Розпочати знайомство учнів зі шкільним життям, шкільною родиною; формувати поняття «родина», «рідня», «рід», розвивати комунікативну компетенцію, уяву, зв'язне мовлення, вміння працювати в парі; виховувати повагу до людей, які живуть поруч; гордість за свій рід, свою Батьківщину; прагнення здобувати знання, щоб бути гідним учнем своєї рідної школи і громадянином своєї держави.
Перший урок у першому класі
Тема: Моя родина – скарб України.
Мета: розпочати знайомство учнів зі шкільним життям, шкільною родиною; формувати поняття «родина», «рідня», «рід», розвивати комунікативну компетенцію, уяву, зв’язне мовлення, вміння працювати в парі; виховувати повагу до людей, які живуть поруч; гордість за свій рід, свою Батьківщину; прагнення здобувати знання, щоб бути гідним учнем своєї рідної школи і громадянином своєї держави.
Обладнання: презентація "Моя родина – скарб України", фонограма пісні «Родина» , фотографії родин учнів класу, алея родових дерев.
Хід уроку.
Лунає дзвоник все голосніше й голосніше,
Це мабуть спів пташок над світом розливається!
Ви думаєте – це соловейко заливається?
Ні, не соловей – урок розпочинається.
І. Організація класу. (Слайд №1, №2.)
Добрий день, мої любі діти.
Ви сьогодні вже учні у нас.
Будемо вчитись, дружити, радіти
Й називатися 1-В клас.
Я сьогодні всіх щиро вітаю
В нашій школі, у дружній сім’ї.
І міцного здоров’я бажаю,
Й щастя-радості, любі мої.
Руку мамину ви відпустили
І пішли за учителем в клас.
Мами з татами теж зрозуміли,
Що тепер ви великі у нас.
Ви вже учні сьогодні у школі,
Й вам всміхнулося сонце вгорі.
І зустріли берізки й тополі
На великім шкільному дворі.
ІІ. Вступне слово вчителя.
- Доброго дня, дорогі мої діти!Ось і прийшов довго очікуваний день коли відкрились для вас двері нашої школи. І тепер ви не просто діти, а тепер ви – школярі. Я дуже довго чекала зустрічі з вами, думала про вас. Цілих чотири роки ми будемо не розлучними в навчанні, в іграх, в походах. Кожного дня я буду говорити вам: « Доброго дня, діти!», а ви у відповідь будете вітатися зі мною, але не так, як робили в дитячому садку. В класі за правилами вітаються з учителем поклоном голови, стоячи біля своєї парти. Давайте спробуємо!
- Ще вчора вас вважали маленькими, а тепер називають школярами, учнями 1-го класу. До школи ви прийшли для того, щоб навчитись писати й читати, рахувати й малювати, танцювати й співати. У школі вас усього навчатимуть. Тут весело й радісно, є багато учнів, з якими ви неодмінно подружитесь.
- А тепер подивіться на дошку. Хто до нас завітав? ( Тітонька Сова). Вона запрошує нас на поляну, але вона порожня, все на ній спить, а ми з вами повинні розбудити її, зробити світлою, яскравою. Як ви вважаєте, що допоможе нам розбудити нашу поляну? С О Н Ц Е
- Але щоб сонечко з’явилося, нам треба відповісти на запитання:
- Що для людини саме головне? Ж И Т Т Я ( на дошці з’являється круг сонця, в середині якого написано слово життя).
- Чи можемо ми сказати, що сонечко справжнє, що для нього не вистачає? П Р О М І Н Ц І В
Для того щоб з’явилися промінці нам треба відповісти на важливі запитання.
(Слайд №3)
Щасливі ми, що народилися на такій чудовій, багатій, мальовничій землі - на нашій славній Україні!
Тут жили наші діди і прадіди, тут живуть нині батьки, тут корінь роду українського, що сягає сивої давнини.
І немає в людини нічого більш цінного, ніж її земля, її рід, її родина.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда.
Кожен з вас має сім’ю, а тому давайте познайомимось з новим видом роботи і складемо асоціативний кущ.
2. «Асоціативний кущ» - сім’я. ( Слайд №4)
3. «Ланцюжок» лагідних слів.
4. Поетична хвилинка. (Слайд №5)
Мати, матінка, матуся,
Мама, мамочка, мамуся! –
Називаю тебе я, рідна ненечко моя!
Варвара Гринько
5. Довідкове бюро. (Слайд №6)
Скрізь по Україні знають слово тато. Закарпатці називають тата неньком. А в урочистих випадках ми вживаємо слово батько. У багатьох місцевостях ще є слово отець. Тепер це слово вважається застарілим, але раніше часто промовляли: «Шануй отця й матір своїх».
6. Робота з фотовиставкою «Моя родина»
7. Опрацювання прислів’я.
Складіть з розсипанки прислів’я і поясніть , як ви його розумієте:
Без родини нема щастя для людини. (Слайд №7)
КРАЩИЙ |
В СІМ’Ї |
КОЛИ |
КЛАД |
НАЩО |
ЛАД |
Нащо кращий клад, коли в сім’ї лад. (Слайд №8)
Розшифровані вами прислів’я ще раз доказують, що хороша сім’я – це найбільше щастя на землі. І в тій сім’ї лад, де всі люблять один одного, поважають один одного, турбуються про всіх членів родини.
8. Розповідь учителя. (Слайд №9)
Всі рідні, теперішні і давні – це ваш рід.
Заплющить очі і уявіть собі велетенське дерево – це дерево роду. Ви, діти, зелені листочки на цьому дереві, ваші батьки, їхні сестри і брати – гілки цього дерева. Стовбур – то ваші бабусі і дідусі, а коріння – це вже прадіди, ті, хто жив багато років тому. Що більший рід – то міцнішим росте дерево. Коріння кожного родовідного дерева – то пам'ять роду. Людина без роду, що листок, відірваний від дерева. Дерево бере сили через коріння, так людина міцна своїми рідними, близькими.
Слідуючий промінчик теж дуже вадливий. Він несе щастя на землі, без нього не можливо спокійно працювати, трудитися, насолоджуватися життям. Як ви думаєте,що це за промінчик? М И Р Ми є громадянами України. У нас сама найкраща держава. В ній живуть найкращі люди, добрі, розумні. І ми повинні гордитися, що ми живемо в такій країні. Тому наступний промінчик, який несе світло на землю буде називати важливе для нас слово Б А Т Ь К І В Щ И Н А
Дітки підготували вірші про рідну Україну.
Любі друзі! Хоч маленькі,
ми вже добре знаєм,
що звемося українці
й українських предків маєм.
***
Є в усіх одна країна
Найрідніша нам усім,
То прекрасна Україна
Нашого народу дім.
***
Батько, мати, брат, сестра
І всі інші члени роду
Всі належать до одного
Українського народу.
***
Бо родились українцем
Це велика честь і слава
Рідний край свій полюбити
Найважливіша з усіх справа.
***
В нім пливуть глибокі ріки
І шумлять степи безкраї
Стрункі гори пнуться в хмари
синьооке море грає.
***
Красивий, щедрий, рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе,що зветься Україна!
***
У всьому світі – кожен знає
Батьківщина лиш одна є
І в нас вона одна – єдина!
Це наша Україна.
- Людина не може бути щасливою, якщо її ніхто не любить і вона нікого не любить, тому наступний промінчик буде символізувати Л Ю Б О В
І останній промінчик дуже схожий на попередній. Він теж важливий кожній людині. Людина не може жити одна. Її повинні оточувати…. Д Р У З І
Ось наша поляна освітилася сонечком і стало веселішим.
Фізхвилинка
Наша поляна освітилась сонечком, але на ній немає квітів. Тому тітонька сова подарує нам квіточку, але для цього ми повинні пройти свій перший екзамен.
Подивіться навколо – це наш клас, в якому ми будемо навчатися 4 роки. Який він чистий, світлий, красивий. Він чекав вас, причепурився, щоб зустріти вас і познайомитись. Він сподівається, що ви будете його берегти,станете його друзями. А ось стіл. Це не простий стіл, а навчальний і називається він…
С.Я. Маршак « Школяру напам’ять»
Які правила потрібно знати кожному учню? Якщо ви уважно прослухаєте і назвете всі правила, тоді на нашій поляні з’явиться квітка.
Парта – это не кровать,
И нельзя на ней лежать.
Ты сиди за партой стройно
И веди себя достойно.
На уроках не болтай,
Как заморский попугай.
Учитель спросит, надо встать.
Когда он сесть позволит – сядь.
Ответить хочешь – не шуми,
А только руку подними.
- Цими рядочками вірша виділені основні правила поведінки учнів в школі на уроках.
- Хто може сказати, чому потрібно виконувати ці правила?
- Молодці, правила ви знаєте, а загадки відгадувати умієте? Відгадуючи загадки на нашій поляні з’являться чудові гості.
Чорний Іван,
Дерев'яний каптан,
Де носом проведе,
Там помітку кладе. (Олівець)
***
То в клітинку,
то в лінійку,
Написати тут зумій-но,
І намалювати дещо зможеш,
Називаюся я … (зошит)
***
Розклад добре знаю я
І домашнє завдання.
На сторіночках – оцінки
Кожного шкільного дня! (Щоденник)
***
Кожен учень мене має,
В мене олівці складає.
Мабуть, ти мене впізнав?
Ну звичайно! Я (пенал)
***
Дуже я потрібна всім:
І великим, і малим.
Всіх я розуму учу,
А сама завжди мовчу.
(Книга)
***
Стоїть веселий світлий дім, дітей багато дуже в нім
Там пишуть і рахують, читають і малюють…( Школа)
***
В сумці зошити, буквар, хто до школи йде…( Школяр)
***
Хто скликає на урок? То дзвенить шкільний… ( Дзвінок )
***
Для письма, сказати прошу, що потрібно взяти? ( Зошит)
-Молодці! Всі загадки розгадали. А як одним слово назвати всі ці предмети? Це все ваші друзі. Бачите, як їх багато! Товаришуйте з ними і ви будете гарно вчитися. Ось ми і склали іспит і можемо назватися школярами. Бджілки, які літають навколо квітки трудівниці. Вони збирають нектар. Так і ви будете ходити до школи трудитися і збирати нектар-знань.
Наші дітки підготували цікаві вірші про шкільне життя.
В наших новеньких портфелях
Книжки новые лежат
Будем мы учиться в школе
До свиданья, детский сад.
***
Двери школьные сегодня
Открываются для нас
Первый раз едем мы в школу
Поступаем в первуй класс.
***
Позабули мы про м’ячик
И про игры во дворе
Мы рассмотрим хорошенько
Все картинки в букваре!
Пісня « Ми однокласники!»
( заходить Настя-Фея)
V. Узагальнення та систематизація знань. (Слайд №11)
В продовження теми нашого уроку ми поговоримо про те, що сьогодні у кожного із вас, любі діти, з’явилась ще одна сім’я. Це наша шкільна родина.
У нашій шкільній родині ми будемо любити і поважати один одного. Будемо разом йти до вершин знань, разом рости і перемагати.
Тож я закликаю вас відкрити свої маленькі дитячі сердечка назустріч новим друзям, знанням.
VІ. Підсумок уроку. (Слайд №12)
« Я дізнався, що…»
«Я зрозумів, що…»
«Я запам’ятав, що…»
А тепер заплющте оченята і уявіть яка квіточка розквітла у вашій душі. Відкрийте свої оченята. Візьміть свої квіточки і намалюйте всередині обличчя,яке підходить вашому настрою.
Так, сьогодні ми говорили про дуже важливі речі, найважливіші для кожної людини.
Дуже важливо, щоб родина була згуртованою, міцною. Бо сильна родина – то міцна держава.
Родина, родина – від батька до сина,
Від матері - доні добро передай.
Родина, родина – це вся Україна
З глибоким корінням, з високим гіллям.
Тож шануйте своє коріння. Любіть і бережіть свої родини!