Урок № Клас __10__ Дата__________
Тема: Схематичне зображення петель з використанням різних узорів.
Мета: формування вмінь і навичок учнів читати схеми та виконувати в’язання виробів за ними; розвиток творчого мислення, концентрації уваги, пам’яті, просторової уяви школярів; виховання працелюбності, організованості, практичності під час виконання практичних завдань; корекція осанки, відповідей учнів.
Інструменти та матеріали: ножиці, спиці, нитки.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання, перевірка присутніх та готовності учнів і майстерні до заняття.
ІІ Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів
Робота з картками
Учитель пропонує учням об’єднатися в групи. Кожна група отримує своє завдання. Уважно опрацювавши його, представники груп виступають з повідомленнями (див. додаток А).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів Гра «Головоломка»
Учитель ставить учням запитання: «У який спосіб записуютьпослідовність в’язання узору?» — та пропонує вибрати з кожного рядка букви, що трапляються лише раз. Таким чином учні й отримають відповідь на це запитання.
Варіант А
ІV. Оголошення теми та мети уроку
V. Вивчення нового матеріалу
Способи в’язання
У ч и т е л ь. Існує два способи в’язання спицями: плоский та круговий.
Плоский спосіб в’язання спицями — це в’язання полотна у вигляді прямокутника, квадрата, трикутника та інших плоских деталей. Кожен новий ряд після повороту в’яжуть у протилежний бік.
Круговий спосіб в’язання спицями — це спосіб, яким в’яжуть вироби круглої або циліндричної форми, наприклад, шкарпетки, шапочки, берети.
Схематичне зображення прийомів в’язання
У ч и т е л ь. Під час в’язання можна користуватися текстовим описом узорів. Але зазвичай він займає дуже багато місця і важко читається. Тому доцільніше користуватися схемою узорів — записом в’язання за допомогою умовних позначень петель.
Питання до учнів
Які умовні позначення петель на схемах в’язання спицями ми вивчали на попередніх заняттях?
(Учитель доповнює відповіді учнів і знайомить їх з новими умовними позначеннями, що застосовуються в схемах в’язання(див. додаток Б). Під час розповіді вчителя учні заповнюють таблицю в зошитах.)
А зараз, діти, ви ознайомитесь з основними правилами записуй читання схем узорів, користуючись опорними картками, які знаходяться у вас на столах (див. додаток В).
(Учитель формулює та пояснює правила, а учні, користуючиськартками, скорочено записують їх у зошити.)
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання для перевірки засвоєння учнями теоретичного матеріалу
Учитель пропонує учням скласти схему в’язання за текстовим описом. Один учень працює біля дошки, решта — самостійно в зошитах (див. додаток Г).
Проведення хвилинки відпочинку (руханки)
Раз, два, три, чотири, п’ять —
Будем ми відпочивать:__
Підніміться всі швиденько,
Усміхніться веселенько,
Помахайте ви руками
І потупайте ногами.
Уперед, назад пройдіться,
Знову весело всміхніться.
Трішечки поприсідайте
Й знов в’язати починайте!
Записати у зошит декілька зразків схематичного зображення узорів.
VIІ. Підбиття підсумків заняття
VIІІ. Домашнє завдання
Підготувати (за бажанням) доповідь про професію дизайнера.
Додаток А
Картка 1
1. Установіть послідовність дій (проставте цифри за порядком) під час розрахунку кількості петель для в’язання виробу:
[ ] — помножити ЩГ на потрібну мірку;
[ ] — зняти потрібну мірку;
[ ] — обчислити щільність в’язання по горизонталі (ЩГ);
[ ] — зв’язати зразок обраним видом в’язання;
[ ] — пропрасувати зразок в’язання.
2. «Спіймай помилку»
Знайдіть у наведеному тексті помилки та закресліть їх. Правильні відповіді напишіть зверху.
На малюнку зображено вертикальний шов «петля в петлю». Для його утворення закриті петлі двох полотен зшивають зліва направо з виворітного боку виробу. Петлі шва за розміром мають відрізнятися від петель полотна. Щоб шов був непомітним, полотна потрібно стягувати. Цей шов також використовують для ремонту старих в’язаних речей.
Картка 2
1. Установіть послідовність дій (проставте цифри за порядком) підчас закріплення краю в’язаного полотна:
[ ] — пров’язати дві петлі разом;
[ ] — повторювати доти, поки не залишиться одна петля;
[ ] — нитку обірвати та простягнути в останню петлю;
[ ] — петлю, що утворилася на правій спиці, перевести на ліву;
[ ] — увести праву спицю у дві петлі, розміщені на лівій спиці.
2. «Спіймай помилку»
Знайдіть у наведеному тексті помилки та закресліть їх. Правильні відповіді напишіть зверху.
На малюнку зображено горизонтальний шов для з’єднанняв’язаних деталей. Його використовують, якщо потрібно зшити горизонтальні краї полотен з виворітного боку. У такий спосіб зручно зшивати деталі, виконані резинкою або панчішною в’язкою.Голку вводять під дугу виворітної петлі, розміщеної поруч ізпружковою. Так по черзі підхоплюють другу петлю то лівої, топравої деталі.
Додаток Б
Інструкційна карта
Умовні позначення на схемах для в’язання
Додаток В
Опорна картка
Головні правила запису і читання схем узорів
Кожен ряд на схемі узору позначають цифрами: непарні записують праворуч від схеми, парні — ліворуч.У схемах узорів непарні ряди відповідають лицьовому боку
в’язання, а парні — виворітному.Непарні ряди читають справа наліво, а парні — зліва направо.У схемах не позначається початковий ряд (набирання петель).Пружкові петлі ряду в схемах не позначаються, оскільки завждипров’язуються однаково: першу петлю знімають непров’язаною,а останню в’яжуть як виворітну.
Термін «в’язати, як показують петлі», що використовується в описах, означає, що в’язати необхідно відповідно до того, який вигляд мають петлі на цьому боці в’язання: лицьові — лицьовими, виворітні — виворітними. Якщо в схемах узорів немає опису якогось ряду, це означає, що його слід в’язати, як показують петлі.
Група петель, що створює малюнок в’язання і повторюється під час пров’язування ряду кілька разів, називається рапортом. В описах рапорт виділяється знаками *…*. Якщо до рапорту або післянього є петлі, то вони пров’язуються один раз: відповідно на початку або наприкінці ряду (для симетрії малюнка).
Додаток Г
Приклади текстового опису в’язання та складання схем
1. Шахівка (в’язка двобічна)
Текстовий опис
1-й, 2-й, 3-й і 4-й ряди — 4 лицьові, 4 виворітні петлі й т. д. до кінця ряду.
5-й, 6-й, 7-й і 8-й ряди — 4 виворітні, 4 лицьові петлі й т. д. до кінця ряду.
З 9-го ряду узор повторюємо, починаючи з 1-го ряду.
2. Густий узор № 1 (в’язка двобічна)
Текстовий опис
1-й ряд в’яжемо лицьовими петлями.
2-й ряд в’яжемо виворітними петлями.
3-й ряд — 5 виворітних, 5 лицьових петель і т. д. дo кінця ряду.
4-й ряд в’яжемо виворітними петлями.
5-й ряд в’яжемо лицьовими петлями.
6-й ряд в’яжемо виворітними петлями.
7-й ряд — 5 лицьових, 5 виворітних петель і т. д. до кінця ряду.
8-й ряд в’яжемо виворітними петлями.
9-й ряд в’яжемо лицьовими петлями.
10-й ряд в’яжемо виворітними петлями.
З 11-го ряду узор повторюємо, починаючи з 3-го ряду.
3. Плутанка 1×1 (в’язка двобічна)
Текстовий опис
1-й ряд — 1 лицьова, 1 виворітна петля і т. д. до кінця ряду.
2-й ряд — 1 виворітна, 1 лицьова і т. д. до кінця ряду.
3-й ряд — 1 виворітна, 1 лицьова петля і т. д. до кінця ряду.
4-й ряд — 1 лицьова, 1 виворітна петля і т. д. до кінця ряду.
З 5-го ряду узор повторюємо, починаючи з 1-го ряду.