-риба, Слайд 64 безліч китів. .
Із птахів — Слайд 65 альбатроси і Слайд 66 фрегати. Слайд 67 В Атлантичному океані виловлюють до 35 % світового вилову риби. На дні Атлантичного океану відкриті родовища нафти і газу. Слайд 68
Що ви дізналися багато цікавого про Світовий океан. А саме... (Відповіді дітей.)
1) Океан нас годує. Люди отримують рибу, морську капусту, водорості, з яких добувають йод, бром, солі калію.
2) Океани і моря дають кисень, яким ми дихаємо.
3) Із дна морів та океанів добувають нафту, газ, олово, залізні та мідні руди.
4) Вода океанів та морів є транспортним шляхом.
А ще Світовий океан впливає на погоду Землі. Він — ніби паровий котел, що нагрівається сонцем, накопичує тепло, вологу. Цю вологу вітри розносять по всій планеті у вигляді хмар.
Отже, без Світового океану не було б життя на Землі. Тому його потрібно охороняти. Як ви думаєте, діти, що потрібно робити, щоб води океанів були чистими і багатими на рибу?(Відповіді дітей.)
1) Економно використовувати воду.
2) Не засмічувати морські простори.
3) Берегти рибні багатства від хижацького винищення.
4) Насаджувати водоохоронні ліси.
5) Будувати очисні споруди, фільтрувати використану воду.
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота з підручником.
1) Опрацювання статті «Океани Землі».
2) Відповіді на запитання.
2. Практична робота з контурною картою.
(Діти позначають океани і пишуть їх назви.)
VII. Підсумок уроку
VIII. Домашнє завдання
Опрацювати статтю «Океани Землі».