РАНКОВА ЗУСТРІЧ
Тема. Диво природи – вода
Мета: формувати уявлення про значення води в природі, цінність її для людей, перетворення води з одного стану в інший, про участь людей в охороні та збереженні води; формувати вміння висловлювати оцінні судження; виховувати естетичне сприймання природи, прагнення берегти природу, охороняти її, зокрема воду.
ХІД ЗАНЯТТЯ
I. Привітання
Сонечко прокидається
І з усім вітається:
З пташиною ріднею,
З пахучою землею,
Зі мною, з тобою,
З тихою водою.
- Чи привіталось сонечко сьогодні з вами? Чому?
(Ні, тому що зранку дощить, на небі хмари).
- Недаремно є народна прикмета «Осінь іде – дощі за собою веде».
- Для чого потрібен дощ?
Микола Міщенко пише так про воду: «Якби мені довелося писати гімн всепланетному життю, неодмінно почав би його з величальної пісні на честь Води, і закінчив би щонайглибшою вдячністю цій живильній рідині». Чому таке поклоніння? Вода — це життя. Саме з води вийшли всі живі істоти, тому і ми — діти води. Вона вгамовує нашу спрагу, дає життя ланам, зігріває будинки, стелиться перед кораблями.
- Давайте і ми спробуємо скласти свій гімн воді. Кожен назве ознаку води одним словом.
Наприклад: вода чиста, прозора, життєдайна, гомінка, дзвінкоголоса, шумна, кришталева, смачна тощо.
ІІ. Ранкове повідомлення
Робота з плакатом, обговорення новин.
Привіт, друзі!
Сьогодні ___ жовтня ____ року .
Автором буде __________ .
Ми сьогодні складемо гімн воді,
помандруємо з краплинами води.
Завдання: намалюйте свою краплинку,
дайте їй ім’я.
ІІІ. Обмін інформацією
Дитина-автор займає місце в «кріслі автора» та зачитує казку.
Ось чисте джерело, що пробивається з-під великого каменя.
— Послухайте-но, ви, маленькі жваві хвильки, розкажіть мені: чому ви так поспішаєте, куди й звідки біжите? Де ви були досі й що робили? — запитав камінь.
— Ми,— сказали перші дві краплі,— були сніжинками...
— Ми були двома градинками,— забелькотіли інші краплі...
— А ми були двома росинками й напоїли спраглу конвалію,— обізвалися ще дві.
— Ми носили кораблі на морі; ми напоїли спраглого і врятували йому життя; ми обертали млинове колесо, нас спінював пароплав; ми були солодким соком у вишнях, ми — ліками ...— дзвеніли одна за одною прозорі крапельки...
- О, не думай, що ми нічого не робимо,— загомоніли всі краплини разом.
— Ми ніколи не знаємо спокою. Напрацювавшись досхочу і в
хмарах, й у траві, і в місті, напоївши мільйони рослин, тварин і людей, ми поспішаємо в річку, а тоді — у широке безкрає море..:
Промені сонечка пригрівають нас і перетворюють у легкий туман. Піднявшись високо, ми стаємо хмарами й линемо по небу...
Запитання до змісту казки:
— Про що розповіли маленькі хвильки?
— Ким були хвильки спочатку?
— Що вони робили?
— Де працювали хвильки?
— Чому хвильки не мали ніколи спокою?
— Куди вони поспішали після роботи?
— Що роблять промені сонечка з маленькими краплинками?
— На що вони перетворюються?
— І куди ж вони подорожують потім?
ІV. Інтерактивна технологія «Мозкова атака»
— Як ви розумієте вислів «Вода — вічна мандрівниця»?
а) діти висловлюють свої ідеї;
б) учитель записує їх на плакаті;
в) зібрані ідеї групуються, аналізуються дітьми;
г) вибирають ті ідеї, що, на думку класу, допоможуть відповісти на питання.
Підсумок: переходячи з одного стану в інший, вода таким чином перебуває в постійному русі, вона може знаходитись і в атмосфері, і на ґрунті, і під землею. Вода – справжня мандрівниця.
1