Тема. Пошук у масиві за певними критеріями
Дата: 15.02
Цілі:
Тип уроку: Комбінований.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери з підключенням до мережі Інтернет, підручник, навчальна презентація.
Програмне забезпечення: середовище програмування Lazarus, браузер, пакет офісних програм.
Хід уроку
І. Організаційний етап (2 хв)
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Актуалізація опорних знань. ( 10 хв)
1.Індивідуальна робота.
Тестування за допомогою програми MyTest.
1. Що таке таблична величина?
2. Як позначається у середовищі програмуванняLazarus:
1) одновимірний масив;
2) двовимірний масив.
3. Поясніть призначення наступних властивостей елемента управління Memo:
1) Name;
2) Lines;
3) MaxLength;
4) Left;
5) Top;
6) Font.
4. Для чого призначений елемент StringGrid ?
5. Поясніть призначення основних властивостей елемента управління StringGrid:
1) ColCount;
2) RowCount;
3) FixedCols;
4) FixedRows;
5) FixedColor;
6) ScrollBars .
6. Які складові містять програми для опрацювання табличних величин мовами програмування?
7. За якими ознаками відбувається впорядкування даних?
8. У чому полягає впорядкування лінійної таблиц:
1) метод вибору;
2) бінарний (двійковий) пошук.
2. Робота в парах.
Завдання. Виконайте завдання на встановлення відповідності між властивостями елементів управління Memo та їх описом.
Властивості |
Опис |
Name |
Ім’я. Використовують у програмі для доступу до елемента управління та його властивостей, зокрема для доступу до тексту, який введений у поле редагування |
Lines |
Масив рядків, що відповідає вмісту поля |
MaxLength |
Максимальна довжина тексту в полі Memo |
Left |
Відстань від лівої межі поля до лівої межі форми |
Top |
Відстань від правої межі поля до правої межі форми |
Font |
Шрифт |
3. Фронтальна робота (бесіда).
Обговорення понять: опис змінних типу одновимірний масив, задавання значень елементам масиву, введення і виведення значень елементів масиву, найбільше(max) й найменше(min) значення.
ІІІ. Формулювання теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності (2 хв)
IV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу (15 хв)
Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації
(використовуються можливості локальної мережі кабінету або проектор)
Для того щоб зрозуміти, як відбувається пошук найбільшого елемента деякої табличної величини, уявімо себе на місці виконавця алгоритму.
Елементи табличної величини записані в пам'яті, доступ до комірок якої здійснюється за номерами елементів. Виконавець може одночасно відкривати доступ до однієї комірки.
Нехай задано лінійну таблицю з n цілих чисел.
Виконаємо такий алгоритм:
Продовжимо таким чином кроки алгоритму поки не будуть переглянуті всі елементи лінійної таблиці до n включно. На кожній ітерації циклу в змінній max міститиметься найбільше значення з пройденої частини лінійної таблиці, а по завершенні циклу змінна max зберігатиме максимальне значення в усьому масиві. (Чи є запитання?)
Запитання учням!!!
Подумайте, який алгоритм буде для знаходження найменшого елемента масиву.
Пошук найменшого елемента масиву здійснюють за аналогічним алгоритмом, знаходячи відповідно елемент (min), який менший від усіх переглянутих елементів.
Фронтальна робота з класом. Розв’язування вправи.(з демонстрацією на екран)
Завдання. Визначити найбільше значення елементів табличної величини чисел від 1 до 10.
Спочатку вважатимемо, що значення першого елемента табличної величини є найбільшим.
Після цього послідовно переглядатимемо значення всіх інших елементів табличної величини, і якщо трапиться значення, що більше того, яке на даний момент вважаємо найбільшим, то вважатимемо тепер уже це значення найбільшим.
Робота з підручником: § 18.2
Можливий варіант розміщення об’єктів на електронній формі.
Текст відповідної процедури:
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var a: array [1..10] of real; i: integer; max: real;
begin
for i := 1 to 10 do a[i] := StrToFloat(Memo1.Lines[i-1]);
max := a[1]; {вважаємо, що найбільше значення — значення першого елемента}
for i := 2 to 10 do If a[i] > max Then max := a[i]; {замінюємо найбільше значення}
Label1.Caption := FloatToStr (max) + ' — найбільше значення’;
end;
VI. Засвоєння нових знань, формування вмінь (10 хв)
Робота за комп’ютером
Вправа, с.132-133
Завдання. Створіть проект Випробування, у якому знаходять різницю між найбільшим і найменшим елементом лінійної таблиці з 10 дійсних чисел, які набувають значень від 5 до 10 випадково.
(Масив)
VIІ. Підбиття підсумків уроку (3 хв)
Бесіда
VІІI. Домашнє завдання (2 хв)