Конспект майстер-класу «Використання технологій розвитку критичного мислення на уроках української літератури»

Про матеріал
Для учителів української літератури, які використовують на своїх уроках технологій розвитку критичного мислення в 5-11 класах.
Перегляд файлу

 

Конспект

майстер-класу

 

«Використання технологій розвитку критичного мислення на уроках української літератури»

 

учителя української  мови та літератури

ЗОШ №21 м. Хмельницького

Лісецької О.В. 

 

Мета майстер-класу: презентація досвіду роботи з теми «Використання технологій розвитку критичного мислення на уроках української літератури»

Завдання майстер-класу:

1.Розвиток професійної компе­тентності педагогічних працівників.

2.Створення мотивації і умов для про­фесійного вдосконалення.

3.Популяризація інноваційних ідей та технологій.

Категорія учасників: учителі шкіл.

Обладнання: презентація, роздатковий матеріал, завдання для проведення практичної частини.

План майстер-класу

І. Установчо – мотиваційна частина. 

1. Вступне слово вчителя – майстра.

2. Вправа на знайомство.

3. Повідомлення теми і мети заняття.

ІІ. Основна частина.

  1. Поділ на групи.
  2. Асоціативний кущ до поняття «Успішний учень».
  3. Теоретичний аспект.

ІІІ. Практичні завдання. Приклади використання технологій на уроках української літератури.

1. Кінострічка видінь.

2. Актуальність використання технологій розвитку критичного мислення на прикладі методу «Шість капелюхів Боно», технології  Кроссенс.

3. Створення Kahoot.

ІІІ. Рефлексія.

ІV. Підсумки майстер-класу.

 

 Хід майстер-класу

І. Установчо - мотиваційна частина.                           

1.Вступне слово вчителя - майстра:

Доброго дня, шановні колеги! Вітаю вас на нашому майстер-класі.

Я бажаю з  вами познайомитися, дізнатися про ваші найкращі риси характеру, дізнатися про ваші захоплення, тому проведу вправу  на знайомство

2.Вправа  на знайомство «Який я колір?»

Слайд 1

Притча «Все в твоїх руках»

Колись давно, в одному місті, жив мудрець. Слава про його мудрість рознеслась далеко навколо його рідного міста, але був у нього учень, який заздрив своєму учителю.

Одного разу учень пішов на квітучий луг і спіймав найяскравішого метелика і затиснув його в долоні. Метелик лапками лоскотав долоню учня і йому було смішно. Усміхаючись, він підійшов до майстра і запитав: «Скажіть, а який у мене в руках метелик: живий чи мертвий?»  Заради своєї істини він був готовий міцно стиснути долоню. Не дивлячись на руки учня, мудрець відповів: «Все в твоїх руках!»

А в наших з вами руках долі учнів, яких ми повинні зробити успішними.

Ось у переді мною знаходяться такі метушливі метелики, які так і просяться  до вас у долоньку. Будь ласка, оберіть метелика того кольору, який вам найбільше імпонує. Спробуйте уявити себе цим кольором, як це бути якимось кольором і описати свої якості і почуття. Як це бути синім, жовтим?Як ви відчуваєте себе, будучи якимось кольором?

Ця маленька вправа має глибокий зміст. Адже, коли ми обираємо колір, ми заявляємо про себе, що ось такий я оригінальний, не схожий на інших. Обираючи колір, ми вказуємо на свій, оригінальний спосіб бачення світу і себе у цьому світі.

Нехай ці метелики стануть для вас символами нових відкриттів, підкорення вершин, символами нашої креативності.

Почніть «Я помаранчевий, я креативний, я надихаю, веду за собою…»

«Я блакитний, а отже світлий, світлий – значить життєрадісний, життєрадісний – отже, доброзичливий»

3.Повідомлення теми і мети заняття.

Слайд 2

Сьогодні до вашої уваги  пропоную  майстер–клас: «Використання технологій розвитку критичного мислення на уроках української літератури».

Саме зараз  у нашому  суспільстві виникла  потреба  у творчих, діяльних і обдарованих, інтелектуально й духовно розвинених  громадянах, які уміють приймати зважені рішення, працювати з інформацією, аналізувати різні сторони явищ. Тому я хочу і вас, шановні колеги,  залучити  до співпраці  з метою  обміном  досвіду та пошуку шляхів реалізації  даної методичної проблеми.

ІІ. Основна частина

1.Поділ на групи.

Ми розділилися уже на групи і попрацюємо у групах

Слайд 3

1.Правила роботи групи 

Мета: ознайомити групу з правилами роботи, створити робочу й доброзичливу атмосферу під час заняття.

Хід проведення. Щоб наші заняття були ефективними, потрібно прийняти правил роботи. Але ми їх складемо за мудрими повчаннями, які на протязі багатьох століть складав наш народ – за прислів’ями.

  • Мудрий ніхто не вродився, а навчився (намагайся сприймати всю нову інформацію).
  • Хто людей питає, той розум має (якщо чогось не знаєш, чи сумніваєшся – запитуй).
  • Треба знати, що і де сказати (не говорити на інші теми, крім теми заняття).
  • Не сідай у чужі сани (кожен має свою думку).
  • Що голова, то розум (думка кожного – правильна і важлива).
  • Гостре словечко ранить сердечко (поважай думку іншого).
  • Краще нині горобець, як узавтра голубець (тут і зараз: якщо маєш що сказати, то говори на занятті, а не поза ним).
  • Хто людям добра бажає, той і собі має (будь доброзичливим).

На ваших столах  є предмети, які будуть необхідні для  нашої  плідної праці.

Слайд 4

2. Асоціативний кущ до поняття «Успішний учень» (кожна група один вислів)

У наших з вами руках долі учнів, яких ми повинні зробити успішними.

Шановні колеги, пропоную  вам  скласти асоціативний кущ до  поняття «Успішний учень». Який же  він? Що вміє? Що може? Ви поміркуйте і  свої пропозиції озвучте, а  я  буду  формувати кущ  на  дошці.

«Що потрібно сучасній дитині, щоб бути успішною?»

1.Вміння мислити нешаблонно і сміливо.

2.Швидко орієнтуватися у нестабільних ситуаціях і знаходити рішення.

3.Вміння аналізувати інформацію.

4.Вміння спілкуватись.

5.Вміння ефективно розподіляти час.

6. Вміння себе презентувати.

Всі  ваші  вислови  точно  відтворюють те, що потрібно сучасній дитині, щоб бути успішною .

Слайд 5-6

Звичайно, щоб учень став успішним, його повинен навчати успішний учитель, для якого важливо не лише «що» викладати, але і «як?»

За  допомогою яких же форм  та  методів  сучасний  педагог  може допомогти дитині стати успішною?

3.Теоретичний аспект.

Слайд 7-9

Сучасного учня надзвичайно важко мотивувати до пізнавальної діяльності. Причина цього, на мій погляд, у недостатньо високому рівні розвитку мислення і, перш за все, критичного. А це дуже важливо для людини в сучасному світі.  На даному етапі у практику загальної освіти активно впроваджується технологія розвитку критичного мислення.

Що ж таке критичне мислення?

Критичність мислення виявляється в здатності людини не підпадати під вплив чужих думок, об'єктивно оцінювати позитивні та негативні аспекти явища або факту, виявляти цінне та помилкове в них. Людина з критичним розумом вимогливо оцінює свої думки, ретельно перевіряє рішення, зважує всі аргументи «за» i «проти», виявляючи тим самим самокритичне ставлення до своїх дій.

КМ – це самостійне мислення, де відправною точкою є інформація. Воно починається від постановки питань, будується на основі переконливої ​​аргументації. Особливістю даної педагогічної технології є те, що учень у процесі навчання сам конструює цей процес, виходячи з реальних і конкретних цілей, сам відстежує напрямки свого розвитку, сам визначає кінцевий результат. З іншого боку, використання даної стратегії орієнтоване на розвиток навичок вдумливої ​​роботи з інформацією. Визначення КМ зазвичай включає в себе вміння прогнозувати ситуацію, спостерігати, узагальнювати, порівнювати, висувати гіпотези й встановлювати зв'язки, міркувати за аналогією й виявляти причини, а також передбачає раціональний і творчий підхід до розгляду будь-яких питань.

4. Практична діяльність.

У практичній частині свого майстер-класу хочу запропонувати кілька вправ .

Слайд 10

1.Кінострічка видінь

Із запропонованих слів потрібно скласти зв’язний текст. Це завдання можна використовувати на мотиваційному етапі перед початком вивчення творів, а потім порівняти, як це зробив автор, використавши ті ж самі слова.

Сонце, блакить, душа, хмари, трава, струмок, метелик, поля.

Яскраве сонце всміхнулося крізь хмари. Освітило блакить неба. Погладило своїми ніжними променями струмок, травицю. Привіталось з полем, яке вже почало жовтіти, і стало схоже на свого старшого брата - Сонце. Маленький метелик задивився на сонечко, й на душі в нього стало радісно.

П.Тичина «Блакить мою душу обвіяла» (Українська література. 5 клас)

Блакить мою душу обвіяла,
Душа моя сонця намріяла,
Душа причастилася кротості трав -
Добридень я світу сказав!

Струмок серед гаю, як стрічечка.
На квітці метелик, мов свічечка.
Хвилюють, маюють, квітують поля -
Добридень тобі, Україно моя!

2.Актуальність використання технологій розвитку критичного мислення на прикладі методу «Шість капелюхів Боно» («Шість капелюхів мислення»), технології Кросенс.

Слайд 11

«Шість капелюхів Боно. Дана технологія є досить ефективною для розвитку критичного мислення учнів. Засновник методу – британський психолог, доктор медичних наук Едвард де Боно. В основі – ідея паралельного мислення, при якому різні точки зору і підходи не стикаються, а співіснують. Це простий і практичний спосіб розділення процесу мислення на шість етапів, кожен з яких представлений метафоричним капелюхом певного кольору.

Правила використання капелюхів. 

Надягаючи капелюха мислення, ми приймаємо на себе роль, на яку цей капелюх вказує.  Знімаючи капелюха конкретного кольору, ми йдемо від цього типу мислення.

Білий  капелюх – це фокусування уваги на інформації (аналіз відомих фактів).

Червоний капелюх – відчуття та інтуїція (висловлюються усі інтуїтивні здогадки, відчуття без пояснень того, чому це так, хто у цьому винен і що робити).

Жовтий капелюх – позитив (дослідження можливих успіхів, пошук переваг та оптимістичний прогноз подій)

Чорний капелюх – критика (оцінка ситуації з точки зору наявності недоліків, ризиків та загроз її розвитку)

Зелений капелюх – креатив (пошук альтернатив, вигадування ідей)

Синій капелюх – рефлексія, управління процесом (використовують на початку для визначення того, що потрібно зробити, та в кінці, щоб узагальнити досягнуте).

Образ Мотрі з повіяті І.С.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім`я»

Білий  капелюх – багата наречена, дружина Карпа, свариться зі свекрухою, не йде на контакт з ріднею.

Червоний капелюх – співчуття, жалість, агресія, розчарування.

Жовтий капелюх – працьовита, наполеглива, відчайдушна.

Чорний капелюх – сварлива, агресивна, не вміє контролювати себе, не шукає компромісів.

Зелений капелюх – могла б стати господинею невеликого готелю або блогеркою.

Синій капелюх – образ викликає неоднозначне ставлення: від захоплення до непорозуміння.

Проблема  «Актуальність проблеми батьків і дітей у повісті І.С.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім`я »

Методом випадкового жеребкування зараз ви оберете колір свого капелюха, відповідно до якого будете розглядати поставлене завдання. А щоб в ході роботи не виникали проблеми із визначенням завдань обраного вами кольору, ви отримаєте картки із тлумаченням і завданням. На виконання завдання надається 5 хвилин. Після того кожна група зачитує своє завдання і дає відповідь. Починають білі капелюхи, далі за бажанням, закінчують сині.

Білий  капелюх – акцентує увагу на загальній інформації про автора, твір, історію написання.

Червоний капелюх – висловлює власне ставлення до ситуації, яка склалася в родині Кайдашів.

Жовтий капелюх – пробує визначити приховані позитивні елементи конфлікту між героями, навіть якщо ця ідея на перший погляд не обіцяє нічого хорошого.

Чорний капелюх – критично оцінює ситуацію і можливі ризики та таємні загрози для усіх Кайдашів.

Зелений капелюх – створює поради-рекомендації  Карпу та Лавріну, дотримуючись яких вони не повторять долю своїх батьків.

Синій капелюх – підводить підсумки у визначенні сучасних проблем батьків і дітей, які були описані І.Нечуєм-Левицьким ще у ХІХ столітті.

Слайд 12

3.Релаксація. Гра «Подорож на хмарі»

Коли ми багато працюємо, то потребуємо відпочинку. Тому запрошую вас у подорож на хмарі.

Заплющіть очі. Глибоко вдихніть та видихніть. Оберіть найбільшу, найпухкішу хмаринку  і стрибніть на неї. Відчуйте, як ваші ноги, спина зручно розташувалися на цій хмарині. Подорож починається. Ваша хмарка повільно підіймається у синє небо. Відчуваєте, як вітер обвіває ваше обличчя? Тут, високо в небі, все спокійно і тихо. Куди не кинеш небом – скрізь безмежне синє небо. Вас огортає почуття радості, спокою, впевненості у собі. На вашому обличчі з`являється посмішка. Нехай ваша хмара віднесе вас туди, де ви будете справді щасливими. Тут здійсняться усі ваші мрії. Потрібно зробити лише один крок…Уявіть, що ви знову опинилися на хмарі і вона везе вас назад у цю затишну залу, спускайтеся з хмари і подякуйте їй за те, що вона вас так гарно покатала. Подивіться, як вона повільно розтане у повітрі. Потягніться, випряміться, відчуйте бадьорість, активність і беріться до роботи.

Слайд 13

4. «Кроссенс»

Знання від вчителя до учня повинні переходити цікаво. Для цього ми маємо використовувати цікаві форми уроків, які навчають творчо працювати і логічно мислити. Вміння логічно мислити це та якість, яку необхідно розвивати, потім тренувати з дитинства. Найкращими методами цього тренування є розгадування ребусів, кросвордів, кроссенсів. Зупинюсь більше на кроссені. Це асоціативна головоломка нового покоління.

Слово «кроссенс» означає «перетин смислів» і створено авторами за аналогією зі словом «кросворд». Ця унікальна ідея належить письменнику, педагогу і математику Сергію Федіну і доктору технічних наук, художнику і філософу Володимиру Бусленку. Кроссенс уперше був надрукований у 2002 році у журналі «Наука і життя». Це асоціативний ланцюжок, замкнутий у стандартне поле із дев’яти  квадратів (як у грі «Хрестики-нулики»).  Дев’ять зображень розташовані в ньому таким чином, що кожен малюнок  має зв’язок із попереднім і наступним, а центральний об’єднує по смислу відразу декілька. Зв’язок може бути як поверхневий, так і змістовний. Але в будь-якому випадку це прекрасне завдання для розвитку логічного і творчого мислення. Кроссенс потрібно читати зліва направо і зверху вниз.

Описание: image

Щоб створити кроссен, потрібно мати тему або ідею. Виокремлюємо 9 елементів (слова, словосполучення, речення), знаходимо зв’язки між цими елементами, концентруємо зміст у центральному елементі, знаходимо до кожного елемента картинку-асоціацію. Якщо щось не зрозуміло, вчитель робить роз’яснення, учень сам може трактувати картинку.

Можна використовувати на будь-якому етапі уроку.

1. Можна зашифрувати у кроссенс тему уроку чи епіграф до нього.

2. За допомогою кроссенсу можна розглядати проблематику твору.

3. Кроссенс може стати своєрідним планом-конспектом уроку, коли на кожному етапі уроку вчитель відкриває наступний квадрат.

4. Кроссенс як узагальнення знань  про певне поняття (добу чи напрям в літературі).

5. Під час вивчення і повторення біографії письменника.

6. Система образів твору зашифрована у кроссенс.

7. Характеристика героя художнього твору.

7. Сюжет твору учні залюбки розгадають у кроссенсі.

8. Для роботи на уроці над будь-яким із цих питань дайте можливість учням попрацювати в парах чи группах.

8. Кроссенс можна запропонувати учням як творче домашнє завдання. 

9. За допомогою кроссенсу можна презентувати книгу.

Давайте розглянемо кроссенс, який можна використати  на етапі перевірки домашнього завдання. (Про Шевченка)

Слайд 14

Біографія Т.Г.Шевченка.

  1. Т.Г.Шевченко.
  2. Сім΄я поета.
  3. Дитинство Тараса.
  4. Козачок пана Енгельгардта.
  5. Зустріч у Петербурзі із Сошенком.
  6. Викуп Шевченка з кріпацтва, навчання в Академії мистецтв.
  7. Вихід у світ «Кобзаря».
  8. У казематі.
  9. Поховання на Чернечій горі.

Слайд 15

Характеристика Захара Беркута

  1. Дев’яностолітній старець.
  2. Вождь.
  3. Громада – понад усе.
  4. Батько 8 дітей.
  5. Розум.
  6. Дотримання традицій і віри предків.
  7. Найскладніший вибір між громадою і життям сина.
  8. Передсмертне слово Захара Беркута – заповіт нащадкам.

Слайд 16

Характеристика героя твору "Місце для дракона"

Хто спробує розгадати?

  1. Вилупився із яйця, яке пролежало, може, із сотню літ у печері.
  2. Ніхто не підозрював про його існування, був самотнім, сирота.
  3. Знайомство і товаришування з пустельником.
  4. Пустельник навчив його грамоти, він став читати Біблію.
  5. Складав вірші.
  6. Заприятелював з донькою князя Настасією.
  7. Вона називала його метеликом.
  8. Погодився загинути на герці заради Люботинського князівства.
  9. Дракон Грицько – головний герой твору.

Слайд 17

Сюжет повісті «Захар Беркут»

  1. Мирослава у ведмежому лігві. Порятунок Мирослави Максимом.
  2. Громадський суд над боярином Тугаром Вовком.
  3. Тугар Вовк зраджує своєму народові.
  4. Як тільки хотіли напасники вийти з ущелини, на них зверху посипалося каміння і стріли.
  5. Максим через Мирославу переказує тухольцям план розправи з монголами.
  6. У двобої з Бурундою Максим перемагає.
  7. «Замість батька дала їй доля брата і мужа».
  8. Максим і Мирослава отримали благословення від Захара Беркута.

Слайд 18-20

Практичне завдання.

Складіть історію, розгадавши кросен.

-         «Чому собака живе біля людини?»

-         «Побажання гарного відпочинку влітку»

-         «Сім кольорів щастя»

Слайд 21

Kahoot – онлайн сервіс для створення вікторин.  Інструментом для оцінювання знань учнів. Але все це в ігровій і захоплюючій формі. Вам, як учителю, буде потрібен комп'ютер і інтерактивна дошка або проектор, а учням (кожному) буде потрібен комп'ютер або ноутбук або стільниковий телефон. Так, і всім потрібен вихід в інтернет. як же без нього і в наші дні.

ІІІ.Рефлексія.

Слайд 22

  1.               Прийом «Три – Два – Один».

  1.               Прийом «Сенкан».

 Даймонд або діаманта

 Даймонд – творча  робота, семирядковий «вільний» вірш.
                                             Алгоритм складання:

                Перший та останній рядки – іменники–антоніми.

                Другий рядок  – 2 прикметника чи дієприкметника, що відносяться до першого іменника.

                Третій рядок – 3 дієслова, що відносяться також до першого іменника.

                Четвертий рядок – два протилежних за змістом непоширених речення, в якості підметів виступають іменники з першого та останнього рядків.

                П’ятий та iшостий – дзеркально повторюють 2-ий та 3-ій, тільки відносяться вже до останнього іменника.

Даймонд або діаманта( О.Кобилянська «Земля»)

Михайло

Світлий, люблячий

Кохає, доглядає, мріє.

Михайло – радість. Сава – горе.

Заздрить, вбиває, грішить.

Похмурий, невдоволений

Сава.

Панас Мирний( «Хіба ревуть воли….»)

Пропаща сила

Похмурий, невдоволений

Грабує, вбиває, грішить.

Чіпка – горе. Галя – радість.

Кохає, доглядає, мріє.

Світла, любляча

Польова царівна

Микола Куліш («Мина Мазайло»)
Українець
Свідомий, стриманий
Вірить, плекає, зберігає
Справжній патріот, вірний син
Відмовляється, цурається, нищить
Безкультурний, чванькуватий
Малорос

За допомогою прийому «Сенкан» часто підсумовую на своїх уроках вивчений матеріал.

Пригадаємо його формулу:

1. Тема (іменник).

2. Опис (два прикметника).

3. Дія (три слова).

4. Ставлення (фраза – чотири слова).

5. Перефразування сутності( одне слово).

Складіть сенкан з теми «Майстерка»

IV.Заключне  слово  вчителя – майстра.

Гра « Чарівна скринька»

Учасникам пропонується дістати по одній записці з чарівної скриньки, яка підкаже їм, що на них чекає сьогодні або що їм потрібно зробити найближчим часом.

 Варіанти побажань:

 - Найближчим часом тобі особливо пощастить!

- Життя готує тобі приємний сюрприз!

- Настав час зробити те, що ти постійно відкладаєш на потім!

- Люби себе такою, яка  ти є - єдину і неповторну!

- Обов'язково зроби собі подарунок, ти цього заслуговуєш!

- Що б ти не робила, радість і спокій завжди будуть поруч!

- Найближчий місяць твій! Робота чи відпочинок - вирішувати тобі!

- Всі твої бажання і мрії реалізуються, повір у це!

- Не віриш у казку? А даремно...щось чудове і чарівне готує тобі весна!

- Просто необхідно влаштувати собі святе, покликати добрих друзів і добрих колег!

- Давно не приділяла собі часу? Салон краси або просто ароматна ванна порадує тебе!

 - Не бійся своїх бажань, їх виконання дає нові життєві ресурси!

 - А чи часто ти задоволена своїми вчинками? Якщо ні, то обов'язково знайди привід пишатися собою!

 - Заглянь всередину себе, там є все те, що тобі так імпонує в інших людях!

- Ти потрібна, тебе люблять, тобою захоплюються і пишаються. Дорожи цим!!!

 - Усередині кожної людини є хоча б одна маленька, але позитивна якість. Побач ії!

І на завершення нашого  заняття  хочу запропонувати вам рецепт цілющого креативного  напою, який складається  з таких компонентів:

Екстракт  багатої фантазії

Настій  оригінальних  думок

Бальзам  неповторних мрій

Коктейль імпровізації

Відвар  миттєвих творчих рішень

Кава   успіху.

Ми вміємо літати, вмієм, це можливо.
І крила кожен, безсумнівно, має.
Але лиш той, хто вірить в неможливе,
По - справжньому, як птах, літає.

Дякую  за співпрацю і  бажаю Вам на крилах щастя летіти до своєї мрії.

IV. Підсумки майстер-класу.

 

 

 

 

docx
Додано
22 вересня 2023
Переглядів
567
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку