Конспект лекцій про мову програмування Python. Крок 2.

Про матеріал
Конспект лекцій для вивчення мови програмування Python. Стане в нагоді вчителям, які починають вивчпти з учнями мову програмування Python.
Перегляд файлу

Урок № 21. Обмін значень двох змінних.

В цьому уроці потрібно написати програму, яка обмінює дві змінні значеннями.

Для цього ви можете створити новий файл, або очистити файл із програмою з попереднього уроку. Головне, щоб у файлі був тільки той вихідний код, який відноситься до поточної задачі.

Перед тим, як починати писати код, необхідно розробити алгоритм . Запам’ятайте це слово, воно точно пригодиться не тільки в програмуванні, але і в житті. 

Алгоритм  — це послідовності кроків або операції для вирішення якої-небудь задачі.

Так ось, алгоритм для вирішення цієї задачі буде виглядати так:

Крок 1

Присвоїти змінній з іменем а строку, отриману за допомогою функції inputДругій змінній b присвойте другу строкудругу, також отриману від користувача.

Крок 2

Створіть доповнюючу змінну , назвати її, наприклад, tmp і присвоїти їй значення змінної a.

Крок 3

Змінній а присвоїти значення змінної b.

Крок 4

Змінній b присвоїти значення додаткової змінної tmp. Це значення дорівнює старому значенню змінної a.

Крок 5

Переконайтеся, чи правильно ви все зробили. Для цього можна вивести значення змінних на екран. 

 В наступних задачах обов'язково пробуйте розробляти алгоритм самостійно Це допомагає розбити велику або складну задачу на більш менші  простіші частини.

І ще, в Пітоні є більш красивий спосіб обміняти змінні значеннями, але про нього буде розказано трохи пізніше. В цьому урокі важливо зрозуміти, що код «в лоб»

a=b

b=a

не спрацьовує, тому що код виконується послідовно, і при виконанні першої строки значення a буде затерто значенням b. Тобто, після виконання такого коду і в  a і  b буде зберігатися одне і те ж значення.

 

Урок № 22.Спеціальні символи.

Іноді буває, що в самій стрічці повинна бути дужка. Але Пітон використовує лапки для того, щоб читати початок і конець строки, тому така програма ніколи не запрацює

a = "строка с " лапкою "

Звичайно, можна спробувати викрутитися із ситуації з різними лапками

a = 'строка с "дужкою” '.

Що робити, якщо раптом знадобиться два види лапок в одному рядку?

 

Зробити це можна, використовуючи символ зворотної косої риски \.. Це називається екранування.

 

a = "строка з \" лапкою подвійною \' одинарною"

print(a).

Результатом роботи цієї програми буде

строка з \" лапкою подвійною \' одинарною

Щоб в строці з'явився символ зворотної косої риски (це теж іноді буває потрібно), достатньо поставити дві зворотні косі риски підряд

a = "Строка з зворотнім слешем \\"

 

Урок № 23.Перенос строки.

Перенос строки — це теж спеціальний символ. Наприклад, код

a = "Перша строка \nДруга строка"

print(a)

виведе наступне

Перша строка

Друга строка

Зробити перенос строки в Пітоні можна і іншим способом — створити строку за допомогою плтрійних лапок. Щоб ви розставляли переноси строки прямо в програмі, записуючи значення змінної на різних строках. Наприклад, цей

 

a = """Перша строка

Друга строка"""

print(a)

            або цей код

a = '''Перша строка

Друга строка'''

print(a)

виведе на екран те ж, що і код з першого прикладу

Перша строка

Друга строка.

З строками, створеними без потрійних лапок, так зробити не вийде. Обидві, і така

a = 'Перша строка

Друга строка'

print(a)

       і така програма

a = "Перша строка

Друга строка"

print(a)

завершиться  помилкою.

І пам'ятайте, що якщо строка починається з трьох лапок, то і закінчуватися вона повинна такими ж лапками.

Для опису програми з цього уроку ви можете створити новий файл або очистити файл із програмою з попереднього уроку. Головне, щоб у файлі був тільки той вихідний код, який відноситься до поточної задачі.

Присвойте змінну з іменем escape значення, в якому є один перенос строки, подвійна та одинарна лапка, а також символ зворотної косою риски \

Значення змінної escape вивести на екран функцією print. Обов'язково перевірте, щоб усі необхідні символи відобразилися в полі «Результат» при виводі на екран.

escape = ''''Перща строка

\\

\"Друга строка'''

print(escape)

 

Урок № 24. Конкантенація рядків.  31

Страшне слово «конкатенація» означає лише склеювання кількох рядків в один за допомогою оператора +. Тобто,  для чисел оператора + — це додавання. А для рядків — це конкатенація.

Результатом цієї програми

a = "Перший рядок"

b = "Другий рядок"

c = a + b

print(c)

буде

Перший рядокДругий рядок.

Тобто, оператор +, може не тільки додавати числа, але і склеювати рядки.

 

Урок №25. Краще привітання.

Для запису програми з цього уроку ви можете створити новий файл або очистити файл із програмою з попереднього уроку. Головне, щоб у файлі був тільки той вихідний код, який відноситься до поточної задачі.

  • Змінній hello присвойте значення «Привіт,», або «Добрий день,»
  • Змінній name присвойте значення, отримане за допомогою функції від користувача input.
  • Змінній greeting присвойте значення, яке дорівнює склеенним рядкам hello і  name.
  • Виведіть значення змінної greeting на екрані.

 

hello = "Привіт,"

name = input()

greeting = hello + name

print(greeting)

 

Урок № 26. Рядок + число

Можливо, у Вашій голові вже закралася думка про те, що буде якщо спробувати скласти рядок з числом. Наприклад, вивести на екран результат якої-небудь арифметичного дії.

 

result = 55 + 125

print("Результат=" + result)

Результатом виконання цієї програми буде помилка

Traceback (most recent call last):

  module __main__ line 2

    print("Результат=" + result)

TypeError: Can't convert int to str implicitely

 

Цією помилкою Пітон підказує номер рядка, на якомку є помилка.

Виходить. Що склеїти рякок і число не можна. Але, що робити, якщо дуже хочеться або дуже треба? Про це на наступному уроці!

 

Урок № 27. Із числа в рядок.

У минулому уроці ми намагалися склеїти рядок з числом і у нас нічого не вийшло, тому що число і рядок — це різні типи даних.

У Пітоні є функції для перетворення з одного типу в інший. Наприклад, функція str перетворює переданий аргумент в рядок.

Тобто, потрібно переписати програму з минулого уроку, щоб вона працювала без помилок

result = 55 + 125

result = str(result)

print("Результат=" + result)

Другим рядком ми присвоюємо змінній result нове значення, тобто функція str ніби перетворює число в рядок.

Можливо, ви можете подумати, що є рішення простіше — взяти числа в лапки

result = "55" + "125"

print("Результат=" + result)

Ця програма виконується без помилок — але і результат буде невірним

Результат=55125

тому що Пітон склеїть 55 і 125 по правилах рядків, а не по правилах чисел.

 

Урок № 28. Ще одна програма.

Для опису програми з цього уроку ви можете створити новий файл або очистити файл із програмою з попереднього уроку. Головне, щоб у файлі був тільки той вихідний код, який відноситься до поточної задачі.

Змінній а присвойте результат додавання 55 і 105. Змінній b присвойте результат конкатенації рядків "Сума="і перетвореної в рядок змінної a.

 

Змінна  a повинна залишитися цілим числом. Перетворення чисел у рядок можна зробити за допомогою допоміжної змінної та функції перетворення str. Допоміжну змінну можна назвати як хочете.

Змінну b введіть на екран.

a=55+105

b=("Сума="+str(a))

print(b)

 

Урок № 29. З рядка в число.

Для перетворення рядка в число в Пітоне є функція int. Тобто, щоб із рядка отримати ціле число потрібно написати

a = "123"

b = int(a)

Що буде, якщо в рядку замість правильного числа написати щось інше?

a = "Привіт, світ !"

b = int(a)

Пітон выдасть приблизно таку помилку

Traceback (most recent call last):

  module __main__ line 2

    b = int(a)

ValueError: invalid literal for int() with base 10: 'Привіт, світ!'

Звичайно, ви навряд чи напишете такий код, тому що розумієте, що "Привіт, світ!" ніяк не може бути перетворено в ціле число. Але що, якщо значення змінної а отримано від користувача з допомогою input, а користувач ввів зовсім не число?

Для отримання числа від користувача поки що можете написати:

a = int(input()).

 

Урок № 30. Міні-калькулятор. 39

В цьому уроці потрібно зробити щось схоже на калькулятор. Але він буде виконувати тільки додавання і тільки двох чисел. 

 За допомогою функції input присвойте змінним a і  b значенням, введеним користувачем. Програма повинна додати ці дві змінні та вивести на екран результат конкатенації рядків  «Сума=» і перетвореної в строку сумму змінних a і  b.

Тобто, якщо користувач вводить 10 і 3, програма повинна вивести

Сума=13

На це завдання може знадобитися більше часу, ніж зазвичай. Не переживайте, якщо щось не вийде або ви щось забули. Перегляньте попередні уроки, там все є.

І ще, ви цілком можете використовувати в цьому завданнях додаткові змінні, якщо, звичайно, це потрібно.

a = int(input("Введіть число1: "))

b = int(input("Введіть число2: "))

print ("Сума=" + str (a + b))

 

 Урок №31. З рядка в дробове число.з строки в дробне число  # 40

Крім цілого чисел, в Python є і число дробове. Для перетворення рядка в таке дробове число призначена вбудована функція float

a = "4.04"

b = float(a)

Розділювачем цілої та дрібової частини в рядку повинна бути крапка. Якщо замість крапки написати кому

 

a = '4,04'

b = float(a)

або ж спробувати перетворити зовсім не число

 

string = 'Просто какая-то строка'

c = float(string)

 

програма завершиться з помилкою

Traceback (most recent call last):

  module float.py line 2

ValueError: Could not convert to float()

 

Для закріплення можна переробити калькулятор з попереднього уроку, щоб він приймав не тільки цілі, але й дробові числа. 

a = float(input())

b = float(input())

print('сумма = ' + str(a + b))

 

 Урок № 32. Що таке Noneкое None?  41

В одному з попередніх уроків ми говорили, що функція print нічого не повертає. Але що, якщо спробувати зробити так:

result = print('Що поверне функція print?')

print(result)

Першою рядком ця програма виведе текст Що поверне функція print?, а другий — слово – None.

Спеціально для позначення «нічого» в Пітоні є окремий тип данных NoneType. Змінні цього типу можуть мати тільки одне значення — None. 

None — це «ніяке» або «невизначене» значення. У програмі вище змінна, result  і буде мати значення None. Це одне з ключових слів мови і, якщо ви хочете присвоїти його  змінній, його треба писати , без лапок:

z = None

У найближчий час використовуйте цей тип даних ви швидше всього не будете. Просто тримайте в голові, що для позначення нічого є свій тип даних і не лякайтеся, якщо раптом десь побачите слово None.

 

Урок № 33. Оператор порівняння.

У попередніх уроках ви вже використовували оператора присвоювання для того, щоб зв'язати ім'я змінної зі значенням.

У Пітоні є ще інші оператори. Одні з них — це оператори порівняння.

Оператори порівняння, як зрозуміло з назви, порівнюють значення або змінні і повертають результат — істину або брехню.

Наприклад, оператор == порівнює значення операндів і повертає істину, якщо вони рівні та брехню - якщо ні.

Наприклад, ця програма виводить на екран True, тобто істину

a = 10

print(a == 10)

а ця — False , тобто брехню

a = 11

print(a == 10)

Не путайте   ==. Одинарний знак рівно — це оператор присвоєння. А подвійний – порівняння.

Є і інші оператори порівняння. Ось ця програма виведе на екран True

a = 10

print(a > 5)

А эта — False

a = 10

print(a < 5)

Рекомендується ставити пробіли з двох сторін біля операторів порівняння.

 

Урок № 34. Умовний оператор.

Оператор if керує виконанням коду. Умови виконання можна задавати за допомогою операторів порвняння з минулого уроку.

a = int(input("Введіть число"))

if a > 10:

    print("Число більше 10")

Частина програми під оператором if виконується тільки тоді, коли змінна a буде більше 10. Щоб Пітон зрозумів, що рядок програми

print("Число більше 10")

відноситься до оператору if, його потрібно відділити відступом — чотирма пробілами. Наприклад, в цьому прикладі «Ура!» буде виведено на екран у будь-якому випадку.

a = int(input("Введіть число"))

if a > 10:

    print("Число більше 10")

print("Ура!")

 

А в цьому — тільки якщо працює оператор if

a = int(input("Введите число"))

if a > 10:

    print("Число більше 10")

    print("Ура!")

 

Оператором if працює так: спочатку пишем оператор , потім умову і двокрапку . А рядки програми, які повинні виконуватися при цій умові, треба писати з відступами в чотири пробіли.

Программа з if  # 45

Урок № 35. Программа з if 

Напишіть програму, в якій змінній а присвоєно значення, введене користувачем. Переменная a повинна бути цілим числом. Не забудьте перетворити рядок, отриману з входу в число за допомогою функції int.

Потім програма повинна перевірити значення змінної a. Якщо її значення більше 5 — програма повинна вивести на екран значення змінної a. Лишнього тексту на екран виводить не потрібно. Тільки значення змінної.

До речі, якщо натиснути кнопку TAB, редактор вихідного коду автоматично встановить чотири пробіли.

Однак, навіть з такою автозаміною, можна помилитися з відступами. Тому рекомендовано включити настройку «Показати недруковані символи». З нею ви будете бачити пробіли і зможете легко їх порахувати.

a=int(input())

if a>5:

    print(a)

 

Урок № 36. Оператор else. 46

Else може використовуватися тільки з оператором if.

Частина програми під оператором else буде виконуватися тільки тоді, коли не працює if. Тобто, ми якби пишемо підказку для Пітона: якщо умова вірна, робіть щось, якщо не вірна – дійте по-іншому.

 

a = int(input("Введіть число"))

if a > 10:

    print("Більше десяти")

else:

    print("Менше або рівно десять")

Як і з оператором if, рядки програми else, повинні бути з відступами в чотири пробіли, а після else потрібно поставити двокрапку.

 

Урок № 37. Програма з else.47

Напишіть програму для перевірки пароля, введеного користувача.

У програмі повинна бути змінна з іменем password  — у ній буде зберігатися правильний пароль. Ця змінна буде рядком.

Значення другої змінної з іменем user_password, повинно бути отримано за допомогою функції input. Змінна user_password також повинна бути рядком.

Якщо користувач ввів правильний пароль, програма повинна виводити надпис «Входіть». Інакше — «Доступ заборонено». Для порівняння введеного та правильного паролів використовуйте оператор порівняння==.

password = str(123)

user_password = input('Введите пароль ')

if password == user_password:

    print('Входіть')

else:

    print('Доступ заборонено')

 

Урок № 38.Оператор elif.Оператор elif   48

elif — ще один оператор для використання в зв'язку з  if. Працює він майже як else, але для обробки йому треба передати додаткову умову.

a = int(input("Введіть число"))

if a > 10:

    print("Больше десяти")

elif a == 10:

    print("Це десять")

else:

    print("Менше десяти")

 

Тобто, ви якби вказуєте Пітону: якщо a більше 10, діяйте так-то, інакше, якщо рівно 10, то робіть щось інше, інакше a— діяйте ще якось.

Операторів elif у зв'язку з одним if може бути стільки, скільки вам треба

a = int(input("Введіть число"))

if a > 10:

    print("Більше 10")

elif a == 10:

    print("Дорівнює 10")

elif a == 0:

    print("Дорівнює 0")

else:

    print("Менше 10")

Рядки програми  elif мають бути з відступами в 4 пробіли, а після умови потрібно поставити двокрапку.

 

Урок № 39. Програма з elif.рограма з elif  # 49

Напишіть програму, яка в змінну number записує число, введене користучем.

Якщо число більше 0, програма повинна вивести на екран + , якщо число менше 0, програма повинна вивести на екран - , а якщо число дорівнює 0, програма повинна вивести 0 ,

Для перевірки використовуйте оператори if, elseі elif

number = int(input('Введіть число '))

if number > 0:

    print('+')

elif number < 0:

    print('-')

else:

    print('0')

 

docx
Додано
10 лютого 2022
Переглядів
1179
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку